امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 5591
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۹:۳۰

از کنایه رئیس‌جمهور به دولتمردان قبل تا استفاده از گاز اشک‌آور در مراسم 16 آذر

خبرگزاری فارس: از کنایه رئیس‌جمهور به دولتمردان قبل تا استفاده از گاز اشک‌آور در مراسم 16 آذر

گزارش فارس از مراسم 16 آذر دانشگاه‌های تهران
از کنایه رئیس‌جمهور به دولتمردان قبل تا استفاده از گاز اشک‌آور در مراسم 16 آذر

دانشگاه‌های تهران امروز به مناسبت 16 آذر شاهد حضور رجال سیاسی بود، این مراسم همچین حاشیه‌هایی داشت که قابل تامل است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برنامه‌های امروز (16 آذر 94) با سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور در دانشگاه شریف آغاز شد.

* برخی فکر می‌کنند این دولت، دولت لبخند و مذاکره است/ نظرم درباره شورای نگهبان نظر قانون اساسی است

رئیس‌جمهور در مراسم 16 آذر دانشگاه صنعتی شریف گفت: برخی فکر می‌کنند، این دولت، دولت لبخند و مذاکره است اما این طور نیست، این دولت در مدت 2 سال در زمینه دفاع و سلاح‌های راهبردی به اندازه 10 سال قبل کار کرده است.

وی شانزده آذر را روز دانشجو، دانشگاه، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد دانست و خاطرنشان کرد: 16‌ آذر سال 32 به هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد و 16 آذر روز تاریخی برای دانشگاه‌ها و دانشجویان ملت بزرگ ایران است.

وی ادامه داد: دوران تاریک و سیاهی بود، چند ماه بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذشته بود اما آن سه قهرمان در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به 22 بهمن 57 که روز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، منتهی شد.

روحانی ضمن گرامیداشت 16 آذر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این روز را به همه دانشجویان عزیزی که با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خود ایستادگی می‌کنند تبریک گفت و اظهار داشت: بر همه شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند، طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و شریعتی‌ها و همه کسانی که برای دانشگاه علم، آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند، درود و سلام می‌فرستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در سال‌های گذشته نیز موفق شدم 16 آذر در یکی از دانشگاه‌های کشور حضور یافته و سخنان آن دانشجویان را بشنوم و نقد آنان را استماع کنم و امروز خوشحالم که در یک دانشگاه پر آوازه به نام شریف حضور دارم.

وی دانشجو، استاد، علم، فناوری، تحقیق به ویژه دانشگاه‌های برتر فخر و افتخاری برای فرهنگ سرزمین و ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: ‌قبل از آنکه در جمع شما حاضر شوم، در جمع مسئولان نشستی داشتیم و نکاتی را که مربوط به توسعه علمی دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه شریف مطرح شد و من به آنان و به شما قول می‌دهم که در سال آینده مشکلاتی که در جلسه مطرح شد دنبال کنم و به وعده‌ام عمل خواهم کرد.

روحانی با تشکر از همه تشکل‌های دانشجویی که در مراسم 16 آذر به سخن پرداخته‌اند، تصریح کرد: از همه تشکل‌های دانشجویی که در پشت این تریبون نقد کردند، انتقاد کردند و برخی نقاط ضعف و نقاط قوت دولت را برشمردند تشکر می‌کنم چرا که شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است و اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

وی افزود: تمام مسئولین کشور این افتخار را دارند که مستقیم یا غیرمستقیم که منتخب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی نداریم که مقام انتخابی نباشد.

رئیس‌جمهور اینکه برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته انتخابی و انتصابی هستند را تهمت دانست و گفت: همه مقامات در ایران یا مستقیم با آرای ملت و یا غیرمستقیم انتخاب می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه همه باید مورد سوال قرار گیرند، گفت: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.البته نقد برخی قوا و برخی نهادها کمی سخت و مشکل است. فعلا از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت یازدهم اگر چیزی دارد و اگر پیشرفتی کرده در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است. تردیدی ندارم حمایت‌ها، هدایت‌ها و نقدهای شما در بهبود کار مؤثر است. البته برخی لحن‌ها اگر نرم‌تر شود قشنگ‌تر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: هم در انتقاد و هم در تعریف نباید افراط باشد باید معتدلانه باشد. باید فرصت‌هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را هم من و هم مسئولین بشنوند تا اشکالات‌مان را اصلاح کنیم.

روحانی در ادامه تصریح کرد: ما هیچکدام معصوم و بی خطا نیستیم اما در عین حال تلاش می‌کنیم گام‌هایی را به نفع مردم برداریم. ما در آنجایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمدند. در موضوع هسته‌ای آن جایی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات سال 92 مسئله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و این آغاز پیروزی ملت بود. موضوع هسته‌ای در انتخابات سال 92 به بحث گذاشته شد و نقد شد، آثار تحریم مورد بررسی قرار گرفت، راه‌حل مسئله مورد بحث قرار گرفت و مردم در رأی 92 به هسته‌ای هم رأی دادند جای بحث دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم در سال 92 به صحنه آمدند و مسئله هسته ای را مورد بحث قرار دادند، گفت: مردم راه را باز کردند تا ما بتوانیم راهی برای حل و فصل این مسئله پیدا کنیم. چه راهی ما می‌توانستیم از طریق آن فشار را از دوش مردم برداریم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما باید در برخی مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم، گفت: این سخن حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ساده می‌آید نیز صدق می‌کند. ما باید راجع به عدالت، مبارزه با استعمار،‌منافع ملی، حاکمیت ملی و حتی خود دانشگاه به وحدت نظر برسیم.

وی تصریح کرد:‌ آیا در این موضوعات در دیگر کشورها هم اختلاف نظر وجود دارد؟ مثلا در فرانسه اگر دولت A یا B سر کار بیاید درباره وظیفه دانشجو اختلاف نظر دارد و یا به یک اجماع نظر رسیدند؟ این اجماع را شما دانشجویان باید به وجود بیاورید.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: اینکه ما باید در برابر دیگران بایستیم حرف درستی است، اینکه باید به توان ملی تکیه کنیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم نیز درست است. حالا یا معنی این حرف این است که نباید با دنیا حرف بزنیم و یا اگر مشکلی داریم باید تا مرز جنگ برویم؟

روحانی اضافه کرد: اگر توطئه علیه کشور ما باشد ما می‌ایستیم و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟ اختلاف نظر در این موارد است. اینکه باید قدرت نظامی را افزایش دهیم بحثی نیست اما برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند، منطق، مذاکره و گفت‌وگوست اما در ساخت سلاح و بنیه دفاعی کمتر است.

وی افزود: من این موضوع را یکبار پاسخ دادم که این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی در سلاح‌های راهبردی کاری که انجام داده به اندازه 10 سال قبل بوده است. پس معنایش این نیست که ما داریم مذاکره می‌کنیم، بنیه دفاعی‌مان را قوی نکنیم و هیچ وقت به فکر جنگ نباشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنگ وقتی رخ نمی‌دهد که ما صددرصد آماده باشیم و گرنه جنگ بر ما تحمیل می‌شود، گفت: ما همزمان با پیروزی در مذاکرات برجام مهم‌ترین موشک‌مان را آزمایش کردیم و شما این را مشاهده کردید.

روحانی با اشاره به نقد یک دانشجو از وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: علت اینکه ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای توفیق پیدا کنیم چه بود؟ اگر پنج دلیل داشته باشد یکی از آنان ثبات و آرامش اقتصادی در داخل کشور بود.

رئیس جمهور گفت: در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود امروز تورم در حال تک رقمی‌شدن است یعنی 36 واحد درصد در ظرف دو سال کاهش تورم داریم.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها معیار ماست گفت: در این رابطه نتیجه نهایی باید کمک کند تا در نهایت شاخص‌ها عوض شود. رقابت‌ها، انتخابات، این جناح و آن جناح برای این است که شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عوض شود.

روحانی تاکید کرد: اگر نظرسنجی‌هایی که امروز صورت می‌گیرد مانند گذشته باشد به این معنی است که ما پیشرفت نکرده‌ایم. اگر اعتماد مردم به دولت و به هم در حال افزایش نباشد چه فرقی می‌کند که کدام جناح یا دولت حاکم باشد.

رئیس جمهور یادآور شد: من حس می‌کنم فضای دانشگاه 94 نسبت به 92 زمین تا به آسمان فرق کرده است. البته ممکن است هنوز هم فضا امنیتی باشد ولی من این را نمی‌پسندم ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.

روحانی خطاب به دانشجویان گفت: من از شما می‌پرسم آیا سال 90 ، 91 و 92 برای 16 آذر می‌توانستیم به این راحتی اجتماع داشته باشید؟ حالا که سال 93 و 94 است همه دنبال 16 آذر هستند. یک زمانی بود که کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی.

وی افزود: اگر از لحاظ شاخص دانشگاه 94 با 91 فرق نکرده باشد حتما ما به عنوان دولت یازدهم محکوم هستیم. البته ممکن است با حد مطلوب فاصله داشته باشیم و برخی از نقدها که می‌شود درست است. ما به نقطه مطلوب چه در اقتصاد و چه در سلامت که آمارها نشان می‌دهد مردم راضی هستند به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، وزارت علوم و دانشجو تغییر نکرده و از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند. البته از زمان نیلی‌منفرد.

وی گفت: ما خواستار این هستیم که شاخص‌های ما شاخص‌های مطلوب باشند می‌گویند از لحاظ رکود دولت حرکت مطلوبی نداشته است. اما آیا واقعا آمار این را می‌گوید؟

روحانی اضافه کرد: در سال 91 ما در عمق رکود بودیم در سال 92 به منهای 1.9 رساندیم. در سال 93 رشد اقتصاد مثبت 3 شد.امسال سال سختی است و ممکن است آمار از لحاظ اقتصادی پایین باشد ولی مثبت خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: دولت را نقد کنید اشکالی ندارد. اما راهش این است؟ خواست ما استقلال دانشگاه‌ها است این استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که به آن رسیدیم از برکت تلاش دانشجویان برای استقلال بود. بنابراین دانشگاه باید روی پای خودش بایستد.

روحانی با بیان اینکه باید امور اجرایی دانشگاه‌ها به خودشان بازگردد ادامه داد: استقلال و ‌آزادی دانشگاه‌ها برای من بسیار مهم است. اگر دانشگاه در تحقیق و پژوهش آزاد باشد ما نمی‌توانیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی و تعامل با دنیا هستیم تاکید کرد: دانشگاه باید از این فرصت برای تعامل علمی با دنیا استفاده کند. دانشگاه ما باید از دانش دیگران استفاده کند. دیگران هم باید بتوانند از دانش دانشمندان ما استفاده کنند و دانشجویان باید از فضایی که به وجود می‌آید بهره ببرند.

