امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 6385
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴ ۱۷:۳۰

نیویورک تایمز: آقای اردوغان از یک خطر قرمز دیگر هم عبور کرد

خبرگزاری فارس: نیویورک تایمز: آقای اردوغان از یک خطر قرمز دیگر هم عبور کرد

با اشاره به تعریف رئیس‌جمهور ترکیه از سیستم هیتلری
نیویورک تایمز: آقای اردوغان از یک خطر قرمز دیگر هم عبور کرد

روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اظهارات جنجالی و تعریف رئیس‌جمهور ترکیه درباره «نظام هیتلری» نوشت که آقای اردوغان از خط قرمز عبور کرده است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی در انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه درباره نظم هیتلری، از عبور اردوغان از خط قرمز خبر داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هفته گذشته در اظهاراتی نظام حاکم بر آلمان در دوران «آدولف هیتلر»، رهبر حزب نازی و صدراعظم آلمان را نمونه‌ای از یک نظام ریاست‌جمهوری موثر دانسته بود .

او هنگام بازگشت از عربستان سعودی، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا برقراری سیستم رهبر اجرایی و در عین حال، حفظ ساختار واحد دولت امکان‌پذیر است گفت: «نمونه‌ای از آن در جهان وجود دارد؛ اگر به آلمان دوران هیتلر نگاه کنید، می‌توانید آن را ببینید».

در ادامه سرزنش‌ها و انتقادات بین‌المللی از رئیس‌جمهور ترکیه بابت اظهارات جنجالیش، روزنامه آمریکایی در گزارشی از عبور رجب طیب اردوغان از خط قرمز سخن گفته است.

«نیویورک تایمز» در مطلبی با عنوان «آقای اردوغان از یک خط(قرمز) دیگر هم عبور کرد»،‌ نوشت: «این اظهارات از سوی یک رهبر جهان به ویژه کسی که ریاست یک کشور دموکراتیک و عضو ناتو را برعهده دارد، شوکه‌کننده بود. وقتی محکوم کردن‌های بین‌المللی سرازیر شدند، دفتر آقای اردوغان ادعا کرد که اظهارات او از سوی رسانه‌های خبری تحریف شد».

در این یادداشت آمده است: «آقای اردوغان البته کارنامه نگران‌کننده‌ای برای خود به عنوان رهبر اقتدارگرایی که مایل به پایمال کردن حقوق بشر، حاکمیت قانون و آزادی‌های سیاسی و مطبوعات است، ساخته بود. از زمان به قدرت رسیدن در بیش از یک دهه گذشته،‌او از قدرت خود به عنوان نخست‌وزیر و سپس رئیس‌جمهور برای سرکوب کردن رسانه‌، اتحادیه‌های کارگری و دیگر منتقدان استفاده کرده است».

نیویورک تایمز در ادامه به حملات شدید نظامی دولت ترکیه به پ‌ک‌ک و همچنین فشارهای آن به حزب دموکراتیک خلق‌ها اشاره و تصریح کرد: «در حالی که ارتش ترکیه به شدت مواضع کردها در جنوب شرق کشور را هدف قرار می‌دهد، آمریکا و اروپا به عنوان متحدان ترکیه، به طرز شرم‌آوری در این باره ساکت بوده‌اند. این حملات، مناطق مختلف غیرنظامی را هدف قرار داده و از آغاز سال ۲۰۱۵ در داخل کشور و در مناطق مرزی با عراق به کشته شدن ۳۱۰۰ پیکارجوی کرد منجر شده است و البته تلفات غیرنظامی که تعداد آن مشخص نیست، برجا گذاشته است».

این روزنامه ادامه داد: «اگر آقای اردوغان خواستار صلح پایدار بود، او با حزب دموکراتیک خلق‌ها کار می‌کرد. او اما به جای این کار، به نظر مصمم برای خرد کردن و در هم شکستن کردها در حوزه سیاسی و همچنین حوزه نظامی است و او حتی صلاح الدین دمیرتاش رهبر این حزب را خائن خوانده است».

«نیویورک تایمز» افزود: «به جای پایان جنگ و ادغام و یکپارچه کردن کردها به سیاست ترکیه، آقای اردوغان در مسیر متضاد گام بر می‌دارد و تعداد بیشتری از افراد را به این نتیجه رهنمون می‌کند که خشونت تنها راه برای خودمختاری بیشتر است. او دارد جنگ بسیار مهمتر علیه داعش را نادیده می‌گیرد و آتش تنش‌های منطقه را شعله‌ورتر می‌کند».

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: «روزهایی که می‌شد آقای اردوغان را رهبری محترم از یک دموکراسی با اکثریت مسلمانان و شریک معتبر در منطقه دانست، به سر آمده است».

انتهای پیام/

http://fna.ir/H1RX5Q





Scroll to Top