امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 13031
تاریخ انتشار: شنبه, ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۸:۰۰

کار روحانی برای دور دوم مشکل است

یک فعال سیاسی اصولگرا با سخت توصیف کردن شرایط اقتصادی کشور درباره تاثیر این شرایط بر انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: «البته این شرایط به این معنا نیست که آقای روحانی حتما رای نمی آورد. ممکن است مردم به روال سنتی خود و به دلایلی به آقای روحانی رای دهند؛ اما صحبت من این است که کار برای آقای روحانی در انتخابات پیش رو خیلی مشکل است.»

کار روحانی برای دور دوم مشکل است

به گزارش حقوق نیوز، وزیر اقتصاد درباره دستاوردهای اقتصادی دولت در سه سال گذشته گفت: «خروج کشور از بحران و بازگشت ثبات، آرامش و رونق به اقتصاد کشور مهم‌ترین دستاورد دولت در سه سال گذشته در زمینه اقتصادی است.» وی ادامه داد: «سهم نفت در تامین درآمدهای دولت و وابستگی اقتصاد به نفت به ۳۰ درصد کاهش یافته است.»

طیب نیا با اشاره به اینکه در ابتدای کار دولت تدبیر و امید، کشور رتبه ۱۵۲ را در کسب و کار دنیا داشت، افزود: «در سه سال گذشته این رتبه به ۱۱۸ رسیده است.» چندی پیش رئیس جمهور نیز از نرخ رشد اقتصادی 4.4 درصدی در سه ماه نخست سال 95 گفته بود. به گفته مقامات دولت نرخ تورم نیز تک رقمی شده است. آیا میان آمارهای اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم تناسبی وجود دارد؟

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو گفت: «درباره بررسی وضعیت اقتصادی کشور بستگی دارد از زبان آمار یا از لحاظ وضعیت میدانی به آن نگاه کرد چراکه اکنون بین این دو فاصله زیادی وجود دارد. یعنی آماری که مسئولان مختلف بیان می کنند خیلی در زندگی عادی مردم دیده نمی شود.»

وی ادامه داد: «ممکن است دلیل این امر این باشد که مبنای محاسبه آمار اشتباه است. مثلا اینکه دولت عنوان می کند تورم این مقدار کاهش یافته اما باید دید سبد محاسبه شده شامل چه اقلامی است و شاید آمار درست است اما سبد محاسبه شده صحیح نیست.»

وی افزود: «دوم آنکه دولت موفق شد تورم را کاهش دهد اما این کار را به قیمت افزایش رکود انجام داد. در حالی که همه اقتصاددانان می دانند دولتی موفق است که تورم را کاهش دهد اما رکود افزایش پیدا نکند و گرنه کاهش تورم به قیمت رکود اصلا کاری ندارد. حجم نقدینگی نیز در سه سال دولت آقای روحانی به شدت بالا رفته و بیکاری هم افزایش یافته است.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «از سوی دیگر توافق برجام دو مشکل برای دوره پسابرجام ایجاد کرد. اول بالا رفتن سطح توقعات مردم از تاثیرات اقتصادی برجام بود که اگر این توقعات برآورده نشود منجر به روند تخریبی برای دولت خواهد شد که باید گفت اکنون این اتفاق روی داده و به نظر من شخص رئیس جمهور در بالا بردن سطح توقعات مردم نقش داشت.»

وی ادامه داد: «دوم اینکه انتظار کاذبی در مدیران دولت ایجاد شد که با برجام گشایش های بزرگ اقتصادی ایجاد خواهد شد و میلیاردها دلار به سرعت به چرخه اقتصاد کشور سرازیر می شود و آنها می توانند طرح های بزرگ اجرا کنند که این اتفاق روی نداد و نوعی توقف در مدیریت عالی اقتصادی کشور بوجود آمد.»

وی افزود: «نکته دیگر که دولت مردان هم به آن اذعان کردند این است که تیم اقتصادی دولت تیم هماهنگی نبود که این موضوع آسیب را بیشتر کرد.»

ایمانی گفت: «همچنین مشکل بازگشت ارز به کشور وجود دارد و از این منظر اگرچه نسبت به دوره تحریم تفاوتی ایجاد شده اما این تفاوت خیلی اندک است. البته فروش نفت مسلما افزایش یافته اما مهم بازگشت مبالغ فروش نفت به چرخه سیستم بانکی کشور است که بسیار ضعیف تر از چیزی است که انتظار می رفت.»

وی ادامه داد: «این موضوع باعث کُند شدن چرخه فعالیت اقتصادی کشور و عدم رغبت خارجی ها برای سرمایه گذاری در داخل کشور شده است. یعنی دو نقطه امید برای ایجاد تحول اقتصادی در کشور بعد از برجام یکی بازگشت دلارهای بلوکه شده و تسهیل نقل و انتقالات پولی و دیگری افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور بود که هر دو امید تاکنون ناکام مانده است و حداکثر موفقیت آن 10 درصد بوده است.»

ایمانی درباره چشم انداز اقتصاد کشور تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: «من فکر نمی کنم در این هشت ماه باقی مانده تا انتخابات معجزه ای در این زمینه رخ دهد. تحولات اقتصادی بر خلاف تحولات سیاسی بسیار کند است. یعنی تحولات سیاسی می تواند حتی یک شبه رخ دهد اما تحولات اقتصادی اصلا از این قاعده پیروی نمی کند و حتی اگر همین امروز مشکلات اقتصادی حل شود تاثیرات آن در چرخه اقتصاد کشور و معیشت مردم یک تا دو سال زمان می برد.»

وی افزود: «لذا من معتقدم در هشت ماه آینده اگر وضعیت اقتصادی بدتر نشود دلیلی وجود ندارد که بهتر شود.»

ایمانی در پاسخ به این سوال که این شرایط اقتصادی چه تاثیری بر آرای آقای روحانی در انتخابات پیش رو خواهد گذاشت؟، گفت: «من معتقدم انتخاب رئیس جمهور در ایران خیلی متاثر از حمایت جناح های مختلف سیاسی نیست و مردم عموما به عملکردها نگاه می کنند. یعنی ملاک های مردم عموما ملاک های معیشتی است یا در کاندیدای موردنظر چهره ای می بینند که می تواند در کشور تحولی ایجاد کند و لذا به او رای می دهند.»

وی ادامه داد: «بنابراین انتخابات پیش رو جزو سخت ترین انتخابات دور دوم یک رئیس جمهور بعد از انقلاب است. یعنی شرایط کنونی کشور به خصوص به لحاظ اقتصادی در انتخابات دور دوم آقای هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد به این شدت وجود نداشت.»

وی افزود: «البته این شرایط به این معنا نیست که آقای روحانی حتما رای نمی آورد. ممکن است مردم به روال سنتی خود و به دلایلی به آقای روحانی رای دهند؛ اما صحبت من این است که کار برای آقای روحانی در انتخابات پیش رو خیلی مشکل است.»

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «لذا احتمال اینکه ایشان در دور دوم هم رای بیاورند وجود دارد اما نسبت به روسای جمهور قبلی در دور دوم، احتمال رای آوردن آقای روحانی در دور دوم کمتر است.»

 









Scroll to Top