امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 5607
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰

جنبه عمومی جرم برای حادثه پزشکی اصفهان قابل بررسي است

ماجراي تلخ اصفهان را مطمئنا شنيده ايد، د‌ر یکی از بیمارستان‌های اصفهان، به دلیل عدم تمکن مالی خانواده‌ای برای پرد‌اخت هزینه بخیه چانه فرزند‌شان که دچار پارگی شده بود، پزشک بیمارستان اقد‌ام به کشید‌ن بخیه و نپذیرفتن د‌رمان کود‌ک و كودك رابا چانه اي خوني روانه خانه مي‌كند.رفتاري غير انساني كه تاكنون مانندش را نشنيده بوديم و انتظار براي برخورد قضايي با اين افراد متخلف امر مهمي است كه در دستور كار دستگاه قضا گرفته است تا با مجازات متخلفان شاهد تكرار اين ماجرا نباشيم.

حادثه پزشکی اصفهان-بخیه


  حضور پزشک و پرستار متخلف در دادسرا
خسروی وفا در اين رابطه گفت: پزشک و پرستار متخلف که به کشیدن بخیه یک پسر بچه اقدام کرده بودند به دادگستری اصفهان احضار شدند و تحقیقات لازم از آن‌ها به عمل آمده است. «احمدخسروی وفا» اظهار کرد: مادر این پسر بچه برای طرح شکایت به دادگستری مراجعه کرده است و شکایت توسط قاضی دادسرا دریافت شد.خسروی وفا در ادامه افزود: پزشک و پرستار متخلف به دادگستری احضار شده اند و موضوع در حال بررسی است.وی ادامه داد: دستگاه قضایی استان اصفهان رسیدگی به این پرونده را در دستور کار دارد و به جد در حال بررسی این موضوع هستیم .

عنوان اتهامی این افراد عدم کمک به مصدوم است
احمد خسروی‌وفا  با بیان اینکه پرونده فعلا در حال بررسی است، بیان کرد: هنوز فردی را در رابطه با این موضوع بازداشت نکرده‌ایم ولی اگر لازم باشد این کار را انجام می‌دهیم.وی با اشاره به اینکه عنوان اتهامی این افراد عدم کمک به مصدوم است، گفت: پدر و مادر طفل شکایت کرده‌اند، البته از لحاظ جنبه عمومی جرم هم این موضوع قابل بررسی است. 

صدور کیفرخواست برای حادثه پزشکی اصفهان 
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت از صدور کیفرخواست توسط نظام پزشکی اصفهان برای پرونده تخلف صورت گرفته در حادثه بیمارستان اصفهان خبر داد. دکتر سیدسجاد رضوی درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده تخلف پزشکی در بیمارستان اصفهان گفت: دو تیم از بخش درمان و بازرسی وزارت بهداشت به اصفهان رفته‌اند. نظام پزشکی اصفهان نیز درحال پیگیری ماجرا است و کیفر خواستی هم برای یک سال محرومیت این پزشک درخواست کرده است که باید در دادگاه بررسی شود. در حال حاضر منتظراعلام نظر دادگاه انتظامی هستیم. وی با تاکید بر اینکه تیم‌هایی که از وزارت بهداشت به اصفهان اعزام شده‌اند به طور کامل زوایای موضوع را بررسی می‌کنند، افزود: این ماجرا برای حدود هشت روز گذشته است. با دستور وزیر بهداشت، قصور افرادی که در این ماجرا دخالت داشتند یا آن را در این مدت پیگیری نکردند و دیر اعلام کردند نیز پیگیری می‌شود. 

منشور حقوقی بیمار از سوی تیم پزشکی رعایت نشده
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نيز در بيان ماجرا گفته است: در این حادثه تاسف بار ، منشور حقوقی بیمار از سوی تیم پزشکی رعایت نشده است.وی با بیان اینکه پس از این اتفاق تدابیر لازم برای ترمیم مجدد چانه بیمار در نظر گرفته شد، افزود : پزشک و پرستار مربوطه تا صدور حکم قطعی از اشتغال در مراکز درمانی ممنوع شدند.
عباس تدين حقوقدان و استاد دانشگاه در مورد اقدام صورت گرفته توسط پزشكان اصفهاني گفت: عمل اين پزشكان مي‌تواند داراي دو وصف باشد،  اول اينكه مي‌تواند وصف جرم داشته باشد.اين درحالي است كه اگر به دنبال اين اقدامات صورت گرفته آسيب جسماني به اين كودك وارد شده باشد حتما مي‌تواند تحت عنوان جرائم عمدي مانند ايجاد جراحات عمدي يا صدمات عمدي تحت تعقيب قرار گيرد كه در قانون مجازات اسلامي جرم‌انگاري صورت گرفته است. البته اين وصف به غير از مسئوليت مدني است. به عبارت ديگر اگر ديه يا ارشي هم به كودك تعلق گيرد كه اين ضمان هم در قانون مجازات اسلامي و هم مقررات مسئوليت مدني وجود دارد. يعني مسئوليت مدني به قوت خودش باقي است.

