امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3891
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۳۰

دادگاه به پایان رسید؛ جلسه بعد ۹ آبان - خلق افراد خیالی برای کسب اعتبار - حضور اورژانس در دادگاه -

خبرگزاری فارس: دادگاه به پایان رسید؛ جلسه بعد ۹ آبان/ خلق افراد خیالی برای کسب اعتبار/ حضور اورژانس در دادگاه/ درخواست دادستان برای مصادره اموال متهم/ پولشویی ۱.۹ میلیارد یورویی

مشروح سومین جلسه دادگاه فساد نفتی
دادگاه به پایان رسید؛ جلسه بعد ۹ آبان/ خلق افراد خیالی برای کسب اعتبار/ حضور اورژانس در دادگاه/ درخواست دادستان برای مصادره اموال متهم/ پولشویی ۱.۹ میلیارد یورویی

سومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان فساد نفتی که از روز شنبه آغاز شده است برگزار شد و با توجه به اتمام قرائت کیفرخواست متهمان قاضی با درخواست استمهال وکلا موافقت کرد و به این ترتیب جلسه چهارم، ۹ آبان برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار قضایی فارس، همچون دو روز گذشته «ب - ز» و «ح-ف-ه» و «م-ش» متهمان پرونده تحت تدابیر امنیتی وارد محوطه دادگاه انقلاب شدند.

این درحالی است که دو خواهر ب-ز و چند نفر از اقوام دو متهم دیگر این پرونده به همراه 10 وکیل که 5 نفر وکلای شکات هستند در دادگاه حضور دارند.

قرار است دادگاه در ساعت 8:30 در شعبه 15 به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود.

8:40

متهمان پرونده هر کدام جداگانه و با چند نیروی همراه وارد شعبه شدند.

خلاصه پرونده‌ها در چهار جلد روی میز قاضی صلواتی قرار گرفت.

8:45

نماینده دادستان و وکلا در جای خود قرار گرفتند و منتظر حضور قاضی دادگاه هستند.

8:53

سومین جلسه دادگاه با حضور قاضی صلواتی به طور رسمی شروع شد

تأخیر 20 دقیقه‌ای برای آغاز دادگاه

9:00

قاضی صلواتی: روز گذشته وکلای خارجی متهم با ارائه پیش نویس ضمانت‌نامه بی قید شرط اعلام کردند که بدهی شرکت HK را می‌پردازند.

وی گفت: به این ترتیب ظرف روز جاری مدیر امور حقوقی شرکت نفت ایران عنوان کرد تلاش می‌کند با همکاری وکلای متهم بدهی بیت المال بازگردانده شود.

9:10

پس از سخنان قاضی صلواتی و همچنین قرائت مواد 353 و 354 قانون آیین دادرسی کیفری نماینده دادستان تهران قرائت ادامه کیفرخواست را آغاز کرد.

9:20

نجفی نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست مطالبی را در خصوص تاسیس بانک‌های FIB و کنت تاجیکستان، نحوه زمینه سازی و ارز از بانک‌ها، حواله‌های انجام شده برای پیمانکاران نفتی و مبادلات شرکت‌های نفتی بیان کرد.

وی در خصوص عمکلرد «ب.ز» در رابطه با شرکت نفت ملی ایران گفت: اوایل سال 91 «ب.ز» با همکاری «ح.ف.ه» و «م.ش» و اعتماد و مشارکت با یکی از بانک‌های داخلی و با وساطت «م.ش» به دنیای معاملات نفتی وارد می‌شود و از طرفی «ب.ز» از طریق «ک.د» و «س.ج.س» به شرکت «ن» معرفی می‌شود.

نجفی تصریح کرد: «ب.ز»، «ح.ف.ه» و «م.ش» در یک عملیات باندی و گروهی مبالغی را از وزارت نفت کلاهبرداری می‌کنند. «ب.ز» از تاریخ تحریم «FIB» در جهت استرداد وجوه مورد ادعای شرکت «hk» اقداماتی را انجام داده است و از طرفی «ب.ز» بیان کرده به دلیل تحرم بانک «اف ای بی» جابجایی وجوه ممکن نیست.

9:40

پیمانکاران وزارت نفت به نحوه پرداخت های ب-ز معترض بودند

وی اوایل سال 91 با حمایت ح-ف و م-ش و اعتباراتی که کسب کرده بود با وساطت م-ش به دنیای معاملات و فراورده های نفتی وارد شد.

ب-ز علت عدم امکان پرداخت وجوه پیمانکاران را تحریم بانک FIB عنوان می‌کند که بی اساس است چرا که

زمانی که شرکت  HK دستور پرداخت را صادر کرده بود که هنوز تحریمی صورت نگرفته بود.

