امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12830
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۶:۳۰

ائمه‌جمعه ۶ شهر ديگر به علم‌الهدي پيوستند

موسيقي از جمله موضوعاتي است كه سال‌هاي سال به محل بحث ميان هنرمندان و اقشار ديگر تبديل شده و هنوز قانون جامع و كاملي كه به مثابه اتمام حجت تلقي شود در اين باره وجود ندارد.

ائمه‌جمعه ۶ شهر ديگر به علم‌الهدي پيوستند

به گزارش حقوق نیوز، در این میان، برخي هم كه نقش مرجع را در جامعه ايفا مي‌كنند تكليفي براي خود قائل هستند كه بر حسب آن موضوعاتي را در این‌باره از پشت تريبون‌های رسمي اعلام مي‌كنند، مانند امام جمعه مشهد كه اخيرا درباره برگزاري كنسرت در اين شهر گفته بود:« درشهر امام رضا نمي‌شود كنسرت برگزار كرد» پس از اظهارات علم الهدي بود كه وزير ارشاد به مشهد سفر كرد تا با امام جمعه اين شهر نشستي داشته باشد و نتيجه چنين شد كه وزير ارشاد با قانوني خواندن برگزاري كنسرت‌ها در سراسر كشورها گفت:« با توجه به مزين بودن شهر مشهد به مرقد مهر امام رضا (ع)، اجراي كنسرت‌ها در اين شهر مخالفاني از جمله نماينده محترم ولي فقيه در خراسان رضوي را داشت كه ما به نظر ايشان احترام گذاشته و با اينكه اين كنسرت‌ها مشكل خاصي نداشت اما از ادامه اجراي آنها در اين شهر صرف نظر كرديم.»

امام جمعه ۶ شهر دیگر در مسير علم‌الهدي

اظهارات وزير ارشاد پايان ماجرا نبود، چرا كه امام جمعه شش شهر ديگر هم مسير علم الهدي را دنبال كرده وخواستار برگزارنشدن يا محدوديت در برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در شهرهاي خود شده‌اند. آيت‌ا... علم‌الهدي در مقايسه‌اي عجيب بين مشهد و كشور مستقل واتيكان خواسته بود به اين شهر مذهبي مستقل از ديگر نقاط كشور در حوزه فرهنگي نگاه شود، اما «مطهري» با اشاره به فدرالي‌نبودن شيوه اداره كشور، از درخواست امام جمعه مشهد انتقاد كرده بود. سيد رضا اكرمي هم با اشاره به اينكه حرمت مشهد به دليل مرقد مطهر امام هشتم شيعيان همان قدر واجب است كه شهرري و شيراز و قم، درعين‌حال گفته بود:«اما اين دليل نمي‌شود كه شهرهاي مذهبي را جزيره‌اي مستقل دانسته و حساب مشهد و قم و... را از شهرهاي ديگر كشور جدا بدانيم. بايد تاكيد كرد كه رعايت رفتار اسلامي، مشهد و تهران نمي‌شناسد و با وجود تاكيد بر حفظ حرمت شهرهاي مذهبي، نمي‌توان قانوني متفاوت با شهرهاي ديگر وضع كرد.»

امام جمعه شيراز درمسير علم‌الهدي

آيت‌ا... اسدا... ايماني، نماينده ولي‌فقيه در فارس در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شيراز با بيان اينكه وزير ارشاد گفته است كه برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در مشهد مقدس به‌خاطر احترام به امام رضا (ع) انجام نمي‌شود، گفت:«از آقاي وزير ارشاد سوال مي‌كنم كه اگر برگزاري كنسرت حلال است و جايز و بي‌ضرر، چرا خدمت امام رضا (ع) برگزار نمي‌شود؟ اگر حرام است و ضرر دارد، پس براي همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهيد و گناه را تشويق نكنيد.»

كنسرت كار فرهنگي نيست!

حجت‌الاسلام «محمود حسيني» امام جمعه سيرجان هم با انتقاد از اجراي كنسرت‌هاي مستمر در سيرجان گفت: «عده زيادي از مردم با مراجعه به ما خواستار توقف كنسرت‌ها هستند و شما قضاوت كنيد حالا كه دهه كرامت و ميلاد امام رضاست، آيا شهر بايد تبليغات كنسرتي داشته باشد يا تبليغات امام‌رضايي؟» حجت‌الاسلام حسن رمضان‌پور خطيب جمعه خواف هم گفت:«نياز امروز جامعه اسلامي ما برگزاري كنسرت نيست كه برخي براي جلوگيري از برگزاري آن در مشهد مقدس جوسازي مي‌كنند». حجت‌الاسلام سيدمهدي قريشي امام جمعه اروميه هم با بيان اينكه محافل مختلطي كه برگزار مي‌شود و امنيت چنين محافلي توسط مسئولان ايجاد مي‌شود، كار شايسته‌اي نيست، افزود:« مسئولان بايد از ايجاد بوالهوسي و شهوتراني دوري كنند». حجت‌الاسلام «رضاسالاري» امام‌جمعه عنبرآباد هم خطاب به مسئولان گفت:« انقلاب اسلامي ما را از فكر فرهنگ‌فروشي درآورد، حال چرا امروز دغدغه برخي از مسئولان نظام اسلامي برگزاري كنسرت شده است». امام جمعه رامسر هم در خطبه‌هاي نماز جمعه اين شهرستان با اشاره به برگزاري جشن هفته فرهنگي رامسر و كنسرت‌ها گفت:«نبايد در برگزاري جشن‌ها و كنسرت‌ها افراط صورت گيرد». پيش از اين نيز امام جمعه تنكابن نسبت به برگزاري پي‌درپي كنسرت‌ها در اين شهرستان هشدار داده بود.

