امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3547
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰

در مرداد ماه نرخ تورم یک درصد دیگر کاهش داشت

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: دولت یازدهم با شعار تدبیر وارد صحنه سیاسی کشور شد و اعتدال را سرلوحه کار خود قرارداده است.

hamidreza dastjerdi-6-19.jpg

به گزارش حقوق نیوز،  محمد شریعتمداری در نشست هم‌اندیشی همدانی‌های مقیم خارج از کشور در هتل باباطاهر همدان اظهار کرد: ملت با انتخاب خود و حضور به‌موقع درصحنه‌های سیاسی، رستاخیزی برای ایران رقم زدند، اما افرادی که خواهان اعتلای ایران نیستند، نسبت به ملتی که تاریخ کهن و قابل افتخاری دارد، با انتخاب این دولت ناامید شدند. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شرایط برای همکاری بهتر بین دولت و ملت فراهم شده است.

وی ادامه داد: همه از تغییر شرایط ناامید بودند و حتی برخی درصدد اختلاف‌افکنی بین ایران با خارج بودند؛ چراکه صدور قطعنامه‌ها در سازمان ملل شرایط نامطلوبی را به کشور تحمیل کرده بود. شرایط مناسب نبود اما فرزندان ایران باعزت و درایت و با رعایت اصول، شرایط جدید ایجاد کردند و کشور را از یک بحران فراوان نجات دادند.

وی با بیان این‌که «بعد از انجام توافق هسته‌ای هیات‌های خارجی برای حضور در ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند»، گفت: ایرانیان همواره خواسته‌اند در صلح و آرامش زندگی کنند. باید با همه دنیا روابط صلح‌جویانه برقرار کنیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ثبات و آرامش به کشور بازگشته است»، اظهار کرد: در حوزه اقتصاد همواره نگرانی از ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری وجود دارد و یکی از موارد مهم در سرمایه‌گذاری نرخ تورم است. سرمایه‌گذار با عدم ثبات آن نمی‌تواند حرکت معقولانه‌ای برای تصمیم‌گیری در سرمایه داشته باشد.

وی به شرایط نرخ تورم در گذشته پرداخت و تصریح کرد: در شرایطی بودیم که صبح تا ظهر قیمت‌ها متفاوت بود، شرایط بی‌ثبات بود و برای ایجاد ثبات در بازار تلاش‌های بسیاری شد تا با استفاده از ایجاد امید در دل ملت و استفاده از سیاست‌های مالی، کنترل نظام مالی دولت و کنترل نقدینگی لجام‌گسیخته کنترل شود و تاکنون نرخ تورم 26 واحد کاهش‌یافته است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «همچنان هزینه تولید بالاست»، گفت: ریسک افزایش قیمت‌ها وجود دارد و تلاش کرده‌ایم این موضوع را به حداقل برسانیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: کاهش تورم در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد؛ چراکه کمبود منابع مالی باعث کمبود محدودیت برای اعطاء تسهیلات شده است.

وی به بازگشت پول های بلوکه شده نیز اشاره کرد و یادآور شد: با خارج شدن منابع بلوکه‌شده امیدواریم بتوانیم سرمایه بانک‌ها را افزیش داده وآنان با رقابت خود نرخ سودها را کاهش دهند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در مرداد ماه نرخ تورم به نسبت ماه گذشته یک درصد کاهش یافته است.

وی با تأکید بر لزوم ثبات قیمت ارز اظهار کرد: اگر نرخ ارز را به صورت دستوری کنترل کنیم به بازار ضرر زده‌ایم؛ چراکه 37 درصد از قیمت تمام شده تولید محصولات داخلی وابسته به قیمت ارز است.

وی با بیان این‌که «پیش‌بینی رسیدن قیمت هر دلار به 10 هزار تومان شده بود» تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم شاخص نرخ ارز را کاهش دهیم تا حداکثر سه درصد افزایش یابد.

شریعتمداری هم‌چنین با اشاره به این‌که «فضای کسب و کار در کشور در دوران تحریم مناسب نبود»، افزود: مشکلات زیادی برای صادرات در سر راه ما بود و تشویق‌های صادراتی قطع شده بود. امکان نداشتن صادرات نیز زمینه بسیاری از اشتغال‌ها را از بین برده بود متاسفانه فرهنگ بیکاری در کشور ایجاد شده بود. هدفمندی یارانه ها در آن دوران و پرداخت نقدی آن غلط بود.

وی در ادامه با اعتقاد به «ارتقای وضعیت فضای کسب و کار ایران در سطح جهان» اظهار کرد: موفق شده‌ایم که در مدت زمان کوتاهی رتبه ایران در کسب و کار را در جهان از 152 به 103 در سال 93 برسانیم و پیش‌بینی می‌شود به رتبه زیر 70 ارتقاء یابیم. در حوزه بانکی باید قدم‌های بهتری برداریم؛ چراکه در همدان یک هزار موسسه وجود دارد که نیازمند سرمایه در گردش هستند. صرفه و صلاح بانک‌ها را باید به سوی کارهای تولیدی ببریم.

وی با بیان این‌که «یک هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد»، گفت: 19 هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق حمایت از نوآوری‌ها قرار گرفته و تعداد قابل توجهی از تحصیل کردگان خارجی نیز در حال بازگشت به کشور هستند.

وی در پایان از ایرانیان مقیم خارج کشور نیز دعوت کرد که برای سرمایه‌گذاری به ایران باز گردند./








Scroll to Top