امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 16864
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۰۰

انقلاب ۵۷ به تحقیق بزرگ‌ترین تحول قرن بود - امروز در فضای غبارآلود سیاسی حقایقی از خدمات انقلاب ناد

لاریجانی در نطق پیش از دستور:انقلاب ۵۷ به تحقیق بزرگ‌ترین تحول قرن بود/ امروز در فضای غبارآلود سیاسی حقایقی از خدمات انقلاب نادیده گرفته می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه (12 بهمن ماه 95) طی سخنانی در صحن علنی مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌ دهه فجر اظهار داشت: سال 57 در چنین روزی امام با وجود خود در ایران تحولی ایجاد کرد که به تحقیق بزرگ‌ترین تحول قرن بود.

وی افزود: با حضور امام در کشور، حکومت دیکتاتوری وابسته به شاه از هم پاشیده شد، مهم‌ترین امتیاز خود را نمایندگی ژاندارمی آمریکا در منطقه می‌دانست و به میزانی که مقابل قدرت‌های بزرگ خاضع بود، در مقابل ملت گستاخ و دیکتاتور ظاهر می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: فساد در این زمان از هر نوع، سرتا پای حکومت شاه را دربر گرفته بود؛ جز چند شهر که به آبادی آن می‌پرداخت، بقیه کشور را رها کرده بود. طراحی امام واژگونی همه این مناسبات بود.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: در تئوری امام اساس کار حکومت بر تفکر اسلامی و حکمرانی واقعی مردم قرار داشت. لذا در ساماندهی شکل حکومت آن را جمهوری اسلامی نامید تا این دو رکن همیشه در نظر گرفته شود. 

وی ادامه داد: در نظریه امام مردم در همه شئون کشور محور قرار داشتند چه در سیاست و اقتصاد و چه در فرهنگ. همه نهادهای حکومتی مستقیم یا با واسطه با رای مردم مستقر شدند. مجلس که عصاره اراده ملت است در راس امور قرار گرفت. قوه مجریه بخشی مستقیم و بخشی با واسطه مجلس با اراده مردم انتخاب می‌شود. رهبری که بالاترین مقام حکومت است با رای مجلس خبرگان انتخاب می‌شود که اعضای آن توسط مردم مشخص می‌شوند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: «در نگاه امام استقلال در همه وجوه آن عامل عزت ملی معرفی شد چه استقلال فرهنگی و چه استقلال سیاسی و اقتصادی. به همین جهت در مقابل شرق و غرب ایستاد و شعار نه شرقی نه غربی را محور دیپلماسی نظام قرار داد. گرچه این سیاست به مذاق هیچ کدام از اقطاب قدرت‌های جهانی خوش نیامد و دست به دست هم دادند و جنگ صدام را بر ما تحمیل کردند. اما با سرافکندگی، قدرت‌ها مجبور شدند جنگ را خاتمه دهند چون فهمیدند ملت ایران با راهنمایی‌های امام ملتی عزتمند است و دست از مبارزه برنمی‌دارد.

لاریجانی با بیان اینکه امروز در فضای غبارآلودی که گاه به خاطر اختلاف نظرهای سیاسی ایجاد می‌شود حقایقی از خدمات انقلاب نادیده گرفته می‌شود، عنوان کرد: این موضوع ظلم به انقلاب بزرگی است که جهان اسلام را تکان داد. آیا در استقامت امام در استقلال سیاسی ملت ایران ضرر کرد یا امروز سرافراز است؟ آیا تردیدی وجود دارد که ایرانی که در قبل از انقلاب به خاطر حمایت از اسرائیل در نزد کشورهای اسلامی سرافکنده بود امروز محور مقاومت و تحولات غیرتمندانه در منطقه است؟ آیا علیرغم همه فشارهای بین‌المللی قدرت‌های بزرگ ایران موفق به پیشرفت دانش هسته‌آی نشده‌اند.

