امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12645
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۳۰

احمدي‌نژاد مي‌خواست همه مواد غنی‌شده را یکجا بدهیم تا خودش با اوباما مذاکره كند

«محمدجواد لاريجاني»، معاون قوه قضائیه واقعيتي را تكرار كرد كه در بازي جناحي مخالفان برجام، عده‌اي تمايل به يادآوري آن ندارند.

احمدي‌نژاد مي‌خواست همه مواد غنی‌شده را یکجا بدهیم تا خودش با اوباما مذاکره كند

به گزارش حقوق نیوز، او در گفت‌وگويي كه بخش نخست آن دوشنبه و بخش دوم آن ديروز منتشر شده گفت: «گروهی صرفا دنبال آن هستند که جایی از برجام خراب شود تا آن را عَلَم کنند. دوستانی که با آقای احمدی‌نژاد و سایت‌های نزدیک به آنها کار می‌کنند، از این دسته هستند. اینها حرف‌هایی می‌زنند که بنده تعجب می‌کنم؛ زیرا خود ایشان در سال‌های آخر ریاست‌جمهوری خود بدتر از این برجام را پیشنهاد می‌کرد.

احمدی‌نژاد پیشنهاد داشت همه مواد غنی‌شده هسته‌ای را یکجا بدهیم و خودش هم با اوباما مذاکره و مسئله را حل کند! مشخص است که این نوع نقد نیز نقد به‌دردبخور و کارسازی نیست». اين گفته لاريجاني در حالي است كه خودش در همين مصاحبه گفته است «آمریکا به جای رفع تحریم‌ها «آب‌‌نبات دسته‌‌دار» داده است».

«علی‌اکبر صالحی» وزير وقت امور خارجه هم چندي‌قبل در برنامه نگاه یک شبکه اول سيما با اشاره به اينكه روند مذاکرات با آمریکا در سال ٩١ آغاز شده بود، گفت: «این پیشنهاد را بنده خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم.

ایشان گفتند قابل اطمینان نیستند و ما با پیش‌شرط‌هایی که ایشان عنوان کردند راجع به موضوع هسته‌ای و در عمان دو بار گفت‌وگو کردیم که منجر به این شد نامه‌ای را سلطان عمان برای احمدی‌نژاد فرستاد که آمریکایی‌ها اعلام کردند اصل غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند. قرار بود بعد از آن جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلی ادامه مذاکرات هم مشخص شد که با دولت یازدهم هم‌زمان شد و دولت یازدهم هم به‌خوبی این موضوع را پیگیری می‌کند».

برخلاف اشاره كوتاه صالحي اما موسویان دیپلمات ارشد سابق و سخنگوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات در کتابش با نام «ایران - آمریکا: گذشته شکست‌خورده و مسیر صلح» جزئيات بيشتري از تمايل و تماس‌هاي احمدي‌نژاد را براي مذاكره مطرح كرده است؛ تماس‌هايي كه خيلي زودتر از سال ٩١ آغاز شده است.

«محمدالبرادعی» هم در کتاب خاطراتش که به فارسی با عنوان «عصر فریب: دیپلماسی اتمی در دوران خیانت» منتشر شده، می‌نویسد: «احمدی‌نژاد طی نامه‌ای در سال ١٣٨٨ و از طریق او به اوباما آمادگی ایران را برای مذاکره دوجانبه بدون پیش‌شرط و بر مبنای احترام متقابل اعلام کرد». مسئله اما آن بود كه در آن زمان دولت آمريكا تمايلي به مذاكره نداشت.

در اسفند ١٣٨٩ یک مقام آمریکایی به موسویان گفته بود: «ایالات متحده مکررا پیام‌هایی از رحیم‌مشایی دریافت می‌کند که تهران برای مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا مشتاق است». در خاطرات موسويان آمده است: «او گفته بود که دولت احمدی‌نژاد پی‌در‌پی به ایالات متحده پیام می‌دهد و کانال‌هایی که این پیام‌ها را می‌فرستند، آنچنان متعدد هستند که ما نمی‌دانیم کدام‌یک را انتخاب کنیم. ما واقعا گیج شده‌ایم و به دلیل اینکه نمی‌دانیم آیا این پیام‌ها حمایت و پشتیبانی آیت‌الله خامنه‌ای را با خود دارد یا خیر، نمی‌توانیم به آنها پاسخ دهیم».

یکی دیگر از اعضای گروه تماس سطح دو نیز به موسویان گفته بود: «من هشت بار با مشایی دیدار کردم و او در همه ملاقات‌ها به من گفت که ایران در جست‌وجوی گشودن باب گفت‌وگو و برقراری رابطه با ایالات متحده است». دبیر کمیته سیاست خارجی شورای‌عالی امنیت ملی در دولت اصلاحات با اشاره به دورزدن سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای توسط احمدی‌نژاد می‌نویسد: «در سال ١٣٩١ یک آمریکایی عضو گروه تماس سطح دو درباره مذاکرات هسته‌ای به من گفت: «اسفندیار رحیم‌مشایی دستیار ارشد و دوست نزدیک احمدی‌نژاد با مقامات عالی‌رتبه سابق ایالات متحده درباره احتمال گشودن باب مذاکرات مستقیم صحبت کرده است».

«محمود احمدی‌نژاد» در آخرین سفرش به نیویورک برخلاف سخنرانی‌هایی که در آن به ایالات متحده حمله می‌کرد، گفت: «ایران جایگاه ایالات متحده آمریکا را می‌داند و بر این باور است که ما می‌توانیم با همدیگر رابطه داشته باشیم». اظهاراتی که واکنش صریح مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب را در پی داشت. دکتر علی‌اکبر ولایتی گفت: «سیاست‌های کلی ایران درباره ایالات متحده تغییر نکرده و هیچ تصمیم جدیدی دراین‌باره گرفته نشده است».

 









Scroll to Top