امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12517
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۳۰

بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی به روش دولت تدبیر

بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی با استفاده از دیپلماسی لبخند در حالی در حد یک شعار باقی ماند که رتبه ایران از هشتاد و هشتم جهان در سال ۹۲ به نود و هشتم در سال ۲۰۱۶ تنزل یافته است.

بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی به روش دولت تدبیر

به گزارش حقوق نیوز، قرار بود عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانند، از این رو برجام را به عنوان کلید همه مشکلات معرفی کردند و آدرس کدخدا را هم بلد بودند.امروز سه سال از این رفت و آمد ها می گذرد اما عزت گذشته هم از دست رفته است. تاجائیکه یک مقام  وزارت خارجه اذعان می کند که « چند سال است در برخی از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران فرآیند درخواست و صدور روادید از روال معمول خارج شده و متاسفانه با روش‌های غیرشفاف همراه شده است. پرداخت هزینه برای دریافت نوبت تحویل مدارک، برخوردهای توهین‌آمیز برخی ماموران کنسولی این سفارتخانه‌ها، از جمله با کمال تأسف برخورد غیرقابل قبول برخی کارمندان محلی ایرانی با هموطنان عزیزشان، طولانی بودن فرآیند صدور روادید و هزینه بالای روادید در برخی نمایندگی‌های اروپایی که در بیشتر موارد حتی پس از رد درخواست روادید وجوه گزاف پرداختی نیز مسترد نمی‌گردد، از جمله این ناهنجاری‌ها است.»

این مقام آگاه درخصوص بدرفتاری برخی ماموران کنسولی و همچنین طولانی شدن فرایند صدور و هزینه بالای روادید در برخی سفارتخانه‌های اروپائی در تهران می گوید: «این موضوع با جدیت درگفتگوهای کنسولی با دولت‌های این کشورها مورد توجه مستمر قرار می‌گیرد . این تلاش‌ها در بسیاری موارد به بهبود شرایط منجر شده است اما هنوز با شرایط در شأن ملت بزرگ ایران فاصله دارد.»

او همچنین برای اصلاح رفتار این دسته از سفارتخانه‌های خارجی که با مراجعان برخورد موهن دارند ، به مردم ایران توصیه می کند که از مراجعه به این سفارت خانه ها خودداری کنند.

چندی پیش بود که در اثر توهین سفارت آلمان به ایرانی هایی که قصد گرفتن وایزا داشتن، مردم دست‌به‌کار شده و طوماری را خطاب به سفیر آلمان در ایران امضا کردند و خواستار توقف بی‌احترامی ژرمن‌ها شدند. خبر این بی احترامی ها به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شد و رئیس جمهور قول داد که این موضوع را پیگیری کند. معاون اول رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت( ۱۷ مرداد) در جمع خبرنگاران خبر از دستور رئیس جمهور برای پیگیری بی احترامی به ایرانی ها در برخی از سفارت خانه ها داد.

این اتفاق های در حالی پس از گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم و یکسال از برجام رخ می دهد که رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود: «قول می‌دهم که اعتبار و  احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم. من عزت و غرور ملی ایرانیان را بازخواهم گرداند. من مجددا قدرت ملی را به این کشور به کمک همت شما جوانان برمی‌گردانم.»

اما زمانیکه روحانی چنین شعاری سر می داد نمی دانست که حتی سفیری که برای سازمان ملل انتخاب می کند از سوی کدخدا با مخالفت مواجهه می شود و ویزا برایش صادر نمی کند.

آن زمان که رئیس جمهور صحبت از بازگشت عزت ملی می کرد نمی دانست که حتی کشوری در نزدیکی ایران برای وزیر فرهنگش ویزا صادر نمی کند و برای گرفتن ویزا  کشور ثالثی معرفی می شود.