«گرچه کشورهای بزرگ برای اینکه خود را موفق نشان دهند زیاده سخن می‌گویند اما حفظ دانش هسته‌ای در پس توافق هسته‌ای امر کم‌ارزشی بود؟ آیا ایران امروز قدرت اصلی در مبارزه با تروریسم در منطقه  نیست؟ کشورهای بزرگ که در این زمینه فقط بیانیه صادر کردند 60 کشور متحد شدند با تروریسم با صورت کاغذی بجنگند» 

رئیس مجلس در ادامه یادآور شد: در زمینه استقلال اقتصادی امام روحیه‌ای به جوانان زمان خود القا کرد که در مقابل تکنولوژی‌های نو، خود مسلط شوند. لذا در بحران جنگ که همه گونه تحریمی علیه ایران ایجاد کردند، ایران صاحب تکنولوژی موشکی شد امروز از این جهت ایران قدرت مهم منطقه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علیرغم تحمیل هزار میلیارد دلار خسارت جنگ و رشد جمعیت ایران که بیش از 2 برابر سال 57 شده سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی از 15.8 دهم درصد در سال 57 به 26 درصد در سال 94 رسید. سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی از 25 صدم درصد در سال 57 به 1.14 دهم درصد در سال 94 رسید. فولاد از 36 صدم میلیون تن در سال 57 به 17.7 دهم میلیون تن در سال 94 رسید. یعنی 4 هزار و 816 درصد افزایش.

رئیس قوه مقننه بر این اساس اضافه کرد: در آلومینیوم هزار و 927 درصد رشد داشتیم. در کاشی سرامیک هزار و 83 درصد رشد. در خودرو 829 درصد رشد. در سیمان 885 درصد رشد. در سنگ آهن 7 هزار و 364 درصد رشد. در مس 66 هزار و 566 درصد رشد داشتیم. یعنی 300 تن تولید در سال 57 بود که به 200 هزار تن رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در سرب 6 هزار و 828 درصد رشد در سنگ تزئینی 7 هزار و 400 درصد رشد داشتیم که این گام‌ةای بزرگ صرفا بخشی از توسعه صنعتی کشور است. در بخش کشاورزی رشد محصولات زراعی 484 درصد رشد داشتیم. در محصولات باغی 478 درصد رشد در شیلات 2 هزار و 471 درصد رشد. در گوشت مرغ هزار و 184 درصد رشد. در شیر 258 درصد رشد به طوری که در تولید گندم امسال به خودکفایی رسیدیم. حال هم با همه مشکلات کم‌آبی و خشکسالی افزایش جمعیت به این مقدار رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 57 در تامین اجتماعی افراد تحت پوشش 5.8 دهم میلیون نفر بوده است که در سال 94 این مقدار به 41.7 دهم میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتند که در سال‌های اخیر با پوشش بیمه سلامت قریب به همه افراد زیر پوشش قرار می‌گیرند.

لاریجانی گفت:‌ در سال 57 آب آشامیدنی روستاها 25 درصد بود که امروز به بالای 90 درصد رسیده است. نرخ مرگ و میر کودکان 111 مورد در هزار در سال 57 بود و امروز به 14 مورد در هزار رسیده است. در سال 57 امید به زندگی 55 سال بود که در سال 94 به 75 سال رسیده است. در بخش آموزش نیز نرخ باسوادی در سال 57 به 49 درصد بود که امروز به 91.5 رسیده است.

«تعداد دانشجویان 16 هزار و 38 نفر در سال 57 بود که به 4 میلیون و 800 نفر در سال 94 افزایش یافته است. تعداد هیأت علمی از 8 هزار و 249 نفر در سال 57 به 72 هزار و 61 نفر در سال 94 رسیده است. در بخش ارتباطات تعداد مشترکین تلفن ثابت 347 درصد رشد داشتیم. تلفن عمومی 2 هزار و 190 درصد رشد ضریب نفوذ تلفن ثابت 875 درصد رشد، در سال 57 تلفن روستاها 17 هزار و 374 درصد رشد داشتیم در 12 روستا تلفن داشتند و امروز به 54 هزار و 520 روستا افزایش یافته است. تلفن همراه که قبلا نبود امروز حدود 75 میلیون تلفن همراه در دست مردم است. در زمینه مسکن از هر 126 خانوار در سال 57 صد واحد مسکونی وجود داشت. امروز از هر 106 خانوار صد واحد مسکونی وجود دارد.»

