امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12570
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۳۰

رتبه 173 ایران در مشارکت سیاسی زنان

دبیرکارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در خصوص وضعیت مشارکت سیاسی زنان در جهان، ایران از مجموع 289 کشور رتبه 173 را به خود اختصاص داده است.

رتبه 173 ایران در مشارکت سیاسی زنان

به گزارش حقوق نیوز، فاطمه پهلوانی در نشست تخصصی کارگروه دختران معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با طرح دو سوال به بیان هدف برگزاری این نشست پرداخت و گفت : قبل از هر موضوعی باید به دو سوال مهم از سوی شما به عنوان دختران جوان پاسخ داده شود، نخست آنکه از منظر شما مهم ترین موانع و آسیب هایی که برای ورود به عرصه های سیاسی و اجتماعی با آن رو به رو هستید چیست و دیگر اینکه راهکارهای پیشنهادی شما برای خروج از این موانع چیست ؟

وی با اشاره به آخرین گزارش های بین المللی در خصوص وضعیت مشارکت سیاسی زنان در جهان در سال 2016 گفت: گزارش ها نشان می دهد کشور روآندا در این زمینه با احتساب 61 زن از 126 کرسی مجلس

رتبه یک را دارد و بعد از آن کشور بولیوی، سوئد و مکزیک قرار گرفته اند و کشور ما ایران از مجموع 289 کشور رتبه 173 را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در دنیا 16 کشور زنان را در رتبه های نخست مانند ریاست جمهوری و نخست وزیری دارد و نکته مهم در این زمینه و دلیل حضور زنان در این عرصه ها حمایت جامعه ی زنان از زنان است و نه تبعیض مثبت؛ البته از طرف دیگر به نظر می رسد در کشور ما بزرگ ترین عامل برای عدم حضور بانوان فقر فرهنگی است.

عرصه سیاست مردانه نیست

الهه کولایی استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به این باور که سیاست عرصه مردانه است گفت: این باور اشتباه سالهاست زنان را از این عرصه دور کرده است، اما عرصه سیاست مردانه نیست.
الهه کولایی در نشست تخصصی کارگروه دختران معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به نقد نگرش های موجود نسبت به حضور زنان در عرصه فعالیت های سیاسی و اجتماعی پرداخت.

وی تصریح کرد: در بسیاری از نقاط دنیا حضور زنان به صورت دیکته ای است اما در ایران این گونه نبوده و ما امروزه شاهد آن هستیم به ویژه بانوانی که از شهرستان ها به مجلس می آیند پشتوانه خانوادگی خاصی ندارند و خود شجاعانه پا به میدان گذاشته اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته زنان باید روش های سیاسی را بیاموزند و متاسفانه در این زمینه نهادهای منتقل کننده تجربه را نداریم و از طرف دیگر هزینه کار سیاسی در ایران بسیار بالاست و این موضوع خود یکی از دلایل عدم علاقه بانوان به حضور در عرصه های سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: زنان ما در احزاب حضور ندارند بنابراین زمانی که تبعیض مثبت هم اعمال می شود گزینه ای برای حضور در کرسی های مشخص شده وجود ندارد.
این استاد دانشگاه تهران یکی از راهکارهای رفع چالش و موانع پیش رو را حضور موثر و آگاهانه زنان و دختران در نهادهای مدنی دانست و گفت: یکی از چالش های پیش روی موانع مشارکت زنان و دختران در عرصه فعالیت های سیاسی و اجتماعی عدم انتقال تجارب بین نسلی برای حضور آگانه زنان در احزاب و تشکل ها است که در صورت ترغیب به حضور مسئولانه زنان در نهادهای مدنی و احزاب بسیاری از موانع برطرف می شود.

با قهر کردن مشکلی رفع نمی شود

وی ادامه داد: ما باید شرایط را واقع بینانه نگاه کنیم و با قهر کردن مشکلی حل نخواهد شد بنابراین باید هزینه کنیم و اولین هزینه از شخص ماست بنابراین ما راهی به جز مقاومت نداریم چرا که پشت این رفتارها باورهایی قدیمی وجود دارد و زن ها همیشه ضعیفه و یا در بهترین شرایط لطیفه نام گذاری می شدند. زن یک انسان است و اگر این موضوع در جامعه درست نشان داده شود و فهمانده شود بنابراین باید حقوق و امتیازات انسانی به او داده شود.

نهادهای مدنی حلقه مفقوده حضور زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی

وی افزود: در ایران وجود تکنولوژی های جدید کمک کرده است تا زنان وارد عرصه های اجتماعی شوند اما همچنان در زمینه اشتغال زنان با مشکلاتی بدیهی رو به رو هستیم و در بهترین شرایط آمار اشتغال زنان به 12 درصد می رسد.

