امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3217
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۲۵

زنجانی‌سازی برای شکستن قبح زنجانی

زنگنه از اراده پشت پرده برخی رسانه‌ها می‌گوید

«تولید نفت در کشور پس از رفع تحریم‌ها می‌تواند در یک هفته به میزان ٥٠٠ هزار بشکه افزایش یابد و این رقم در یک ماه بعد، به بیش از یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت». این سخنان سکاندار صنعت نفت ایران است که نوید بازگشت به جایگاه قبل از تحریم‌ها را می‌دهد. بیژن نامدار زنگنه با حضور در برنامه نگاه یک تلویزیون با اشاره به لغو تحریم‌ها گفت: با فرایند پیش‏بینی‌شده، اواخر آبان یا آذر شاهد رفع همه تحریم‌ها هستیم. بخشی از تحریم‌های تأثیر‏گذار در صنعت نفت، در زمینه‌های فروش، کمّیت فروش، حمل‌ونقل و بیمه‌ها و جابه‌جایی و تصرف ما بر پول بوده است اما فارغ از این سخنان حرف بابک زنجانی و دکل گمشده جذاب‏ترین بخش سخنان زنگنه بود. زنگنه که از شکستن قبح بابک زنجانی اصلی با زنجانی‏سازی از سوی برخی از رسانه‌ها گله ‏مند بود، معتقد است تخلف ٣/٥ میلیارد دلار امارات را نباید به مثابه بابک زنجانی دوم دانست و این حرف کاملا بی‏اساس است.

زنگنه-حقوق نیوز-بابک زنجانی

پول‌های بلوکه‌شده
  وزیر نفت با اشاره‏ به پول‌های بلوکه‌شده ایران گفت: پول‌های بلوکه‌شده چند دسته هستند؛ بخشی از این حساب‏ها مربوط به بانک مرکزی است که از فروش نفت حاصل شده است و در ژاپن و کره جنوبی و مقداری از آن نیز در هند وجود دارد و بخش دیگری از این پول‏ها به حساب‏های بانک مرکزی واریز نشده است. مانند شش میلیارد دلاری که به‌صورت یورو در حساب‌های هند است و با رفع تحریم به خزانه واریز می‌شود. بخشی از پول‌ها هم، مربوط به شرکت نفت است که نزدیک به ٢/٥ میلیارد دلار می‌شود و بقیه آمارهای مورد نظر را نیز بانک مرکزی می‌داند.

به‌دنبال زنجانی سازی بودند تا قبح کار بابک زنجانی اصلی را پایین آورند
در گفته‌های وزیر نفت بحث جریان‏ سازی بابک زنجانی‏ های بدلی هم به میان آمد. وزیر نفت در این رابطه گفت: ٥/٣ میلیارد دلاری که بحثش مطرح بود و برخی با بیان حرف‏های بی‏ربط، این ماجرا را به‌مثابه بابک زنجانی دوم دانستند، کاملا بی‏اساس بود و در این دو هفته اخیر برخی به‌دنبال زنجانی‏سازی بودند تا از قبح کار بابک زنجانی اصلی بکاهند، درصورتی‌که این پول در حساب یک شرکت اماراتی است و مبرهن است که متعلق به ماست و با رفع تحریم‌ها به تصرف بانک مرکزی درمی‏آید. در هند نیز پول‌های ما در حساب یک شرکت پالایشگاهی است و حساب یادشده نیز نزد شرکتی پالایشگاهی در امارات است که پیش از حضور من در وزارت نفت به این شرکت میعانات فروخته شده و از ابتدای سال ٩٣ این مسئله رفع شد و پول خود را وصول کردیم.
او با شفاف‏سازی بیشتر، توضیح داد: این موضوع با مسئله بابک زنجانی تفاوت دارد. پول‌های موردنظر که نزد زنجانی بوده، مشخص نیست کجاست. ما حتی راضی بودیم بابک زنجانی اعلام کند این پول‌ها در فلان حساب بلوکه ‌شده تا بدانیم روزی این پول بازمی‌گردد، اما اکنون مشخص نیست این پول‌ها گم‌شده یا به‌اصطلاح خورده شده است.
وزیر نفت تأکید کرد: برخی برای فروریختن قبح اتهام بابک زنجانی، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند. ما مورد این‌چنینی نداشتیم و اگر کسی اطلاعاتی دارد به قوه قضائیه اعلام کند. ما رسما دراین‌باره به قوه قضائیه شکایت بردیم و گزارش این اتفاق در جلسه‏ای با حضور معاون قوه قضائیه مطرح شد. اما گویا برخی می‌خواهند با تشویش افکار عمومی، در فعالیت قوه قضائیه درباره زنجانی اختلال ایجاد کنند.

