امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 14957
تاریخ انتشار: شنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۵ ۰۸:۰۰

حمایت غیر دموکراتیک از روحانی...!

مسعود یارضویحمایت غیر دموکراتیک از روحانی...!

_ با مداقّه و کنکاش در نوشته، گفته‌ها و اسناد جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان این تحلیل آشکار می‌شود که آنها برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در اردیبهشت ماه 96 طرحی انتخاباتی را در دستور کار قرار داده‌اند که به هیچ وجه با اصول اخلاقی و دموکراسی منطبق نیست.

طرحی که گویا قرار است به مثابه یک پل عبور برای این جریان سیاسی عمل کند و از پس 15 سال شکست اکثریتی و پیاپی آنها در تمام انتخابات‌های کشور؛ منصه‌ای جدیدتر را زیر حفاظ «فرار از سنجش مردم» در مقابل اصلاح‌طلبان فراهم نماید.

 

*شورای شهر به جای ریاست جمهوری!

شکست‌های 15 ساله، ماجرای فتنه سال 88، حصر و انزوای برخی چهره‌ها و لیدرهای این جریان و شناخته شدن در نزد مردم بعنوان یک جریان سیاست‌باز؛ شرایطی را بر اصلاح‌طلبان عارض کرده است که حکماً طاقت هیچ شکست دیگری را ندارند.

این مسئله تا آن اندازه جدیست که جریان خاص را بر آن داشته است طرحی را اجرا کنند تا از تمام گلوگاه‌های خطر، حتی گزینه «شکست در انتخابات» نیز عبور کنند.

 

شاید این گزاره در نگاه اول غیر معقول و غیر ممکن به نظر بیاید اما حقیقت آنست که آنها این کار را کرده‌اند و حتی در انجام آن موفق هم بوده‌اند...

این فرمول که می‌توان از آن با عنوان «اعلام پیروزی به هر قیمتی» و «برد حداقلی» یاد کرد به این صورت است که:

«جریان یا حزب از هیچ نامزد یا کاندیدایی بصورت رسمی و بر طبق قواعد دموکراتیک حمایت نمی‌کند بلکه اهداف انتخاباتی خود را در ظاهر تقلیل می‌دهد تا آنجا که در صورت برد هر کاندیدا یا جریانی می‌تواند اعلام کند ما برنده شده‌ایم چون به اهداف حداقلی دست یافته‌ایم. و در صورت باخت نامزد مورد حمایت نیز اعلام می‌کند که ما بازنده نبودیم چون کاندیدای رسمی در انتخابات نداشتیم»!

(توضیحات بیشتر در این باره را در اینجا بخوانید.)

با توجه به گزاره‌های اشاره شده؛ اصلاح‌طلبان تمرکز خود را در انتخابات آینده بر روی مسئله «شورای شهر» قرار داده‌اند و در قبال ریاست‌جمهوری نیز در حال حمایتی غیر دموکراتیک و غیر مسئولانه از رئیس‌جمهور روحانی هستند...

 

*روحانی کاندیدای ما نیست.../برای روحانی ستاد انتخاباتی هم نداریم!

جریان سیاسی خاص از سوی چهره‌های ستادی خود اعلام کرده است که برای انتخابات سال 96، اولاً تمرکز خود را بر روی انتخابات شورای شهر قرار داده و ثانیاً به روحانی بعنوان یک کاندیدا نگاه نمی‌کند.

مرتضی الویری، شهردار سابق تهران و از چهره‌های اصلاح‌طلب در همین باره طی گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا تصریح کرده بود:

«همان‌طور که در سال 92 هم مطرح بود روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان نیست بلکه کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان است. »[1]

برخی دیگر از چهره‌های این جریان نیز اخیراً به صراحت اعلام کرده‌اند که تمرکز اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، اولاً بر «انتخابات شورای شهر» است و ثانیاً خبری هم از تشکیل ستاد انتخاباتی آنها برای رئیس‌جمهور روحانی نیست.[2]

این مقوله که ما از آن بعنوان یک فرایند غیر مسئولانه و غیر دموکراتیک یاد می‌کنیم به این معنی است که اگر رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات آینده دچار پدیده باخت بشود و نخستین رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای تاریخ جمهوری اسلامی شود؛ آنگاه جریان سیاسی خاص می‌تواند مدعی باشد با آنکه از روحانی حمایت کرده اما دچار باخت نشده است زیرا روحانی نه کاندیدای آنها که چهره مورد حمایت آنها بوده است.