روحانی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در سال جاری افزود: دانشگاه باید حضور فعال‌تر در انتخابات داشته باشد. خیلی مهم است مجلس آینده چگونه باشد. از نظر دولت این جناح و آن جناح ندارد. افرادی که به منافع ملی فکر می‌کنند و منافع حزبی و شخصی خود را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهند و دلسوز مردم هستند باید وارد مجلس شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما باید تلاش کنیم حماسه 92 را در سال 94 تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلسی که توانمندتر و قدرتمندتر است راه را ادامه دهیم و همه باید تلاش کنیم.

روحانی در ادامه اظهار داشت: یکی می‌گفت من نظر خاصی نسبت به شورای نگهبان دارم. نظر من نسبت به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند ما هم این شورا را ناظر می‌دانیم.

وی در خاتمه گفت: در فضای انتخابات باید همه مسئولین، شورای نگهبان،‌ دانشجویان و همه تلاش کنند تا انتخابات پرشوری داشته باشم.

* غیبت عارف در مراسم سخنرانی روحانی با وجود حضور در دانشگاه شریف

این مراسم حاشیه‌هایی را نیز دربر داشت، محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان با وجود حضور در دانشگاه صنعتی شریف ترجیح داد، در مراسم سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو) در این دانشگاه، حضور نداشته باشد.

عارف نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود که به نفع روحانی کنار کشید، اما بعدها برخی دلخوری‌ها میان وی و دولت به وجود آمد.

محمدرضا عارف، استاد دانشگاه صنعتی شریف در رشته برق است و نماز ظهر و عصر خود را هم امروز در مسجد این دانشگاه اقامه کرد.

* فریاد مرگ بر فتنه‌گر دانشجویان در روز دانشجو

دانشجویان حاضر در مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر آزادی سران فتنه فریاد مرگ بر فتنه‌گر سر دادند.

بر پایه این خبر در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به ارائه سخنان خود پرداختند. که بخش عمده‌ای از اظهارات این دانشجویان نسبت به مسائل اقتصادی و سیاست اقتصادی کشور بازمی‌گشت.

در حین سخنرانی یکی از دانشجویان که نام سران فتنه را بر زبان آورد فریاد مرگ بر فتنه‌گر از سوی دانشجویان حاضر در این مراسم بلند شد.

* روحانی احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی ایران/ 8 برابر 100 روز گذشت اما آش همان است و کاسه همان/ دولت فعلی «دولت رکود» است

در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات خود در رابطه با مهمترین مسائل کشور همچون موضوعات اقتصادی، سیاسی و مطالبات دانشجویی پرداختند، در روز برفی پایتخت 11 نماینده از طرف تشکل‌های دانشجویی به مدت 4 دقیقه صحبت کردند که البته این زمان کوتاه از دید این نمایندگان دانشجویی پنهان نماند و یکی از آنها خطاب به آقای رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی بعد از 800 روز 4 دقیقه به ما وقت رسید!

مسئول بسیج دانشگاه شریف که یک جاکلیدی را هم به رئیس‌جمهور هدیه داد اولین کسی بود که پشت تریبون رفت و در سخنان خود ضمن گلایه از برخی اظهارات مشاوران رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور وقتی مشاور ارشد شما که خود فارغ‌التحصیل این دانشگاه است مزیت رقابتی تولید صنعتی کشور را تنها در آبگوشت و قرمه‌سبزی می‌پندارد و علنا هم اعلام می‌کند آیا  امیدی برای دانشجوی جوان و مشتاق این کشور آیا باقی خواهد ماند؟

نماینده انجمن دانشجویان مستقل نیز انتقاد خود را از دولت آقای روحانی این گونه عنوان کرد که آقای رئیس‌جمهور 8 برابر آن صد روزی که گفته بودید می‌گذرد اما آش همان است و کاسه همان و امروز اگر نگاهی به شرایط کنونی داشته باشیم شما خود از دولت قبل انتقاد می‌کردید اما امروز احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی کشور هستید.

دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز دانشجوی دیگری بود که پشت تریبون رفت و گفت: اگر در حافظه تاریخی ملت ایران، دولت‌ آقای هاشمی، دولت اقتصاد تکنوکراسی، دولت اصلاحات دولت سقوط فرهنگ و دولت احمدی‌نژاد، دولت اقتصاد تورمی ثبت شده است، اگر سفره معیشت مردم در وضع کنونی باقی بماند، دولت روحانی نیز دولت رکود لقب خواهد گرفت.

اما شعار مرگ بر فتنه ‌گر دانشجویان زمانی در دانشگاه شریف طنین انداخت که نماینده انجمن اسلامی به پشت تریبون رفت و سخنانی را مبنی بر آزادی سران فتنه گفت و دانشجویان حاضر در این مراسم یک صدا شعار مرگ بر فتنه‌گر را سر دادند.

اما حاشیه جالب دیگر این مراسم این بود که یکی از دانشجویان که دو دقیقه به او فرصت داده شده بود که صحبت کند و در حالی که سایر نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از فرصت 4 دقیقه‌ای برخوردار بودند پس از پایان دو دقیقه‌اش گفت: من از آقای رئیس‌جمهور دو دقیقه وقت گرفته‌ام تا بتوانم همان 4 دقیقه را صحبت کنم!

در حین سخنرانی رئیس‌جمهور نیز برخی شعارهایی در حمایت از وی همچون «روحانی مچکریم» سر می‌دادند و برخی نیز از آقای رئیس‌جمهور مطالباتی داشتند که برخی شعارهای شما محقق نشده است که آقای رئیس‌جمهور خطاب به آنها گفت: البته زمانی که ما دانشجو بودیم به ما اجازه نمی‌دادند اینطور صحبت کنیم، نمایندگان شما پشت تریبون آمدند و صحبت هایشان را مطرح کردند.

در حین سخنرانی رئیس‌جمهور دانشجویان شعار می‌دادند که صدای آقای رئیس‌جمهور گرفت و وقتی که می‌خواست صحبتش را ادامه بدهد خطاب به دانشجویان گفت: شما شعار می‌دهید اما نمی‌دانم چرا صدای من می‌گیرد!

یکی از کسانی که امروز به مراسم روز دانشجو با حضور روحانی حضور یافته بود فرجی‌دانا وزیر سابق علوم بود که یکی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی شما که گفته بودید راه فرجی‌دانا ادامه می‌یابد پس چه شد؟

انتقاد از موضوع سیاست خارجی کشور و تمرکز تنها بر موضوع هسته‌ای و همچنین بحث اقتصاد و تحقق نیافتن شعارهای اقتصادی آقای روحانی از دیگر مطالبات دانشجویان بود که زمانی که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این عناوین را مطرح می‌کردند با تشویق ممتد دانشجویان حاضر همراه بود.

تصویر شهدای هسته‌ای کشورمان بر روی دیواره‌های این مراسم جلوه خاصی به مراسم 16 آذر امسال بخشیده بود.

* یکی از دانشجویان پوستری را با طرح‌هایی از سیب‌زمینی‌های دفن شده، شهدای فاجعه منا و همچنین پاسپورت ایرانی در دست داشت و خواستار رسیدگی مسئولان به این سه موضوع شد.

* همچنین در انتهای سالن برخی دانشجویان در حین سخنرانی روحانی فریاد می‌زدند زنده باد اصلاحات و در مقابل برخی از دانشجویان می‌گفتند مرگ بر فتنه‌گر؛ اصلاحات زنده باد روحانی پاینده باد از دیگر شعارهای دانشجویان در این مراسم بود.

* یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم 16 وعده تحقق نیافته روحانی بود که دانشجویان با در دست داشتن پوسترهایی آنها را مطرح کرده بودند و خواستار تحقق آنها شدند.

* ضرغامی در واکنش به سخنان امروز روحانی: برخی مدعی‌اند فقط امسال جرات طرح کلمه «جنبش دانشجویی» پیدا شد/ بهتر است آمار بگیرید

بعد از ظهر امروز عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما نیز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: افتخار من این است که برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که به لحاظ جامعیت و موقعیت علمی جایگاه رفیعی دارد سخنرانی می کنم.

وی افزود: قرآن به ما یادآوری می‌کند که ما به شما نعمت‌های زیادی دادیم. برخی می‌گویند قسمت پر لیوان را ببینیم ولی در دنیا هر چه که است نعمت است. قرآن تمام نعمت‌های را برشمرده و برای هیچ کدام منت نمی‌گذارد.

ضرغامی ادامه داد: اگر به شما دانشجویان بگویند دنیا را می‌دهیم فقط برای امام حسین (ع) گریه نکنید شما می‌توانید قبول نکنید؟

عضو شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: خداوند می‌گوید ما دو راه خیر و شر را پیش راه شما قرار دادیم که هر دو راه سخت است،‌راه خیر در ابتدا سخت است و در پایان آسان می‌شود و راه شر بالعکس است بنابر این آنهایی که در راه خیر مانند کار علمی قدم می‌گذارند آینده‌ شیرینی دارند.

ضرغامی اظهار داشت: 16 آذر روزی است که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران آمد و قصد داشت نتایج کودتای 28 مرداد سال 32 را به رئیس جمهور آمریکا اعلام کند، قرار بود در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به نیکسون دکترای افتخاری بدهند که دادند (کسانی که بویی از حقوق نبردند)

ضرغامی اضافه کرد: مگر از دانشجوی بصیر که دشمن را می‌شناسد می‌تواند چشم خود را بر این قضیه ببندد؟ دانشجویان اعتراض کردند و این کار نقطه عطف تاریخ دانشگاه‌ها شد.

رئیس سابق صدا و سیما ادامه داد: در خاطرات دکتر چمران اینگونه آمده است که 160 نفر دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران حضور داشتند و یکباره سربازها حمله کرده و دانشجویان را به گلوله بستند و می‌گفتند شاه می‌خواهد زهر چشم بگیرد تا فضا برای حضور نیکسون آرام باشد.

وی با اشاره به مماشات مقام معظم رهبری در بسیاری از جریانات رخ داده در کشور گفت: مماشات رهبری در بسیاری از جریانات فوق‌العاده عجیب است. ایشان می‌فرمودند اعتراضات را مطرح کنید فقط بگویید با دشمن نیستید.

ضرغامی افزود: برخی این روزها سخنرانی می‌کنند و در روز دانشجو همه چیز می‌گویند جز علت شهادت 3 شهید روز دانشجو،‌شریعت رضوی،‌ قندچی و بزرگ‌نیا که در مقابل نیکسون کشته شدند آنها ایستادند تا آب خوش از گلوی دشمن پایین نرود.

رئیس سابق صدا و سیما گفت: جنبش دانشجویی با همه وجود مخالف سیاست‌های آمریکا است،‌ می‌گویند(اشاره به سخنان امروز حسن روحانی در دانشگاه صنعتی شریف) در این سال‌ها کسی را جرأت نمی‌کرد کلمه جنبش دانشجویی را به زبان آورد. ولی بیشترین کلمه‌ای که به گوش ما در این سال‌ها خورد کلمه جنبش دانشجویی بود که دائما تکرار شد و چیزی نبوده است که امسال به برکت برخی اتفاقات کسی جرات کند آن را به زبان آورد. بنابراین وقتی می‌خواهیم در محیط‌‌های دانشجویی صحبت کنیم بهتر است حداقل یک آمار بگیریم.

