امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 16858
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ۰۳:۳۰

تشکیل کمیته‌ای در وزارت خارجه در پی اقدام ترامپ - نیازی به میانجی در رابطه خود با کشورهای منطقه ندا

قاسمی در جمع خبرنگاران عنوان کردتشکیل کمیته‌ای در وزارت خارجه در پی اقدام ترامپ/ نیازی به میانجی در رابطه خود با کشورهای منطقه نداریم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در حاشیه مراسم تجلیل از بازنشستگان وزارت خارجه و در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه به تهران با بیان اینکه فرانسه یکی از کشورهای مهم اروپایی است و روابط ایران و فرانسه از قدمت زیادی برخوردار می‌باشد، عنوان کرد: بیش از چند صد سال است که ما روابط سیاسی و دیپلماتیک داریم و همکاری‌های گسترده‌ای را در طول دهه‌های گذشته با این کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بخصوص مباحث اقتصادی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حوزه‌های فناوری، صنعت و تجارت و بازرگانی قوی بوده است، اظهار داشت: حضور فرانسه در ایران بسیار محسوس است. حضور فرانسه در شرکت‌ها، کارخانجات، دانش و دانشگاه‌ها و فناوری ما، به صورت محسوسی قابل مشاهده می‌باشد.

قاسمی یادآور شد: البته در طول دهه‌های گذشته به دلایل مختلف فراز و نشیب‌هایی را نیز با فرانسه داشته‌ایم و گهگاهی روابط در اوج خود و در وضعیت بهتری بوده و زمانی نیز در وضعیت نامطلوبی قرار داشته‌ایم. در دوران اخیر و بخصوص بعد از برجام، روابط ما مجدداً از وضعیت مطلوبی برخوردار شد و رئیس جمهور به پاریس سفری داشتند و وزرای مختلفی از دو کشور در این مدت به پایتخت‌های طرف مقابل سفر کردند.

*سفر مهم و قابل توجه آیرو

وی سفر ژان مارک آیرو را سفری مهم و قابل توجه برشمرد و افزود: وزیر خارجه فرانسه علاوه بر سمت کنونی، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز هست و یک تیم اقتصادی نیز در این سفر وی را همراهی می‌کند.

قاسمی عنوان کرد که روز سه‌شنبه نشستی با حضور بیش از 60 شرکت و نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی فرانسه در اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه اظهار داشت: فکر می‌کنم این نخستین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور حتی در قبل و بعد از انقلاب است و این را می‌توان به فال نیک گرفت که بتواند نقطه شروع و آغازی برای تعمیق روابط و گسترش همکاری‌های اقتصادی باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: در حوزه سیاسی نیز با توجه به حضور فرانسه در منطقه و‌ آشنایی که فرانسه با منطقه خاورمیانه داشته و مواضع نسبتا مشترکی که ما به دلایل ریشه‌های استقلال خواهی دو کشور در گذشته داشته‌ایم، می‌تواند به ما کمک کند که رایزنی‌های جدی و اساسی را در برهه فعلی منطقه و سوریه، لبنان، یمن و عراق داشته باشیم.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه گفت: فکر می‌کنم این سفر در حوزه منطقه‌ای هم می‌تواند بسیار مهم باشد. از سوی دیگر فرانسه در اروپا از جایگاه ویژه‌ای در اتحادیه اروپا برخوردار است و با توجه به وضعیت جدید اروپا و مسائل خاص و چالش‌هایی که اروپا با آن مواجه است و تحولاتی که در حوزه خاورمیانه و اروپا وجود دارد؛ بخصوص آمریکا، فکر می‌کنم رایزنی‌های دو کشور در برهه کنونی می‌تواند هم برای ما و هم طرف فرانسوی راهگشا باشد.

قاسمی اضافه کرد: به احتمال زیاد می‌توانیم در تبادلات دیپلماتیکی که خواهیم داشت و احتمالا ادامه می‌یابد تفاهماتی را در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه در حوزه سیاسی و آنچه که در حوزه اقتصادی به آن اشاره کردم، داشته باشیم.

