امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 13799
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۳۰

اگر سعودی‌ها ایران را مقصر حوادث منا می‌دانند چرا جلوی کمیته حقیقت‌یاب را می‌گیرند؟

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: اگر عربستان سعودی ادعا می‌کند ایران در حادثه منا مقصر است، چرا جلوی کمیته حقیقت‌یاب و پخش فیلم‌های دوربین مداربسته را می‌گیرد؟

اگر سعودی‌ها ایران را مقصر حوادث منا می‌دانند چرا جلوی کمیته حقیقت‌یاب را می‌گیرند؟

به گزارش حقوق نیوز، حجت‌الاسلام‌ سید علی قاضی عسگر شامگاه جمعه در یادواره شهدای منای شهرضا اظهار کرد: این حادثه به دلیل بی‌لیاقتی آل سعود و مدیریتی که نتوانستند و نخواستند اعمال کنند، موجب شهادت بیش از 7 هزار و 500 مسلمان و داغدار شدن جهان اسلام شد.

وی ادامه داد: یکی از حجاج در سفرنامه خود از شهر جده نوشته است وضعیت بهداشتی به حدی فجیع بود که در جده جنازه‌های ناشی از وبا بر روی زمین ریخته شده بود و کسی آن‌ها را جمع نمی‌کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ذخیره ارزی دولت عربستان پس از افزایش قیمت جهانی نفت را بالغ‌ بر 900 میلیارد دلار دانست و عنوان کرد: این حکومت‌ می‌توانست تنها با پرداخت 20 تا 30 میلیارد دلار از این پول‌های نفتی این دو شهر را به شهرهای نمونه در جهان اسلام تبدیل کنند تا زائران تا این اندازه در مضیقه نباشند که ما مجبور شویم ساختمان‌های سطح 2 و 3 را کرایه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حجی که قرار است مشکلات جهان اسلام را برطرف کند، به‌گونه‌ای با آن برخورد می‌شود که حتی اجازه صحبت در مسجدالنبی را به مسلمانان نمی‌دهد.

قاضی عسگر با بیان اینکه در طول 20 سال گذشته هیچ مشکلی از مشکلات برگزاری حج رفع نشده است، عنوان کرد: در طول چندین سال به ما فشار می‌آوردند که درمانگاه‌های خود را در مکه و مدینه تعطیل کنیم اما نه حاضر به بکارگیری پزشکان ایرانی بودند و نه مترجمی برای زائرین ما قرار می‌دادند، پرونده‌های پزشکی هیچ‌یک از حجاج ما را نیز نداشتند.

وی با بیان این که حادثه منا نشان‌دهنده عدم توانایی این رژیم در مدیریت حج بود، اظهار کرد: سازمان حج جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان سازمان حج نمونه در مراسم حج شناخته می‌شود و حتی خود مسؤولان حج عربستان نیز می‌گویند که منظم‌ترین حج را ایرانیان دارند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: این حکومتی که قدرت حمل زباله در ایام وقوف حجاج در سرزمین منا و مشعر را ندارد، ادعای مدیریت حج می‌کند.

وی یکی از دلایل صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با به‌دست‌گیری مدیریت حج توسط جهان اسلام را این مشکلات دانست و گفت: دلیل دیگری که این صحبت‌ها بیان شده است این است که قرآن کریم می‌فرماید مدیریت حج باید به دست کسانی باشند که باتقوا بوده و اهل ظلم و ستم نباشند.

قاضی عسگر با بیان این که دست عربستان به خون مظلومان آلوده است، اظهار کرد: این حکومت خیل عظیمی از مسلمانان در سوریه، پاکستان، یمن و سایر نقاط جهان را به شهادت رسانده است پس چگونه ادعای مدیریت حج دارد؟

وی خاطرنشان کرد: بر طبق آیات الهی این خانه، خانه خدا است و کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت آن را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به شبهاتی که حکام رژیم آل سعود و رسانه‌های آن‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند، تصریح کرد: شبهه بیان شده پیرامون اینکه ایران خود در حج امسال شرکت نکرد، از بنیان دروغ است، مدیران حج این رژیم پس از چند ماه تأخیر از هیئت ایرانی دعوت کردند و پس از دعوت نیز مشکلات اصلی را به‌ ویژه در بحث حفظ امنیت حجاج ما حل نکردند.

وی با بیان این که وقتی امنیت زائران ما تأمین نشود، حجاج خود را به حج اعزام نمی‌کنیم، تاکید کرد: با وجود اینکه ما تا آخرین لحظات آماده اعزام حجاج بودیم و حتی هتل‌های خود را نیز اجاره کرده بودیم، اما به دلیل عدم تأمین امنیت حجاج و حفظ عزت حجاج خود آن‌ها را اعزام نکردیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به شبهه سیاسی کردن حج توسط ایرانیان گفت: جای این سؤال وجود دارد که کدام برنامه‌های ما سیاسی است؟ آیا برنامه دعای کمیل که سراسر آن توحیدی است و یا برگزاری دعای عرفات که یک دعای عرفانی در خیمه‌های خود ایرانیان است، سیاسی است؟

وی با بیان این که این رژیم به دنبال فریب افکار عمومی جهان است، گفت: پس از گذشت یک سال که ما تمام مطالب و مستندات را جمع کردیم، این مطلب را بیان می‌کنند که ایرانیان عامل حادثه منا هستند، مگر مردم دنیا ناآگاه‌ هستند؟

قاضی عسگر افزود: اگر عربستان سعودی ادعای مقصر دانستن ایران را دارد، چرا جلوی کمیته حقیقت‌یاب و پخش فیلم‌های دوربین‌های مداربسته را می‌گیرد؟

 









Scroll to Top