دقت شود که سؤال «مگر می‌شود؟!» در قبال این تحلیل پاسخ «آری» دارد زیرا همانطور که به یاد داریم اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نیز با اینکه به نصاب اکثریت مجلس نرسیدند اما بر اساس تئوری «برد حداقلی» خود، اعلام پیروزی کردند و بایستی اذعان کرد که برخورد آنچنانی هم با آنان در عرصه افکار عمومی صورت نگرفت...

در حالت دیگر ماجرا و در صورت برد رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات هم آنها با فرمول اشاره شده اعلام «أنا شریک» خواهند کرد، کما اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز همین کار را کردند و بدون حتی یک سند حمایتی اسم و رسم‌دار نیز اما کار را با تبلیغات و اصرار به آنجا رسانده‌اند که اکنون کسانی از داخل دولت نیز بیان می‌کنند که اصلاح‌طلبان سبب پیروزی رئیس‌جمهور روحانی بوده‌اند!

 

*در مضارّ یک حمایت غیر دموکراتیک

حمایت غیر دموکراتیک اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم اما مضارّ گسترده‌ای را در پیامد خود دارد.

نخست آنکه آنها با اعلام اینکه کاندیدای ما روحانی نیست و ما اساساً در انتخابات آینده کاندیدایی هم نداریم! فی‌المجلس تمام تشویق و حمایت‌های خود از وعده‌های دولت یازدهم مثل «حل 100 روزه مشکلات»، «معجزه بودن برجام در زندگی مردم»، «پر دستاورد بودن توافقات و مذاکرات هسته‌ای»، «فائده‌مند بودن دیپلماسی لبخند و تعامل» و... را عملاً کأن‌لم‌یکن کرده و از مظان پاسخگویی در قبال آنها گریخته‌اند.

از آسیب‌های این فرمول غیر منطقی، مُد شدن روش‌های «ابن‌الوقتی» و فرمول‌های «حزب باد» در ساحت سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران و خلط شدن سره و ناسره در یکدیگر است.

یعنی اگر بر اساس فهم ما از رسم دموکراسی؛ اکنون موسم «آخر پاییز» و بررسی نتایج عملکردی دولت یازدهم و حامیان سیاسی‌اش فرا رسیده است، اما قایق اصلاح‌طلبان در ساحلی امن پهلو گرفته و آنها عملاً در حال بیان این معنا هستند که هیچ نقشی در تمام آن اقدامات و حرکات شکست خورده یا بی‌دستاورد نداشته‌اند. و لذا پاسخی هم در کار نخواهد بود.

دوم آنکه آنها با این حمایت غیر دموکراتیک، خود را از معرض پرچسب خوردن بعنوان «بازندگان انتخاباتی» نیز می‌رهانند چون به قول خودشان کاندیدای رسمی در انتخابات نداشته‌اند و برای هیچ کس هم ستادی تشکیل نداده‌اند.

این رخداد بدین معناست که یک جریان سیاسی اقلیّتی که (مثلاً در فتنه سال 88 و یا در تحریم انتخابات مجلس نهم)نشان داده به اصول مردمسالاری اسلامی نیز پایبندی خاصی ندارد؛ برای همیشه می‌تواند بعنوان مدعی‌العموم در سپهر سیاسی کشور حضور داشته باشد، خود را محقّ در همه‌چیز بداند و با پوشیدن لباسی فاخر اما خیالی نیز ادعا کند که مردم او را در انتخابات رد نمی‌کنند.

و سومین آسیب این فرمول غیر منطقی نیز مُد شدن روش‌های «ابن‌الوقتی» و فرمول‌های «حزب باد» در ساحت سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران و خلط شدن سره و ناسره در یکدیگر است.

با این مفهوم که در صورت عدم مقابله با این فرمول انتخاباتی اصلاح‌طلبان در ساحت سیاسی و توسط خواص و رسانه‌ها؛ من‌بعد از این، هر جریان سیاسی می‌تواند از منصه ارزیابی مردم برهد و خود را تا ابدالدهر پیروز تمام میادین انتخاباتی فرض کند و در قبال هیچیک از اقدامات خود نیز نه تنها پاسخگوی مردم و حاکمیت نباشد که با خیالی راحت، مشغول پیگیری مطامعی سیاست باشد که دست آخر یا به انحلال شورای شهر اول تهران می‌انجامد، یا به تحصن نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس ششم، یا به حوادث سال 88 و یا به انتقاد از سیاست‌های اصولی نظام اسلامی!

 

***

 

1_‌ http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/410535-%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%D9%86%D8%AF

2_ http://www.farsnews.com/13950619000811

 

انتهای پیام/






Scroll to Top