امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 17845
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ۱۰:۰۰

- کلاه سفیدها - ؛ فاتحان اسکار

فیلم «کلاه سفیدها» در هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز اسکار، جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد و موجب شد تا این گروه فعال در سوریه بیشتر از گذشته در کانون توجه قرار بگیرد.

«کلاه سفیدها»؛ فاتحان اسکار

 

به گزارش حقوق نیوز ،  کلاه سفیدها فیلمی که توانست جایزه بهترین فیلم مستند را از اسکار دریافت کند تصاویری است که از فعالیت گروهی به همین نام در سوریه تهیه شده است.

این گروه البته با نام «سازمان دفاع مدنی سوریه» نیز شناخته می شود و عمده فعالیت آن در مناطقی است که گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره فعالیت دارند حضور دارد.

تاریخچه، نحوه شکل گیری و ارتزاق کلاه سفیدها

تاریخ تاسیس این سازمان و نیز مواضع سیاسی مدیرانش و همچنین منابع مالی و پیشتیبانی آن باعث می شود در بی طرفی این سازمان تردید ایجاد شود. این سازمان در مارس ۲۰۱۳ به دست کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس «جمیز لو میجرر» تاسیس شده است.

با توجه به زندگی نامه جمیز لو میجرر او ۲۰ سال عضو دفاتر سازمان ملل متحده و مشاور شرکت های ویژه وزارت خارجه انگلیس و افسر ارتش انگلیس بوده و بیشترین توانایی وی در پرداختن به فعالیت بخش های امنیتی و برنامه های تحکیم دموکراسی بوده است.

«وانیسا بیلی» روزنامه نگار در گزارشی با عنوان «کلاه سفید: جنگ از راه فریب» می گوید: «مجیرر» دانشجوی آکادمی نظامی پادشاهی ساندهریست، نماینده عالی سازمان ملل متحد در بوسنی در کوزو، پیش از آنکه هماهنگ کننده اطلاعاتی در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ناتو منصوب شود بوده است.

روزنامه تلگراف چاپ انگلیس، در مورد کلاه سفیدها می نویسد: تامین کننده اصلی این سازمان وزارت خارجه امارت متحده عربی است که ۵/۳ میلیون یورو به این موسسه اعطا کرده است

سازمان کلاه سفید ها برای سازمان دهی داوطلبان برای فعالیت در زمینه دفاع مدنی ایجاد شده، که سالانه ۳۰ میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص داده می شود. بخش عمده ای از این بودجه در جهت تامین نیازها و پرداخت حقوق داوطلبان است.

در گزارش USAID که در ژانویه ۲۰۱۵ منتشر شده آمده است: این نهاد ۱۸ میلیون دلار به کلاه سفیدهای سازمان دفاع مدنی سوریه اختصاص داده است.

همچنین روزنامه تلگراف چاپ انگلیس، در مورد کلاه سفیدها می نویسد: تامین کننده اصلی این سازمان وزارت خارجه امارت متحده عربی است که ۵/۳ میلیون یورو به این موسسه اعطا کرده است، همچنین دولت انگلیس نیز اعلام کرد که ۱۰ میلیون یورو به این سازمان به منظور افزایش هماهنگی میان این سازمان و مجلس مخالفین سوری اعطا خواهد کرد. تعداد دواطلبان کلاه سفید نیز ۲ هزار نفر افزایش داشته است و به هر یک از اعضا ماهانه معادل ۱۵۰ دلار پرداخت می شود.

پیدایش از زمان آغاز پاکسازی حلب

همزمان با گسترش عملیات نظامی ارتش سوریه در محورهای مختلف شهر حلب رسانه های حامی گروه های تروریستی تکفیری مستقر در منطقه مکررا گزارش هایی از فعالیت های گروهی بنام «امدادگران کلاه سفید» منتشر می کردند.