ب-ز در ابتدا مالکیت خود بر بانک FIB را منکر شد اما با انجام تحقیقات ناگزیر شد مالکیت بر این بانک را بپذیرد

وی همچنین در طول تحقیقات تلاش داشت بانک مذکور را بانکی معتبر و دارای سپرده گذاران زیاد معرفی کند.

اما با تحقیقات مشخص شد این بانک دارای اسناد مالی تراز نامه مالی و صورت مالی معتبر نیست و سطح فعالیت پایین است به صورتی که در شعبه کوالالامپور هیچ عمالیت بانکی انجام نمی شد و ب-ز با برقراری یک سیستم ریموت کلیه عملیات بانکی را اداره میکرد.

9:45

ب-ز درصدد بود با جعل حواله‌های ارزی کلان و پیام‌های سویفتی جعلی بتواند از موسسات اعتباری و بانک‌های داخلی اسناد بهادر دریافت کند و با پرداخت آن به Hk دین خود را به این شرکت ادا کند اما تمامی این پیام‌های سویفتی توسط کارشناسان بانک مرکزی بررسی شده و جعلی بودن آن تأیید شده است.

وی در راستای دریافت وام شخصی به نام یوروسف را خلق می‌کند و قراردادی معمولی به نام آن منعقد می‌کند. و تأیید می‌کند که این فرد بیش از 9 میلیارد یورو نزد بانک FIB سپرده دارد.

وی وام 15 میلیارد یورویی دریافتی خود را ابتدا می‌گوید از شیخ حشر در دبی گرفته است اما پس از آن مدعی می‌شود آن را از I1 وام گرفته است در حالی که بررسی ها نشان می‌دهد شرکت I1 به هیچ عنوان در بحث اعطای تسهیلات به اشخاص فعالیت نمی‌کند.

9:55

نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست به نقش بانک FIB در معاملات متهم نفتی اشاره کرد و گفت: 11 فقره ای که به شرکت HK داده شده است توسط این بانک بوده است. متهم نفتی به همراه یکی از دستیارانش در یکی از معاملات سیصد هزار یورو نزد بانک FIB واریز کرده اند و قرارداد فروش نیز موجود بوده است. متهم نفتی مساعدت های خود به شرکت HK از جمله واریز مبلغ سیصد هزار یورو و 240 میلیون دلار را در بستر بانک FIB ترسیم کرده است و عملیات متقلبانه خود را در بستر صندوق خاص این بانک پیگیری کرده است.

نجفی ادامه داد: یکی دیگر از ادعاهای متهم نفتی این است که تمام حواله‌های این شرکت از یک منبع کاذب ارسال شده است. تعریف منابع موهوم از جانب «ب.ز» جهت واقعی جلوه دادن منابع را باید در بستر همین بانک FIB دید. متهم نفتی بابت وجوه دریافتی از شرکت های «ن» و HK حسابی به نام شخص مجعولی نزد بانک FIB ایجاد می کند.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم نفتی عملیات متقلبانه خود را علاوه بر بانک FIB در دو نهاد دیگر ساماندهی می کرده است.

وی از بانک کنت به عوان محل جابجایی پیام های سوئیفتی استفاده می کرده است و هنگام خرید نفت از HK اعتبارات اسنادی جعلی استفاده می کرده است. اکثر قریب به اتفاق معاملات «ب.ز» جهت پرداخت مطالبه شرکت «HK» با تقلب همراه بوده است و متهم به همراه «م.ش» به خلق پول غیرواقعی و بدون پشتوانه اقدام می کرده است.

متهم پس از اینکه منابع دریافتی نفت را برای خود هزینه می کرده است در پاسخ به مطالبات شرکت «HK» روش متقلبانه دیگری را در پیش می گیرد. با عنایت به اینکه وجود حاصل از اعتبارات اسنادی به صورت صوری و غیرواقعی انجام شده و از طرفی با توجه به اینکه منابع شرکت «ن» غیرواقعی بوده است بنابراین می توان نتیجه گرفت در واقعیت حساب شرکت «HK» نزد بانک FIB خالی و پوچ بوده است.

نجفی ادامه داد:  متهم نفتی در برابر مطالبات بدهی های خود مقاومت می کرده است و از مسئله ای که خود ساخته است یعنی تحریم استفاده می کرده و سعی داشته خود را از دست پیمانکاران رها کند و مدعی شده بوده است که به لحاظ تحریم قابلیت جابجایی منابع در حق پیمانکاران وجود نداشته است.