لغو كنسرت؛ نه ‌فقط در مشهد

رئيس كل دادگستري خراسان رضوي گفت: دستگاه قضا با اصل برگزاري كنسرت‌ها مخالف نيست ولي شرط و دغدغه ما همواره اين بوده كه كنسرت‌ها سالم و بدون مسائل خلاف اخلاق و عفت عمومي برگزار شود. او اين اقدام را كاملا قانوني و براساس خواست مردم دانست و گفت: با اينكه دادستان از متوليان برگزاري كنسرت‌ها خواسته بود براي برپايي كنسرتي بدون مسائل اخلاقي تعهد بدهند، ولي تاكنون هيچ تضميني از سوي مجريان برگزاري كنسرت‌ها ارائه نشده است و به همين منظور دادستان بر اساس وظايف قانوني خود و در راستاي پيشگيري از اقدامات خلاف قانون و شرع، دستور لغو كنسرت‌ها را صادر كرد. او اظهار داشت: دستور دادستان عمومي و انقلاب مركز استان خراسان رضوي در رابطه با لغو كنسرت‌ها، به همه شهرها و شهرستان‌ها تسري مي‌يابد و اين اقدام كاملا مطابق با انجام وظايف قانوني است.

قوانين كشور قابل تقسيم شدن نيست

عضو جامعه روحانيت مبارز در واكنش به مجزا شدن مشهد از قوانين مربوط به حوزه موسيقي، با تاكيد بر اينكه قوانين كشور قابل تقسيم شدن نيست كه موضوعي براي برخي مكان‌ها مباح و براي برخي ديگر حرام باشد گفت: قوانين ما براساس شرايط و اصول مشخصي تصويب شده و براي همه جا لازم‌الاجراست. اين مدرس حوزه با بيان اينكه كنسرت مشروع است و منع شرعي ندارد، اضافه كرد: البته معتقديم كه شئونات برخي اماكن مانند مساجد، بايد رعايت شود، چنانكه كف زدن حرمت شرعي ندارد، اما به مسجد كه مي‌رسد، آقايان احتياط مي‌كنند و مي‌گويند در شان مسجد نيست. شايد در مشهد نيز برخي نظرشان اين است كه اينگونه عمل نشود و مي‌خواهند شان آن را برسانند، والا اگر چيزي حرام است، همه جا حرام است و اگر مباح است، همه جا مباح است.

مخالف كنسرت هستم

يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اما نظر ديگري دارد. آيت‌ا... سيدمحمد غروي با بيان اينكه از ابتدا مخالف برگزاري كنسرت بودم، آن را برخلاف روح اسلام دانست. وي خاطرنشان كرد: نبايد موسيقي ترويج شود، اما وقتي كنسرتي برگزار مي‌شود، اين به معناي ترويج موسيقي است. غروي اضافه كرد: تشكيلاتي مانند وزارت ارشاد عوض اينكه در جاها و موارد ديگر كارهاي حساب شده و فرهنگي صحيح انجام دهد، كنسرت راه مي‌اندازد، در حالي كه اين امر وجهي ندارد. اگر كسي موافق برگزاري كنسرت باشد، من با آن مخالف بوده و هستم.

انتقاد «جمهوري اسلامي» از امام جمعه مشهد

هرچند غروي از آيت‌ا... علم الهدي حمايت مي‌كند و جانب او را مي‌گيرد، اما «جمهوري اسلامي» كه حجت‌الاسلام مسيح مهاجري مدير مسئولي آن را برعهده دارد، در يادداشتي از لغو كنسرت در مشهد و اظهارات امام جمعه اين شهر كه طرفداران كنسرت را عياش توصيف كرده بود، انتقاد كرد. اين رسانه در يادداشتي، با بيان اينكه «كلمه، معناي خاص خود را دارد چنانكه عياش در ادبيات گفتاري و رفتاري مردم، معناي نازيباي خويش را ظاهر مي‌كند، هر چند از تريبون محترمي ادا شود» نوشت:«اين را همه مي‌دانند كه هركس به مشهد مي‌آيد اول از همه سراغ خانه امام رضا (ع) را مي‌گيرد و در حرم، احرام زيارت مي‌بندد و بعد به ديگر امور مي‌پردازد.»

 









Scroll to Top