امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 17775
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ۰۰:۰۰

قزوه: عزیزی موجب سربلندی شعر انقلاب شد - اسرافیلی: او بر عمق زبان و ادبیات فارسی افزود

«شب شاعر» پاسداشت مرحوم احمد عزیزی برگزار شدقزوه: عزیزی موجب سربلندی شعر انقلاب شد/ اسرافیلی: او بر عمق زبان و ادبیات فارسی افزود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سی و پنجمین «شب شاعر» ویژه پاسداشت مرحوم احمد عزیزی عصر امروز در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*عزیزی فصلی از شعر معاصر است

علی داودی در این مراسم با اشاره به شعری که زمینه‌ساز اولین ارتباط او با مرحوم عزیزی شده بود، گفت: امروز شاهدیم که جوان‌ها خیلی راحت شعر می‌گویند و گرفت و گیری که در زبان چند دهه پیش بود،‌شاعران امروز کمتر گرفتارش هستند. شاعران در روزگار قدیم آنقدر بر خود سخت می‌گرفتند که در طول عمر شاعری خود چند دفتر شعر از آنها منتشر می‌شد، ولی شاعران روزگار ما روزی نیست که شعر نگفته باشند که بخش عمده‌ای از این مسئله وابسته به احمد عزیزی است.

وی افزود: موجی از عزیزی‌گرایی در جوانان شکل گرفت و به این واسطه اولین تجربه‌های شاعری را طی کردند. احمد عزیزی الگوی خوبی بود و در سال‌هایی که فعال بود، گل کرد. عزیزی یک اسم یا جریان نیست، بلکه نوعی مواجهه با شعر است، عزیزی تحول بزرگی را یک تنه رقم زد، به خصوص در آن دوره و از این جهت عزیزی واقعاً فصلی از شعر معاصر است و شعر عزیزی محدود به جریان شعر انقلاب نیست. احمد عزیزی بیشتر برای ما شاعران یک برکت و الگوست که مواجهه آزاد با شعر را پیشنهاد می‌کند.

میلاد عرفان‌پور ضمن قرائت اشعاری به دیداری که سال‌های 89 و 90 با مرحوم عزیزی داشته اشاره کرد.

*نثر احمد عزیزی شبیه جبران خلیل جبران است

محمدرضا سنگری پژوهشگر حوزه ادبیات در «شب شاعر» گفت: ما در رابطه با فضائل حضرت عباس(ع) کم کار کرده‌ایم. مادر حضرت عباس شاعر بوده که از نسل لبید شاعر بوده است. لبید پدربزرگ حضرت ام‌البنین بوده است.

وی افزود: بعد نویسندگی احمد عزیزی فراتر از شاعری اوست که البته نادیده گرفته شده است. در مجموعه شاعران انقلاب از هر 49 نفر شاعر، یک نفر نویسنده است. تعداد نویسندگان در میان شاعران خیلی زیاد نیست و اگر نویسنده هستند سبک و نثر خاصی ندارند که دو، سه نفر آنها دارای سبک خاصی هستند که فرازمندترین و ترازمندترین آنها احمد عزیزی است. حجم نثرهای او که به شطح معروف شد، قابل توجه است. نثر پاشان که در زیرساخت پیوستگی دارد و در روساخت گسسته است، ویژگی‌ بارز نثرهای احمد عزیزی است. تکرار‌های فوق‌العاده در نثر احمد عزیزی بروز دارد و این تکرار از زیبایی‌های نثر او به‌شمار می‌رود.

سنگری گفت: هیچ شاعری مانند احمد عزیزی سرشار از مضمون نبود و او واژه‌هایی را به جامعه شاعران اهدا کرد. نبوغ جملات حکیمانه از دیگر ویژگی‌هایی است که در نثرهای او دیده می‌شود. آنچه در کار احمد عزیزی وجود دارد نثر شاعرانه است و با کاریکلماتور فرق دارد و اگر درست به نثر او توجه شود، می‌توان چند جلد براده از نثر او خارج کرد.

او اضافه کرد: خلق شبکه‌های تصویری و مضمونی و همچنین شگفت‌انگیزی در کشف مضمون دو ویژگی آثار عزیزی است، در حالی که برخی از شعرا دفتر‌های دوم و سوم‌شان شبیه همه است و چیز تازه‌ای ندارد. اگر بتوانم یکی را مثال بزنم که نثرش به احمد عزیزی شبیه باشد، جبران خلیل جبران است و اگر کسی این موضوع را بررسی کند، متوجه می‌شود بیراه نگفته‌ام.