وی افزود: از دیدگاه من عامل اصلی عدم حضور زنان در مشارکت های مدنی عامل فرهنگی است و بعد از آن عوامل روانشناختی مانند عدم اعتماد به نفس و عدم احساس اثربخشی است؛ عامل سوم هم عوامل ساختاری ، موانع عرفی و قانونی است که بعضا به نام شرع و دین است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: زنان باید به این موضوع توجه کنند که افزایش سطح آگاهی و توانمند سازی درعرصه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می تواند ورود آنان به عرصه های سیاسی را افزایش دهد البته این امر به طور نسبی در تمام دنیا وجود دارد.

باید از ظرفیت دختران استفاده کنیم

کبری روشنفکر دبیر کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان نیز با انتقاد از اینکه یافته های شیعیان از نکات زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) بسیار کم است به نام گذاری روز دختر در ایران اشاره کرد و گفت : روز دختر در ایران در سال 1385 به تصویب رسید اما در کشورهای دیگرهم چنین روزی برای دختران نام گذاری شده است مانند هندوستان که 12 ژانویه، ژاپن 3مارس، مکزیک 11 آگوست را روز دختران خود نامیدند.

وی با اشاره به اهمیت حضور دختران در عرصه های سیاسی و اجتماعی گفت : به طور قطع بستر سازی مناسب برای ورود دختران جوان به عرصه های سیاسی و اجتماعی نه تنها موجب بروز ایده های خلاقانه آنها می شود بلکه شور و نشاط اجتماعی و سیاسی را به همراه دارد و نباید این گونه باشد که به هنگام هر انتخاباتی از ظرفیت و پتانسیل های بالای دختران در این عرصه استفاده شود و پس از آن این توانایی ها به فراموشی سپرده شود.

چرا دختران از حق تحصیل محروم می شوند ؟

سمیه فریدونی استاد دانشگاه نیز در ادامه نشست با اشاره به شرایط ایجاد بستر مناسب تحصیل برای دختران گفت: طی پژوهشی که انجام دادیم به این نتیجه دست یافتیم که متاسفانه با وجود آنکه به صورت مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده که حق تحصیل برای همه افراد جامعه برابر است اما در بسیاری از جاها با این مورد برخورد کردیم که به راحتی والدین می توانند حق تحصیل را از دختر خود سلب کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ما چگونه می توانیم از توسعه مشارکت سیاسی و اجتماعی دختران صحبت کنیم.
این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با اشاره به تجارب دیگر دنیا نسبت به حضور زنان در عرصه فعالیت های سیاسی و اجتماعی گفت: در امریکا هم 100 سال به طول انجامید تا زنان به حق رای دست یابند و بعد از آن زنان به سکوت سیاسی رسیدند چرا که دولت امریکا هزینه حضور زنان را به جامعه منتقل کرد و زنان دوباره به نقش خانه داری و همسر داری خود بازگشتند.

مساله زنان سیاسی نیست

وی افزود: مساله مطالبه گری جامعه ی زنان بسیار اهمیت دارد ما به عنوان نمایندگان جامعه زنان باید از نمایندگان مجلس مطالبه داشته باشیم واین مطالبات را مطرح کنیم تا آنها هم بدانند که به عنوان نماینده چه گروهی در مجلس حضور دارند و از آنان چه خواسته می شود. از طرف دیگر باید تلاش کنیم مساله زنان را از ذیل مسایل سیاسی و گروهی خارج کنیم چرا که هیچ مساله ای مهم تر از مطالبه جامعه ی زنان نیست.
در این نشست تعدادی از دختران نیز به بیان تجارب ، دغدغه ها و مسائل خود پرداختند که مهمترین آنها وجود محدودیت های موجود و البته بالا بودن هزینه کار سیاسی برای دختران به نسبت پسران بود.

همچنین یکی از مهم ترین نکاتی که از سوی اکثریت دختران شرکت کننده در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت معضل اشتغال دختران فارغ التحصیل است، عدم حضور دختران در مشاغل در درازمدت موجب کاهش روزافزون نرخ زنان مدیر در کشور خواهد شد.

این موضوع به بی اطلاعی از وضعیت کلان کشور و دور ماندن زنان و دختران آینده از فضای مشارکت های سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد که نتیجه ای جز منفعل شدن نیمی از جمعیت کشور در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی در پی نخواهد داشت.

نشست تخصصی بررسی موانع و چالش های مشارکت های اجتماعی و سیاسی دختران با عنوان ' موانع پیش روی مشارکت های دختران ' به همت کارگروه دختران و مدیریت مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد.

 









Scroll to Top