وی اضافه کرد: افرادی مانند حسن تهرانی مقدم با کمترین امکانات بزرگترین کارها را کردند و راهبردی‌ترین صلاح‌ها را ساختند.

ضرغامی افزود: امروز رئیس جمهور از فضای امن سخن گفت،‌فضای امن یعنی امروز که در کشورهای همسایه این همه قتل و غارت است ما در امنیت هستیم که یک دلیل آن اقدامات حسن تهرانی مقدم است. یعنی موشک بالستیک چند هزار کیلومتری.

رئیس سابق صدا و سیما گفت: حسن تهرانی مقدم با مدیریت داشته‌ها بدون بودجه سرسام آور با قرض گرفتن نصف یک سالن آن همه کار انجام داد،‌با 11 نفر کار کرد و امروز سردار حاجی زاده با پرچم تهرانی مقدم با همان بنیه پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه دنیا از شهر موشکی ایران در بهت و حیرت است گفت: اگر هر تهدیدی از سوی دشمن صورت گیرد بلافاصله از تمام نقاط استراتژیک کشور زمین‌ها باز می‌شود،‌موشک‌های دوربرد بیرون می‌آید و از کشور دفاع می‌کند.

وی با اشاره به تأیید حسن تهرانی مقدم از سوی مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری به راحتی کسی را تأیید نمی‌کنند ولی در رابطه با تهرانی مقدم فرمودند تهرانی مقدم هر چه گفت عمل کرد.

وی با تأکید بر مدیریت داشته‌ها گفت: امروز در دانشگاه‌ها اگر داشته‌ها را حفظ کنیم و دستگاه‌های حاکمیتی و دولت ظرفیت کشور را به درستی برنامه ریزی کنند به اهدافمان می‌رسیم.

وی اضافه کرد: همان نگاهی که به حسن تهرانی مقدم داریم در مورد سردار سلیمانی نیز صدق می‌کند. امروز سردار سلیمانی آنهایی که در سطح جهانی می‌توانند با ما همسو باشند را مدیریت می‌کند،‌ با شجاعت می‌ایستد و با اتصال این زنجیره‌ها و مدیریت انقلابی قدرتی در منطقه و جهان ایجاد کرده است که قابل مقایسه نیست.

* سختی کار با دانشجویان از زبان ضرغامی

مراسم بزرگداشت روز دانشجو عصر امروز با حضور عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما در دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز حاشیه‌هایی داشت.

در ابتدای مراسم چند تن از دانشجویان به پشت تریبون رفته و شروع به سخنرانی کردند. یکی از دانشجویان گفت امروز دانشگاه دانشگاه مد نظر مقام معظم رهبری و دانشگاه اسلامی نیست، دانشگاه باید نخبه‌پرور باشد نه اینکه نخبه‌ها را به بهانه‌های مختلف و سیاست‌ها راهی دیار کفر کنند.

وی افزود: دغدغه دانشجو این است که زمینه فراهم شود تا مملکت به پیشرفت برسد.

یکی دیگر از دانشجویان عنوان کرد: ما مدیون شهدا هستیم که بدون امکانات جنگیدند، ما مدیون دست‌های پینه بسته زنان روستایی هستیم.

پس از آن عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما شروع به سخنرانی کرد، وی در سخنان خود در زمانی که از سختی‌های دانشجویان سخن می‌گفت، عنوان کرد: استادان دانشگاه شهید بهشتی بسیار سخت‌گیر هستند و گاهی حتی برای 25 صدم نمره سخت‌گیری بسیاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی دانشجویان نیز آنقدر درس می‌خوانند که گویا کتاب را قورت داده‌اند.

در ادامه مراسم آقامیری عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با سخنانی در بزرگداشت مقام شهدای علم به خصوص شهید شهریاری گفت: ما قدرشناس شخصیت‌های بزرگی مانند سردار سلیمانی هستیم.

پس از سخنرانی آقامیری حامد زمانی خواننده ولایت‌مدار کشورمان چند آهنگ را اجرا کرد و در میان آن گفت: شعارهای مرگ بر آمریکای ما مربوط به سیاست‌های دولت‌هاست و ما با هیچ ملتی مشکلی نداریم بلکه با سیاست ظلم مشکل داریم.

وی گفت: می‌خواهیم ثابت کنیم هنوز عمارها و مختارها فریاد می‌زنند و سرباز‌های رهبر و در راه حیدر هستند.

* سعید زیباکلام در دانشگاه تهران: اکنون فتنه 88 به طور رسمی همان اهداف خود را در کشور دنبال می‌کند

سعید زیباکلام، استاد دانشگاه تهران نیز در همایش «استقلال در حصار تردید» که توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: شاید برخی از سخنان من خیلی ناراحت شوند اما به حرمت کتاب خدا که در پیش روی من است، آنچه در دلم است را می‌گویم.

زیباکلام با اشاره به پیگیری‌های مکرر فعالان تشکلی بسیج دانشجویی برای سخنرانی در این مراسم گفت: من هرچه حساب کردم دیدم نمی‌توانم آنچه را که در سینه دارم به زودی بگویم؛ 20 ماه است هر جا که سخنرانی می‌کنم گفته‌ام که انقلاب اسلامی با این سیاست خارجی و سیاست داخلی در معرض خطر انحلال قرار دارد لذا مانده بودم که دیگر چه باید بگویم.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه فعلا اجازه دهید که سینه‌ای پردرد و دهان پر از خون من بسته بماند، یادآور شد: من از زمان آذر 92 گفته‌ام که این سیاست خارجی ما را به کجاها می‌برد و متاسفانه اکنون فتنه 88 به طور رسمی و قانونی در این کشور همان اهداف را پیگیری می‌کند.

پس از این سخنان کوتاه سعید زیباکلام وی با شعار «مرگ بر آمریکا» به صحبت‌های خود پایان داد و دانشجویان نیز وی را با تکرار این شعار و تشویق همراهی کردند.

* استفاده از گاز اشک‌آور در مراسم 16 آذر دانشگاه علامه/ ورود رئیس دانشگاه برای خاتمه دادن به غائله

عصر امروز در برنامه‌ای که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه به مناسب بزرگداشت روز دانشجو برگزار شده بود درگیری بین اعضای کانون و انجمن اسلامی علامه که از یک طیف هم‌فکر هستند رخ داد، که در ین بین در سالن همایش دانشکده گاز اشک‌اور توسط شخصی نامعلوم استفاده شد و باعث لغو مراسم انجمن اسلامی دانشکده شد.

دانشجوهای حاضر در این مراسم اعتقاد براین داشتند که گاز توسط حراست دانشکده استفاده شد و باعث اعتراض آنها شد.

پس از دقایقی سلیمی رئیس دانشگاه علامه وارد دانشگاه و پس از شنیدن سخنان دانشجویان گفت:‌ به مسئولان حراست دستور پیگیری داده‌ام. فیلم‌ها را بازبینی خواهیم کرد و مقصر را مجازات می‌کنیم.

گفتنی است عده‌ای از دانشجویان اعتقاد دارند این کار توسط انجمن اسلامی دانشگاه انجام شده است، عده‌ای هم معتقدند کانون اندیشه خواسته است جوسازی کند و چنین کاری را انجام داده است. تعدادی از دانشجویان هم ادعا کردند حراست دانشگاه برای بیرون کردن دانشجویان از سالن چنین کاری کرده است که البته رئیس دانشگاه علامه این را تکذیب کرد و گفت: حراست گاز اشک‌آور ندارد.

همچنین دقایقی پس از حضور رئیس دانشگاه در محل برگزاری مراسم بین چند تن از دانشجویان درگیری ایجاد و این کار باعث تجمع دانشجویان زیادی در محل این حادثه شد.

به گزارش فارس، مراسمی که قرار بود توسط انجمن اسلامی دانشگاه علامه و با سخنرانی محمدعلی نجفی و مهرعلی زاده برگزار شود به دلیل حواشی پیش آمده لغو شد.

* حسینی در دانشگاه علامه طباطبایی: بزک‌کنندگان چهره آمریکا سخنان تند مسئولین کاخ سفید علیه مردم ایران را سانسور می‌کنند

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم نیز با حضور در همایش «ما و استکبارستیزی» که به مناسبت 16 آذر و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد پیرامون ماهیت روز دانشجو به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنرانی خود گفت: 16 آذر و 13 آبان را دو نقطه عطف در تاریخ دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و گفت: ماهیت هر دو حادثه استبکارستیزی و مبارزه با آمریکا است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: بعضی‌ها می‌خواهند روز دانشجو را به نفع خود مصادره کنند تا به نوعی این روز، روز تبلیغ افکار غرب شود. این در حالی است که 16 آذر و اعتراض دانشجویان و شهادت سه نفر از آنان به خاطر اعتراض به کودتای 28 مرداد، حمایت آمریکا از آن کودتا و ایستادگی مقابل آمریکا بود.

حسینی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با بازی با الفاظ و واژه‌ها کودتای 28 مرداد را پیروزی سیاسی امیدبخش نامیدند، گفت: با همین روش خود را طرفدار قوای آزادی نیز می‌نامند اما اعتراض دانشجویان را با گلوله پاسخ دادند البته این افتخاری است برای جنبش دانشجویی که در اوج خفقان این حرکت استکبارستیزی را انجام داد.

وی با بیان اینکه هر ساله 16 آذر به عنوان روز اعتراض به سیاست‌های آمریکا بزرگ داشته می‌َشده است، گفت: البته هنوز سیاست‌های استکباری آمریکا ادامه دارد و این تنها علیه دولت ملی آن زمان ایران نبود بلکه ما وضعیت چند سال پیش مصر را نیز مشاهده می‌کنیم و اینکه آمریکا از دیکتاتورهای منطقه از جمله آل‌سعود و آل‌خلیفه حمایت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم با اشاره به لزوم یادآوری روز 16 آذر گفت: باید این روز بزرگ نگه داشته شود و با مسائل روز تطبیق داده شود. البته ما نباید در تاریخ بمانیم بلکه باید از آن عبرت بگیریم. از سال 32 تا امروز باید کارنامه رفتار آمریکا علیه ایران را بشناسیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از کسانی که می‌گویند انقلاب اسلامی کاری با آمریکا نداشت بلکه توده‌ای‌ها بودند که علیه آمریکا شعار می‌دادند، گفت: این در حالی است که امام حرکت خود را با مبارزه علیه آمریکا و اسرائیل شروع کرد. تبعید امام در 13 آبان نیز بدین خاطر بود که علیه قانون کاپیتولاسیون و اینکه مستشاران آمریکایی مصونیت بگیرند، موضع گرفت. شاید اگر علیه شاه صحبت می‌کرد تبعید نمی‌شد. 