پول بانک مرکزی نزد شرکت نیکو تخلف نیست
زنگنه با بیان اینکه بخشی از مطالبات ما به کشور بازگشته و البته پولی که در چین و ترکیه بوده بلوکه نبوده، گفت: بخشی از پول‌ها متعلق به بانک مرکزی است اما پول‌ بلوکه‌شده در هند که بالغ بر شش میلیارد دلار می‌شود، متعلق به دولت است. بخشی از این پول‌ها از سوی بانک مرکزی در سال‌های ٩٠ و ٩١ در حساب شرکت نیکو برای طرح‏های اولویت‏دار پارس‌جنوبی سپرده‏گذاری شده بود. عمده این پول‌ها در این بخش هزینه شده است و بخشی دیگر نیز نزد بابک زنجانی باقی مانده و وی این هزینه را که متعلق به پیمانکاران بوده، به آنها پرداخت نکرده است. بودن پول بانک مرکزی نزد شرکت نیکو تخلف نیست و طبق مقرراتی، بانک مرکزی می‌تواند در این شرکت سپرده‏گذاری کند و این امر حرکتی در جهت توسعه صنعت نفت بوده است.
دکل ٢٢ میلیارد دلار گران‏تر از آرژانتین به ایران فروخته شد
دکل نفتی هم از دیگر مباحث مطرح‌شده در سخنان زنگنه بود. وی دراین‏باره گفت: دکلی به مبلغ ٨٨ میلیون دلار توسط شرکت تأسیسات دریایی خریداری می‌شود که این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی نفت و تعاونی بازنشستگان ناجا است و بخشی از سهم این شرکت نیز متعلق به پرسنل است. فقط ٢٠ روز از عمر این دکل ‏گذشته بود و چند روز قبل از خرید این دکل، شرکتی آرژانتینی همین دکل را ٦٦ میلیون دلار خریداری می‌کند و به این شرکت (تأسیسات دریایی) با مبلغ ٨٨ میلیون دلار فروخته می‌شود. همان روز طبق اسناد، مدیریت شرکت تأسیسات دریایی، سند تحویل دکل را امضا می‌کند اما دکلی تحویل گرفته نمی‌شود. ٢٠ درصد اول پیش‌پرداخت داده می‌شود و پس از مدتی شرکت صاحب دکل، قرارداد را فسخ می‌کند زیرا هزینه از سوی شرکت طرف قرارداد با شرکت تأسیسات دریایی، پرداخت نمی‌شود اما هزینه ٨٨ میلیون دلار همچنان پرداخت می‌شود و این پول به حساب‏هایی ریخته شده و کل هزینه دکل به شرکت طرف قرارداد با شرکت تأسیسات دریایی پرداخت می‌شود.
او تشریح ماجرا را این‌گونه ادامه می‌دهد: مالک اصلی دکل نیز به‌دلیل عدم دریافت اصل هزینه، دکل خود را می‏برد و به‌عبارتی کل مبلغ دکل پرداخت شده اما دکلی تحویل داده نمی‌شود.
دکل از شرکتی خریداری شده که مالکش نبوده و با مبلغ بالاتری به نسبت هزینه شرکت اصلی فروشنده خریداری می‌شود و تحویل گرفته نمی‌شود. بحث اصلی در مورد دکل، بازگرداندن پول دکل بوده و این پول از محل پارس‌جنوبی پرداخت شده است.
زنگنه تصریح کرد: در قوه قضائیه دراین‌باره شکایت شده و باید مشخص شود این پول کجا رفته است. دکلی وجود ندارد و این وسط اتفاقات شبهه‏داری رخ داده است. ٨٨ میلیون دلار پول مملکت باید بازگردانده شود و حتی اصل هزینه زمانی پرداخت شده که شرکت فروشنده اصلی دکل، قرارداد خود را فسخ کرده بوده است. مسئله این است چرا دکلی را که تحویل نگرفته‏اند امضا کردند که دریافت شده است؟ رسید را چرا امضا کردند و بقیه پرداخت‏ها چرا انجام شده است؟ این اتفاق سؤال‏برانگیز است و بسیاری از این اتفاقات بدون موافقت هیأت‌مدیره شرکت و طی‌نکردن مراحل قانونی و روال طبیعی انجام شده است.
داستان دکل بسیار مسئله ‏دار است
البته وزیر نفت می‌گوید: دنبال کیفر کسی نیستیم و برای بازگرداندن این هزینه تلاش می‌کنیم. داستان دکل بسیار مسئله‏دار است. دراین‌میان دکلی اسقاطی نیز خریداری شده که دستور پیگیری دادم آن هم باید پیگیری شود. در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، یونان و انگلستان پول داریم و مجموع این ارقام نزدیک به دو و نیم میلیارد دلار می‌شود. برخی شرکت‏ها مانند شل آمادگی دارند با رفع تحریم‌ها، پول‌های بلوکه‌شده را برگردانند و ممکن است برخی با تأخیر این کار را انجام دهند.
زنگنه ادامه داد: اگر اشکالی در جایی دیگر نیز هست باید پیگیری شود، اما این امر دلیلی نمی‌شود موضوعات دیگر و تخلفات بزرگ را کمتر پیگیری کنیم. بیش از یک‌سال است که به معاون اول رئیس‏جمهوری درباره دکل نامه نوشته ام و سازمان بازرسی نیز پیگیر این موضوع بوده است. پرونده دیگری نیز دراین‌باره وجود دارد که ٣٠ دکل آبی و خشکی با شرکتی چینی قرارداد بستند و باید مسائل پیرامون آن حل شود.

