امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 13692
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰

مخالفان امروز FATF همان مخالفان ديروز برجام هستند

شايد مخالفان دولت حق داشته باشند كه FATF را با برجام مقايسه كنند.چراكه آنها همان راهي را در مواجهه با موضوع الحاق ايران به كارگروه اقدام مالي مي‌روند كه در مسير دستيابي به برجام رفتند. مخالفان امروز FATF همان مخالفان ديروز برجام هستند. افراد، استدلال و رسانه‌هايشان، همان‌هايي است كه درمسير دستيابي به برجام بود. حتي مخالفان خارجي برجام نيز امروز با خارج شدن نام ايران از ليست سياه FATF مخالف‌اند. تندروهاي آمريكايي، مرتجعان عرب و رژيم‌اسرائيل. امروز‌سازمخالفان FATF روي يك كوك، نواخته مي‌شود.

مخالفان امروز FATF همان مخالفان ديروز برجام هستند

به گزارش حقوق نیوز به نقل از آرمان، اما دولتي كه كمتر از ۱۲ ماه به پايانش باقي‌مانده، امروز خوب مي‌داند كه با مخالفان چطور برخورد كند. دولت مي‌داند كه دلواپسان، گوش خود را روي هرحرف حسابي بسته‌اند. آنها نه سخنان دولت را مي‌شنوند و نه اساسا عزمي براي شنيدن آن دارند. اين درحالي است كه دلواپسان خارجي نيز خود را به هر دري مي‌كوبند تا مانع از عادي‌سازي روابط مالي‌وپولي ايران با كشورهاي جهان شوند.اما وظيفه دولت، توضيح ابهامات است و مقامات مسئول نظير وزيراقتصاد و رئيس‌كل بانك مركزي بارها و بارها درباب آن سخن گفته‌اند. هرچند مرغ مخالفان يك‌پا دارد.

نگراني ۸ سناتور دلواپس آمريكايي

براي شرح آخرين موضع‌گيري‌هاي مخالفان FATF، از دلواپسان آمريكايي شروع مي‌كنيم. مي‌دانيم كه سناتورهاي جمهوريخواه كنگره آمريكا، از مخالفان سرسخت برجام بودند. آنها درجريان بررسي برجام در كنگره تاجايي كه مي‌توانستند چوب لاي چرخ دولت دموكرات گذاشتند اما تلاش‌هاي آنها به هيچ نتيجه ملموسي منتج نشد.

حال همان سناتورها بر آن شدند تا بارديگر، از حضور گسترده و فعال ايران در عرصه جهاني و به‌ويژه موضوعات پولي و مالي خودداري كنند. درهمين راستا، هشت تن از سناتورهاي مجلس سناي ايالات‌متحده‌آمريكا، در نامه‌اي به وزيرخزانه‌داري اين كشور، از تعليق پيش از موعد ايران در FATF به‌شدت ابراز نگراني كرده‌اند. به گزارش ايرنا، در اين نامه آمده است: ما عميقا نگرانيم كه FATF اقدام‌هاي مقابله جويانه عليه ايران را پيش از موعد به حال تعليق درآورده است. در ادامه اين نامه مغرضانه كه ايران را مهد تروريسم جهاني معرفي كرده، آمده: موسسه‌هاي مالي بين‌المللي نبايد اقدام‌هاي غيرقانوني ايران را كه تهديدي براي امنيت‌ملي آمريكا و هم‌پيمانان ما، به‌خصوص اسرائيل است، تشويق كنند. اين هشت سناتور بااعتراض به تصميم FATF براي لغو محدوديت‌هاي وضع‌شده عليه ايران به عنوان يك‌نهاد بين‌المللي مي‌نويسند كه تا زماني كه ايران فعاليت‌هاي خود را همسوي آمريكا اصلاح نكرده است، اين كشور بايد اقدام‌هاي خود را عليه ايران تقويت و تلاش كند كه در اين مسير جامعه جهاني را هم با خود همراه كند. دربخش ديگري از اين نامه مي‌خوانيم: نظر به تداوم فعاليت‌هاي ايران در حوزه پولشويي و تامين مالي تروريسم، تصميمات مربوط به رفتار ايران در نظام بانكي بين‌الملل بايد برمبناي شواهد تغيير باشد، نه بر اساس يك تعهد سياسي صرف توسط مقامات بلندپايه ايران.

استنباط عجيب آقاي نماينده

درحالي كه مخالفت دلواپسان آمريكايي و متحدان صهيونيست آنها با تعليق ايران از ليست سياه FATF اظهر من‌الشمس است، يك دلواپس ايراني مخالفت آمريكايي‌ها را نشانه تمايل آنها به عضويت ايران در FATF استنباط كرده است. سخنگوي كميسيون امنيت ملي با اشاره به نامه هشت سناتور آمريكايي به خزانه‌داري اين كشور براي توقف اقدامات FATF جهت پيوستن ايران به اين گروه گفت: آنها با اين نامه قصد داشتند كه ايران را به‌نوعي تحت‌فشار قرار دهند تا هر چه زودتر اين قرارداد را اجرايي كند. تسنيم نوشت، محمدحسين نقوي‌حسيني، اظهار داشت: در داخل كشور نسبت به اين موضوع اعتراضات جدي وجود دارد و قطعا مجلس در اين زمينه ورود پيدا خواهد كرد.