حسینی با تاکید براینکه اساس انقلاب ما ضد استکباری بود، گفت: بعضی‌ها به دنبال تحریف تاریخ هستند و می‌گویند امام موافق گفتن فلان شعار نبود. این در حالی است که مواضع امام تا واپسین‌ روزهای حیات ایشان علیه آمریکا آشکار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم با بیان اینکه دانشجویان در 16 آذر علاوه بر پرداختن به مسائل داخلی باید به مسائل جهانی نیز بپردازند، گفت: دانشجویان باید به این موضوع بپردازند که اگر آمریکا چراغ سبز نشان نمی‌داد آیا عربستان به خود اجازه بمباران یمن را می‌داد. آمریکا پشت پرده بسیاری از اتفاقاتی است که رخ می‌دهد. حال چگونه است که برخی می‌گویند به آمریکا کاری نداشته باشید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: برخی معتقدند ما باید توافق و برجام را الگویی قرار دهیم تا در همه زمینه‌ها مسائل ما را از طریق برد-برد با آمریکا حل کنیم. آیا واقعا این امکانپذیر است؟ سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا 180 درجه با ما متفاوت است. حال این امر چگونه با گفت‌وگو قابل حل است. مگر اینکه ما کوتاه بیاییم.

حسینی ادامه داد: خانم کلینتون که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است هنوز برای ما رجزخوانی می‌کند و می‌گوید گزینه نظامی باید روی میز باشد. حال برخی چگونه فکر می‌کنند که مسائل ما با آمریکا قابل حل است. چگونه برخی تصور می کنند ماهیت آمریکا تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: جالب است برخی می‌خواهند در این موضوع مردم و نظام ما را مقصر جلوه دهند و می‌گویند آمریکا چاره‌ای نداشت و باید این گونه رفتار می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم با بیان اینکه آموزه‌های قرآنی بیان کرده که استکبار چیست و مصادیق آن کیست؟ گفت: امروز کدخدایی مانند فرعون در دنیا حضور دارد که می‌گوید همه کشورها باید تابع من باشند و اگر کوچک‌ترین توافقی با ایران داشته باشید با شما برخورد می‌کنم. خانم کلینتون کشور به کشور راه افتاد که تحریم‌ها علیه ایران صورت گیرد تا هیچ کشوری نتواند دست از پا خطا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کشوری با این طرز فکر و با این سیاست‌های استکباری نمی‌تواند یک کشور مستقل را تحمل کند. مگر اول انقلاب اسلامی بحث هسته‌ای وجود داشت که آنان ما را یک لحظه آرام نمی‌گذاشتند. حال چگونه است که برخی می‌خواهند چهره آمریکا را بزک کنند و اگر مسئولین آمریکایی حرف‌های تندی علیه ما بزنند آن را سانسور می‌کنند ولی آنان را دلسوز مردم ما نشان می‌دهند. استکبار اصلا برابری کشورها را نمی‌پذیرد و حق وتو نیز بر همین طرز فکر شکل گرفته است.

حسینی با اشاره به پیشنهاد عربستان به صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در خصوص نقض حقوق بشر در ایران، گفت: این در حالی است که آخرین دسته گل عربستان سعودی حادثه تلخ منا بود. حال این کشور به خود اجازه می‌دهد درباره نقض حقوق بشر در ایران صحبت کند و دیگر کشورهای استکباری نیز از آن حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین و بایکوت آن توسط رسانه‌های نظام سلطه گفت: نظام سلطه می‌گوید هرچه ما خواستیم و به نفع ما است باید منتشر شود. اگر 10 نفر به نفع آنان تجمع کنند پوشش داده می‌شود اما حرکت میلیونی اربعین توسط رسانه‌های نظام سلطه بایکوت می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم با بیان اینکه نباید فلسفه روز دانشجو فراموش شود، گفت: باید به این موضوع پرداخته شود. امروز ‌آمریکا از سیاست‌های خصمانه خود دست برداشته و آیا امتیازاتی به ما داده است یا خیر؟ آیا بعد از تسخیر لانه جاسوسی که قرارداد الجزایر نوشته شد آنان به تعهدات خود پایبند بودند و یا امروز که ما امتیازاتی در خصوص موضوع هسته‌ای به آنان دادیم آنان امتیازاتی به ما داده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با گلایه از مراسم روز دانشجو دانشگاه صنعتی شریف که با حضور رئیس جمور برگزار شد، گفت: جا داشت سخنران اصلی این مراسم راجع به انقلاب اسلامی و اینکه انقلاب ما رو در رو با استکبار آمریکا است اشاره‌ای می‌کرد و اینکه سه دانشجوی ما در سال 32 قربانی چه سیاستی شدند. این موارد نباید فراموش شود. ما نمی‌توانیم نسبت به این قضایا بی‌تفاوت باشیم.

حسینی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی براینکه نظر شما درباره گشت ارشاد چیست؟ گفت: گشت ارشاد هیچ ارتباطی به وزارت فرهنگ ندارد و تابع نیروی انتظامی است و نقش امر به معروف و نهی از منکر را ایفا می‌کند که آن هم طبق قانون است.

وی افزود: البته درباره جزئیات کار و نحوه عمل و اینکه گاهی کار جدی گرفته می‌شد و گاهی کار رها می‌شد انتقاداتی وجود دارد ولی خوب است همه پایبند به قانون باشیم و طبق آن عمل کنیم. البته پیش از اینکه اینها بخواهند اقدامی کنند وظیفه مراکز تعلیم و تربیت و دانشگاهی ما است که باید جوانی را تربیت کنند که دیگر نیازی به گشت ارشاد نباشد. باید جامعه را به سمتی هدایت کنیم که دیگر این مشکلات پیش نیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم با اشاره به صدها شبکه فارسی‌زبان که علیه ما فعالیت می‌کنند، گفت: همه این شبکه‌ها تلاش می‌کنند فرهنگ مبتذل غرب را ترویج کنند و از راه سرگرمی و تفریح و با ظرافت قطب‌زدایی و عادی‌سازی منکرات در خانواده‌های ایرانی را دنبال کنند که باید در مقابل این هجمه کار فرهنگی گسترده‌ای صورت بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: محتوا و مضمون کارهای هنری باید در جهت آرمان‌ها و اهداف انقلاب باشد. همان‌ها که شعار هنر برای هنر را سر می‌دهند سالی نیست که علیه ما و ارزش‌های ما فیلم نسازند و کار سیاسی نکنند. به ما می‌گویند هنر برای هنر است اما خودشان علیه مقدسات و ارزش‌های ما کار می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه محتوا و مضمون کارهای هنری ما باید مفید باشد، گفت: اثرات هنری ما در عین اینکه باید جاذبه ظاهری و هنرمندانه داشته باشد باید پیامی هم که می‌دهد سازنده و مفید باشد. ازجمله فعالیت ما در این حوزه ایجاد معاونت قرآنی بود تا هنرمندان ما از این طریق از مفاهیم قرآنی الهام گرفته و اثر هنری خلق کنند.

وی افزود: در همین خصوص 20 جشنواره تعریف کردیم که بسیاری از آنان نیز برگزار شد اما فکر نمی‌کنم الان با آن اهتمامی که وجود داشت این معاونت فعالیت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم در پایان با تاکید براینکه نباید در محتوای آثارهای هنری‌مان از غرب کپی‌برداری کنیم، گفت: من نمی‌گویم از اندیشه غرب و کارهای فاخر هنری آنان استفاده نکنیم اما اگر می‌خواهیم حرف نویی داشته باشیم باید به فرهنگ غنی خودمان تکیه کنیم نه اینکه از مفاهیم غرب کپی‌برداری کنیم. چراکه این اثر برای آنان تازگی نخواهد داشت.

* مناظره موسوی و قنبری در دانشگاه علم و صنعت
موسوی: 16 آذر اولین صدای اعتراض به آمریکا بود/ فساد 3هزار میلیاردی را برای اولین‌بار
خبرگزاری فارس افشا کرد/ قنبری: تاریخچه جنبش دانشجویی فراتر از 16 آذر 32 است/ در سیاست خارجی هیچ کشوری دوست و دشمن دائم نیست

مناظره سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و داریوش قنبری فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری به مناسبت روز دانشجو نیز در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد.

موسوی در ابتدای این مناظره با تبریک روز شانزدهم آذر گفت: همین شور و شوقی که در دانشگاه‌ها وجود دارد نشان می‌دهد که دانشجو زنده بوده و ذلت نمی‌پذیرد.

موسوی: فساد 3هزار میلیاردی را برای اولین بار خبرگزاری فارس افشا کرد/ اولین کسی که نسبت به فساد کرسنت اعتراض کرد خود روحانی است

وی با اشاره به اظهارات قنبری مبنی بر نقش‌آفرینی محصلان ایرانی در غرب در واقعه مشروطه گفت: نباید در کنار نقش این افراد نقش گروه‌های دیگر را نادیده بگیریم؛ مقدمه قیام مشروطه، تحریم تنباکو و دیگر کالاهای غربی از سوی شخصیت‌هایی نظیر ملاعلی کنی و میرزای شیرازی بود.

وی با تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی نقش روشنفکران تحصیل‌ کرده غرب در دوران مشروطه اظهار داشت: به واسطه این همین تحصیل‌کنندگان در خارج بود که نهضت مشروطه به برخی آزادی‌های بی‌بندوبارانه رسید که نتیجه آن این شد که عامه مردم از نهضت مشروطه بریده و آنقدر شعارهای سیاسی داده شد که جامعه حاضر شد ننگ دیکتاتوری رضاخان را بپذیرد. ولی از عناصر منورالفکر مشروطه رهایی یابد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، با بیان اینکه این روشنفکرها آنقدر فضا را به اسم آزادی خراب کردند که مردم از به حکومت رسیدن رضاخان استقبال کردند، ادامه داد: کسانی مثل تقی‌زاده که روزگاری ادعای دموکراسی داشتند در ادامه آمدند و تئوریسن دیکتاتوری فردی مثل رضاخان شدند.

موسوی افزود: همین عدم آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی در دوران مشروطه باعث شد که این جنبش به حاشیه برود و حکومت 20 ساله دیکتاتوری رضاخان ایجاد شده و برخی قراردادهای ننگین حاصل شود.

وی با طرح این سؤال که باید ببینیم هدف 16 آذر چه بود و دلیل زنده ماندن این روز پس از 60 سال چیست، گفت: این روز به این دلیل ماندگار است چون اولین صدای اعتراض به استکبار و آمریکا بود که بعد از 28 مرداد شنیده شد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: در روز 16 آذر دشمنان برای تحقیر هرچه بیشتر ملت ایران در حالی که همه می‌دانستند کودتای 28 مرداد از سوی آمریکا انجام شده نیکسون را به ایران دعوت کردند و از همه ننگین‌تر آنکه رأس کودتا را به دانشکده حقوق دانشگاه تهران آورده و به او دکترای افتخاری دادند.

