امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3606
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰

ابتکار،این روزها،آماج حملات مخالفان قرار گرفته است!

مصاحبه «معصومه ابتکار» با «بی بی سی» ، این روزها برای معاون رئیس جمهور دردسرهایی درست کرده است. گاهی شاید محتوای یک گفت و گو یا یک موضع گیری باعث حمله رسانه ها به یک شخصیت سیاسی شود و گاهی هم حمله صورت می گیرد چه مصاحبه و موضعی در کار باشد یا نباشد؛بهانه اش دیر یا زود به دست می آید!

به گزارش حقوق نیوز، برای بی بی سی که به تازگی مجوز فعالیت در ایران را مجددا به دست آورده است، مصاحبه با معاون رئیس جمهور ایران، یک فرصت رسانه ای است؛آن هم معاونی که نماینده اول خانم ها در کابینه حسن روحانی است و از  این هم مهم تر یک شخصیت سیاسی تمام عیار و از همه اینها مهم تر کسی که در زمره دانشجویانی که در تسخیر سفارت آمریکا حضور داشته است؛ فرصتی که البته هم برای بی بی سی به دست آمد و همه برای رسانه هایی که می خواستند بهانه حمله به معصومه ابتکار را به هر نحوی که هست به دست آورند.

کار سختی نیست  که پیش بینی کنیم وقتی که بی بی سی فارسی یا هر رسانه غربی دیگری که رو در روی، معصومه ابتکار قرار گیرد، یکی از سوالاتی که از او می پرسد، درباره تسخیر لانه جاسوسی یا همان سفارت آمریکا و نقش وی در آن انقلاب دوم باشد؛ موضوعی که بی بی سی هم سراغ آن رفته و این پاسخی که معاون رئیس جمهور ایران داده، ظاهرا برخی رسانه ها را ناراحت کرده و موجبات حمله به وی را فراهم کرده است:

«بسیاری از چیزهایی که اتفاق افتاد، از جمله آنچه که در رابطه با روابط ایران با غرب و آمریکا رخ داد، دانشجویان مستقیما در آن مداخله نداشتند و مداخله آنها فقط در حد همان واقعه بود. بعد از آن دانشجویان اصلا مداخله ای نداشتند و بخشی از روند تحولات نبودند. در نهایت نیز آنها ممکن است از برخی سیاست‌ها که در سال‌های بعد دنبال شد، انتقاد کنند»

در این جملات، مطلبی دیده نمی شود که خلاف منطق و یا خلاف سیاست های رسمی نظام باشد. اینکه دخالت دانشجویان به ماهو دانشجویان، در روابط ایران و غرب، به همان واقعه محدود شود و یا انتقاداتی از برخی سیاست ها هم داشته باشند، امری طبیعی به نظر می رسد و حداقل حمله ای به شخص معصومه ابتکار نمی طلبد. حال اینکه بررسی شود که همین دانشجویانی که در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند، بعدها بازیگران سیاسی شدند که عدتا در قالب احزاب و دسته جات چپ در قالب مبارزه با امپریالیسم، دخالت در روابط ایران و غرب داشته اند، بحث دیگری است. اما این حق انتقاد را از آنان نمی گیرد. علاوه بر این همان زمان هم برخی از شخصیت ها و مقامات موجه نظام هم به آن مساله انتقاد داشتند که به خاطر پیروی از دستور حضرت امام(ره) آن را علنی نکردند. 

قسمت دوم حرف های ابتکار که مورد انتقاد قرار گرفته است،آنجاست که وی درباره توافق هسته ای صحبت می کند و می گوید:

«توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح‌طلبان در ایران در مقابل سایر گروه‌های سیاسی قرار می‌دهد.» مخالفان در این ارتباط، ابتکار را متهم کرده اند که به عنوان یک اصلاح طلب از این توافق برای جناحش کاسبی کرده است؛ اما خود وی در توضیحی که بعدا منتشر کرد توضیح داد که منظورش از اهرم این بوده که  اول همه از این توافق بهره خواهند برد و طبیعتا اعتدال گرایان و حامیان اصلاح طلبان آنان از این توافق بیشتر می توانند برای تحقق اهداف دولت استفاده کنند.

صریحتر و شفاف تر اگر گفته شود، مخالفان ابتکار معتقدند که وی توافق هسته ای را برای موعدی مانند انتخابات و به نفع جناحش خرج کرده است. موضوعی که اگر اینگونه باشد که خود وی چنین چیزی را قبول ندارد، درست نیست. 

اصولا در مورد توافق هسته ای در دو موعد لازم است برخورد ملی شود. اول در بهره برداری از توافق که حاصل مقاومت دولت های قبلی و مجاهدت دانمشندان حوزه هسته ای در ده سال اخیر است. در این باره باید دقت شود که اگر توافق دستاورد تلقی شود، باید تصریح شود که بر پایه مقاومت به دست آمده است و اگر در داخل مجبور به پذیرش غنی سازی برای ایران شده اند، این مقاومت در دولت های پیشین بوده است. چرا که دولت های غربی همان هایی هستند که در دولت اصلاحات در مورد استفاده ایران از چند عدد سانتریفیوژ هم سخت گیری کردند و اجازه استفاده از آن را ندادند.

مورد بعدی در نقد توافق هسته ای هم باید از جناح و خط بازی پرهیز شود. اگر دستاورد توافق ملی است، انتقاد از آن هم باید در چارچوب منفعت و مصلحت ملی باشد و اگر جناحی انتقاد از آن را به خاطر تخفیف جناح مقابل و یا دولت مستقر، انجام دهد، او هم بر مسیر خطا رفته است. 

در مجموع اگر چه می توان به یک قسمت به حرف های معصومه ابتکار هم انتقاد وارد کرد، اما حملاتی که اخیرا به وی می شود،نه شایسته است و نه به نظر می رسد از سر دلسوزی است. حملاتی که گاه چنان تند می شود که گویی برای یک انتقام کشی شخصی از وی بیان می شود./








Scroll to Top