همچنین با توجه به اینکه مطالبات «HK» از سوی چند نهاد مهم داخلی نیز پیگیری می شده است «ب.ز» به خلق سناریوی جدید با عنوان خلق پول غیرواقعی می پردازد و با توجه به اینکه به بحث بین المللی بانکی اشراف محدودی داشته است به جعل حواله های ارزی و حواله های کلان رو می آورد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می دهد متهم در صدد بوده است با جعل پیام و حواله استفاده از منابع مجهول بتواند از موسسات اعتباری اسناد بهادار و یا ضمانت نامه دریافت و آن را به شرکت «HK» بدهد. موضوع جعلی بودن این حواله ها توسط کارشناسان بانک مرکزی تایید شده است.

10:00

نجفی گفت: با یک دستور ب-ز 4 میلیارد یورو در قالب وام 3 ساله به تأمین اجتماعی داده می‌شود و از حساب وی در دبی به بانک رفاه کارگران واریز می‌شود.

10:10

نماینده دادستان خطاب به قاضی دادگاه: اگر شما صلاح بدانید از جلسات بعدی کارشناسان بانک مرکزی هم در دادگاه حاضر شوند و توضیحاتی را ارائه دهند.

ب-ز گفت: این حرف دل من نیز هست

در این لحظه قاضی صلواتی گفت: شما سکوت کنید

وکیل ب-ز گفت: این درخواست را ما هم داریم البته کارشناسان بانک مرکزی صلاحیت اظهارنظر قضایی ندارند و ایرادات فراوانی به کارشناسی آنها وارد است.

از آنجا که خلأ نظرات کارشناسان دادگستری متخصص در امور بانکداری بین المللی وجود دارد ابهامات زیادی ایجاد شده که به این ابهامات لباس کیفری پوشانده شده است.

بنابراین اگر کارشناسان امور بانکداری بین المللی اظهارنظر کنند چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.

نماینده دادستان خطاب به وکیل زنجانی گفت: نظرات بانک مرکزی مستند است و به عنوان یک مقام رسمی بهترین کارشناسان بانک مرکزی در این موضوع نظر دادند. تشخیص اعتبار نظر کارشناسی با قاضی پرونده است.

10:23

تذکر قاضی صلواتی به متهم: بدون کسب اجازه از دادگاه حق صحبت ندارید

نماینده دادستان تغییر کرد.

10:32

اعلام تنفس به مدت 15 دقیقه

تاکنون 178 صفحه از کیفرخواست قرائت شده است.

10:40

وکیل متهم در گفت‌وگو با فارس: در صورتی که امروز قرائت کیفرخواست به پایان برسد ما درخواست استمهال خود را تقدیم دادگاه می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم با این درخواست موافقت شود در غیر اینصورت به دفاع می‌پردازیم.

10:45

م-ش متهم پرونده فساد نفتی دچار افت فشار شد/انتقال متهم به بیرون از دادگاه و دادن آب قند به وی

10:50

دادگاه مجدد آغاز شد

امروز قرار است دادگاه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شود.

11:10

ب-ز با مراجعه به سعید مرتضوی و با همراهی ح-ف-ه اعلام می‌کند می‌تواند به میزان 4 میلیارد می‌تواند از شرکت‌های تأمین اجتماعی را خریداری کند.

وی همچنین اعلام کرد: با شکایتی که صورت گرفته است متهم از شرکت «HK» و شرکت «ن» کلاهبرداری کرده است. نامبرده پس از کسب عواید، این عواید را از طرق مختلف جابجایی کرده است.

حمزه ای انتشار اکاذیب را یکی دیگر از اتهامات میلیارد نفتی اعلام کرد و گفت: مصداق این اتهام در نامه ای است که متهم به شرکت «HK» و رونوشت آن  را به بسیاری از نهادها ارسال کرده است.

11:20

نماینده دادستان درباره علت اتهام پولشویی به ب-ز گفت: نامبرده با صرف هزینه های بیت المال برای امور شخصی اقدام به تملک این وجوه کرده است و پس از کسب عواید از طرق مختلف از جمله تسهیل، جا به جایی و اخفا سعی در پنهان کردن اموال داشته است

رقم پولشویی وی 1.9 میلیارد یورو بوده است.

11:40

قرائت کیفرخواست ب-ز به پایان رسید

نماینده دادستان: با توجه به مفاد مطروحه در کیفرخواست صادره برای متهم ردیف اول پرونده درخواست مجازات متهم را داریم.

نماینده دادستان: درخواست می‌کنیم تا کلیه اموال متهم حتی آنهایی که به صورت صوری به افراد غیر منتقل شده است و آنهایی که در خارج از کشور وجود دارد به نفع دولت جمهوری اسلامی ضبط شود.

