امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12882
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ ۱۷:۳۰

درهای مملکت را باید ببندیم

مشهد اين روزها به مركز خبرايران تبديل شده است چرا كه بيشتر اخبار به ويژه در حوزه فرهنگي تا ديروز درباره اظهارات امام جمعه اين شهر درباره برگزاري كنسرت هاي بود اما روز دوشنبه سخنان ديگري از او منتشر شد كه بار ديگر مشهد خبرسازترين شهر ايران لقب بگيرد. علم‌الهدي اين‌بار از حوزه فرهنگي خارج شد و تركيبي از اقتصاد و سياست خارجي را مد نظر قرار داد.

انتقاد فرزند آيت‌ا... حائري به آيت‌ا... علم‌الهدي

به گزارش حقوق نیوز، البته پيش ازآغاز بررسي اظهارات امام جمعه مشهد بايد بخشي از آن را مورد توجه قرار داد كه شايد ارتباط نزديكي با بخش‌هاي ديگر سخنان او داشته باشد. علم‌الهدي ديروز با بيان اينكه در سراسر كشور، هيچ استاني مثل خراسان رضوي از مركز آن تاثير نمي‌پذيرد، گفت:«مشهد ويژگي‌هاي خاصي دارد كه اين ويژگي‌ها به‌هيچ‌وجه به اطراف استان تعلق ندارد ولي آثار اين ويژگي‌ها در كل استان نمايان است و بر مشكلات مي‌افزايد.» وي بر لزوم رعايت جنبه پدافندي در اقتصاد مقاومتي تاكيد كرد و افزود:«ما جزيره جدايي از ساير استان‌ها نيستيم و بايد بر ديگر استان‌ها هم تاثير بگذاريم.» تاثيرگذاري استان خراسان بر ساير استان‌ها را مي‌توان با چالش هاي لغو كنسرت در خراسان كه به استان‌هاي ديگر هم تسري پيدا كرد مربوط دانست البته اگر قانون مبنا باشد آنچه وزير ارشاد درباره برگزار نشدن كنسرت در مشهد بيان كرد به ديگر شهرها تسري پيدا نخواهد كرد و توضيحات بيشتر علم‌الهدي مي‌توانست منظور او را مشخص كند.

درهاي مملكت را ببنديم

از مباحث كنسرتي که بگذریم، بايد به اظهارات نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي در بيست‌وششمين جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي اين استان توجه داشت. علم‌الهدي با بيان اينكه «بايد جريان پدافند را در اقتصاد مقاومتي به عنوان يك اصل بپذيريم»، گفت: «ايران يك بازار مصرفي ۸۰ ميليوني است و در شرايط فعلي كه دنيا براي بلعيدن اين بازار دهان بازكرده است، بايد درهاي مملكت را ببنديم و خود را مديريت كنيم تا با رفع مشكلات قانوني مسير را براي تحقق اقتصاد مقاومتي هموار‌سازيم.» نخستين موضوعي كه پس از شنيدن اين اظهارات علم‌الهدي به ذهن خطور مي‌كند شرايطي مانند كره شمالي است كه ارتباط خود را با كشورهاي ديگر قطع كرده و تاكيد بر خودكفايي صرف دارد. اسدا... عسگراولادي از فعالان اقتصادي معروف و قديمي كشور هم چندي پيش تاكيد زيادي داشت كه «نبايد كره شمالي را در زمينه اقتصادي الگو قرار داد. مردم كره شمالي ظرف ۱۵ روز نخست هر ماه درآمد خود را خرج مي‌كنند و در مابقي روزهاي ماه با وضعيت نابساماني زندگي مي‌كنند. سيستم اقتصادي كره شمالي سرشار از فساد و سوءاستفاده است.» نبايد فراموش كرد كه اقتصاددان شاه كليد خروج از ركود را بازار رقابتي تمام عيار مي‌دانند كه اين بازار در پشت مرزهاي بسته محقق نخواهد شد. اكنون يك سوال ساده مطرح مي‌شود كه آيا ايران توانايي رفع تمام نيازهاي كشور بدون تبادلات تجاري با كشورهاي ديگر را دارد يا اين سوال كه امنيت كشورهاي منطقه به هم گره خورده است بنابراين چه تضميمي براي حفظ اين امنيت در پشت درب‌هاي بسته وجود دارد؟