موسوی با تأکید بر اینکه شعار دانشجویان در آن روز مرگ بر آمریکا و امپریالیسم بود تأکید کرد:‌ کسانی که مدعی‌اند شعار مرگ بر آمریکا در ایران پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته اشتباه می‌کنند و کسی نمی‌تواند شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر امپریالیسم را از دامن 16 آذر پاک کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های دانشجوی آرمان‌خواه گفت:‌ دانشجوی آرمان‌خواه به دنبال قله‌هاست و استکبارستیز بوده و هست و در طول زما نیز گرایش تدریجی به مذهب داشته است.

موسوی با انتقاد از این تفکر که اندیشه جنبش دانشجویی از غرب به ایران وارد شده است اظهار داشت: ما نباید منکر وجود تفکر در کشور خود شویم و باید مقداری نگرش‌های مغرضانه برخی افراد با دیدگاه‌های غربی را کنار بگذاریم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه برای فهم کامل از پرونده‌های تاریخی باید نقش همه گروه‌ها را ببینیم، گفت: در این داستان باید همه زمینه‌هایی که منجر به شکل‌گیری جنبش می‌شود را در نظر گرفت؛ برخی که مدعی‌اند ما در تاریخ جنبش دانشجویی مبارزه با استکبار را نداشته‌ایم یک موضوع اصلی را از تاریخ ایران حذف می‌کنند و قطعاً‌ ما نمی‌توانیم این مسئله را نادیده بگیریم که 16 آذر در اعتراض به کودتای 28 مرداد شکل گرفت.

موسوی با تأکید بر اینکه نباید اینگونه القاء کنیم که جنبش‌های دانشجویی فقط در کشورهای در حال توسعه شکل می‌گیرد اظهار داشت: این تحلیل کامل نیست و ما شاهد بودیم که بعد از سال 1968 جنبش‌های دانشجویی در کشورهای اروپایی شکل گرفت و کسی نمی‌تواند ادعا کند که در آن دوران این کشورها، کشورهای در حال توسعه بودند.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: در جنبش اشغال وال‌استریت ما شاهد بودیم که دانشجویان نقش مهمی را ایفاء کردند و حقیقتاً اینگونه نیست که در غرب دانشجویان ورودی به اینگونه مسائل نداشته باشند.

وی با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی در همه کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه یکی از ارکان اصلی هستند افزود: دانشجو به واسطه مختصات آرمان‌گرایانه خود همیشه و همه جا حرف زده و تفکر می‌کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه این مناظره و در واکنش به شعار برخی دانشجویان علیه وی خطاب به آنها تصریح کرد: بزرگترها و گذشتگان شما در همین دانشگاه حضور داشتند که امروز مارکسیست شدند و دقیقاً همین حرف‌های شما را خطاب به ما می‌زدند و بعضی از بزرگ‌ترهای شما مانند سعید حبیبی و علی افشاری یا در آمریکا هستند یا مارکسیست شدند.

موسوی خطاب به این دانشجویان که با ایجاد سروصدا اجازه صحبت به وی را نمی‌دادند، گفت: شما که ادعای آزادی و دموکراسی دارید لااقل به کسانی که می‌خواهند حرف‌های ما را بشنوند احترام بگذارید و این رفتار شما فقط عدم اعتقادتان را به گفت‌وگو نشان می‌دهد. زیرا شما حتی نمی‌گذارید آقای قنبری که هم‌فکر شما هم هست صحبت کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، در ادامه در واکنش به برخی شعارهای دانشجویان گفت: مزدور کسانی هستند که اجازه حرف زدن به کسی نمی‌دهند و افکار سرکوب‌گرایانه نیز در ذهن کسانی است که حتی در محیط دانشگاه به هم فکر خود نیز احترام نمی‌گذارند و این مایه تعجب است.

موسوی خطاب به برخی حاضران در سالن که با سر دادن شعار مانع از صحبت‌های وی می‌شدند تصریح کرد: من با شکایت دولت مورد حمایت شما به دادگاه رفتم و همین دولت من را به دلیل انتقاد از اردوغان و قرارداد کرسنت محاکمه کرد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: افرادی با لوث کردن مسئله آزادی فضا را به شکلی ایجاد می‌کنند که دیکتاتوری حاکم شود یعنی هرکدام از این افراد یک دیکتاتور کوچک در درون خود دارند.

موسوی اضافه کرد: دیکتاتور کسی است که به رأی مردم تن نداده و جمهوریت نظام را قبول نداشته و یازده میلیون رأی را از 25 میلیون بیشتر می‌داند و به مخالف خود اجازه حرف زدن نمی‌دهد.

وی ادامه داد: دیکتاتور کسی است که تاریخ را تحریف می‌کند و داشته‌های بومی ملت خود را فروخته و به اسم جنبش دانشجویی از صدای آمریکا سر در آورده و برای CIA کار می‌کند.

موسوی افزود: دیکتاتور کسی است که قله‌های اوج ملت خود را نمی‌بیند و می‌خواهد که همه خفه شوند و فضای گفت‌وگو را بر نمی‌تابد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه با اشاره به توصیه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی به جنبش‌های دانشجویی گفت: یکی از بزرگترین ایراداتی که امام(ره) نسبت به جنبش‌های دانشجویی تذکر دادند مسئله نفوذ بود و خطاب به انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم فرمودند که مراقب این نفوذی‌ها باشید.

وی خطاب به تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن تصریح کرد: رفقای شما که سر از VOA در آوردند ولی عقبه واقعی جنبش دانشجویی ایران شعار مرگ بر آمریکاست.

در ادامه این مناظره تعدادی از دانشجویان سؤالات خود را از میهمانان مطرح کردند و یکی از دانشجویان با طرح سؤالی از مدیرعامل خبرگزاری فارس درباره اعلام نتایج انتخابات سال 88 از سوی خبرگزاری فارس، در روز انتخابات سؤال کرد که موسوی پاسخ داد: خبرگزاری فارس موضوع تقلب را مطرح نکرد؛ پیش از انتخابات خطی شروع شده بود که تأکید می‌کرد قرار است در انتخابات تقلب صورت گیرد و اگر ما به عنوان خبرگزاری فارس ساعت 6 بعد از ظهر آن خبر را منتشر کردیم خانم عفت مرعشی صبح انتخابات اعلام کرد که اگر تقلب شد مردم به خیابان‌ها بریزند و آقای فاتح ظهر روز انتخابات مسئول تبلیغات ستاد آقای موسوی اعلام کرد که ما یک سجده شکر بدهکاریم و موسوی در 21 استان با رأی بالا پیشتاز است.

موسوی با بیان اینکه جریانی به دنبال این بود که حقیقت را به گونه‌ای دیگر جلوه دهد افزود: آقای فرشاد مؤمنی ظهر انتخابات سال 88 اعلام کرد که ما 30 میلیون رأی داریم و در همین شرایط خبرگزاری فارس در آن مقطع بر اساس آمار میدانی و نظرسنجی‌ها این خبر را اعلام کرد اما ما شاهد بودیم که آقای موسوی زمانی که هنوز رأی‌گیری تمام نشده بود اعلام کرد که من رئیس‌جمهور ایران هستم.

وی در ادامه این مناظره در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان مبنی بر سکوت خبرگزاری فارس در قبال فسادهای شکل‌گرفته در دولت گذشته گفت: در زمان آقای احمدی‌نژاد و از دورانی که بنده به خبرگزاری فارس آمدم معاونت مطبوعاتی دولت قبل حتی یک ریال به ما یارانه نداد و اسناد نیز موجود است اما نکته قابل توجه این است که آقای محمدزاده معاون مطبوعاتی دوران احمدی‌نژاد امروز مسئول روابط عمومی وزارت ارشاد آقای روحانی است.

موسوی با بیان اینکه اگر در دوران احمدی‌نژاد فسادی هم وجود داشت ما به عنوان خبرگزاری فارس آن را افشا کردیم، افزود: فساد 3هزار میلیاردی را برای اولین بار خبرگزاری فارس افشا کرد و من به شکایت افرادی مانند بقایی، مشایی و رحیمی سه بار به دادگاه رفتم اما رسانه‌های دوم خردادی بر اساس اسناد از فردی مانند مرتضوی برای تأمین اجتماعی پول گرفتند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع دکل گم شده نفتی تصریح کرد: وقتی خبر گم شدن این دکل نفتی منتشر شد رسانه‌های اصلاح‌طلب جنجال کردند که این موضوع مربوط به اصولگرایان است و برای آن جوک هم ساختند ولی وقتی معلوم شد این ماجرا مربوط به مهاجرانی وزیر دولت اصلاحات است همه آنها سکوت کردند.

موسوی با بیان اینکه امثال بنده پای زندان رفتن رحیمی معاون اول دولت احمدی‌نژاد ایستادیم، گفت: فردی مانند آقای زارعی نماینده اصولگرای مجلس همان کسی است که به صورت نماینده دولت در مجلس که می‌خواست به نمایندگان رشوه بدهد سیلی زد ولی در همان روز بسیاری از نمایندگان حامی دانشگاه آزاد آن پول را گرفتند.

وی خطاب به دانشجویان معترض به اظهاراتش تصریح کرد: فرق ما با شما این است که وقتی به فساد می‌رسیم دیگر فساد مشایی، بقایی و رحیمی و بابک زنجانی و زنگنه برایمان فرقی نمی‌کند و همه را بیان می‌کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، ادامه داد: ما با بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب گفت‌وگو می‌کنیم ولی اگر اصل گفت‌وگو را هم از بین ببریم شعار آزادی از بین خواهد رفت و فنا خواهد شد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ادامه با اشاره به اظهارات داریوش قنبری پیرامون پرونده کرسنت و بیان این مطلب که گازی که قرار بود بر اساس قرارداد کرسنت فروخته شود امروز مردم را مسموم می‌کند، گفت: باید به آقای قنبری بگوییم که اصلاً گاز مطرح شده در قضیه کرسنت آن گازی که شما می‌گویید نیست.

وی با بیان اینکه برخی افراد در پرونده کرسنت رشوه گرفتند و اخیراً نیز حکم چهار نفر از آنها صادر شده، گفت: وزیر ارشاد دولت رسماً اعلام کرد که حداقل چهارده میلیارد دلار در قضیه کرسنت ضرر می‌بینیم و این مبلغ تا 28 میلیارد دلار نیز ممکن است افزایش پیدا کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، با بیان اینکه کدام فساد در این کشور به اندازه فساد کرسنت اهمیت دارد و به کشور ضرر می‌رساند، تصریح کرد: فساد افرادی نظیر رحیمی نیز در جای خود قرار داشته و آن را نیز افرادی مثل بنده افشا کردند و خبرگزاری فارس بیشترین حجم خبر علیه فساد رحیمی را داشت ولی رسانه‌های حامی اصلاحات یک کلمه هم در این مورد ننوشتند.

موسوی با اشاره به فساد نفتی استات اویل افزود: در این فساد فردی اطلاعات نفتی ما را به یک شرکت دیگر فروخت و طرف نروژی در آن زمان محکوم شد ولی در ایران تا آخرین لحظه نمی‌خواستند اجازه دهند که عامل اصلی یعنی مهدی هاشمی محاکمه شود.

