امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12644
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۳۰

دختران ۱۳ ساله شوهر می‌خواهند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: در مساله ازدواج باید عجله کرد و دختر و پسر باید ازدواج کنند. البته من با ازدواج دانشجویی مخالفم، بلکه ازدواج باید دبیرستانی باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی: ازدواج باید دبیرستانی باشد

به گزارش حقوق نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در همایش «وظیفه ما نسبت به قرآن» در شیراز عنوان کرد: در برخی از جاها باید عجله کرد؛ یکی از اینجاها ازدواج فرزندان است. زمانی که موقع ازدواج دخترمان است، باید برای آن عجله کرد نه اینکه بگوییم درسش تمام شود و بعد. برای پسر هم همین‌گونه است، بنابراین برای ازدواج و امورات خیر باید عجله کرد، زیرا شیطان وسوسه می‌کند. به گزارش خبرآنلاین، رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه درمان تمام مشکلات در قرآن وجود دارد، به برخی از آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق اشاره کرد و گفت: من با ازدواج دانشجویی مخالفم، بلکه ازدواج باید دبیرستانی باشد، زیرا دختران در سن ۱۳ سالگی شوهر می‌خواهند و آن کسی که او را خلق کرده، بهتر می‌داند که برای او چه چیزی بهتر است.

نیمی از طلاق‌ها در ۵ سال اول

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در حالی این اظهارات را مطرح کرده که هفته گذشته درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در چهار ماه اول سال جاری ۵۵ هزار و ۷۱۸ رویداد طلاق در کشور به ثبت رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۲ درصد افزایش داشته است. او در مورد آمار ثبت ازدواج بیان کرد: در چهار ماه نخست سال جاری از ۲۳۴ هزار و۹۸۲ رویداد ازدواج در کشور که ۲/۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، استان های اردبیل، کردستان و خراسان شمالی، بیشترین میزان ثبت ازدواج و استان های تهران، سمنان و اصفهان نیز کمترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش مهر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: مجموع ۵/۴۷ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی است.

مخالفان و موافقان ازدواج در سنین کم

ازدواج چیزی نیست که بتوان برای آن قاعده کلی داد و سن ازدواج در هر فردی متفاوت است. آنچه مشخص است، این است که هر کدام از ما تغییراتی را در طول زمان داریم که بر اساس آمال، اهداف و خواسته های ما شکل می گیرد. در سنین پایین تر، سرعت این تغییرات بالاتر است و هر چه سن افزایش پیدا می کند، آمال و اهداف روند کاهشی دارند. در واقع زمانی که سرعت تغییر شخصیت، خلق و خو و آمال و اهداف کند شد و فرد به ثبات نسبی رسید، بهترین وقت ازدواج است.البته تنها محسن قرائتی نیست که طرفدار ازدواج دختران در سن دبیرستان است؛ اهمیت ازدواج در سنین پایین تا جایی است که برخی از چهره های متنفذ در تریبون‌های مختلف اعلام می‌کنند به جای «ازدواج دانشجویی»، ازدواج دبیرستانی را گسترش دهیم. در راس این اصرارها رئیس دولت سابق بود که اعتقاد داشت بهترین سن ازدواج برای دختران سنین اولیه جوانی و محدوده سنی ۱۶ تا ۱۸ سال و دوران دبیرستان است. محمود احمدی‌نژاد در سال۸۹ با انتقاد از افزایش سن ازدواج دختران و پسران که در آن زمان به ترتیب ۲۴ و ۲۶سال بود اعلام کرد: «به نظر من، سن ازدواج مناسب برای دخترها ۱۶، ۱۷ و ۱۸ سال است، یعنی زمانی که دخترها تازه شکوفا شده‌اند و در اوج عاطفه و احساس و لطافت هستند و سن مناسب برای ازدواج پسرها ۱۹، ۲۰ و ۲۱ سال است.»

با وجود این تاکیدات، ازدواج در سنین پایین به گفته کارشناسان تاثیر روانی مخربی بر ذهن افراد می‌گذارد. کارشناسان ازدواج بر این باورند که خانواده‌ای که دو عضو اصلی آن در سنین کودکی یا نوجوانی زندگی مشترک را آغاز می‌کنند به نوزاد نارسی شباهت دارند که کامل شدنشان نیازمند مرور زمان و مراقبت‌های ویژه، آن هم در فضایی خاص است.هنربخش مدرس آموزش‌های پیش از ازدواج در این باره می‌گوید: پیامدهای مخرب ازدواج زود هنگام آنجا تبلور پیدا می‌کند که بدانیم غالب این ازدواج‌ها شکل اجباری و ناخواسته دارند و بر عواملی مانند فقر، ناآرامی اجتماعی، تعلقات قومی، انگیزه محافظت از دختران و قوانین بازدارنده مبتنی است. بحث این است که دختران در سن دبیرستان چقدر آماده ازدواج هستند یا دختران و پسران امروزی که تا دوران دانشگاه کاری به‌جز درس خواندن و موفقیت تحصیلی نداشته و البته خانواده‌ها هم فقط از نوجوانش خواسته درس بخواند چطور می‌توان توقع تشکیل زندگی زناشویی را داشت.

 









Scroll to Top