امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3215
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۲۰

روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و خروج از رکود هفت ساله

وزیر ارتباطات ایران و وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت، آستارا، آذربایجان و آزاد شدن تسهلات ویزایی، و استفاده ایران از ماهواره آذربایجان توافق کردند.

خبرگزاری فارس: دیدار وزیر ارتباطات با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان/ حجم روابط تجاری دو کشور ۳ برابر میشود

به گزارش حقوق نیوز، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با وزیر اقتصاد صنایع جمهوری آذربایجان دیدار کرد. این دیدار به منظور آماده‌سازی مقدمات برگزاری کمیته مشترک اقتصاد ایران و آذربایجان در تهران انجام شد.

محمود واعظی در این دیدار اظهار داشت: به این وسیله اعلام می‌کنیم، بعد از توافق هسته ایران و 1+5، روابط ایران با کشورهایی که از گذشته دارای ارتباط خوبی بوده‌اند، به‌ویژه همسایه‌ها از جمله کشور آذربایجان به سرعت گسرتش خواهد یافت.

وی گفت: در طی مذاکرات انجام‌شده، نتیجه گرفتیم که 2 کشور می‌توانند همکاری در زمینه‌های انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، برق، گمرک، تجارت و مبادلات بانکی قابل گسترش است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در این سفر هیأتی از بخش خصوصی و مدیران دولتی، وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان را همراهی می‌کنند و از امروز 7 کمیته برای بررسی تمامی مسائل در حوزه‌های مختلف با حضور مدیران و کارشناسان دو طرف تشکیل شده است.

واعظی یادآور شد: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان طی 7 سال گذشته به حالت راکد درآمده بود، حتی آخرین باری که کمیسیون مشترک دو کشور در 5 سال گذشته در تهران تشکیل شد، به‌دلیل اختلافات سند این کمیسیون به مرحله امضا نرسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بهبود روابط دو کشور، پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، گفت: همکاری‌های بانکی که کاملاً بسته شده بود، گشایش یافته و در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای و پروازها بسیار منظم شده است.

وی گفت: حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون 500 میلیون دلار است که تا سال آینده به 3 برابر افزایش خواهد یافت.

واعظی با اشاره به دیگر برنامه‌های توسعه روابط ایران و آذربایجان، تصریح کرد: مذاکرات برای اتصال راه‌آهن رشت ـ آستارا به راه‌آهن سراسری آذربایجان نهایی شده است، از این طریق اتصال ایران به اروپا از طریق راه‌آهن و اتصال آذربایجان به آب‌های خلیج‌فارس از طریق مسیر ریلی تسهیل می‌شود.

وی گفت: همچنین مذاکراتی صورت گرفته که بتوانیم برق مازاد آذربایجان را خریداری کنیم و در مقابل آذربایجان از ایران دارو تهیه کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به زمینه همکاری دو کشور در بازار (ICT) گفت: آذربایجان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی است. این کشور با خریداری یک ماهواره در زمینه فناوری فضایی از ایران جلوتر است و ایران می‌تواند از ظرفیت مازاد آنها استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدارها همچنین دو کشور در زمینه تسهیلات ویزایی و حذف محدودیت‌های ویزا توافق کردند که این امر فعالیت را به‌ویژه برای تجار آسان می‌کند.

وزیر ارتباطات گفت: سال گذشته 500 هزار گردشگر از کشور آذربایجان به ایران آمدند و امسال این آمار به 800 هزار گردشگر افزایش یافته است.

* وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان: اراده سیاسی پشت توسعه روابط دو کشور است

همچنین در این دیدار مصطفی یوف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان با تشکر از دیدار رئیس جمهور با هیأت آذری گفت: اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط ایران و آذربایجان وجود دارد.

وی با تبریک موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5، گفت: آذربایجان روزهای تلخ و شیرینی که در کنار ایران را داشته فراموش نخواهد کرد.

وی گفت: این کشور خواهان گسترش همکاری‌ها در زمینه نفت، پتروشیمی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری و تحصیل است.

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان همچنین تأکید کرد: روابط دو کشور در آینده‌ نزدیک بسیار عمیق‌تر خواهد شد و کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان تا پایان سال در تهران برگزار می‌شود.

 

 

+ 0
- 0




Scroll to Top