امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 18312
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۴:۰۰

افزایش ۶ برابری واردات بنزین در سال‌های اخیر - مخالفان حفظ کارت سوخت از جایگاه‌ها سود می‌برند

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با فارس خبر دادافزایش ۶ برابری واردات بنزین در سال‌های اخیر/ مخالفان حفظ کارت سوخت از جایگاه‌ها سود می‌برند

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس درباره طرح حفظ کارت سوخت گفت: با توجه به وابستگی کشور به واردات بنزین در اوایل دهه 80 و مقابله با تهدید و توطئه غربی‌ها برای تحریم بنزین، سهمیه بندی بنزین اجرا شد و در ادامه با طرح هدفمندی یارانه‌ها اصلاح قیمتی نیز صورت گرفت.

وی افزود: در آن ایام مدیریت مصرف سوخت در اقصی نقاط کشور و پاسخ مناسب به تهدید‌ها تنها بوسیله سامانه به‌روز و هوشمند سوخت امکان‌پذیر بود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در ادامه گفت: با همه فراز و نشیب ایجاد این سامانه سرانجام دولت یازدهم در اصلاحیه بودجه 95 کارت سوخت را حذف کرد. متأسفانه این اصلاحیه در کمیسیون مربوطه و در صحن علنی رای آورد اما تعدادی از نمایندگان با بررسی‌های انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که در صورت نبود کارت سوخت  اتفاقات ناگواری در نظام توزیع سوخت و مدیریت مصرف آن برای کشور به وجود خواهد آمد که قابل جبران و برطرف کردن نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تهیه و تنطیم طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت خاطر نشان کرد: در سال گذشته یک فوریت این طرح رای خوبی آورد و همچنین در کمیسیون‌های انرژی و صنایع مصوب شد.

*دلایل پنج‌گانه ضرورت حفظ کارت سوخت

حاجی دلیگانی اهمیت و دلایل ضرورت حفظ کارت سوخت را اینگونه برشمرد: نخست آنکه وجود کارت سوخت امکان قاچاق سازمان یافته را به حداقل می‌رساند زیرا ورودی و خروجی جایگاه‌های سوخت به وسیله سامانه هوشمند قابل ردیابی است. دوم آنکه در نقاط مرزی کشور پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین و عملا با بلااستفاده شدن کارت سوخت مشاهده می‌کنیم که مصرف بنزین 40 درصد افزایش داشته است و به تبع آن قاچاق بنزین به خارج از مرزها نیز رشد چشمگیری داشته است.

وی دلیل سوم را تفاوت قیمت بنزین در داخل کشور نسبت به آن سوی مرزها دانست و ادامه داد: در کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه به ترتیب قیمت بنزین ۱۹۰۰، 0۱۸۰،  ۱۷۰۰ و 4 هزار تومان است. به عبارتی این تفاوت قیمت ۷۰۰ تا 3000 تومان نسبت به داخل کشور، مهم‌ترین دلیل قاچاق به آن سوی مرزهاست.

حاجی دلیگانی گفت: دلیل چهارم هزینه‌ 220 میلیارد تومانی برچیدن سامانه هوشمند سوخت است و پنجمین دلیل کنترل مصرف سوخت توسط این سامانه است.کارت سوخت با گردآوری و پردازش اطلاعات و تولید آمار و ارقام امکان کنترل مصرف سوخت را برای مدیران فراهم کرد. این در حالی است که هرگونه افزایش و کاهش در مصرف با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی  قابل کنترل خواهد بود.

*افزایش 6 برابری واردات بنزین در ۵ سال اخیر

وی با بیان اینکه در طی 8 سال سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت، مصرف بنزین ثابت ماند و سی‌ان‌جی وارد سبد مصرف شد، تاکید کرد: با حفط کارت سوخت می‌توانیم وابستگی کشور به خارج از مرزها را کاهش دهیم. براساس آمارهای رسمی واردات بنزین از سال 91 تا 95، 6 برابر شده و از روزانه 2 میلیون لیتر در روز به 12 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه نتایج بررسی‌های نشان می‌دهد مخالفان حفظ کارت سوخت عمدتا به طرق مختلف در جایگاه‌های سوخت ذینفع هستند، خاطر نشان کرد: هدف موافقان طرح حفظ کارت سوخت جلوگیری از تهدید و توطئه احتمالی بدخواهان ایران است که اگر دوباره به فکر تحریم بنزین افتادند با حفظ این شبکه یکپارچه مصرف پاسخی مناسب به آنان داده شود.

حاجی دلیگانی در پایان گفت: با توجه به تصویب این طرح در کمیسیون‌های اصلی و فرعی خود به احتمال زیاد این طرح در صحن علنی رای می‌آورد.

انتهای پیام/






Scroll to Top