امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12891
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ ۲۰:۳۰

بوق كنسرت‌ها روي سمفوني بيكاري

بوق كنسرت‌ها روي سمفوني بيكاري در كشور نواخته شد! ديروز روز پزشك بود و اين روزها «قيامت» بيكاران است. قيامت6 ميليون بيكار كه هر روز دسته‌هاي چند صدتايي از آنان با هم از كارخانه‌ها اخراج مي‌شوند، آنگونه كه مي‌توان از سكوت غمبار آنان يك سمفوني بزرگ ساخت و امتداد نگاه زنان و بچه‌هاي مردان بيكار جامعه را تا دوردست‌هاي افق محروميت كشيد اما حرف در جامعه ما حرف «كنسرت» است، مثل يك بوق كه روي سمفوني ركود و بيكاري كشيده مي‌شود.

بوق كنسرت‌ها روي سمفوني بيكاري

به گزارش حقوق نیوز، ديروز حاضران در همايش روز پزشك در مركز همايش‌هاي ابوريحان ميزبان رئيس‌جمهور بودند اما ذكاوت و تجربه به آنان مي‌گفت كه قرار نيست درباره پزشك و پزشكان چيز زيادي بشنوند و نه حتي درباره ركود اقتصادي و نه حتي درباره بيكاري و نه شايد احتمالاً درباره رابطه خراب شده ميان بيمار و بخش درمان. بلكه مخاطبان باهوش اين همايش مي‌دانستند كه سخنران كار را مي‌كشاند به سوي برجام و شايد تلگرام! و آن كس كه حسابگرتر از همه بود مي‌دانست كه حالا وقت كنسرت است كه صدايش آنقدر گوشخراش هست كه بتواند سكوت حزن انگيز ركود و بيكاري را تا فصلي ديگر و سخناني ديگر به گوشه اغما ببرد.

اينكه حرمت مشهدالرضا با كنسرت‌ها حفظ مي‌شود يا نمي‌شود، بحث ديگري است. بحث اصلي اين است كه اصلاً اين يك «بحث اصلي» نيست. مگر دهها مشكل مشهد از فقراي حاشيه‌نشين تا حمل و نقل تا مترو تا توريسم فحشا تا زائران كم‌درآمد، هيچ‌گاه محل دعوا بوده است كه لغو يك كنسرت با بليت گراني كه فقط پولدارها از عهده آن بر مي‌آيند، محل بحث و جدال مي‌شود؟!

بهتر نيست موضوع اختلاف ميان حرمت مشهد‌الرضا و حرمت قانون به قدر همان حرمتي كه براي 6 ميليون بيكار ايراني گذاشته مي‌شود، بزرگ شود، يعني «تقريباً هيچ» ! يا دست كم بيكاري و ركود را هم به همان اندازه كنسرت‌ها در تريبون‌ها اهميت دهيم؟!

ديروز رئيس‌جمهور در مراسم ديدار با جامعه پزشكي كشور كه به مناسبت روز پزشك و هفته دولت در مركز همايش‌هاي بين‌المللي ابوريحان برگزار شد، سكوت بيكاران را با آهنگ لغو يك درصدي كنسرت‌ها به هم آميخت: «بي‌قانوني خوب نيست و بي قانوني به نام دين و دلسوزي بدتر است. افتخار ما اين است كه كشورمان كشور قانون است و امام (ره) بارها بر اينكه حكومت اسلام و جمهوري اسلامي حكومت قانون است، تأكيد كردند چرا كه اگر قانون زير پا رود سنگ روي سنگ بند نمي‌شود. يك جا مي‌خواهد كنسرتي برگزار شود، مجلس قانونگذاري شكل مي‌گيرد، در حالي كه ما مجلس شوراي اسلامي داريم و هركسي كه صبح بيدار مي‌شود و يك تريبون پيدا مي‌كند نمي‌تواند قانونگذاري كند و وزير نيز نبايد تبعيت كند چرا كه وزير بايد تابع قانون باشد.»

اشاره روحاني به آنكس كه صبح برمي‌خيزد و قانونگزاري مي‌كند، آيت‌الله علم‌الهدي امام جمعه مشهد است كه اخيراً برگزاري كنسرت در مشدالرضا را خلاف حرمت اين شهر دانسته و وزير ارشاد نيز با اين موضوع موافقت كرده بود. هرچند از همان اول به نظر مي‌رسيد كه موافقت وزير نوعي ايجاد آرامش قبل از توفان رئيس‌جمهور است!

رئيس‌جمهور نشان داد كه دليل قانع‌كننده‌اي براي ورود به موضوع كنسرت‌ها مي‌خواهد: «امتناع يك وزير از اجراي قانون!» تا بتواند موضوع را تا آنجا كه مي‌خواهد در جريان افكار عمومي بسط دهد: «از نظر من هيچ وزيري در برابر هيچ فشاري نبايد كوتاه آيد و عقب‌نشيني كند. اگر قرار است قانوني وضع شود بايد از طريق مجلس اقدام شود و مراحل خود را در شوراي نگهبان طي كند و در نهايت رئيس‌جمهور آن را ابلاغ كند تا عملي شود.»
 

بازهم منتقدان!