در صورت تخلف ،پزشكان تحت تعقيب قرار مي گيرند
اين حقوقدان ادامه داد: وصف ديگر بحث تخلف است؛ به هرحال پزشكان براساس ضوابط و مقررات مربوط به قوانين بهداشتي و آيين‌نامه‌ها كه در خصوص اين موضوع وجود دارد اگر در وظايف شغلي خودشان اقداماتي انجام دهند كه تخلف محسوب شود در سازمان نظام پزشكي قابليت تعقيب دارد. به عبارت ديگر اگر پزشك به دليل حرفه و شغل خود مرتكب تخلفي شود در سازمان نظام پزشكي مي‌تواند تحت تعقيب قرار گيرد. 

طبق قانون هيچ تفاوتي ميان پزشك و غيرپزشك نيست
وي خاطرنشان كرد: در قانون مجازات اسلامي جداي از اينكه اين فرد پزشك باشد يا غير پزشك اگر واقعا اثبات شود اقداماتي كه انجام داده همراه با بي‌مبالاتي بوده يا خداي نكرده عمدي باشد اين موضوع تابع عمومات قانون مجازات اسلامي است  و مي‌توان به صراحت گفت در قانون مجازات اسلامي هيچ تفاوتي ميان پزشك و غيرپزشك وجود ندارد. اما از اين باب كه ممكن است طبق قانون در بحث اسباب اباحه يا عوامل موجه جرم در بحث رضايت بيمار، پزشكان درصدد افزايش دامنه امنیت  برای خود باشند و با گرفتن رضایت کتبی خود را از مسئولیت کیفری مبرا بدانند. به نظر مي‌رسد جاهايي نيازمند ورود قانونگذار و تعيين دقيق حدود آن است. تدين در ادامه بااشاره به اينكه به هرحال اگر اثبات شود پزشك تقصيري داشته اعم از بي‌احتياطي يا بي‌مبالاتي يا عمدي در كار بوده بر فرض گرفتن رضایت هم از مسئوليت كيفري مدني نمي‌تواند فرار كند، تصريح كرد: در حال حاضر آنچه پزشكان به دنبال آن هستند اين است كه دامنه اين بحث اباحه و رضايت گرفتن را گسترش دهند زيرا در قانون مجازات پيش‌بيني شده كه اگر در عمل جراحي پزشك رضايت گرفته باشد و بعد ثابت شود كه تقصيري و عمدي ندارد پزشك مسئوليت نخواهد داشت وگرنه عمومات قانون مجازات اسلامي بر عملكرد همه شهروندان و تابعان حقوق حاكم است و نمي‌توان قشري را استثنا كرد. 

 منشور حقوق بیماران

۱-دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.
-ارائه خدمات سلامت بايد:
۱-۱)شايسته شأن و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها، اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد .
۲-۱)بر پايه‌ صداقت، انصاف،ادب و همراه با مهرباني باشد .
۳-۱)فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي، مذهبي، نوع بيماري و جنسيتي باشد .
۴-۱)بر اساس دانش روز باشد .
۵-۱)مبتني بر برتري منافع بيمار باشد .
۶-۱)در مورد توزيع منابع سلامت مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيماران‌ باشد .
۷-۱)مبتني بر هماهنگي اركان مراقبت اعم از پيشگيري، تشخيص، درمان و توانبخشي باشد .
۸-۱)به همراه تامين كليه امكانات رفاهي پايه و ضروري و به دور از تحميل درد و رنج و محدوديت‌هاي غيرضروري باشد .
۹-۱)توجه ويژه‌اي به حقوق گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه از جمله كودكان،زنان باردار، سالمندان، بيماران رواني، زندانيان، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد .
۱۰-۱)در سريع‌ترين زمان ممكن و با احترام به وقت بيمار باشد.
۱۱-۱)با در نظر گرفتن متغيرهايي چون زبان، سن و جنس گيرندگان خدمت باشد .
۱۲-۱)در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينه آن صورت گيرد. در موارد غيرفوري(الكتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد .









Scroll to Top