امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3253
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۰

احمدی نژاد امروز در قهقهرای سیاسی است

رئیس شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان گفت: احمدی نژاد بعد از قهر 11 روزه اش و بعد از اقدامات 2 سال پایان ریاست جمهوری پرونده سیاسی اش در ایران بسته شد. احمدی نژاد را تحمل کردند و امروز او در قهقهرای سیاسی است.

خبرگزاری فارس: اصلاحطلبان به یک بازنگری نیاز دارند/ عارف به نفع روحانی کنار نرفت/ احمدینژاد بعد از قهر ۱۱ روزه تمام شد

به گزارش حقوق نیوز، سایت جماران گفت و گویی با سید صادق خرازی،رئیس شورای سیاست گذاری حزب ندای ایرانیان انجام داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

* به عنوان اولین سوال، ارزیابی‌تان از آرایش سیاسی انتخابات آتی مجلس چیست؟

- معتقدم انتخابات مجلس دو قطبی می شود.

* با چه دیدگاه سیاسی این موضوع را مطرح می کنید؟

- در یکسوی صحنه قدرت اصلاح طلب ها هستند و اصولگرایان در سوی دیگر این صحنه را تکمیل می کنند.

* انسجام اصلاح طلبان را چطور ارزیابی می کنید؟

- به نظر من، انسجام اصلاح طلبان بیشتر از اصولگرایان است. البته هنوز مشخص نیست که دولت از اصلاح طلبان پشتیبانی می کند ویا از اصولگرایان. دولت هم با اصولگرایان کانالی باز کرده هم با اصلاح طلبان و باید ببینیم شرایط آینده به چه صورت خواهد بود.

* شما بر این باور هستید که دولت می خواهد حزبی برای انتخابات مجلس تشکیل بدهد؟

- اکثر حواریون ریس جمهور در حزب اعتدال و توسعه که متعلق به آقای روحانی است، هستند و در حال حاضر آقایان ترکان، نوبخت و بقیه دوستان کارهای خود را در این زمینه انجام می دهند.

* در صحبت هایتان اشاره کردید که باید دید دولت به کدام جناح کانال می زند. به نظر شما این دولت که با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمده است، گرایشش به کدام سمت است؟

 - بستگی به شرایط آینده و نتیجه نهایی بحث هسته ای دارد.

* یعنی انتخابات بستگی به بحث هسته ای دارد ؟

- اکنون همه چیز را به مسائل هسته ای گره زده اند.

* به نظر شما کار دولت در این زمینه پسندیده است؟

- به نظر من، منافع ملی ما نباید به مسائل هسته ای گره زده شود، حتی مذاکرات هسته ای را نباید به رقابت های داخلی و یا اقتصاد ملی گره بزنیم. مشکل اقتصادی ما به مدیریت بر می گردد. برنامه توسعه ما با شرایط کشورمان آمیخته نیست. همین یارانه ای که به مردم می دهند یکی از گام های بسیار خطرناک برای اقتصاد ملی است.

* ارزیابیتان از شورای راهبردی اصلاح طلبان چیست ؟

 - من در جلسه آنها نبودم و نمی توانم قضاوتی داشته باشم. موقع تشکیل این نهاد ایران نبودم و از رسانه ها شنیدم. اینکه این نشست چقدر می تواند تاثیر داشته باشد نمی دانم. ولی رئیس دولت اصلاحات شخصیت محوری و مورد احترام قاطع اصلاح طلبان هستند و امیدوارم که محوریت ایشان بتواند اجماع خوبی را ایجاد کند.

* آیا اصلاح طلب ها می توانند اجماع و همگرایی که سال 92 داشتند را در انتخابات امسال پیاده کنند؟

- من خیلی با همگرایی که در سال 92 هر کسی برای خودش تعریف می کند، موافق نیستم. به نظر من،  شور ملی و حذف آقای هاشمی از نامزدی ریاست جمهوری واکنش عظیمی در سطح جامعه ایجاد کرد. همچنین شخص رئیس دولت های هفتم و هشتم موقعیتی که داشت به این شور دامن می زد. اینکه اصلاح طلبان برنامه ریزی کردند چنین اتفاقی بیفتد را نمی توانم درک کنم. به دلیل اینکه دو هفته مانده به انتخابات در بعضی جلسات اصلاح طلبان معلوم نبود آنها از آقای روحانی حمایت می کنند یا آقای عارف. شرایط سیاسی کشور به آقای روحانی کمک کرد که قدرت را به دست بگیرد. همچنین نقش آقای هاشمی و رئیس دولت اصلاحات را نمی توانیم منکر شویم.

* با توجه به صحبت هایی که کردید کناره گیری آقای عارف را چطور می بینید؟

- ایشان کار بزرگی کردند.

* کار بزرگی که منجر به پیروزی روحانی شد!

