امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12839
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۹:۳۰

آغاز بررسی‌ها برای تعیین رئیس اتاق بازرگانی

نهم مرداد سال جاری محسن جلال‌پور استعفای خود را تقدیم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرد، اما آنان ﺑﺎ ﺍین ﺍﺳﺘﻌﻔﺎ مخالفت و اعلام کردند که ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ جلال پور را ﺑﻪ ﺭﺳﻢ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺗﺎ ﺑﻬﺒﻮﺩﯼ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻧﮕﻪ داشته اند. صبح دیروز و پس از گذشت حدود یک ماه استعفای او پذیرفته و مقرر شد تا در چهاردهم یا بیست و هشتم شهریور رئیس اتاق با برگزاری انتخابات تعیین شود.

آغاز بررسی‌ها برای تعیین رئیس اتاق بازرگانی

به گزارش حقوق نیوز به نقل از آرمان، البته باید در نظر داشت که ریاست اتاق مشکلات خاص خود را دارد و هر کسی نمی‌تواند آن را به عهده بگیرد. علاءالدین میرمحمد صادقی، به عنوان باسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین عضو اتاق که سابقه آشنایی او با اتاق ایران به ۵۵ سال پیش باز می‌گردد، در این زمینه دیدگاه روشنی دارد. او  مسائل و موضوعات مربوط به ریاست اتاق را بررسی می‌کند.

آقای جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی در مرداد به دلیل بیماری قلبی و بستری شدن در بیمارستان نامه ای مبنی بر اینکه دیگر نمی‌تواند رئیس اتاق باشد نوشت. در حال حاضر شرایط و فضای اتاق به چه صورت است؟

استعفای آقای جلال پور باید به تایید هیات نمایندگان می‌رسید که صبح دیروز استعفای او از طرف هیات نمایندگان پذیرفته شد. قرار است چهاردهم شهریور رئیس جدید اتاق انتخاب شود. در حال حاضر هیات رئیسه، اتاق را اداره می‌کنند و هم اکنون اتاق بدون رئیس است.

دوران ریاست آقای جلال‌پور در اتاق بازرگانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قبل و بعد از پیروزی انقلاب افراد زیادی ریاست اتاق ایران را به عهده داشتند، اما ایشان یکی از بهترین و پر تلاش ترین روسای ادوار مختلف اتاق بودند. ایشان به قدری پر تلاش بود که شخصا چند بار به او هشدار دادم که به فکر سلامتی خود باشد. او از جمله افرادی بود که مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام می‌داد. جلال پور برای به ثمر نشستن فعالیت‌های خود که در راستای اهداف اتاق بود، هر اقدامی انجام می‌داد. مسلم است وقتی فردی چنین فشاری به خود وارد کند دچار عارضه ای می‌شود. متاسفانه آقای جلال پور سابقه بیماری قلبی داشتند و فشار هایی که به خود وارد می‌کردند، مزید بر علت شد.

با توجه به اینکه زمان خوبی تا نیمه ماه پایانی تابستان باقی مانده است، هیات نمایندگان می‌توانند مطالعات خود را به خوبی برای ریاست اتاق و نامزد های احتمالی انجام دهند. به نظر شما چه کسانی بیشترین شانس را برای عهده دار شدن اتاق دارند؟

هنوز تصمیم قطعی در هیات نمایندگان و شورای روسای اتاق گرفته نشده است. اسامی افراد مختلفی عنوان شده است، اما ابتدا باید دید کدامیک از این افراد اعلام آمادگی می‌کنند، چرا که اعلام آمادگی برای عهده‌دار شدن اتاق بازرگانی، کشاورزی و معادن ایران مشکلات خود را دارد و هر کسی نمی‌تواند به راحتی ریاست اتاق را به عهده بگیرد.

ریاست اتاق بازرگانی چه مشکلات، زحماتی دارد؟

ابتدا باید گفت اعضای هیات رئیسه و رئیس اتاق بازرگانی هیچ حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کنند و بیشترین زحمات روی دوش رئیس اتاق بازرگانی است؛ به این دلیل که بر اساس قانون در برخی نشست ها و جلسات، رئیس اتاق باید شخصا شرکت داشته باشد. به عنوان مثال، رئیس اتاق باید در شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد و بعضی از تشکل‌های دولتی شخصا حضور به عمل آورد. البته موضوع دیگری هم مطرح شده که رئیس اتاق بازرگانی در پسابرجام در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد که این مسئولیت و زحمت رئیس اتاق را دو چندان می‌کند. این موضوعات خود به خود وقت فوق‌العاده زیادی از رئیس اتاق بازرگانی می‌گیرد. بنابراین رئیس اتاق بازرگانی باید شخصی باشد که این مسئولیت‌ها و مشکلات را بپذیرد و به صورت افتخاری روزانه ۱۰ ساعت برای بهبود اوضاع اتاق وقت صرف کند. شرایط دیگری هم برای عهده دار شدن رئیس اتاق ایران لازم است که ابتدا عضو اتاق باشد، بازرگانی خبره بوده و اطلاعات لازم در این مورد را داشته باشد. رئیس اتاق باید مورد اعتماد اعضای اتاق بوده و در خصوصی‌سازی موفق باشد.

به نظر شما امکان این وجود دارد که فردی از میان دولتمردان مانند آقای نهاوندیان ریاست اتاق را به عهده بگیرد؟

آقای نهاوندیان قبلا ریاست اتاق را به عهده داشتند و در حال حاضر نیز عضو اتاق هستند. کارت عضویت ایشان هم معتبر است، اما به نظر نمی‌رسد نهاوندیان در این موقعیت، برای ریاست اتاق اعلام آمادگی کند.

زمزمه هایی مطرح شده مبنی بر اینکه یکی از پیشکسوتان برای ریاست اتاق اعلام آمادگی کند. شما تمایلی برای این کار ندارید؟

البته همه این مسائل به مطالعه همه‌جانبه و نظر هیات نمایندگان بستگی دارد. به نظر من ۱۵ روز برای این مطالعه زمان بسیار خوبی است. من امیدوارم هوا و هوس در انتخاب رئیس اتاق رخنه نکند و بهترین و شایسته‌ترین فرد در این مورد به‌عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب شود. همه باید کمک کنند آبروی اتاق که با زحمات زیادی ایجاد و حفظ شده، باقی بماند. از این طریق هم جامعه اقتصادی و هم دیگر اعضا خوشحال می‌شوند. هیات نمایندگان وظیفه سنگینی دارد و باید بلوغ خود را در انتخاب شایسته‌ترین فرد و در سریع ترین زمان ممکن به جامعه نشان دهد. پیش‌بینی من این است که هیات نمایندگان به بهترین راه هدایت می‌شوند و آنچه را مصلحت اتاق و شرایط اقتصادی است برمی‌گزینند. بنده هنوز برای ریاست اتاق فکری نکرده ام و باید در ۱۵ روز باقیمانده فکر کنم.

امکان این وجود دارد که رئیس اتاق از اتاق های بازرگانی در شهر های دیگر مانند کرمان، مشهد، تبریز، اصفهان و... انتخاب شود؟

همیشه انتخاب رئیس اتاق از میان اتاق های دیگر وجود داشته است. به عنوان مثال، آقای جلال پور که ریاست اتاق را بر عهده داشتند از اتاق کرمان برای ریاست انتخاب شدند. در گذشته هم روسای دیگری از شهرستان‌ها داشتیم.

 









Scroll to Top