امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12927
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۵ ۱۷:۳۰

همچنان جزو تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا هستم

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور به جلسه خصوصی خود با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور در این جلسه‌ به بنده اعلام کردند که شما در امر بازرسی هیچ خط قرمزی نخواهید داشت.

همچنان جزو تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا هستم

به گزارش حقوق نیوز به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در 23 تیرماه سال جاری در حکمی سید علیرضا آوایی را به عنوان رئیس دفتر بازرسی ویژه خود منصوب کرد. وی پیش از قبول این مسئولیت به عنوان معاون رحمانی فضلی و رئیس سازمان ثبت احوال فعالیت داشت.

انتصاب یک حقوقدان با تجربه و قاضی عالی رتبه که از سال 1356 بیشتر عمر فعالیتش را در دستگاه قضا و کار قضاوت گذرانده نشان دهنده نگاه ویژه روحانی به این جایگاه ویژه است.

در سوابق سید علیرضا آوایی، دادستانی عمومی و انقلاب دزفول، دادستانی عمومی و انقلاب اهواز، ریاست دادگستری های لرستان، مرکزی و اصفهان به چشم می خورد. وی همچنین قاضی دیوان عالی کشور بوده است.

بر اساس شرح وظایفی که برای دفتر بازرسی ویژه آمده؛ رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور تنها و تنها مواردی که از سوی شخص رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام می شود را مورد بررسی قرار می‌دهد و گزارش‌های این دفتر مستقیما به شخص رئیس جمهور ارائه می شود که همین مسئله نشانگر حساسیت این جایگاه می باشد.

گفتگوی مشروح سید علیرضا آوایی رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور به شرح زیر است:

با توجه به اینکه شما سابقه طولانی در قوه قضائیه داشته‌اید چه چیزی باعث شد وارد دولت و کار اجرایی شوید و در نهایت به عنوان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور مشغول به فعالیت شوید؟

آوایی: بنده حدود 35 سال است که در تشکیلات قضایی اشتغال به خدمت دارم و حدود یک سال و سه ماه نیز رئیس سازمان ثبت‌احوال بودم. و حالا که دوستان تقاضا کردند بنده در بازرسی خدمت کنم بعد از اینکه خواهش کردم حتی‌المقدور اینکار مهم به برادر دیگری محول شود و با عدم اجابت و حسن ظن مسئولین محترم ذیربط مواجه شدم مسئولیت دفتر بازرسی ویژه از سوی رئیس‌جمهور محترم به اینجانب محول شد.

در جلسه‌ای که با جناب آقای رئیس‌جمهور داشتم مطالبی قریب به این مطلب فرمودند که گاهی اوقات گزارشات متناقضی واصل می‌شود که لازم است این گزارشات دقیقا بررسی و موضوع به صورت شفاف و مستند ارائه شده تا قابل اعتماد و تصمیم‌گیری باشد.

در هر حال به نظر اینجانب یکی از علل مهم تشکیل بازرسی ویژه همین موضوع مهم می‌باشد؛ به هر حال حسن نظر و اعتمادی که به حقیر شده بار این مسئولیت را بسیار سنگین کرده و باید نهایت دقت در تهیه گزارشات به عمل آید.

همچنین در خصوص شرح وظیفه بازرسی ویژه رئیس‌جمهور که در صحبت‌هایتان مطرح فرمودید باید عرض کنم با توجه به بررسی و مطالعه‌ای که در این خصوص داشته‌ام به نظر می‌رسد مهمترین کار این مجموعه پیشگیری از خسارت به سیستم اجرایی و دولت و ملت می‌باشد و پس از آن وظیفه بر خورد را دارد زیرا همچنان که روشن است هر گاه اتفاق ناگواری به وجود آمده و خساراتی به کشور و اتحاد مردم وارد شود، حتی چنانچه واکنش خوب و مثبت هم انجام شود بالاخره آسیب‌هایی به کشور وارد می‌شود. لذا امید است این دفتر به نظام و رئیس‌جمهور کمک کند تا از وقوع حوادث ناگوار در حد مقدور پیشگیری شود.

در همین جا مناسب می‌دانم برخی از وظایف دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور را خدمت شما عرض کنم. اولین وظیفه‌ای که در شرح وظایف این دفتر عنوان شده دریافت گزارشات مردمی و مقامات دولتی و دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی در مورد تخلفات و کاستی‌ها و نارسایی‌ها و انحرافات در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و زیربنایی و همچنین بررسی ارزیابی، ریشه‌یابی علل و تجزیه و تحلیل گزارشات به جهت استحضار رئیس‌جمهور از شرح وظایفی بوده که به عهده این دفتر است.

همچنین بررسی و ارائه راهکارها و پیشنهادات اصلاحی به رئیس‌جمهور درمورد نارضایتی‌ها و نواقص قوانین و مقررات و تصوی‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی که منجر به بروز مشکلات و نارضایتی مردم می‌گردد به عبارتی باید مشخص شود که کدام یک از موارد و عوامل و اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد می‌تواند تبدیل به نارضایتی عمومی شود و به اتحاد مردم آسیب بزند و آنها را آزرده کند که این دفتر باید این موارد را به رئیس‌جمهور گزارش دهد و پیشنهادات خود را هم ارائه کند.

لازم به ذکر است ما درصدد تقویت دفتر بازرسی هستیم و امید است توفیق یابیم از جهات مختلف دفتر را به جایگاه خود نزدیک نماییم.

ذکر نکته‌ای را در این مصاحبه لازم می‌دانم و آن اینکه در جلسه‌ای رئیس‌جمهور به بنده اعلام کردند که شما در امر بازرسی هیچ خط قرمزی نخواهید داشت و اگرچه طرح این موضوع برای بنده منتظره و بسیار امیدبخش و دلگرم کننده بود و مسیر آینده را به خوبی ترسیم کرد.

با توجه به اینکه دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور به موضوعات مهم و کلان معمولا رسیدگی می‌کند آیا موضوع فیش‌های حقوقی هم شامل این موارد بوده است یا خیر؟

آوایی: به نظر اینجانب این موضوع می‌تواند در این دفتر در دستور کار قرار گیرد زیرا از مسائلی بوده که در هر صورت آسیب‌هایی به کشور وارد کرد.

در بررسی مواردی که به جنابعالی ارجاع می‌شود امکان دارد سفارش‌هایی هم از جاهای مختلف به شما بشود، آیا سفارش‌پذیر هستید یا خیر؟

آوایی: در دوران خدمتم سعی کردم سفارش‌ ناحق نپذیرم و امیدوارم خداوند یاری کند در این مسئولیت خطیر هم به وظایف شرعی و اخلاقی و حرفه‌ای‌ام عمل کنم.

آیا شما همچنان جزو تحریم‌شوندگان اتحادیه اروپا هستید؟

آوایی: بله. ظاهرا همچنان بنده جزو تحریم‌شوندگان هستم و البته این موضوع اهمیت چندانی ندارد.

سوال: آیا اخیرا آقای رئیس‌جمهور دستور ویژه برای بررسی موضوعی را صادر کردند؟

آوایی: بله. در طول این مدت کوتاهی که بنده در این مسئولیت بوده ام و تا الان که این گفتگو در حال انجام است و بر اساس آخرین گزار‌ش‌ها؛ آقای رئیس جمهور بررسی 2 موضوع را به دفتر ویژه بازرسی محول کردند و سعی‌مان بر این است تا در زمان متعارف و معقول با توجه به گستردگی موضوعات مربوطه بتوانیم گزارش‌های لازم را خدمت رئیس جمهور ارائه کنیم.

 









Scroll to Top