اراده قوی سیاسی نمی‌خواهد قیمت‌ها بالا برود
وزیر نفت تصریح کرد: تولید ما، قبل تحریم‌ها حدود ٣,٩ میلیون بشکه بوده است و بعد از تحریم‌ها بیش از یک میلیون بشکه از میزان تولید ما در نفت خام کم شد.
به این دلیل به اوپک نامه‏ای نوشتیم که تحریم‌ها در حال برداشته‌شدن است و ما برمی‏گردیم. ما سابقه تاریخی داریم و برای رسیدن به حقمان از کسی اجازه نمی‏گیریم‏. از همین امروز برای بازاریابی در تلاش هستیم و حداقل ٥٠٠ هزار بشکه به تولیدات روزانه خود می‏افزاییم.
 اوپک در تجربه طولانی نشان داده پخته عمل می‌کند، اما اگر فرض کنیم سهمی از تولید کشورهای عضو برای افزایش تولید ایران کم نشود، برای مدتی قیمت نفت کاهش می‏یابد و دیگرانی که تولید بالا می‌کنند از افتادن قیمت‌ها ضرر خواهند کرد.
زنگنه با اشاره به اینکه نفت و سیاست تفکیک‏ناپذیر است، گفت: اگر کشوری تصمیم بگیرد صادرات را بالا ببرد یا بخواهد قیمت نفت کاهش یابد نمی‌توانید آن را با توجیه قانع کنید.
 برخی می‏گویند ما دلیل کاهش قیمت نفت هستیم و اگر ایران در اوپک قاطع برخورد می‌کرد این اتفاق نمی‏افتاد؛ این حرف منصفانه نیست و فقط ایران نمی‌تواند قیمت نفت را در بازارهای جهانی نصف کند و این موضوع، ساده‏سازی مسائل پیچیده است.
از طرفی ماجرای قیمت‏ نفت بسیار پیچیده است و برخی آن را توطئه علیه ایران دانسته و عده‏ای آن را برگرفته از اختلاف روسیه با غرب و مشکل همسایه‌های ما با ایران و مذاکرات هسته‏ای قلمداد کردند. مسئله نفت پیچیده است و اراده قوی سیاسی وجود دارد که نمی‌خواهد قیمت‌ها بالا برود.