وی با اشاره به پرونده کرسنت گفت: نکته قابل تأمل اینکه اولین کسی که نسبت به فساد کرسنت نامه داد خود آقای روحانی بود و به عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد که این قرارداد یک فساد است ولی برخی صاحبان قدرت پشت آن ایستادند و من در اینجا متأسفم که آقای قنبری فساد کرسنت را توجیه می‌کند.

قنبری: تاریخچه جنبش دانشجویی فراتر از 16 آذر 32 است/ در سیاست خارجی هیچ کشوری دوست و دشمن دائم نیست

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در ادامه این مناظره طی سخنانی اظهار داشت: معمولا وقتی صحبت از جنبش دانشجویی می‌شود حادثه 16 آذر سال 32 مورد اشاره قرار می‌گیرد و مبدا پیدایش جنبش دانشجویی را در این تاریخ می‌دانند؛ ضمن اینکه این مناسبت با توجه به فضای خفقان رژیم کودتایی دارای اهمیت خاص خود است اما من معتقدم تاریخچه جنبش دانشجویی فراتر از آن است.

وی افزود: تحولات مهم و سرنگونی استبداد در کشور ما با حرکات دانشجویی رقم خورده است. دانشجویانی که در زمان‌های دور به غرب رفته بودند و نشریاتی چون کاغذ خبر و قانون را چاپ می‌کردند ماهیت استبدادی آن زمان را نشان داده‌اند و بانی انقلاب مشروطه شدند.

قنبری تاکید کرد: انقلاب مشروطیت به نوعی از دل جنبش دانشجویی در آمده بود اما چرا اهمیت 16 آذر را پیدا نکرد. زیرا در زمانی که در کشور خفقان بود و همه جا تعطیل شده بود و هیچ کس جرات اعتراض نداشت 16 آذر 32 و دانشگاه بود که فضای خفقان رژیم کودتایی را از بین برد و اعتراض کرد. در آن زمان سه دانشجو شهید شدند و آزادی را در کشور نهادینه کردند.

این نماینده سابق مجلس گفت: تفکر حاکم بر مشروطه و ایدئولوژی آن توسط دانشجویانی که به غرب رفته بودند شکل گرفت. البته اصناف هم نقش خود را داشتند اما رهبری مشروطه با دانشجویان بود. از طرفی عامل شکست مشروطه کسانی بودند که در مقابل آزادی ایستادند و به احیای استبداد کمک کردند. در مشروطه ایدئولوژی آزادی‌خواهانه‌ای بود که در تحریم تنباکو و دیگر اعتراضات نبود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته دانشجویان در امور سیاسی فعال هستند اما از طریق احزاب و گروه‌های سیاسی ولی چرا در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه این اقدامات در خود دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

قنبری افزود: دلیل آن این است که سیاست یک کنش جمعی است و در این کشورها اجازه چندانی به کنش جمعی داده نمی‌شود و احزاب به آن صورت که باید نمی‌توانند در این حوزه کار کنند. لذا این اقدامات سیاسی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. در دانشگاه و مساجد است که مردم می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

این فعال سیاسی گفت: در کشور ما دانشجویان همواره از نیروهای فعال سیاسی بودند و انقلاب اسلامی هم به نوعی دنباله جنبش دانشجویی و فعالیت‌های دانشگاهی بود. البته نقش دیگر گروه‌ها را هم نباید نادیده گرفت. دانشجویان عمده‌ترین فعالان انقلاب اسلامی بودند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در غیاب احزاب سیاسی دانشگاه‌ها از مکان‌های عمده فعالیت‌های سیاسی به حساب می‌آیند گفت: مجوزهای زیادی تحت عنوان حزب از سوی وزارت کشور صادر شده و حدود صد حزب در حال فعالیت هستند اما هنوز هیچ کدام از آنها به معنای واقعی حزب محسوب نمی‌شوند و نتوانستند کار ویژه‌ حزب را داشته باشند چون امکان فعالیت جدی ندارند لذا تلاش می‌شود دانشگاه‌ها کار ویژه احزاب را انجام دهند. 

قنبری با بیان اینکه جنبش دانشجویی همیشه به سمت فضایی می‌رود که آن فضا، فضای بازی در کشور نیست، گفت: جریان یک‌سویه‌ای که در دانشگاه‌ها حاکم است باید خاتمه پیدا کند. جامعه سلایق سیاسی زیادی دارد اما از زمانی که آقای احمدی‌نژاد سر کار آمد شاهد حاکمیت یک جریان سیاسی بر دانشگاه‌ها بود که اجازه فعالیت‌های سیاسی از دیگر گروه‌ها را سلب کرده بود.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: جنگ تحمیلی باعث شد جنبش دانشجویی چند سالی را در سکوت به سر ببرد و دانشجویان مشغول مقابله با دشمن خارجی شدند و بعد از جنگ مجددا جنبش دانشجویی حرکت خود را آغاز کرد و مشغول سازندگی شد.

وی افزود: در دوره سازندگی دانشگاه‌ها به شدت توسعه پیدا کردند و سه برابر شدند و بعد از آن دوره جنبش دانشجویی در جریان اصلاحات و دوم خرداد فعالیت خود را ادامه داد.

قنبری تصریح کرد: بعد از دوران طلایی جنبش دانشجویی و آزادی تشکلات دانشجویی در دوران اصلاحات شاهد شکل‌گیری دوران آقای احمدی‌نژاد بودیم که به تدریج ممنوعیت‌ها علیه حرکت‌های دانشجویی آغاز می‌شود و بسیاری از تشکلات دانشجویی با فشار در این دوران تعطیل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوران عملا سعی شد که کنترل حرکت دانشجویی در کشور را به عهده بگیرند که الان هم فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در همان مسیر حرکت می‌کند.

قنبری با تایید نظریات سریع‌القلم در حوزه سیاست خارجی گفت: هدف سیاست خارجی رسیدن به منافع ملی است اما برخی این منطق را درک نکردند. سازمان ملل براساس منشور خود برای نظم جهانی است و نه عدالت اما برخی هنوز نمی‌دانند که این نهادهای بین‌المللی برای چه شکل گرفته‌اند و چه انتظاری باید از آن داشت.

وی تاکید کرد: در گذشته آنقدر به دنبال دانش هسته‌ای رفتید که دانش روابط بین‌الملل را فراموش کردید و قطعنامه شورای امنیت را کاغذ پاره می‌دانستید که آسیب آن را دیدیم.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در سیاست خارجی هیچ کشوری نه دوست دائم است و نه دشمن دائم و همه برای منافع خود تلاش می‌کنند، گفت: منافع ملی ما منافعی بود که باید برای دانشجویان اشتغال ایجاد می‌کرد اما با سیاست‌های احمدی‌نژاد ایجاد نشد. منافعی که احمدی‌نژاد 8 سال آن را بر باد داد. منافع ملی 750 میلیارد دلاری است که بر باد رفت. منافع ملی یعنی تحریم‌های ظالمانه‌ای که نتوانستند جلوی آن را بگیرند.

وی با اشاره به فسادهای مالی در کشور اظهار داشت: بابک زنجانی در کدام دولت رشد کرد؟ بابک زنجانی کاسب تحریم بود البته کاسبان دیگری هم هستند و ناراحتند که الان دیگر قطعنامه علیه ما صادر نمی‌شود تاب توانند میلیاردی کاسبی کنند. دیگر دوران بابک زنجانی‌ها تمام شده است و اگر بابک زنجانی را هم پای اصلاحات می‌گذارید بقیه مفسدین و معاونین احمدی‌نژاد را چه می‌کنید. اینها مواردی است که قوه قضاییه که هم‌فکر طیف مقابل است مطرح کرده است.

قنبری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اگر بحث برجام نبود سرنوشت این کشور سرنوشت عراق می‌شد. در دوران آقای احمدی‌نژاد به خاطر سوءتدبیری که دولت داشت 6 قطعنامه علیه کشورمان صادر شد و ما تحت اعمال ماده 41 رفتیم و تحریم شدیم. آنها گفته بودند که اگر تحریم و ماده 41 جواب نداد ماده 42 یعنی حمله  نظامی به ایران در دستور کار قرار می‌گیرد اما دولت روحانی ایران را از این مهلکه نجات داد.

وی همچنین در خصوص برخورد با مطبوعات در دولت گذشته گفت: در دوران آقای احمدی‌نژاد اغلب رسانه‌های دوم خردادی تعطیل شدند. باید اجازه داد آزادی در دانشگاه برای همه باشد نه برای یک طیف خاص.

قنبری در پایان ضمن رد انتقاد به کرسنت گفت: الان صد میلیارد دلار ارزش گازی است که همسایگان ما از میدان مشترک غارت می‌کنند و این اتفاق در حالی افتاد که اجازه ندادید سرمایه خارجی به کشور بیاید.

* عباسی در دانشگاه تهران: داعشی‌ها دله‌دزد هم نیستند/ نئولیبرالیسم نفس‌های آخرش را می‌کشد/ انقلاب اسلامی ایران پاتکی به مدرنیته بود

حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین نیز عصر امروز (دوشنبه) طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت 16 آذرماه روز دانشجو در تالار شیخ انصاری دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: 16 آذر روزی است که محیط دانشگاه و دانشجویی، محیط ارائه دیدگاه‌ها و نظرات در افق‌های دور می‌شود، از این رو شور و نشاطی را در 16 آذر هر سال شاهدیم.

وی افزود: اسلام پاسخ هر نحله و مکتب فکری را داراست و این قابلیت را دارد که در محیط تضارب آرا بتواند با 2 منبع اصلی قرآن و عترت و عقل پاسخ دهد، کشمکش‌های 16 آذر باید تبدیل به ویترینی شود که در آن بتوان به مطالبات دانشجویی پاسخ داد.

رئیس اندیشکده یقین در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: پس از انقلاب، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، بیرون از مرزها با ما می‌جنگیدند، امروز در عمق خاک آمریکا و انگلیس در حیطه خاک آنها جنگ می‌کنیم، گفته بودیم آمریکا را جمهوری اسلامی خواهیم کرد، این یک شعار یا بلوف نیست بلکه یک وعده الهی است.

وی ادامه داد: داعشی‌ها حتی دله دزد هم نیستند، اگر جوانان ما با فرماندهان ناتو و رژیم صهیونیستی می‌جنگند و 55 ماه است در سوریه و عراق توانسته‌اند آنان را به عقب برانند، نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

حسن عباسی با بیان اینکه امروز نئولیبرالیسم دیگر نفس‌های آخرش را می‌کشد، گفت: همه بشریت می‌خواهند ببینند حرف اسلام درباره اقتصاد چیست، لیبرالیسم در فرهنگ، اقتصاد و سیاست به بن‌بست رسیده است، انقلاب اسلامی ایران پاتکی به مدرنیته بود.