این گروه به عنوان یکی از منابع رسانه های غربی و گزارش های آنها از حلب تبدیل شده بودند. در تصاویری که این گروه در فضای رسانه ها منتشر می سازد و مکررا مورد استفاده شبکه های تلویزیونی همچون بی بی سی فارسی، العربیه، الجزیره، الحدث و ... قرار می گیرد از بمباران مراکز استقرار و انبارهای سلاح و مهمات القاعده و ارتش آزاد بعنوان هدف قرار گرفتن مناطق مسکونی و حجم بالای خرابی شهرهای حلب و ادلب سخن به میان آمده و هیچگونه اشاره ای به اینکه مناطق محل عملیات هوایی و زمینی در اشغال هزاران تروریست است نمی شود.

آیا کلاه سفیدها بی طرف هستند؟

در بررسی های بعمل آمده از حساب های کاربری اعضای گروه کلاه سفیدها و اطلاعات منتشره از آنها توسط منابع امنیتی سوری وابستگی تشکیلاتی آن به القاعده و سایر گروه های مسلح تکفیری کامل آشکار شده است.

در تصاویری که اعضای این گروه در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده اند حضور آنها بعنوان عضو مسلح به اثبات رسیده است. این گروه با حضور در مراکز منهدم شده القاعده در شهرهای حلب و ادلب با صحنه سازی و تهیه خوراک تبلیغاتی برای فضاسازی رسانه های حامی تروریسم علیه عملیات نیروهای دولتی سوریه تلاش می کند.

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی به نقش این گروه پرداخته و اسنادی را منتشر کرده است.

این رسانه لبنانی می نویسد: فعالیت سازمان های غیردولتی و یا تحت پوشش حکومت موقت در مناطق مختلف سوریه که به زعم مخالفان آزاد شده است را نمی توان در بحران سوریه بی طرف دانست. این مسئله بر خلاف حمایت های مالی، لجستیکی و رسانه ای نامحدودی است که غرب از این سازمان ها می کند، چرا که این رسانه ها اینچنین القا می کنند که این سازمان ها بی طرف هستند و مقابل سلاح و پول تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

الاخبار نوشت: در شبکه های اجتماعی و رسانه های کشورهای عربی و غربی از نقشی که سازمان دفاع مدنی سوریه یا کلاه سفید ها صحبت بود. سازمانی که در عملیات نجات و کمک به شهروندان و بیرون آوردن جسدها در مناطقی که بمباران شده فعالیت می کند. در این میان کسانی بودند که عناصر این سازمان را قهرمان می نامیدند و آنها را به نمادهای امید در سوریه وصف می کردند تا جایی که حتی عده ای اعتقاد داشتند باید به این سازمان جایزه صلح نوبل اعطا شود. کلاه سفیدها  که شعارشان «ما از ملت هستیم و برای ملت» تاکید دارند که داوطلب هایشان در این سازمان بدون جانبداری و بر اساس اصل انسانیت و بدون تبعیض عمل می کنند آنان ادعا می کنند که منتسب و تحت لوای حزب و گروه سیاسی خاصی نیستند.

«کلاه سفیدها»؛ فاتحان اسکار

 

مجله نیوزویک در مقاله اش به این موضع پرداخته و می نویسد: این سازمان بدون در نظر گرفتن مذهب و با بیطرفی به انجام وظایفش می پردازد و اعضای این سازمان غیر مسلح اند. اما ده ها تصویر و ویدئو خلاف این مسئله را ثابت می کند و آشکار می سازد که کلاه سفیدها به طور مستقیم با گروههای مسلح که در میان آنها جبهه النصره نیز هست همکاری می کنند. این سازمان در کمپین های ضد حکومت سوریه با دست بردن در تصاویر و اخبار با هدف تاثیر گذاشتن بر روی افکار عمومی مشارکت می کنند.

«ریک ستریانگ» روزنامه نگار در مقاله ای به عنوان موثرترین دستکاری اشاره می کند که کلاه سفید ها در واقع گروه های نجات جبهه النصره هستند.

وی اضافه می کند: گفته می شود که آنها به سمت هیچ یک از طرفین گرایش ندارند اما همه آنها به طور عمده در مناطقی هستند که تحت تسلط افراد مسلح است از این جمله میتوان به ادلب و حلب اشاره کرد.