 - نمی توانم بگویم چقدر در این پیروزی نقش داشت، چون فضایی که ایجاد شده بود اگر انتخابات به دور دوم کشیده می شد، رای آقای روحانی به 60 درصد هم می رسید. نادیده گرفتن کناره گیری آقای عارف در پیروزی آقای روحانی بی انصافی است ولی نباید بیش از اندازه برای آن نقش قائل شد. آقای عارف اقدام بسیار ارزشمندی انجام دادند، ولی اینکه همه موفقیت ها را به کناره گیری آقای عارف متمرکز کنیم، تحلیل واقع بینانه ای نیست و اینطور نیست. در واقع آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار نرفت.

* پس اقای عارف به نفع چه کسی کنار رفت؟

-ایشان خودشان کنار رفتند. نامی از کسی نبردند. برداشت همه این بود که آقای عارف به نفع آقای روحانی کناره گیری نکرد.

* پس با توجه به صحبت هایی که اشاره کردید عارف به نفع کسی کنار نرفت؟

-اقای عارف تحت فشارهای مختلف بود. در مجموع مردانگی کرد و این کار را انجام داد.

* مهمترین استراتژی اصلاح طلبان باید چه باشد که بتوانند همچنان در صحنه باقی بمانند؟

-اصلاح طلبان نیازمند یک بازنگری درباره نسبت خودشان با نظام و مجموعه کنشگران سیاسی هستند. در برخی مواقع از ما انتقاد صریح می کنند که چرا شما این حرف ها را می زنید؟ چرا می گویید اصلاحات خون تازه نیاز دارد و باید پوست اندازی کند؟ افراد این موارد را به منزله حذف تلقی می کنند در حالیکه دیدگاه من اینگونه نیست. ما باید در رفتار و نگاهمان را بازنگری کنیم و ببینیم که چه شد سال 84 گرفتار چنین بلیه ای شدیم.

* شما به عنوان یک اصلاح طلب دلیل اصلی را در چه می بینید ؟

-عدم انسجام، عدم درک درست از مسائل جامعه، بحران تفکر در میان اصلاح طلبان و یک غرور کاذب که همه اصلاح طلبان را فرا گرفته بود.

* آیا اصلاح طلب ها درس گرفتند یا نه همچنان در همان پرسه سپری می کنند ؟

-تغییرات خیلی عظیمی در بستر فکری و شیوه عملی اصلاح طلبان رخ داده است.

* یعنی انقدر تحول پیدا کردند که بتوانند کرسی های مجلس را به نفع خودشان بگیرند؟

-امروز اصلاح طلبی در ایران به سمت عقلانیت حرکت می کند. بیشتر از اینکه به نام خودشان فکر کنند در جهت اعتدال کشور فعالیت می کنند که درس بزرگی است که از حوادث فراگرفته اند به جای اینکه به دنبال این باشیم چقدر اقبال داریم به دنبال این هستیم که اعتدال و عقلانیت را چگونه می شود در کشور جا انداخت.

* با توجه به فضای سیاسی و برنامه های که اصولگرایان برای انتخابات مجلس دارند و تمام سعی خود را بر آن داشتند که دولت را تخریب کنند، اصلاح طلبان با توجه به استراتژی که پیش رو گرفتند آیا می توانند پیروز شوند؟

- به نظر من، اگر اصلاح طلبان استراتژیشان را خوب دنبال و مدیریت کنند و بتوانند موانع خود را رفع کنند موفق می شوند.

* شورای راهبردی چقدر می تواند در توسعه این اعتدال و خیلی از مسائل دیگر که عنوان کردید تاثیرگذار باشد؟

- در جلسه شورای راهبردی نبودم و نیستم.

* به شورای راهبردی اعتقاد دارید؟

 -اینکه باید یک نهاد هماهنگی در اصلاحات وجود داشته باشد البته شاید بسترش متفاوت باشد.نفس این کار مستحسن است. البته نمی دانم چقدر شورای راهبردی الان وجود عینی دارد.

* حزب ندای ایرانیان به شورای راهبردی نیاز دارد یا خیر؟

- حزب ندای ایرانیان هم مثل بقیه احزاب پایگاه اجتماعی خودش را دارد. کارش را انجام می دهد. باید ببینیم با توجه به نزدیک شدن انتخابات کجا باید بایستد.

* یعنی ندای ایرانیان در بازی شورای راهبردی نیست؟

- ندای ایرانیان می ببیند روند اصلاح طلبان در کدام مسیر پیش می رود، در کجا باید با آنها پیوند بخورد و در کجا باید مستقل باشد.

* آیا صادق خرازی شورای راهبردی را قبول دارد یا خیر؟

-صادق خرازی کسی نیست که بگوید قبول دارد یا ندارد .قبلا هم گفتم هر تشکلی که به انسجام کمک کند قبول دارم.

* پس چرا شورای راهبردی ندای ایرانیان را در بازی خودش راه نداده؟

-خیر، اینطور نیست خیلی از احزاب هستند که هنوز در شورای راهبردی نیستند مثل اعتماد ملی و یا دیگر احزاب. شاید رییس دولت اصلاحات فصل مشترکی بین خودش و ندای ایرانیان می داند. هنوز هم برای من این مسله در ذهنم طنازئ می کند که آیا شورای راهبردی می تواند ادامه دهد یا نه و اصولا نسبت به بقای شورای راهبردی تردید دارم.