وی اضافه کرد: مطمئن باشید برای مواجهه به تفکر نئولیبرال و نئومارکسیست در اسلام پاسخ قانع‌کننده‌ای از بطن آیات و روایات و عقل وجود دارد، امروز روح‌ها، اندیشه‌ها و ذهن‌ها توسط هالیوود و علوم انسانی غربی به تسخیر آنان درآمده است، تمدن‌ستیزان و ضدفرهنگ‌هایی که حتی با آثار تاریخی هم کار دارند، تروریست‌های تکفیری هستند که در سوریه جنایت می‌کنند.

رئیس اندیشکده یقین در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای رقم خورد که رهبری امام، انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد، کسی باور نمی‌کرد که خروج از دامن غرب نیفتادن به دامن شرق را به دنبال داشته باشد. انقلاب اسلامی ایران که ضدمارکسیست و ضدلیبرال بود در ایران پیروز شد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی عراق بعثی را تقویت کردند تا علیه ایران اقدام کنند، یادآور شد: همه دنیا آن زمان امیدوار بودند بتوانند انقلاب را از پای درآورند و نابود کنند اما پس از 8 سال مقاومت در جنگ تحمیلی یک وجب از خاک ایران به دست دشمنان نیفتاد، عرصه و صحنه منازعه با کلیت استکبار در دوران جنگ تحمیلی نه در ساحل دجله و اروند در اقیانوس عالم بود، در 2 هزار کیلومتر جنگ ادامه داشت.

حسن عباسی در پایان خاطرنشان کرد: مسیر انقلاب پس از جام زهری که امام از آن یاد کرد، دچار رخنه شد اما بعد از فوت ایشان، بذری که امام کاشته بود شروع به رشد کرد اما تجمل‌گرایی ارزش شد، از چاله لیبرالیسم فرانسوی در ابتدای انقلاب به چاه لیبرالیسم تحصیل‌کرده‌های آمریکایی افتادیم.

* کرباسچی در دانشگاه امیرکبیر: ایران در بین 90 کشور جهان رتبه دوم را از نظر فلاکت دارد/ تورم و رکود منجر به فلاکت یک جامعه می‌شود/ دریاچه ارومیه درحال از بین رفتن است

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی نیز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که با عنوان بذر امید در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: طبق آخرین آمار دولت که اعلام‌شده است حدود 11 میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که این وضعیت مطلوبی نیست.

وی ادامه داد: در پایان دولت اصلاحات وضعیت اقتصادی مناسبی داشتیم اما در 8 سال گذشته این موضوع بدتر شده است.

کرباسچی بابیان اینکه انتقاد، نقد و روشنگری قشر دانشجویی که یک جریان دائمی است و می‌تواند به حل مشکلات جامعه است می‌تواند به حل مشکلات جامعه کمک می‌کند، امروز در شرایطی هستیم که خطر 11 میلیون حاشیه‌نشین می‌تواند در مباحث اجتماعی جامعه خدشه وارد کند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: آماری که توسط دولت اعلام‌شده آمار وحشتناکی است و می‌تواند برای جامعه مشکل‌ساز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برجام و مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: آنچه مجموعه نظام به حل مسئله سیاست خارجی توجه کرد مسئله بزرگی است و توافق و مذاکرات هسته‌ای که توسط بزرگ‌ترین مفسرین خارجی موردبررسی قرار گرفت، از آن به‌عنوان زلزله سیاسی در خاورمیانه عنوان شد که در مجلات معروف دنیا بر این موضوع تأکید داشتند.

کرباسچی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به آمار سال 93 که آمار جدیدی نیز هست جمهوری اسلامی ایران در بین 90 کشور جهان در ردیف دوم ازنظر فلاکت قرار داریم و این به آن معناست که مجموعه تورم و رکود فلاکت را برای یک جامعه به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: از بین 177 کشور دنیا ما ردیف 144 در فساد اداری قرار داریم و برای کشوری که مذهبی است آمار وحشتناکی است.

کرباسچی درباره محیط‌زیست گفت: ما سالانه 400 میلیارد مترمکعب بارش در کشور داریم ولی مجموعه واقعی که قابل‌دسترسی باشد 45 میلیارد مترمکعب است، دریاچه ارومیه در حال از بین رفتن است و باید دانشجویان فکری بیندیشند و یک نهضت و اراده ملی این‌گونه مشکلات را برطرف کند.

وی ادامه داد: وی به آمار طلاق اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه آمار طلاق در جامعه اسلامی زیاد است نباید مایه افتخار باشد.

کرباسچی به آمار رشد در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات ما این است که فکر می‌کنیم اگر در یک ارگان عده‌ای را به‌عنوان دانشمند پرورش دهیم پایدار می‌ماند درحالی‌که باید دانش و علم را با آزاد کردن فضای علم و فضای دانشگاه رشد دهیم.

وی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه نیازمند مذاکرات ملی در دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور هستیم تصریح کرد: باید بر سر مسائل ملی مذاکره کنیم و امروز ازخودگذشتگی داشته باشیم و نباید تنها به بحث‌های سیاسی پرداخته شود اما مباحث سیاسی را می‌توان به‌جای خود مطرح کرد.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد باید یک اراده ملی در جهت حل مسائل و مشکلات ایجاد شود و نباید مقابل تشکیلات سد درست شود یکی از خواص تشکیلات این است که پایداری یک فکر شخصیت و اندیشه را در طول سالیان سال محقق می‌کند.

وی ادامه داد: مسائل ملی نیازمند یک وحدت ملی در حل مسائل است و جریان دانشجویی باید به سمت حل همه مسائل کشور  سوق داده شود.

کرباسچی خاطرنشان کرد: نهضت وحدت ملی باید برای حل مسائل کشور تقویت شود و ما اصلاحات را در همه ابعاد کشور می‌دانیم.

* کوشکی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده فارس: خبرنگار باید ذهن، زبان، چشم، گوش و بیان جامعه باشد

در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که توسط دانشکده رسانه فارس و با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان تهران به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در جمع دانشجویان با اشاره به این‌که چطور دانشجویان رسانه می‌توانند چشم، گوش، زبان و ذهن جامعه خود باشند، گفت: تأثیرگذاری رسانه‌ها در جوامع به علت اعطای آزادی توسط حاکمیت نیست بلکه استفاده خوب از فرصتی است که در جامعه در اختیار فعالان رسانه‌ای قرار می‌گیرد.

وی با طرح این سؤال که چگونه امثال فهمی هویدی و حسنین هیکل می‌توانند در حوزه سیاست تعیین کننده باشند اما در ایران این‌گونه نیست گفت: گام اول در رسیدن به خبرنگار تأثیرگذار شناخت خود است و دانشجویان این حوزه باید در وهله اول از خود بپرسند که آیا استعداد رسانه‌ای شدن دارند و می‌توانند در این قرار گیرند؟

وی ادامه داد: اگر کسی که در حرفه خبرنگاری مشغول است، به‌خاطر بیکاری و مشکل اشتغال به این حرفه وارد نشده باشد و خبرنگاران در موقعیت درست خود فعالیت کنند، ما شاهد تأثیرگذاری رسانه‌ها خواهیم بود اما متأسفانه در ایران این‌گونه نیست و خبرنگاران خود را کارمند رسانه می‌دانند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، گام دوم برای رسیدن به خبرنگاری تأثیرگذار در ایران را تسلط به زبان فارسی دانست و تصریح کرد: متأسفانه خبرنگاران ما عمده اطلاعات خود را از سایت‌ها کسب می‌کنند که این باعث تقلیل سواد و تسلط آن‌ها به زبان فارسی می‌شود و به همین دلیل هم در نگارش‌ خبرها غلط‌های فاحش املائی و انشائی دارند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گام بعدی را مطالعات زمینه‌ای دانست و افزود: خبرنگار باید در حوزه مربوطه خود، مطالعات جانبی داشته باشد، تا بتواند در تولید اخبار موارد را به صورت آگاهانه و عالمانه منعکس کند و به‌طور مثال در مصاحبه، مصاحبه شونده را به چالش بکشاند و مصحح خطای وی باشد.

وی با بیان اینکه در بعضی مواقع خبرنگار، به میکروفن تقلیل پیدا می‌کند و مصاحبه شونده هر چه بگوید منتشر می‌کند، گفت: جایی رسانه تأثیرگذار است که خبرنگار یک رکن و مصاحبه شونده یک رکن دیگر آن باشد و با هم خبر تأثیرگذار می‌سازند و در واقع دانش خبرنگار باید به اندازه مصاحبه‌شونده و بلکه بیش از او باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در اهمیت این موضوع خاطر نشان کرد: با مطالعه زمینه مورد نظر و مسائل آن را می‌شناسید. شما به نمایندگی از جامعه، باید بتوانید مسئولین را به درستی نقد کنید و خط و مسیر جامعه را برای بهتر شدن مشخص کنید.

 وی با ابراز نارضایتی از این‌که متأسفانه روزنامه‌نگار خلاق و باسواد در ایران کم داریم، گفت: خبرنگار باید ذهن، زبان، چشم، گوش و بیان جامعه باشد و فقط آینه منعکس‌کننده کنده نباشد و با استفاده از رکن خلاقیت امکان تأثیرگذاری در جامعه داشته باشد.

کوشکی در ادامه افزود: کار خبرنگار به شرط آنکه اهل کتاب و مطالعه باشد، مصداق آیه 164 آل عمران خواهد بود که در جمع افراد امی، اطلاع‌رسانی می‌کند و به آن‌ها حکمت می‌آموزد.

نویسنده کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا»، گام آخر برای رسیدن به این حوزه را، پیوند خبرنگار با جامعه دانست و تصریح کرد: اگر این پیوند صورت نگیرد، خبرنگار بی‌خاصیت و دکوری خواهد شد. بعضی مواقع خبرنگاران بیش از اندازه در فضای مجازی غرق می‌شوند به حدی که دنیای واقعی را نمی‌بینند.

وی در ادامه افزود: چرا بسیاری از رسانه‌ای‌ها اسم شهرستان‌های ایران را درست تلفظ نمی‌کنند؟ چون جامعه خود را نمی‌شناسند و با آن پیوندی ندارند. فضای واقعی را خبرنگار باید تغییر دهد و از فضای مجازی به عنوان ابزار استفاده نماید؛ نه اینکه خبرنگار وقف آن شود.

کوشی در پایان درباره این مسئله که چطور یک فرد رسانه‌ای مؤثر خواهد شد، گفت: باید تکلیف خود را با دنیای اطراف مشخص کند. باید وجدان کاری، اعتقاد، باور و ایمان را حفظ نماید تا اگر از او خواستند مطلب دروغی بگوید یا فردی را خراب یا بزرگ کند، اعتقادش به او این اجازه را ندهد.

* بذرپاش در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی: تمامی بحران‌های هسته‌ای از زمان خاتمی آغاز شد/پس از برجام یک پشنهاد سرمایه‌گذاری هم نداشتیم

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز امروز در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: اگر در جامعه برای موضوعات اساسی فکر کردیم که چه بهتر ولی اگر به این فکر باشیم کسی از بیرون و خارج برای ما کاری انجام دهد، اشتباه است.

