امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 17823
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ۲۳:۳۰

گرانی ۱۰درصدی بیمه شخص ثالث

آن‌طور که یک مقام مسئول در بیمه مرکزی به تازگی اعلام کرده است، بیمه شخص ثالث برای سال آینده احتمالا ۵/۱۰ درصد گران‌تر می‌شود. بیمه شخص ثالث یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع بیمه‌ها در کشور است.

گرانی ۱۰درصدی بیمه شخص ثالث

 

به گزارش حقوق نیوز ، همه کسانی که خودرو دارند، بیمه اجباری شخص ثالث را نیز خریداری کرده‌اند. شاید بتوان گفت این رشته بیمه‌ای گسترده‌ترین رشته بیمه‌ای در کشور است، اما جالب اینجاست که بیمه شخص ثالث زیانده‌ترین رشته بیمه‌ای در کشور نیز هست! شاید یکی از دلایل این امر میزان بالای تصادفات رانندگی در کشور باشد؛ آن هم در شرایطی که عنوان می‌شود میزان حوادث جاده‌ای در ایران کاهش داشته است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی می‌گوید: «آمار تصادفات و مجروحان افزایش یافته است.»

ماه گذشته تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تصادفات منجر به فوت در خارج از شهرها رخ می دهد، بیان کرد: آمار فوتی های رانندگی طی ۹ ماه گذشته نسبت به سال قبل ۷/۲ درصد کاهش داشته است. گرچه این رقم کاهش آمار تصادفات را نشان می‌دهد، اما در ایران به رغم تلاش ها همچنان میزان تصادفات بالاست و این مساله علاوه بر اینکه باعث کشته و زخمی شدن سالانه تعدادی از شهروندان می شود، زیان اقتصادی را با خود به همراه دارد. از سوی دیگر، این امر در مواردی باعث افزایش تعداد زندانیان به دلیل نداشتن پول دیه شده است.

بر همین اساس تبلیغات گسترده ای برای بیمه کردن خودروها انجام شده و پیرو آن تعداد زیادی از خودرو ها بیمه شده اند. به دنبال اعلام میزان دیه در سال ۱۳۹۵ از سوی قوه قضائیه، جدول میزان حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۵ از طرف رئیس کل بیمه مرکزی به شرکت های بیمه ابلاغ شد. بر اساس این جدول نرخ حق بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر شامل شش میلیون و ۹۱۰ هزار ریال، پیکان،‌ پراید و سمند هشت میلیون و ۱۸۰هزار ریال و سایر چهار سیلندرها ۹میلیون و ۶۱۹هزار ریال و بیش از چهار سیلندر ۱۰ میلیون و ۷۶۷هزار ریال است. همواره بیمه شخص ثالث موافقان و مخالفانی داشته است، به گونه ای که شرکت‌های بیمه آن را زیانده تلقی می کنند. وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز اوایل ماه جاری با اعلام خبر «عادلانه شدن نرخ‌گذاری بیمه با اجرای قانون جدید شخص ثالث» از این مساله به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزراتخانه یاد کرد. با وجود این، شرکت‌های بیمه نیز به امید قانونگذاری های مستدل در زمینه «بیمه شخص ثالث» هستند تا هر چه زودتر مشکلات این حوزه مرتفع شود.

افزایش آمار تصادفات و مجروحان

روز گذشته رئیس کل بیمه مرکزی از احتمال افزایش ۵/۱۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۶ خبر داد و گفت: سال آینده صنعت بیمه ۸۵۰ میلیارد تومان تعهد مالی به نیروی انتظامی و وزارت بهداشت برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای دارد، در عین حال آمار تصادفات و مجروحان رو به افزایش است.

صبح پنجشنبه شرکت بیمه حکمت صبا با حضور عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی، فرماندهان ارتش و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی رسما فعالیت خود را آغاز کرد. همتی در این مراسم بیان کرد: امیدوارم نظمی که در ارتش وجود دارد به شرکت بیمه حکمت صبا تسری یابد و این شرکت با به کارگیری نیروهای متخصص، کارآمد، توانگر و محکم در بازار بیمه ظاهر شود. رئیس کل بیمه مرکزی مجددا به شرکت های بیمه توصیه کرد: از رقابت های ناسالم، ارائه نرخ و شرایط غیر فنی پرهیز و بر مدیریت ریسک تمرکز کنند‌.