* راهی وجود ندارد جز التزام به برجام

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع فرانسه در مورد برجام گفت: فرانسه یکی از طرف‌های مذاکره با ایران در مجموعه 1+5 بوده و هست. تصور من این است که همانطور که طی روزهای گذشته مقامات فرانسوی هم مجددا تأکید کردند، راهی وجود ندارد جز التزام به برجام و حمایت از آن و کمک به اینکه این روند بتواند بین ما و مجموعه مقابل ادامه یابد و ذهنیت من به من دیکته می‌کند که فرانسه به دلایل مختلف، باید و می‌تواند از برجام حمایت خوبی داشته باشد و ما فکر می‌کنیم فرانسه می‌تواند در این حوزه جایگاه ویژه‌ای بین سایر شرکای اروپایی خود داشته باشد.

وی افزود:‌ امیدواریم که فرانسه در این مسیر حرکت کند.

* تشکیل کمیته‌ای در وزارت خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه در خصوص تشکیل کمیته‌ای در وزارت خارجه برای پیگیری وضعیت اتباع ایرانی که با فرمان ترامپ دچار مشکل شده‌اند، عنوان کرد: بعد از مواضعی که در ایالات متحده آمریکا در مورد برخی از کشورهای اسلامی و ایران اتخاذ شد و بیانیه‌ای که اخیرا وزارت خارجه منتشر کرد، ما پیش‌بینی دقیقی در مورد راهکارهایی که برای ما وجود دارد، داشتیم و اقدامات متناسبی که باید در مقابل اقدامات آمریکا داشته باشیم، تشکیل کمیته‌ای بود که محل آن در وزارت خارجه خواهد بود.

وی در توضیح بیشتر با بیان اینکه این کمیته متشکل از برخی از ارگان‌های دیگر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، عنوان کرد: این کمیته کار خود را آغاز کرده و امیدواریم بتواند راهکارهای مناسب را برای وضعیت جدید تا اطلاع ثانوی پیش بینی کند. این کمیته توانسته است طی دو روز گذشته راهکارها و دستورالعمل‌هایی را تهیه و به تمامی سفارتخانه‌های ایران ابلاغ کند و دستورالعمل و وظایفی را در رابطه با پاسداشت و منزلت ایرانیان مقیم خارج و بخصوص کسانی که ممکن است در آمریکا با مشکلاتی مواجه شوند، داشته باشد.

* راهکارهای خودمان را آماده کردیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در قبال فرمان ترامپ و مشکلات ایجاد شده برای اتباع ایرانی، اقدامی حقوقی را در دستورکار ندارید؟ عنوان کرد: ما در بیانیه‌ای که صادر کردیم اشاره کردیم که راهکارهای خودمان را آماده خواهیم کرد، در این خصوص فکر می‌کنیم و راهکارهایی که بتواند متناسب با تصمیمات و اقدامات آمریکا، پاسخگو باشد را مدنظر خواهیم داشت، از جمله همان کمیته‌ای که در رابطه با ایرانیان مقیم آمریکا و خارج از ایران تشکیل شد که کار خود را دنبال می‌کند. اما در خصوص بقیه جزییات که چه خواهیم کرد و چه روندی را طی خواهیم کرد، ترجیح می‌دهم در مقطع کنونی صحبتی نکنم.

*سفر روحانی به مسکو

وی درباره سفر روحانی به مسکو نیز با بیان اینکه روابط ما با روسیه روابطی بسیار رو به رشد، نزدیک است و به عنوان همسایه‌ای که در قسمت شمالی و آب‌های خزر از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و همکاری‌های ما در همه حوزه‌ها پیش می‌رود و تبادل هیأت‌ها و مقامات همواره وجود داشته است. این رفت و آمدها ادامه می‌یابد و در دستورکار ما دیدار آقای رئیس جمهور از مسکو وجود دارد و در حال کار روی آن هستیم و تاریخ این سفر در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: روابط ما با روسیه در حوزه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی همه جانبه است. مقامات دو کشور در هر دیداری حتی الامکان مسائل فیمابین را مرور می‌کنند و اگر مسائل دیگر از جمله تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در حیطه اختیارات مقامات ذیربط قرار داشته باشد این مباحث نیز مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. بی شک در سفر مقامات عالی‌رتبه احتمالا همه موضوعات می‌تواند در دایره میز مذاکرات قرار گیرد.

*گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و پادشاه عربستان

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ملک سلمان پادشاه عربستان و توافق آنها برای رویارویی با ایران که سؤال دیگری بود اظهار داشت: من تا این لحظه از چنین توافقی خبر ندارم. می‌دانم تماس تلفنی صورت گرفته ولی اینکه تصمیمی درباره ایران گرفته شده باشد، اطلاع خاصی ندارم و تصور می‌کنم یک مجموعه خردگرا و با تعقل و اندیشه به این سمت حرکت نخواهد کرد که برای ایران مقتدر، توانمند و با تاریخ چند هزار ساله بخواهد در منطقه حساس غرب آسیا، ایجاد مشکل کند.

*سفر وزیر خارجه کویت/نیازی به میانجی نداریم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر وزیر خارجه کویت به تهران و پیام امیر کویت به روحانی و اینکه آیا برای میانجیگری بین ایران و عربستان این سفر انجام شد؟ گفت: کویت همسایه ماست و نگاه ما نسبت به همسایگان روشن است. علاقه‌مند بوده و هستیم که با همه همسایگانمان روابط متوازن و متناسبی را داشته باشیم.

وی افزود: کویت هم یکی از همسایگان ایران است و این رفت و آمدها و تبادلات،‌رایزنی‌ها بین ما و کویت همواره وجود داشته، گاهی بیشتر و گاهی کمتر. فکر می‌کنم این سفر را می‌توانیم در چارچوب روابط دوجانبه ایران و کویت و پاسخی به دعوت سال گذشته آقای ظریف به کویت ارزیابی کنیم.

قاسمی گفت: وزیر خارجه کویت حامل پیام امیر این کشور برای رئیس جمهور در خصوص مسائل دوجانبه، اقتصادی، سیاسی و مسائل منطقه بود از جمله تحولات سوریه تا عراق و یمن و همچنین مجموعه مسائلی که می‌تواند ثبات را در منطقه تشدید و از چالش‌های بیشتر جلوگیری کند.

وی درباره بحث میانجیگری اظهار داشت: من نمی‌توانم تایید کنم که شاهد یک بحث میانجیگری بودیم که کویت بخواهد این را دنبال کند.با سایر کشورهای منطقه نیازی به میانجیگری نداریم. مباحث ما با تک تک این کشورها می‌تواند به صورت دوجانبه دنبال شود و مورد مذاکره و رایزنی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: در مورد عربستان هر زمان که آنها آماده باشند که گام‌هایی را بردارند که جبران خطاهای گذشته آنها بشود و آمادگی همکاری بیشتری با ایران را داشته باشند، قطعا می‌تواند مورد استقبال ایران قرار بگیرد.

*برنامه سفارتخانه‌‌ها در دهه فجر

وی درباره برنامه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دهه فجر عنوان کرد:‌ همانطور که می‌دانید 22 بهمن روز ملی جمهوری اسلامی ایران است و ما در تمام سفارتخانه‌های خود روز ملی را برگزار می‌کنیم که معمولا در دو بخش برگزار می‌شود. یک بخش دعوت از مقامات محل و سفرای خارجی و شخصیت‌های برجسته محل است که به صورت دیپلماتیک و رسمی برگزار می‌شود.

قاسمی ادامه داد: در خیلی از جاهایی که تعداد قابل توجهی یا حتی تعداد کمتری از ایرانی‌ها حضور دارند سفارتخانه‌هایمان مراسمی را برای ایرانیان برگزار می‌کنند و این دو مراسم معمولا در تمام سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما در اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/






Scroll to Top