* وضعیت ندای ایرانیان در شهرستان ها چگونه است؟

خیلی خوب. در 25 استان دفاتر ما راه اندازی شده است. شورای مرکزی هر 25 استان مشخص شده. در 5 استان سعی می کنیم که توسعه بدهیم. در خراسان بیش از 300 عضو حزب ایرانیان برنامه پاکسازی جنگل و محیط زیست اجرا کرده بودند. همچنین در قزوین، فارس و کهکیلویه و بویر احمد نیز فعال هستند.

* وضعیت اصولگراها را چطور پیش بینی می کنید ؟

- مساعد نیست.

* از چه جهت ؟

- اختلاف بین آنها زیاد هست. هیچ حرفی برای دفاع از دولت احمدی نژاد ندارند و پاسخگوی مسائل و مشکلاتی که احمدی نژاد پدید آورده نیستند.

* ولی خودشان خیلی آوازه همگرایی و انسجام می زنند؟

- امیدوارم که صدای دهل از دور نباشد.

* پس با توجه به صحبت های که می کنید رسیدن به کرسی های مجلس برایشان باید بعید باشد؟

- الزاما نمی شود این را رد کرد. شرایط کنونی و وضعیت سیاسی و همچنین اولویت های مردم موارد خیلی مهمی در انتخابات مجلس هستند.

* صحبتی که اشاره کردید مربوط به اصولگرایان افراطی است یا نه میانه روها هم در بر می گیرد؟

- میانه روها هم دخیل هستند. کسی که از احمدی نژاد دفاع کرده باید پاسخگو باشد.آنها که با آقای احمدی نژاد همکار بودند باید در پیشگاه مردم توضیح بدهند. آقای باهنر یکی از کسانی بود که تفکر احمدی نژاد را با صدای بلند در جامعه جار می زد. اما به آرامی خط خودش را عوض کرد. امروز اصولگرایان روی صندلی متهم هستند و باید از خودشان دفاع کنند.

* آیا چیزی هم برای دفاع دارند؟

 - منطق ایجاب می کند ما شرایط را برایشان آماده کنیم که بتوانند از خودشان دفاع کنند.

* این شرایط را چه کسی باید مهیا کند؟ قوه قضاییه؟ دولت ؟

- جامعه مدنی، دولت، قوه قضاییه باید این زمینه را آماده کنند تا این افراد بتوانند حرف های خودشان را بزنند.

* آیا فکر می کنید بعد از این همه مدت که اکثر تخلفاتشان هم رو شده است، چنین فضایی را می توانند ایجاد کنند تا این افراد بیایند و دفاع از حقشان کنند؟

-  بالاخره یک کسی رئیس جمهور شده و افرادی که از او حمایت کردند باید پاسخگوی باشند.

* ارزیابی شما از دستگیری حمید بقایی و محمدرضا رحیمی چیست؟

- امیدوارم تمام آنها در جهت اجرای عدالت باشد.

* چرا همچنان احمدی نژاد می گوید دولت من پاکترین دولت است. اگر پاکترین دولت است پس چرا دوتا از مهمترین مهره هایش دستگیر شدند؟

- آقای احمدی نژاد روز روشن را می گفت شب است و شب را می گفت روز است. قیمت گوجه فرنگی را که یادتان هست. قابلمه غنی سازی را که یادتان نرفته است. ایشان بنایش بر این است که جامعه را به مسخره بگیرد و حرف خودش برایش مهم تر است .متوجه نیست که تاریخ و مردم صدایش را می شنوند و قضاوت می کنند. آقای احمدی نژاد می گفت من منتظر نظر قاضی هستم ببینم اتهاماتی که به آقای بقایی زده شده چیست؟ ادله و مدارکشان چیست؟ بعد موضع می گیرم. اینکه هنوز محاکمه نشده بیاید موضع بگیرد، دستگاه قضایی را زیر سوال ببرد پسندیده نیست.

* آینده احمدی نژاد را با توجه به اتفاقاتی که افتاد چگونه می بینید؟

- احمدی نژاد تمام شد.

* این تمام شدن بعد از دستگیری رحیمی و بقایی است یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92؟

- احمدی نژاد بعد از قهر 11 روزه اش و بعد از اقدامات 2 سال پایان ریاست جمهوری پرونده سیاسی اش در ایران بسته شد. احمدی نژاد را تحمل کردند و امروز او در قهقهرای سیاسی است.

* نظرتان درباره آقای قالیباف که ایشان هم یک اصولگرا است چیست؟

- آقای قالیباف شخصیت معتبر سیاسی با دیدکاه های کلاسیک خودش است. البته این روز ها تصورم این است که  به آقای لاریجانی از لحاظ فکری خیلی نزدیک تر است تا دیگران. آقای قالیباف مدیر عملگرایی است که سیاست را با عملگرایی اش تعریف می کند. البته هنوز مشخص نیست در کجای زمین سیاست در ایران خواهد ایستاد.

* به نظر شما بیشترین کرسی مجلس بنام چه کسی خواهد بود؟

- ندای ایرانیان.

 

 

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

 

+ 0
- 0




Scroll to Top