ناامني در كشور، دستاورد بستن مرزها

از اين مقوله و اظهارات علم‌الهدي که عبور شود بايد به بخش ديگري از سخنراني او توجه كرد كه گفته است:« توسعه عظيم جريان تجارت در كنار توليد در خراسان رضوي علت بي‌ثباتي اقتصادي استان است و عامل ديگر بي‌ثباتي اقتصادي استان، ساخت‌وسازهاي نامناسب است كه بايد مديريت شود كه البته مديريت استان را پيچيده و دشوار مي‌كند اما اميدواريم استاندار بتواند از عهده حل اين مشكلات برآيد.» براستي چگونه مي‌توان توسعه تجارت و توليد كه دو مولفه مهم و مثبت اقتصادي هستند را در كنار هم قرار داد و چنين نتيجه گرفت كه عامل بي‌ثباتي اقتصاد مي‌شوند. اقتصاد مرزي مولفه ديگري است كه بايد آن را مد نظر داشت و با بستن مرزها ميليون‌ها ايراني گرفتار شرايط بد و نامطلوب اقتصادي خواهند شد چنانكه اگر بررسي شود اين نتيجه به دست مي‌آيد كه تنها پتانسيل مناطق مرزي كردستان توجه به اقتصاد مرزي است. مردم مرزدار كردستان توسط كوله بري در بازارچه‌هاي غيررسمي مشغول امرار معاش هستند و هر از چند گاهي زمزمه بستن اين بازارچه‌ها مردم شهرستان‌هاي بانه، مريوان، سقز و سروآباد و ساكنان روستاهاي مرزي را نگران كرده است كه خود يكي از عوامل ناامني در كشور خواهد بود.

هشدار بستن مرزها براي فرهنگ ايران

از سوي ديگر بستن مرزها در حوزه فرهنگ تبعات زيادي براي كشور دارد چنانكه چندي پيش علي جنتي در جايگاه وزير ارشاد تاكيد كرده بود كه« براي حمايت از مالكيت آثار هنري مسلما مرزهاي كشور را نمي‌توان بست و جزيره‌اي عمل كرد كه حتي با فرض اين محال عصر امروز، دنياي ارتباطات و فضاي مجازي است كه مرز نمي‌شناسد.»

انتقاد به دولت فراموش نشد

البته علم‌الهدي انتقاد به دولت را فارغ از موضوع كنسرت و اقتصاد فراموش نكرد و در بخشي از اين مراسم درباره اين گلايه استاندار كه «برخي دولت را ضد مردم مي‌دانند»، گفت: «انعكاس فعاليت‌هاي سياست خارجي و وزارت امور خارجه، آن‌چنان ساير فعاليت‌هاي دولت را تحت الشعاع قرار داده است كه مردم گمان مي‌كنند نگاه دولت براي حل مشكلات به بيرون و غرب است نه درون و داخل كشور، در حالي‌ كه اگر گزارش عملكرد دولت به مردم ارائه شود چنين تصوري ايجاد نمي‌شود.» اين بخش اظهارات او با تاكيدش بر بستن مرزها همسويي دارد. امروز غالب مردم از به نتيجه رسيدن پرونده هسته‌اي كه سال‌ها لاينحل مانده بود خشنود هستند و اطمينان دارند به مرور زمان گشايش در عرصه‌هاي زيادي از جمله اقتصادي پديدار خواهد شد بنابراين القاي اينكه مردم تصور مي‌كنند نگاه دولت براي حل مشكلان به غرب است كمي قابل تامل است.

انتقاد فرزند آيت‌ا... حائري به آيت‌ا... علم‌الهدي

محمد حسن حائري شيرازي، فرزند آيت‌ا... حائري شيرازي، امام جمعه سابق شيراز ديروز در يادداشتي به اظهارات علم‌الهدي انتقاد كرد كه در بخشي از آن آمده است: «نقاره خانه حضرتي كه در حرم امام رضا (ع) هر صبح و شام مي‌نوازد و مردم زير رواق حضرتي و صحن و بست شيخ بهايي و…به تماشاي آن مي‌پردازند آيا مصداق اجراي زنده موسيقي نيست؟ ..» در بخش ديگري هم تصريح شده است:«ارائه الگوي سختگيرانه از اسلام موجب دين گريزي جوان و پير اين مرز و بوم از دين مي‌شود. آيا مفاسد مترتب بر جلوگيري از اجراي زنده موسيقي را مورد مداقه قرار داده‌ايم در زماني كه كشور ما بيش از هر زمان با توجه به تهديد و تحريم اجانب به وحدت ملي نيازمند است بيان و اعمال مسائلي كه مردم را به نظام بدبين و آنان را دسته دسته و در مقابل يكديگر قرار مي‌دهد، به صلاح دين و نظام است؟!»

 









Scroll to Top