نمي‌توانند FATF را تلفظ كنند

اين درحالي است كه سخنگوي هيات‌رئيسه مجلس دهم، از بررسي فراجناحي و غيرسياسي FATF بعد از تعطيلات مجلس خبر داد. بهروز نعمتي با اشاره به تصويب قانون مبارزه با پول‌شويي در مجلس و تاييد آن توسط شوراي نگهبان گفت: دولت براساس اين قانون معاهده FATF را امضاء كرده و وزير اقتصاد توضيحاتي درباره اين معاهده ارائه كرده است، مجلس حتما پس از تعطيلات توافقنامه مذكور را به‌دوراز سياسي‌كاري و حواشي و به‌صورت قانوني و كارشناسي بررسي مي‌كند. خانه‌ملت نوشت، نعمتي افزود: براساس اين معاهده مقررشده گزارش‌هاي پول‌شويي ارائه شود، كما اينكه درگذشته و حال حاضر گزارش‌هاي پول‌شويي ارائه مي‌شده است. او با اشاره به ارائه برخي اظهارنظرهاي كينه‌ورزانه توسط برخي افراد، ادامه داد: نبايد با بهره‌برداري سياسي از برخي موضوعات مانع دستيابي كشور به توسعه همه‌جانبه شد، منتقدان مي‌توانند به طرق مختلف و به‌دوراز چالش‌ها و حواشي نظرات خود را در اختيار رئيس‌جمهور، رئيس مجلس و ساير نهادهاي مربوطه قرار دهند. سخنگوي هيات‌رئيسه مجلس بابيان اينكه برخي نمي‌توانند FATF را تلفظ كنند و اظهارنظرهاي غيراصولي در اين خصوص انجام مي‌دهند، تصريح كرد: توسعه كشور نيازمند همدلي تمامي آحاد جامعه و فضايي به‌دوراز چالش و حواشي است.

كاپيتولاسيون بانكي

اما روز دوشنبه، بار ديگر از خطبه‌هاي نماز مشهدمقدس، شاهد حمله امام‌جمعه اين شهر به موضوع FATF بوديم. آيت ا... سيداحمد علم‌الهدي، در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد قربان، با اشاره به مذاكرات هسته‌اي گفت: هرچند عزيزان ما به عنوان انجام يك خدمت جريان مذاكرات را انجام دادند، با اخلاص و صفا هم وارد اين قضيه شدند اما خود نزديك شدن و قرب به شيطان، ما را در دام شيطان انداخت، شيطنت شيطان براي ما كاربرد پيدا كرد، دو سال مذاكره كردن براي حل مشكلات اقتصادي و رفع تحريم‌ها نه‌تنها سبب لغو تحريم‌ها نشد بلكه بر تحريم‌ها اضافه شد، در طول تاريخ ۳۷ ساله اين نظام ما، دشمني‌هايي كه آمريكا در طي اين دو سال انجام داد، مطابق است با تمام دشمني‌هايي كه آمريكا در طول اين نظام با ما انجام داده است. علم‌الهديFATF را «كاپيتولاسيون بانكي» خواند و گفت: برادران، ما لااقل در داخل خودمان مسال‌هاي نداشتيم ازنظر مديريت و برنامه‌ريزي اقتصادي، اكنون همين مقدار به دشمن نزديك شدن، ما را آن‌چنان در دام دشمن انداخته كه با اين جريان FATF و اين جرياني كه تحت عنوان پول‌شويي كه درحقيقت سلطه آمريكا بر بانك‌هاي ما است و يك «كاپيتولاسيون بانكي» است كه ما گرفتار آن شديم، ما را كه از تحريم‌ها رها نكرده، دچار خود تحريمي نيز كرده است كه خودمان، خودمان را تحريم كنيم. اما در مقابل، وزيركشور دولت يازدهم پيوستن به FATF را گرفتن بهانه ازدست دشمنان تلقي كرد. عبدالرضا رحماني‌فضلي با اشاره به قانون مبارزه با پول‌شويي و تامين مالي تروريسم، گفت: اين قوانين در راستاي تسهيل تبادلات مالي كشور اجرايي مي‌شود و ما با اجراي اين قانون بهانه بزرگي را از دست غرب گرفتيم. وزيركشور گفت: ما حالا از ليست سياه FATF خارج شديم و انگ‌هايي مثل تامين مالي تروريسم و پول‌شويي به ما نمي‌چسبد، آنچه ما تعهد كرده‌ايم در چهارچوب ملاحظات امنيتي و قانون‌اساسي كشور است. رحماني‌فضلي ادامه داد: مقام معظم رهبري در راس همه ناظر اين مسائل هستند و ما لازم است بستر بهانه‌جويي از نظام بين‌الملل براي عدم همكاري با ايران را از بين ببريم.

 









Scroll to Top