امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 7125
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۰۸:۳۰

مهار سپاه ایران سخت است - ایران با برجام نیز مخالف سیاست خارجی آمریکا است - انتظار می‌رود موضع سپاه

خبرگزاری فارس: مهار سپاه ایران سخت است/ایران با برجام نیز مخالف سیاست خارجی آمریکا است/انتظار می‌رود موضع سپاه در تنگه هرمز هجومی باشد

گزارش ویژه امریکن اینتر پرایز(بخش پایانی)
مهار سپاه ایران سخت است/ایران با برجام نیز مخالف سیاست خارجی آمریکا است/انتظار می‌رود موضع سپاه در تنگه هرمز هجومی باشد

اندیشکده آمریکایی در گزارشی به ماجرای ورود غیر قانونی تفنگداران آمریکا به قلمروی آبی ایران و اتفاق‌های رخ داده پرداخت و نوشت: ایران کماکان بر دفع نیروهای آمریکا و متحدانش در منطقه تمرکز دارد.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» در گزارشی با محوریت «حضور غیر قانونی برخی تفنگداران دریایی  آمریکا به آب‌های ایران در خلیج فارس» که نزدیک به سه هفته قبل رخ داد،  نوشت: سپاه پاسداران ایران در این جریان رفتار سرکشی از خود نشان نداد. دریادار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اغلب ناوگان‌های دریایی خارجی و کشتی‌های تجاری را تهدید می‌کند ، در این مورد کامل تحت امر رهبری در تهران قرار داشت و البته «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه نیز در اینچنین بود.

* لزوم درک رفتار ایران از سوی واشنگتن

امریکن اینتر پرایز نوشت: در این زمینه بهتر است آمریکا رفتار منحصر به فرد ایران هم موارد مثبت و هم منفی (بازداشت تفنگداران و نمایش فیلم دستگیری) را در نظر گیرد. واشنگتن البته نباید به افرادی چون «حسن روحانی» رییس جمهور و ظریف که میانه رو هستند و نمی‌توانند به سیاست‌های امنیتی و مهار سپاه پاسداران کمکی کنند تکیه کند زیرا آن‌ها از سوی مقام بالاتری هدایت می‌شوند.

امریکن اینتر پرایز در جایی دیگر نوشت: البته آزاد سازی سریع تفنگداران دریایی آمریکا در 13 ژانویه تغییر رفتار و واقعه‌ای تاریخی برای جمهوری اسلامی بود. وقتی که ایران در مارس سال 2007،  15 تفنگدار انگلیسی را در حادثه‌ای مشابه دستگیر کرد ، این کشور دو هفته فقط در این ماجرا تبلیغ می‌کرد. پس چرا ایران نمی‌خواست در این برهه به تشدید رویداد رخ داده همت گمارد؟

از دیدگاه این اندیشکده، یکی از دلایل آزاد سازی تفنگداران دریایی آمریکا این بود که ایران نمی‌خواست رفع تحریم‌های اقتصادی را به خاطر این ماجرا از دست دهد

* نمایش تصاویر تفنگداران نقض معاهده ژنو بود 

بر اساس این گزارش، فرمانده کل قوی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آشکارا نشان داده‌اند که به رد سیاست خارجی آمریکا و حضور نظامی واشنگتن در منطقه حتی با وجود برجام ادامه می‌دهند. تصمیم به آزادی سریع تفنگداران دریایی آمریکا احتمالا امتیازی بود اما رهبری ایران کماکان به سپاه پاسداران اجازه داده تا این پیروزی را تبلیغ کنند و آن‌ها نیز با انتشار تصاویر نادرست(ادعای نویسنده) و تحقیر کننده تلویزیونی و در پی آن معذرت خواهی نیروهای آمریکایی دستگیر شده را نشان دادند. اقدامی که دست کم نقض روح معاهده سوم ژنو در باره برخورد با اسرای جنگی بود.

 

اندیشکده مذکور سپس با اشاره به دیگر درس گرفته شده از این ماجرا نوشت:  باید تاکید داشت، ایران کماکان بر دفع آمریکا و متحدانش تمرکز دارد.

بر این اساس، این بحران به دنبال آزمایش‌های موشکی تحریک کننده اشتیاق ایران را برای دفع کردن و مقابله به مثل علیه آمریکا یا متحدانش نشان داد. دریادار فدوی ، فرمانده ایرانی نیز با خودستایی از عملکرد نیروهایش گفت که آن‌ها ناو هواپیمابر «یواس اس هری ترومن» را در جریان این رویداد با موشک‌های کروز خود  تحت نظر داشتند.«محسن رضایی » فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران نیز در واکنش به این حادثه اظهارداشت ،دستگیری تفنگداران آمریکا پیامی به کشورهای منطقه مبنی بر این بود که با آتش بازی نکنید.

پس باید گفت با توجه به افزایش احتمال مواجهه با سعودی‌ها، انتظار می‌رود که سپاه پاسداران در موضع هجومی و عملیاتی در تنگه هرمز و خلیج فارس باشد.

 

* خطر محاسبه اشتباه ‌در عرصه دریایی

در ادامه این مطلب آمده است: خطر محاسبه اشتباه در ‌آینده در عرصه دریایی شدید است اما نگران کننده‌تر شاید آنچه که ایران فکر کند دیپلماسی «جان کری» وزیر خارجه و قدردانی آشکار از ایرانیان در زمینه رفع و جوع بحران شاید موجب رشد این باور در این کشور شود که کاخ سفید ترسیده که شاید ایران از جریان مذاکرات هسته‌ای خارج می‌شد. البته این خود عاملی شد تا آمریکا مجازات‌های جدیدی را برای نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد از سوی ایران در زمینه آزمایش موشکی در ماه اکتبر به اجرا گذارد. بنابر این اگر آمریکا در مقابله با این برداشت ایران شکست بخورد، این کشور به این باورمی‌رسد که دست آزادانه‌تری را برای نشان دادن خود در خلیج فارس دارد.

این اندیشکده در خاتمه مدعی شد این رویداد نشان داد که مسیر ارتباطی بین آمریکا و ایران باز است. در جمهوری اسلامی، قوه مجریه ابزار کمی برای نظارت بر امنیت کشور دارد. اما نیروهای مسلح ایران از جمله سپاه گزارش‌های خود را به شخص آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوای ایران و نه شخص ریاست جمهور یا کابینه ارائه می‌دهند. در حالی‌که آمریکا باید نگران این موضوع باشد که «محمد جواد ظریف » وزیر خارجه ایران و تیمش قدرت مذاکره به نمایندگی از ایران را در مذاکرات کنونی صلح سوریه ندارند، اما اینک مسیرهای ارتباط دیپلماتیک برای مواقع ضروری با ایران را می‌شناسیم.

انتهای پیام/م

 

http://fna.ir/5QHHFX





Scroll to Top