منعی برای حضور شرکت‏های آمریکایی نداریم
وزیر نفت درباره ذخیره منابع نفتی ایران روی دریا و افزایش صادرات در اسرع وقت توضیح داد: ذخیره نفت خام نداریم اما میعانات گازی داریم. می‌توان دریچه تولید نفت خام را بست اما درباره میعانات گازی این شرایط وجود ندارد. برخی می‏گویند ایران یک‌سال‌ونیم طول می‏کشد تا تولید خود را افزایش دهد و پیشنهاد می‌دهم این افراد بنشینند و نگاه کنند که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد. برنامه ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی آغاز شده و در فاز پارس‌جنوبی همه کارهای باقی‌مانده را در سه سال به سرانجام می‏رسانیم. پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین میدان مشترک ما است که تراز برداشت ما در آن همچنان منفی است. طرفین مقابل به‌صورت تجمیعی و روزانه نسبت به ما پیشی دارند و بالای ٧٠٠ میلیون در روز تولید دارند و ما امروز به زیر ٤٠٠ میلیون رسیدیم و باید جبران کنیم. اصل کار ما در تولید نفت، میدان‏های نفتی است. از میدان‏های غرب کارون حدود ٧٠٠ میلیون بشکه در روز می‌توانیم تولید کنیم و این بخش را ادامه داده و تسریع می‌کنیم.
به‌گفته وزیر نفت، تا سه سال دیگر تمام فازهای پارس‌جنوبی را به پایان می‌رسانیم و پالایشگاه‌های آن در مراحل مختلف قرار دارند. زنگنه گفت: آخر سال ٩٦ تقریبا همه چیز در این بخش‏ها تمام است. در میدان‏های نفتی آزادگان و یادآوران نیز امیدواریم آخر امسال بر تولیدمان بیفزاییم و فاز نخست این بخش‏ها به بهره‏برداری برسد. از سویی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، برای میعانات گازی در سه سال آینده تولیدمان را به یک میلیون بشکه در روز، از پارس‌جنوبی و دیگر میدان‏ها می‏رسانیم. برنامه این است که همه این تولیدات در کشور فراورش شود. ٣٦٠ هزار بشکه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که اواخر امسال واحد اولش به بهره‏برداری می‌رسد. پالایشگاه دوم شیراز است که ١٢٠‏هزار بشکه در آنجا فراورش خواهد شد و ١٨٠ هزار بشکه نیز در نزدیک کنگان فراورش می‌شود. این مجموعه می‌تواند یک میلیون بشکه را تحت پوشش قرار دهد و ما باید نفت‏های تولیدی را به‏عنوان خوراک پتروشیمی قرار دهیم.
وی افزود: صادرات گاز به همسایه‌ها برای ما اولویت است و حتی اگر «ال‌ان‌جی» هم صادر کنیم درآمد ما بیشتر است.

درحال‌حاضر صرف نمی‌کند که گاز را به اروپا صادر کنیم. هدف ما صادرات به هر قیمتی نیست بلکه به‌دنبال افزایش درآمد هستیم. مسیر‏ها بعضا طولانی است و هرچه ما به همسایه‌های نزدیک گاز بفروشیم، شرایط بهتر است.
زنگنه درباره حضور شرکت‏های بزرگ دنیا در عرصه نفت ایران تأکید کرد: مدیران شرکت‏های بزرگ خارجی برای همکاری با ایران در زمینه نفت صحبت می‌کنند و ما نیز در مقابل به این کشورها اعلام می‌کنیم شرایط فرق کرده و باید سرمایه‏گذاری کنید. اصل حضور شرکت‏های درجه یک در ایران برای تقویت فناوری ملی است و پول در مراحل بعد است. در این راه نیز برای هیچ کشور و شرکتی محدودیتی نداریم و آمریکایی‌ها از سوی دولتشان در زمینه همکاری اقتصادی منع شدند. ایجاد رقابت به سود ملت ما خواهد بود و منعی برای حضور شرکت‏های آمریکایی نداریم.

+ 0
- 0




Scroll to Top