در یکی از فیلم ها حاج ابو احمد داوطلب دفاع مدنی سوری با اشاره به جسد سرباز سوری آن را جسد نیروهای لباس شخصی مزدور معرفی می کند و می گوید: در زباله ات می اندازم، بشارت های پیروزی در جسر الشغور به دست مجاهدان که خداوند آنها را قوت دهد به ما رسیده، آروزی ما فتح آخرین دژهای نظام اسد در لاذقیه و دمشق است.

ریک ستریانگ روزنامه نگار در مقاله ای به عنوان موثرترین دستکاری اشاره می کند که کلاه سفید ها در واقع گروه های نجات جبهه النصره هستند.

در ویدئویی دیگر گروهی از نیروهای کلاه سفید با گروهی از تروریست های جبهه النصره به شادی کردن مشغول اند. اضافه بر این که تعدادی از داوطلبان با بالا بردن علامت پیروزی بر سر جسد نظامیان سوری که به دست ترورست های النصره به قتل رسیده اند حاضر هستند. در ویدئویی دیگر داوطلبی با نام معاویه حسن آغا از ادلب با همان لباس یعنی با کلاه سفید در کنار ترورسیت های النصره با نیروهای سوری می جنگد.

بر همین اساس آنچه که در صفحه رسمی کلاه سفید ها در توئیتر و صفحات جهانی کارگزاران و داوطلبان این سازمان مشاهده می شود با اصول بی طرفی این سازمان در تضاد است.

شاید بزرگترین شوک به استفاده کنندگان شبکه های اجتماعی بخشی از یک ویدئو باشد که در آن نیروهای دفاع مدنی در صحنه اعدام یک شهروند به دست تروریست های جبهه النصره در شمال حلب انجام می شود حضور دارند.

«کلاه سفیدها»؛ فاتحان اسکار

 

این ویدئو پس از انتشار از صفحه های کانال های بزرگ پاک می شود. تنها سایت لایفلیک نسخه ای از آن را حفظ می کند که در زیرش نوشته شده: همان طور که پیش بینی می شد یوتیوب ویدئویی که در آن کلاه سفید ها جنایت می کردند و دوشادوش القاعده هستند را حذف کرد.

تزریق امید به کالبد تروریست ها

 اعطای اسکار به این گروه موضوع غیرمنتظره‌ای نبود. این گروه یکی از نامزدهای دریافت جایزه صلح سال ۲۰۱۶ هم بود. مستند کوتاهی که آکادمی اسکار به آن جایزه داد روایتی بود که کلاه سفیدها از نبرد حلب ارائه کرده اند. نبردی که در آن گروه های تروریستی به عنوان قهرمان فیلم و ارتش سوریه نقش «بد من» را بازی می کند. هنگامی که شرق حلب از اشغال تروریست ها آزاد شد، روشن شد که مقر کلاه سفیدها چیزی جز پایگاه نظامی القاعده نبوده است.

آنها پس از خروج از حلب اقدام بعدی خود را در اطراف دمشق کلید زدند. آنان با همکاری نیروهای القاعده در منطقه وادی بردی، هفته‏‌ها ۵ میلیون شهروند دمشق و حومه آن را از آب آشامیدنی محروم کردند.

اصلی ترین کارکرد کلاه سفیدها تهیه فیلم های ساختگی و تبلیغاتی برای وارونه نمایی شرایط جنگ در سوریه است. آنها در این راه از هیچ ترفند و تقلبی دریغ نمی‌کنند. از این جهت اعطای جایزه اسکار به عنوان نماد داستان پردازی تصویری هالیوودی به این گروه را باید کاملاً بجا دانست! امروز تروریست ها در میدان نبرد سوریه درمانده تر و از هم پاشیده تر از همیشه هستند. اعطای اسکار به کلاه سفیدها را می توان تزریق امید به بازوی تبلیغاتی و جنگ روانی القاعده در جنگ سوریه دانست.

 

 

 









Scroll to Top