وی با طرح این سوال که چگونه آمریکا به دنیا زور می‌گوید، افزود: پاسخ اینجاست که آمریکا با تسلط به حوزه علم و صنعت و استفاده آن در حوزه‌های صنعت، فناوری و جاسوسی توانسته به دنیا زور بگوید. علم و فناوری تولید قدرت می‌کند و در نهایت به ثروت به جایی رهنمون می‌شود که قدرت در آنجا باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنان تصریح کرد: مسیر اقتصاد و آینده زندگی ما از مسیر درست این دانشگاه‌ها می‌گذرد که اگر این مسیر را بر روی ریل انداختیم موفق هستیم.

بذرپاش ادامه داد: آمریکا 12 هزار کیلومتر آن طرف‌تر افغانستان را می‌گیرد تمام افغانستان با با خاک یکسان می‌کند به جرم اینکه می‌گوید (آمریکا) امنیت ملی ما به خطر می‌افتد ولی ما در داخل کشورمان حرف از انقلاب می‌زنیم می‌گویند تندروی می‌کنیم! نکنید این کار را.

وی یادآور شد: لااقل اگر با آمریکا هستید مانند آمریکا فکر کنید طوری جلو می‌روند که قندچی، شریعت رضوی و بزرگ‌نیا را به خائن تبدیل می‌کنند. اصلاً این‌ها به خاطر مقابله با آمریکا شهید شدند. سه شهید 16 آذر به خاطر نه گفتن سیاست‌های استکباری آمریکا شهید شدند ولی برخی‌ها می‌خواهند طوری رفتار کنند کسی جرأت نکنند بگوید بالای چشم آمریکا ابرو است.

این نماینده همچنین تصریح کرد: آمریکا هرکاری توانسته علیه ملت ما انجام داده است و این کار را هم ادامه می‌دهد و ول کن هم نیست گرچه وقتی حرفی از آمریکا زده شود می‌گویند تندرو است اشکالی ندارد همیشه آدم‌هایی ایستاده بر مبانی اصول را تندرو می‌خوانند. البته من نگران خانواده امام هستم اگر امام الان وجود داشت جزو تندروترین افرادی بود که این‌ها عنوان می‌کنند. از انگ تندروی و افراطی نترسید این‌ها یک روش و اسم رمز دشمن است برای از میان به در کردن افراد پایبند به اصول.

بذرپاش در حوزه صنعت گفت: ما در این زمینه در کشور بسیار امتحان کردیم از جمله حوزه‌های کشاورزی، پتروشیمی، خودرو، صنایع دریایی که جزو صنایع اصلی است همچنین نسبت  بخشی از سرمایه گذاری پول‌ها و سوق دادن به این سمت نیز اقدام کردیم اما هنوز تا رسیدن به نقطه اصلی خیلی فاصله داریم. آمریکا برای 20 سال آینده 1800 میلیارد دلار فقط در حوزه هسته‌ای هزینه کرده است این یعنی 18 برابر کل بودجه ما.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: کشوری که نتواند قدرت دفاعی داشته باشد نمی‌تواند پیروز باشد سیاست در این حوزه معلوم است و دولت اصلاحات آقای نیلی سند استراتژی توسعه صنعتی کشور را ارائه داد و رونمایی شد و  دولت قبل نیز کار خودش را کار کرد و سند توسعه راهبردی را دنبال کرد ا ین دولت هم به هیچ کدام از این اسناد توجه نکرد و سندی با عنوان دیگری ارائه کرد مشکل اساسی ما همین است که پایبند به برنامه نیستم یکی از رمز موفقیت ثبات و ایستادن در برنامه است.  هر دولتی سر کار می‌آید هر زمان اقدام به معرفی کابینه خود می کند بهتر است برنامه پنج ساله توسعه را هم ارائه دهد.

*اگر اصولگرایان در انتخابات 92 تکه تکه نمی‌شدند روحانی رأی نمی‌آورد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجوها عنوان کرد: هر کجا ظلم بود باید علیه آن برخاست آمریکا هنوز یکی از ظالم‌ترین‌ها علیه بشر به ویژه جمهوری اسلامی ایران است. اگر برخی ادعا می‌کنند که در دولت قبل تقلب شده است پس بگوییم این رأی‌ آوردن‌ها هم در دولت جدید تقلب است؟ کشور قانون دارد. همه انتخابات در کشور سالم است چرا که در سال 92 هم همان دولت و همان شورای نگهبان ناظر بودند. هم انتخابات احمدی نژاد و هم روحانی کاملا قانونی بود حتما نظر ما آقای روحانی نبود و اگر اصولگرایان شصت تکه نمی‌شدند رأی آنها توزیع نمی‌شد.

«اختلاف 250 رای حدنصاب را همه قبول کردند نه کسی شورشی کرد و نه کسی به خیابان ریخت و نه کسی رئیس جمهور را غیرقانونی خواند و نه کسی سطل زباله و دانشگاه را آتش زد. اتفاقا همه رقبا هم تبریک گفتند. در سال 84 انتخابات را که آقای خاتمی برگزار کرد چطور در آن زمان که احمدی نژاد رأی آورد تا لحظه آخر می‌گفتند این رئیس جمهور قانونی نیست و این در صورتی ایت که فاصله رأی حدود 8 میلیون نفر بود.»

*بحران‌های هسته‌ای از زمان خاتمی آغاز شد

وی همچنین اضافه کرد: پس نامه 1929 که علیه ما وضع شد به خاطر چه انجام شد؟ فتنه بزرگ 88 به خاطر نپذیرفتن انتخابات بود که کل مذاکرات  هسته‌ای را متوقف کرد و تبدیل به قطعنامه 1929 شد. آمانو هم چند روز پیش گفت که بحران هسته‌ای زمان خاتمی آغاز شد نه زمان جلیلی. بلایی که سر کشور آمد کم بود؟

*همه بحران‌های هسته‌ای کشور از دولت اصلاحات شروع شد

بذرپاش تاکید کرد: پرونده هسته‌ای در سال 2003 باز شد چرا که ایران متهم به ساخت سلاح شده بود در آن زمان هر چند دولت خطا کرده بود ولی کشور پشت آن دولت را خالی نکرد و محکم پشت موضوع هسته‌ای ایستاد و از همه مرکزها حمایت کرد همه بحران هسته‌ای از دولت اصلاحات شروع شد و میراث آن به دولت قبل رسید. پیشرفت با حرف اتفاق نمی‌افتد ما در دوران احمدی‌نژاد جهشی در حوزه هسته‌ای داشتیم.

این نماینده خاطرنشان کرد: اگر قدرت را از شما بگیرند می‌گذارند در خیابان‌ها به راحتی راه برویم؟ کشوری که قدرت نداشته باشد خبری از ثروت در آن نیست. میزان تحقق برنامه‌های توسعه دولت‌ها تنها 25 درصد است که ما پیشنهاد می‌کنیم این مدت به 4 سال تقلیل یابد تا هر دولتی بتواند گزارش روشنی از برنامه توسعه خود داشته باشد و در پایان به تکمیل برنامه‌های خود بپردازد سرمایه اصلی ما دانشجوها هستند و اینکه پایه تولید ثروت و دانش است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا خود توطئه است و توطئه آن اداره کل دنیا است آمریکا یک توهم توطئه نیست شرط اولیه ملی‌گرایی دفاع از خاک است، گفت: شاخص اقتصادی به حرف نیست بلکه روی کاغذ است. یکی از انتقاد‌های ما در دوران آقای احمدی‌نژاد ورود افرادی مثل آقای خاوری بود که باعث بدنامی دولت قبل شد از همانجا بود که من از آن دولت جدا شدم اگر خواستیم دولت‌ها را اینگونه مقایسه کنیم باید شناخت کاملی داشته باشیم.ما دیگر مثل افرادی نیستیم که دولت قبل را نامشروع فرض کردند. بخش اعظمی از پیکره نظام دولت جمهوری اسلامی است.

*پس از برجام یک پشنهاد سرمایه‌گذاری هم نداشتیم

بذرپاش‌ در سوال یکی از دانشجویان این دانشگاه مبنی بر ابعاد نفوذ بیگانگان در حوزه علم و فناوری عنوان کرد: برخی‌ها بحث نفوذ را سیاسی می‌کنند ولی باید بدانیم که نفوذ در حوزه سیاسی اقتصادی و فرهنگی تأثیر جداگانه‌ای دارد.

وی در همین رابطه اضافه کرد: پس از برجام حتی یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری هم از خارج داده نشد مراوده با خارجی‌ها وقتی مثبت است که جابه‌جایی سرمایه اتفاق بیفتد و وقتی منفی است که اقتصاد مصرفی را به ما تحمیل کنند.اینکه هیچ کدام از خارجی‌ها حتی یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی هم نداده‌اند و این بسیار جای تأسف دارد.

نماینده مرد تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به 25 میلیارد دلار قاچاق ثبت نشده عنوان کرد: 20 میلیارد دلار تولید داخلی است که سهم ما در تولید داخلی کمتر از یک سوم است و این یعنی یک فاجعه این شاخص در کشوری مانند ترکیه تقریبا 50 است.

بذرپاش در ادامه مطلب فوق به ارائه راهکار دراین زمینه پرداخت و گفت که با نگاه به اقتصاد درمی‌یابیم که اگر کسی تجویز واردات را زیاد کرد باید شک کنیم آن هم کشوری که دچار محدودیت ارزی است از این فاجعه‌تر  قاچاق است دولت هر چه درآمد دارد در بازار آزاد به فروش می‌رساند و این سبب جبران کاهش قیمت نفت نمی‌شود. در این اوضاع اقتصادی همواره ما با بالای 15 درصد نرخ بیکاری همراه هستیم تغییر در ارائه نرخ بیکاری یکی از بروز و ایجاد زمینه‌های نفوذ است اگر کسی عزم جدی برای مبارزه و جلوگیری قاچاق کالا و ارز داشت باید به آن شک کرد. که این فرد یا بی‌خرد است یا نادان و یا خائن به کشور که باید با آن برخورد قهریه کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نفوذ در حوزه سیاسی تصریح کرد: یکی از نشانه‌های نفوذ در  حوزه سیاسی تبدیل جامعه به دو قطبی شدن چرا که می‌دانند جامعه آرمانی را به راحتی نمی‌توان از هم گسیخت اینکه 162 شبکه فارسی‌زبان در ماهواره‌ها ایجاد کردند و پول آنها را عربستان و سرویس‌های خارجی آمریکا، انگلیس و اسرائیل تأمین می‌کند این‌ها رکن‌های تهاجمی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

بذرپاش در خاتمه با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: با ورود روسیه و ایران در معادله منطقه‌ای به خصوص سوریه دیدیم که چگونه دشمن شکست خورد. شعار نه غزه نه لبنان را مردم نگفتند بلکه این شعار قبلا ساخته شده بود اگر قرار بود این شعار تجویز شود معلوم نبود اکنون داعش در ایران چه بلایی سر زن و بچه‌های ما می‌آورد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/YMZ6WL





Scroll to Top