11:45

دادگاه وارد قرائت کیفرخواست «م-ش» متهم ردیف دوم پرونده شد.

نماینده دادستان گفت در سال 92 آقای ش نامه‌ای را از ب-ز از طریق ایمیل دریافت می‌کند که در آن نامه آمده سعی کردم نامه نگاری نکنم اما نتوانستم خودم را نگه دارم شما برخلاف ظاهرتان افراد خداشناسی نیستید.

یادم هست گفتید 33 میلیون دلار به ایرباس داده‌اید اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستی.

این روزها می‌گذرد اما من ساکنت نخواهم ماند در ضمن پول بارهای نفتی هم که گرفتید ندادید.

و هواپیماهای آر-جی هنوز گیر هستند و هواپیماهای 320 هم که معلوم نیست پولش را چه کردید

دکتر جان شما و خانواده‌تان زندگی خوبی نخواهید داشت.

نماینده دادستان گفت: این نامه د رحالی ارسال شده بود که آقای ش نفت را فروخته بود اما فقط 402 میلیون دلار آن به زنجانی شده بود.

نماینده دادستان گفت: از این پولهایی که آقای ش هزینه کرده

235 میلیون دلار سهام آنول ایر ترکیه

235 میلیون دلار خرید هواپیمای A300

39 میلیون دلار خرید هواپیما A320

25 میلیون دلار خرید هواپیمای آر جی

50 میلیون دلار هزینه نگهداری محموله‌ها در آسیا

14 میلیون دلار برای خرید دو کشتی 1700 کانتینری

110 میلیون دلار به حساب شرکتهای مختلف واریز شده است

نکته قابل توجه اینکه به دلیل تابعیت انگلیسی آقای ش 49 درصد سهام هواپیمایی آنول ایر ترکیه به نام او ثبت شده است براساس اظهارات متهمان تمام محموله های نفتی به شخص آقای ش تحویل شده است اما وی آنها را روئت نکرده و تنها از بنادر جزیره خارک تحویل و به شرکت فال تحویل داده است

بابک در اظهارات خود گفته است که شرکت فال را آقای ش شناسایی کرده بود و 1.200 میلیون یورو و 400 میلیون دلار از این شرکت گرفتیم اما بقیه پول را ندادند و آقای ش به بهانه های مختلف گفته است چون نفت و آب را قاطی کرده بودید شرکت فال پول را نمِ‌دهد و یک بار دیگر هم گفت این شرکت ورشکست شده است.

11:58

پایان نوبت صبح سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی

نوبت عصر ساعت 12:30 آغاز می‌شود.

12:30

آغاز نوبت عصر دادگاه با ادامه قرائت کیفرخواست م-ش

12:45

پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادر در جلسه امروز دادگاه حاضر شد

وی برای بررسی روند رسیدگی به این پرونده به دادگاه آمد.

13:10

پایان قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم

آغاز قرائت کیفرخواست متهم ردیف سوم ح-ف-ه

وکیل متهم ردیف سوم با توجه به عدم حضور موکلش در دادگاه به دلیل افت فشار و مناسب نبودن حالش از قاضی دادگاه خواست تا قرائت کیفرخواست به تعویق بیوفتد که قاضی صلوات خطاب به نماینده دادستان گفت: نیازی به حضور متهم نیست کیفرخواست را قرائت کنید.

به این ترتیب در حال حاضر نماینده دادستان در حال قرائت کیفرخواست است.

13:20

حضور عوامل اورژانس تهران در دادگاه انقلاب برای مداوای متهم ردیف سوم

13:30

نماینده دادستان: هر چند از مصوبه مورخ 7/4/91 که به امضای سه وزیر وقت و رئیس وقت بانک مرکزی رسیده بعنوان مصوبه ستاد ویژه تدابیر ریاست جمهوری یاد میشود اما این مصوبه در ستاد ویژه مصوب نشده و این 4 نفر به تنهایی آن را مصوب کرده اند بنابراین باید در این خصوص از ستاد مفاسد اقتصادی استعلام شود.

۱۳:۳۵

سومین جلسه دادگاه متهمان فساد نفتی به پایان رسید

جلسه بعدی ۹ آبان ساعت ۸:۳۰

۱۳:۴۰

وکیل متهم در گفت‌وگو با فارس: درخواست استمهال خود را به قاضی دادگاه ارائه کردیم.

قاضی با درخواست استمهال‌مان موافقت کرد

۱۳:۴۵

صلواتی: با توجه به اینکه وکلای متهمان برای بار دوم درخواست استمهال خود را مطرج کرند و از آنجا که باید حقوق متهم حفظ شود با درخواست وکلا موافقت شد و جلسه بعدی ۹ آبان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/






Scroll to Top