وی در ادامه تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل آزادراه‌ها 795 درصد رشد داشته است. بزرگراه‌ها 2 هزار و 768 درصد رشد، راه‌های روستایی 653 درصد رشد در حمل و نقل دریایی جابجایی کانترها 33 هزار و 457 درصد رشد داشتیم. ظرفیت بنادر تجاری هزار و 900 درصد رشد. ترانزیت دریایی 21 هزار و 300 درصد رشد داشتیم. یعنی 5 صدم میلیون تن ترانزیت دریایی از سال 57 وجود داشت که امروز به 10 میلیون و 7 دهم میلیون تن رسیده است. ترانزیت ریلی 6 هزار و 933 درصد رشد داشتیم که 95 هزار تن ترانزیت ریلی بود که به 6 هزار و 682 میلیون تن رسیده است.

رئیس مجلس در ادامه اضافه کرد: جابجایی مسافر در پروازهای داخلی 521درصد رشد در پروازهای بین‌المللی 664 درصد رشد در انرژی ارزی سرانه 270 درصد رشد تولید گاز هزار و 845 درصد رشد پالایش گاز 444 درصد رشد و در زمینه‌های تکنولوژی‌های نوین در دهه‌های اخیر می‌دانید که گام‌های بسیار ارزشمندی برداشته شده است. 

لاریجانی  در بخشی دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: از آنجایی که زمان صحبت بنده طبق آئین‌نامه محدود است نمی‌توانم به تفصیل در این باره سخن بگویم. اما اعداد و ارقام ارائه شده تنها گوشه خدماتی است که پس از انقلاب در زمینه‌هایی که اجمالا برشمردم، انجام پذیرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که آیا این اقدامات افتخارآمیزی نیست، گفت: این نتایج ثمره تفکر امام بود که مردم باید در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند و محور قرار گیرند. باید اولا به ملت ایران تبریک گفت که با حضور خود در این قلمروها عزت ایران را تضمین کردند و در مرتبه دوم به مدیریت نظام جمهوری اسلامی و مدیران انقلابی که ساماندهی این امر را صورت دادند.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه در دوره‌هایی تلاش می‌شد که بر مدیریت انقلاب خط بطلان بکشند و امروز هم در فضای رقابت‌های سیاسی مدیریت کشور ذبح می‌شود. هر روز ماجرایی تمام ذهنیت جامعه را به جای تمرکز بر توسعه اقتصادی به سوی ابهام‌آفرینی سوق می‌دهد. این افتخار نیست که مرتب مدیرانی را از قطار انقلاب پیاده کنند. هنر در این است که قلمرو انقلابیون را افزایش دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در بین واژه‌هایی که امام (ره) تکرار می‌فرمودند کمتر واژه‌ای به میزان وحدت می‌توان سراغ گرفت، افزود: اشتراکات زیادی بین آراء‌ سیاسیون و مدیران وجود دارد. عقل حکم می‌کند در اشتراکات سرمایه‌گذاری کنیم نه در اختلافات. مشکلات کلان اقتصاد کشور نظیر تورم و بیکاری که خود دلایل متنوعی دارد در پناه یک عزم ملی قابل رفع شدن است نه پراکنده شدن و پراکندگی اذهان عمومی جامعه به امور فرعی.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ظرفیت مدیریت کشور با تجربه گرانقدر گذشته سرمایه‌ای ملی برای ایران محسوب می‌شود که باید در جهت حل مشکلات کشور به خصوص در زمینه اقتصادی از آن بهره جست و این امر در پناه متانت همراه با عقلانیت در مدیریت کلان کشور محقق می‌شود. نه کشمکش‌های فرسایشی سیاسی که علی‌القاعده در هنگامه انتخابات فزونی می‌یابد.

لاریجانی در خاتمه گفت: دوستان بیایید با همه وجود قدر این انقلاب را بدانیم که قدرشناسی آن در گرو خدمت به مردم شرافتمند ایران است. 

انتهای پیام/






Scroll to Top