همتی، از کمک ۸۵۰ میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال جاری به دو نهاد وزارت بهداشت و نیروی انتظامی خبر داد و افزود: بر اساس آخرین گزارشات آمار ۱۶ هزار نفری کشته شدگان و ۴۵۰ هزار نفرى مجروحان حوادث رانندگی تا پایان سال تکان‌دهنده است و به ‌رغم کاهش دو درصدى کشته‌ها، مجروحان تصادفات افزایش یافته است. کار اساسی ما باید کاهش تصادفات باشد. همتی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۴۵۰۰ نفر از کشته ها درون شهرى است، آن را بسیار تکاندهنده دانست و گفت: حدود ٢۵ درصد کشته‌هاى درون شهرى راکبان موتورسیکلت بوده‌اند. رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به سهم بالای ضریب خسارت بیمه درمان اشاره و عنوان کرد: ضریب خسارت حدود ۱۰۰ درصدی بیمه درمان تکمیلی در صورتی که اصلاح نشود، به پاشنه آشیل صنعت بیمه تبدیل خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی از اجرایی شدن آیین نامه حاکمیت شرکتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با بهره‌گیری از این آیین نامه، اداره شرکت‌هاى بیمه بر مبناى اصولى و رعایت حقوق بیمه گذاران و سهامدارن جزء خواهد بود. همتی همچنین بیان کرد: احتمالا متناسب با افزایش نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث براى سال ٩۶ نیز افزایش یابد، اما برخلاف سال‌هاى پیش، کسانى که درسال ٩۵ بیمه نامه شخص ثالث خریده اند، نیازى به خرید الحاقیه براى سال ٩۶ ندارند. به  گزارش بیمه مرکزی، او در پایان از مدیرعامل شرکت بیمه حکمت صبا خواست تا با استفاده از روش های نوین بازاریابی، نیروهای متخصص و شفافیت مالی الگوی شرکت های بیمه شود.

زیانده بودن بیمه شخص ثالث

یک کارشناس بیمه در مورد بیمه شخص ثالث می گوید: بیمه شخص ثالث، بیمه نامه کاملا زیاندهی است، چون بر اساس مصوبه مجلس وزارت بهداشت مکلف است مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بدون دریافت وجه پذیرش کند. بر همین اساس شرکت‌های بیمه از محل بیمه نامه شخص ثالث ۱۰ درصد عوارض به وزارت بهداشت می پردازند، حدود پنج درصد را بابت نیروی انتطامی به خزانه می‌ریزند، هشت درصد را به صندوق خسارت بدنی پرداخت می کنند و ۹ درصد هم ارزش افزوده ای است که مردم به شرکت های بیمه می پردازند.

حسین کریم خان زند می‌افزاید: با توجه به اینکه مبلغ دیه را قوه مقننه می نویسد، قوه قضائیه آن را پرداخت می‌کند و قوه مجریه مبلغ دیه را به اجرا در می آورد. در واقع کار آن‌چنان که باید، به خوبی پیش نمی رود. او اظهار می کند: امیدواریم با قانون جدید نرخ بیمه شخص ثالث، تمهیدات پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه و شهرسازی و پرداخت هزینه ها توسط شرکت‌های بیمه خسارت های کمتری به مردم وارد شود و آمار کشته‌شدگان تصادفات نیز کاهش یابد. کریم خان زند اضافه می کند: هزینه‌های سنگینی به مجروحان تصادفات تحمیل می‌شود، حتی ممکن است چند دیه به آنها تعلق گیرد که شرکت‌های بیمه مجبور به پرداخت آن هستند.

این کارشناس بیمه می گوید: یکی از معضلات بیمه شخص ثالث تقلبات هدفمند است که قوه قضائیه و نیروی انتظامی سعی می کنند جلو آن را بگیرند. کریم خان زند توضیح می دهد: امیدواریم با همکاری‌های بیمه مرکزی به تدریج تقلبات رصد شوند. او خاطرنشان می کند: شرکت‌های بیمه حق بیمه را افزایش نمی دهند. در واقع به نسبت بالا رفتن میزان دیه حق بیمه افزایش پیدا می‌کند. نظر او را در مورد احتمال افزایش ۵/۱۰ درصدی نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث می‌پرسیم که می گوید: این احتمال وجود دارد. کریم خان زند می افزاید: امیدواریم با تصویب آیین ‌نامه هایی که توسط دولت تعیین می شود، حق بیمه ها معقول شود.

 









Scroll to Top