*عزیزی بر عمق زبان و ادبیات فارسی افزود

حسین اسرافیلی از شاعران پیشکسوت در این مراسم گفت: من احمد عزیزی را با دوستانش صمیمی دیدم و شعرهایش برگردان روح و جانش بود و آنچه می‌گفت از درون صاف و صمیمی او برخاسته بود. احمد عزیزی برخلاف شاعران این دوره که بی‌سواد هستند و حتی در مجموعه‌هایشان غلط املایی دارند بسیار عمق داشت که این از مطالعه بسیار او ناشی می‌شد.

وی افزود: او اهل نظر در فلسفه اسلامی و غرب بود و باید او را یک شاعر متفکر قلمداد کرد و این تفکر در جانش بود. احمد در طول عمری که در میان شاعران بود بر عمق زبان و ادبیات فارسی افزود. اگر کسی بر ابداعات، تعابیر و... او نگاه کند، یک کتاب مفصلی می‌تواند فراهم کند که گواهی بر جایگاه ادبی عزیزی است.

*عزیزی موجب سربلندی شعر انقلاب شد

علیرضا قزوه در این مراسم گفت: در اینکه احمد عزیزی یکی از پرفروغ‌ترین چهره‌های شعر معاصر در فرم است، نباید شک کرد. طی 50-40 سال گذشته که اتفاقات زبانی بعد از فروغ و سهراب شعر فارسی را تکان داد، هیچ کس اندازه احمد عزیزی و علی معلم دامغانی شعر را تکان نداد.

وی افزود: احمد عزیزی کاری کرد که در گذشته ادبی ما موجود نبود، در حالی که کار علی معلم رنگ و بویی در گذشته و قرن یازدهم دارد و شعر احمد عزیزی از این حیث از نظر فرم از شعر علی معلم بالاتر بود. احمد عزیزی آدم و شاعر بزرگی بود و در آن سال‌هایی که تازه به حوزه رفته بودیم، یادم هست که او شیخ محمد شبستری می‌خواند.

قزوه در ادامه گفت:‌او آدم پرکاری بود و همیشه دست‌ِ پر می‌آمد و اکنون 10 سال شد که احمد عزیزی در فضای شعری نبود و نسل امروز از احمد عزیزی بی‌بهره مانده است. او جان شیفته‌ای داشت که جهان را به رقص می‌انداخت. احمد عزیزی پرونده خوبی از خود به جا گذاشت که موجب سربلندی شعر انقلاب شد.

*عزیزی فطرتا شاعر بود

کیومرث عباسی قصری که از دوستان کرمانشاهی مرحوم احمد عزیزی بود در این مراسم ضمن شعرخوانی گفت: احمد عزیزی فطرتاً شاعر بود و به خاطر همین فطری بودن شاعری در روحش این جسارت را داشت که دگرگونی‌ها را در شعر ایجاد کند.

*احمد جان! باور دارم زیر چادر حضرت زهرا(س) هستی

زینب عزیزی خواهر و پرستار مرحوم احمد عزیزی در این مراسم با اشاره به آخرین دقایق عمر مرحوم احمد عزیزی گفت: صبح دکتر گفت که صبح دوشنبه برادرت دقایق آخر را می‌گذراند که آن لحظات برای من بسیار سخت بود. وقتی این خبر را شنیدم، کنار جسم بیمار برادرم نشستم و به او گفتم می‌دانم که به چیزی در دنیا وابسته نبودی و ابوالفضل‌ات تنها وابستگی تو است. احمدجان قول می‌دهم تا روزی که زنده‌ام از او حمایت کنم.

وی در حالی که اشک می‌ریخت گفت: به او گفتم من باور دارم که تو باقیات و صالحات داری و الان زیر چادر حضرت زهرا(س) هستی و کلمات زیبای تو تا زمانی که خوانده شود، برای تو حسنات می‌نویسند.

خواهر مرحوم احمد عزیزی گفت: پرسنل بیمارستان امام رضا(ع) بسیار زحمت کشیدند و من به آنها لقب فرشته آبی‌پوش داده بودم که همیشه کنار احمد بودند و از آنها قدردانم.

در پایان این مراسم ابوالفضل عزیزی تنها فرزند مرحوم احمد عزیزی ضمن تشکر از برگزارکنندگان و قرائت نامه قدردانی از رهبر معظم انقلاب، گفت: مرحوم پدرم تحمل نداشت رنج و سختی دیگران را ببنید و این در خاطر اطرافیان او بسیار جلوه دارد.

در پایان این مراسم از خانواده مرحوم احمد عزیزی قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/و






Scroll to Top