امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3245
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۰

سیاست تجاری ما با طرفین خارجی برد - برد است

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست ما حتی با برداشته شدن تحریم‌ها همان اقتصاد مقاومتی و یک سیاست برد - برد است و جلوی واردات بی‌رویه کالا را با تعرفه بالا می‌گیریم.

خبرگزاری فارس: سیاست تجاری ما با طرفین خارجی برد - برد است/ باز هم با دیوار تعرفه جلوی واردات بیرویه را میگیریم

به گزارش حقوق نیوز، مجتبی خسروتاج بعد از ظهر امروز در حاشیه آیین معرفی و تقدیر از آثار برگزیده طرح و نقش فرش دستبافت ایران که در موزه ملی فرش برگزار شد، در مورد تأثیر لغو تحریم‌ها بر افزایش صادرات فرش گفت: اگر چه لغو تحریم‌ها زمینه را برای حضور کالاهای ایرانی به ویژه فرش دستبافت فراهم کرده، اما این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند و نیازمند کارهای تبلیغاتی بیشتر است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نباید فقط به جنبه بازرگانی فرش نگاه کنیم، بلکه این کالا دارای اصالت هنری نیز است و باید روی گروه‌های خاص و مصرف‌کنندگان خاص متمرکز شویم.

خسروتاج در پاسخ به اینکه اخیراً وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات 150 هزار تن شکر را صادر کرده و آیا این مسئله با تولید داخل منافاتی ندارد، گفت: با اجرای قانون انتزاع و واگذاری یکسری از اختیارات از جمله مجوز واردات محصولات کشاورزی مانند شکر بر عهده وزارت جهاد است، بنابراین بدون بررسی و اعلام این وزارتخانه هیچ کالایی مجوز واردات نمی‌گیرد.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت در پاسخ به اینکه آیا مصوبه تأمین 217 قلم کالا از محل تولیدات داخل در وزارت صنعت اجرایی شده است، گفت: مصوبات دولت به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ می‌شود و هر کدام در بخش تدارکات خود اقدام به تهیه این اقلام می‌کنند.

خسروتاج در مورد نحوه نظارت بر این ابلاغیه نیز گفت: ذیحسابان مستقر در هر سازمان از طرف وزارت اقتصاد و امور دارایی بر نحوه تخصیص بودجه به خریدها نظارت می‌کنند و عملاً با خریدهایی که با این مصوبه مغایرت داشته باشد، موافقت نکرده و بودجه نمی‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه 800 میلیارد تومان لوازم خانگی ایرانی در انبارها خاک می‌خورد و چرا لوازم خانگی در فهرست 217 قلم کالا به چشم نمی‌خورد گفت: هر کالایی که ظرفیت‌های داخلی پاسخگوی آن باشد باید از محل داخل تأمین شود.

خبرنگار دیگری از خسروتاج پرسید قرار است سه هیأت ایتالیایی، اسپانیایی و فرانسوی وارد کشور شوند، چه برنامه‌ای برای مذاکرات با این کشورها دارید که وی گفت: همه بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی صنعتی دنیا در انتظار لغو تحریم‌های ایران بودند، چرا که در برخی موارد انعقاد قرارداد بار مالی سنگینی را برایشان در پی داشت.

هر گروه خارجی که برای مذاکرات به کشورمان بیاید همواره تأکید داریم که سیاست‌هایمان برمبنای اقتصاد مقاومتی است و مایلیم در راستای سرمایه‌گذاری‌های مشترک همکاری‌های مهندسی، واردات مواد اولیه و واسطه‌ای در راستای تولید داخل حرکت کنیم.

وی گفت: هر جا که صلاح بدانیم با دیوار تعرفه‌ای جلوی واردات بی‌رویه را می‌گیریم.

وی در پاسخ به سؤال فارس که گفته می‌شود، وزیر صنعت خبر از ورود قریب‌الوقوع ایران به سازمان تجارت جهانی داده است، گفت: ورود ایران به این سازمان نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم است که کاری طولانی مدت و زمان‌بر است و چندین سال زمان نیاز دارد تا همه مسائل را هموار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه پس از حضور آلمانی‌ها در ایران آیا قرارداد خاصی هم منعقد شد، گفت: از آنجایی که تحریم‌های بانکی هنوز لغو نشده انعقاد هر قراردادی منوط به مبادلات بانکی است و زمینه پیش‌نویس قراردادها در بخش‌های مختلف آماده شده که تا چند ماه آینده با برداشته شدن تحریم‌های بانکی به سرانجام می‌رسد.

وی در پایان بر این نکته هم تأکید کرد که سیاست ما با هر یک از کشورهای خارجی برای مبادلات تجاری سیاست برد - برد است و بر این اساس مذاکرات را جلو می‌بریم./

+ 0
- 0




Scroll to Top