اما روحاني مي‌دانست كه منتقدان دلسوز از كنار سخنان حاشيه‌اي او درباره كنسرت‌ها نمي‌گذرند، پس پيشاپيش آنان را نواخت: «نقدهاي غيرمنصفانه عليه دولت را تحمل و كم‌كم به آنها عادت كرده‌ايم. شرايط طوري شده است كه وقتي يك روز حرف بدي در رسانه‌ها نوشته نمي‌شود تعجب مي‌كنيم كه گويا به مرخصي رفته‌اند.»

اين در حالي است كه افشاي حضور مرد خاكستري جبهه اصلاحات در منزل رئيس‌جمهور از سوي روزنامه خانوادگي آيت‌الله هاشمي و افشاي تهديد بي‌سابقه رئيس‌جمهور و توهين به او درباره توهم پايگاه اجتماعي، براي رئيس‌جمهور نقد و تخريب محسوب نمي‌شود و تجربه نشان مي‌دهد كه روي سخنان روحاني درباره منتقدان، نيروهاي دلسوز انقلاب است. شايد اگر رئيس‌جمهور فرصتي هم به منتقدان انقلابي در منزل شخصي‌اش بدهد، نقدها راحت‌تر پذيرفته شود و رئيس‌جمهور در تريبون‌هاي رسمي كمتر از نقد منتقدان با «نقدهاي غيرمنصفانه» ياد كند.   

نوبت برجام !

رئيس‌جمهور از بحث‌هاي برجامي خود نيز در روز پزشك و در جمع پزشكان نگذشت: «متأسفانه برخي دقيق صحبت نمي‌كنند و مي‌گويند دولت فقط در حوزه مذاكرات هسته‌اي اقدام كرده است كه در پاسخ به آنها مي‌گويم بله ما به فكر مذاكرات هسته‌اي هم بوده‌ايم و به آن افتخار مي‌كنيم اما پيشرفت‌ها در حوزه علمي و پزشكي نشان از آن دارد كه درتمام حوزه‌ها فعاليت داشته‌ايم. بعد از برجام دسترسي به داروهاي خارجي و تجهيزات پزشكي آسان‌تر شده است و برجام سلامت مردم را بهتر تضمين كرده است. نتيجه برجام عزت ملت ايران بود و بايد بگويم قطعنامه‌هاي سازمان ملل را نبايد اينجا پاره كنيم كه اگر مي‌شد من آنها را پاره مي‌كردم، بلكه راه درست اين بود كه قطعنامه سازمان ملل در خود شوراي امنيت و با ابزار حقوقي لغو شود كه دولت قدم به قدم اين راه را پيمود.»   

نوبت تلگرام !

اما روحاني به روال معمول هفته‌هاي اخير در سخنان خود يادي هم از شبكه‌هاي اجتماعي كرد و بهانه آن را در روز پزشك نیز پيدا كرد: «علاوه بر فرهنگ اسلامي كه فرهنگ ادب و اخلاق اعتدال و مودت است ايران داراي تمدني بلند با اخلاقي والاست. نمي‌دانم چه شده كه برخي افراد در فضاي مجازي عبارات و جملاتي را استفاده مي‌كنند كه كمتر آنها را شنيديم. البته خوبي‌هاي فضاي مجازي را نبايد انكار كرد كه اين دولت نيز بيشترين تلاش را كرده است كه فضاي مجازي با آرامش در اختيار مردم قرار گيرد و از آن براي ارتباطات، پيام رساني و كسب علم و دانش و اتصال به جهان استفاده كنند.»   

يادي از پزشكان

رئيس‌جمهور بخشي از سخنان خود را نيز به پزشكان اختصاص داد: «امروز مسائل اجتماعي و آسيب‌هاي اجتماعي، اجرا نشدن درست قوانين راهنمايي و رانندگي و مشكلات راه‌هاي كشور و همچنين مسائل محيط زيستي، كار پزشكان را سخت‌تر مي‌كند و انواع آلودگي‌هاي محيط زيستي در كار پزشكان تأثير دارد و اگر محيط زيست سالمي نداشته باشيم حتي اگر همه جامعه پزشكي را بسيج كنيم نمي‌توانيم سلامت را برگردانيم. سرمايه اجتماعي و اعتماد بين مردم و حاكميت نظام، دولت و وزارتخانه‌ها ضروري است و اگر اعتماد بين مردم، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، پزشك معالج و پرستار وجود نداشته باشد بيمار شفا نمي‌گيرد.»

روحاني آمار خود را از طرح تحول سلامت ارائه داد: «طرح تحول سلامت كار بزرگي بود و به‌رغم سختي‌ها اين طرح را ادامه خواهيم داد. در سال گذشته توانستيم در شرايط سخت كاهش درآمدهاي نفتي، تورم را كاهش دهيم، رشد اقتصادي مثبت 1/3 درصد داشته باشيم و حتي رشدمان در صنعت 8/8 بوده است و ان‌شاءالله پيش بيني ما اين است كه تا پايان امسال رشد اقتصادي ما به 5 درصد برسد. طرح تحول سلامت با پول و كار دولت حل نمي‌شود. كادر پزشكي و سلامت همه بايد دست به دست هم دهند تا طرح تحول سلامت را به عنوان عبادت بزرگ تلقي كرده و در اين مسير گام بردارند چون كار پزشكي با پول قابل جبران نيست و جان انسان‌ها را نمي‌توان با پول خريداري كرد، بنابراين اجر پزشكان رضايت خدا و بيمار است.»

منبع : روزنامه جوان

 









Scroll to Top