امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 5857
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۰

نبرد علیه ایران برای عربستان اهمیت بیشتری دارد تا نبرد علیه تروریست‌ها

خبرگزاری فارس: نبرد علیه ایران برای عربستان اهمیت بیشتری دارد تا نبرد علیه تروریست‌ها

گزارش ویژه اندیشکده بروکینگز
نبرد علیه ایران برای عربستان اهمیت بیشتری دارد تا نبرد علیه تروریست‌ها

یک اندیشکده‌ آمریکایی در تحلیلی پیرامون گام جدید نمایشی ریاض در تشکیل ائتلاف ضد تروریستی، آن‌را اقدامی برای زدودن انتقادها به رویکرد این کشور در برخورد با تروریسم دانست.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده‌ آمریکایی «بروکینگز» در تحلیلی پیرامون گام جدید نمایشی ریاض در تشکیل ائتلاف ضد تروریستی آن‌را برای زدودن انتقادها به رویکرد این کشور در منطقه نام نهاد و نوشت: در این ائتلاف جدید ایران و عراق دیده نمی‌شوند. ایران از دید ریاض حامی گروه‌های حوثی، حزب‌الله و «بشار اسد» رییس جمهور سوریه است. سعودی‌ها، ایران را متهم به ادامه ناآرامی‌های بحرین و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌نمایند. دولت عراق نیز از دید ریاض مهره پیاده شطرنج تهران است. برای عربستان سعودی نبرد علیه ایران نسبت به نبرد علیه القاعده و داعش اهمیت بیشتری دارد.

بروکینگز در ادامه با اشاره به غیبت برخی دیگر کشورهای مهم منطقه در ائتلاف عربستان نوشت: برخی کشورها غیبتی قابل توجه در ائتلاف سعودی دارند. عمان در پی واسطه‌گری و آشتی بین کشورهای سنی و شیعه است در این ائتلاف حضور ندارد. الجزایر به عنوان بزرگترین کشور مسلمان آفریقا که سال‌ها در حال نبرد علیه القاعده بوده و پیشرفته‌ترین ارتش را در بین کشورهای آفریقایی دارد با غیبت خود اعتبار این ائتلاف را تضعیف می‌کند؛ همچنین افغانستان که این کشور نیز در صف مبارزه علیه افراطیون اسلام‌گرا در آسیای مرکزی است.

اندیشکده بروکینگز در خاتمه نوشت: «محمد بن سلمان» به عنوان رهبر ائتلاف جدید عربستان شاید در پی افزایش اعتبار خود به عنوان رهبری نظامی باشد زیرا برخی در این کشور معتقدند نبرد در یمن پیروزی چشمگیری را برای ریاض در بر نداشته است. باید افزود که جهان عرب از دهه چهل میلادی درباره تشکیل ائتلاف نظامی صحبت می‌کرده ولی تاکنون به توافق مهمی در این زمینه نرسیده است و شاید این ائتلاف گامی برای رسیدن در این مسیر باشد. البته عربستان سعودی بی شک با اعلام خبر تشکیل این ائتلاف سعی دارد به انتقادهای خاموش درباره عدم واکنش مناسب خود و متحدینش علیه داعش در سوریه و عراق پایان دهد، انتقادی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز به طور ضمنی در سخنرانی اخیر خود بیان داشت.

انتهای پیام/

عـــضــویـــت در خــــبـــرنـــامــه ایــــران در جـــهــان

http://fna.ir/X7JL5Q





Scroll to Top