حمله به سفارت ایران در لبنان و شهادت رایزن فرهنگی(دی ۹۲) ،کشته شدن دیپلمات ایرانی ابوالقاسم اسدی در یمن(دی ۹۲) ، صادر نکردن روادید برای نماینده جدید ایران حمید ابوطالبی در سازمان ملل توسط آمریکا( فروردین ۹۳)، صادر نکردن ویزا برای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط عربستان(مهر ۹۴)، تجاوز به جوانان ایرانی در فرودگاه جده( فروردین ۹۴)، پیشنهاد بستن دستبند هوشمند برای حجاج ایرانی(اردیبهشت ۹۵)، صادر نکردن روادید برای حضور نماینده ایران در اجلاس مقدماتی کنفرانس اسلامی(اسفند ۹۴) تنها نمونه ای از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی به روش تدبیر و امید است!

ضرب و شتم سه خانم ایرانی در فرودگاه استانبول(مرداد ۹۴) ، ماجرای سقوط جرثقیل در مکه و پس از آن فاجعه بزرگ منا و کشته شدن ۴۹۷ زایر ایرانی(شهریور ۹۴) ، دست به دامن شدن دولت کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان(مهر ۹۴)، بازداشت معلمان ایرانی در امارات و تراشیده شدن سر آنان(مهر ۹۴) برگ زرینی دیگری است از بازگشت عزت ملی توسط دولت یازدهم.

موسسه هنلی و همکاران ( Henley and Partners) موسسه‌ای بین المللی است که هر ساله با انتشار جدولی با همکاری اتحادیه حمل و نقل هوایی (IATA)، اعتبار گذرنامه‌های هر کشور را رتبه‌ بندی می کند.

براساس جدول این موسسه، در تیرماه ۹۲ و درست در انتهای دولت دهم، ایران در رتبه هشتادوششم جدول ارزش گذاری پاسپورت کشورهای دنیا قرار داشت. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده‌های روحانی مبنی بر آشتی با دنیا و بازگشت عزت به پاسپورت‌ها، ایران با یک پله سقوط در رده هشتاد و هفتم جدول سال ۲۰۱۴ قرار گرفت! در این جدول افراد با در دست داشتن پاسپورت ایرانی می‌توانستند بدون ویزا به ۴۰ کشور دنیا سفر نمایند.

در جدیدترین گزارش منتشر شده درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان‌ توسط این موسسه ، ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان ۹۸ قرار گرفته است. در این جدول که در دوران پسا برجام یعنی ماهها آغازین سال ۲۰۱۶ منتشر شده است براساس داده های آماری سال ۲۰۱۵ اوضاع تغییری پیدا نکرده و ایران کماکان در رده نود و هشتم قرار دارد.

در گزارش موسسه «هنلی و شرکا» درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان، ایران در حالی به صورت مشترک با کشورهای اریتره،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان ۳۷ امتیاز در رتبه ۹۸ قرار دارد که تنها کشورهای لیبی، سوریه، سومالی، عراق، پاکستان و افغانستان دارای اعتبار ویزایی پایین‌تر از ایران هستند.

همچنین وب سایتی به نام passportindex، آخرین آمار از میزان اعتبار و ارزش پاسپورت های جهان را به نمایش می گذارد و پاسخ جامع و کاملی را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد که اطلاعات آن بر اساس  رتبه بندی در سه حوزه Visa-Free Score (سفر بدون نیاز به ویزا)، Global Rank (رتبه بندی کلی جهانی) و Individual Rank (رتبه بندی بر اساس حقوقی که گذرنامه به شخص شهروند می دهد) است.

طبق جدید ترین طبقه بندی این سایت، ایران در رتبه ۸۹ جهان و در کنار لیبی و بنگلادش قرار گرفته است. همچنین در رتبه بندی این سایت، با پاسپورت ایران به ۳۷ کشور بدون ویزا می توان سفر کرد.(لغو روادید میان ایران و ارمنستان نیز در این سایت لحاظ شده است)

بر اساس اطلاعات این سایت،  پاسپورت ایران در حقوق شهروندی (Individual Rank ) در رتبه  ۱۹۰ جهان قرار دارد.

این آمارها بیانگر آن است که علی رغم شعارهای داده شده، دولت با توافق هسته ای (برجام ) و بکارگیری دیپلماسی لبخند هم نتوانست عزت را به پاسپورت ایرانی بازگرداند و بعد از سه سال مشخص شد که راه رسیدن به عزت و منافع و مصالح ملی از مسیر خانه کدخدا جداست.

 









Scroll to Top