امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12314
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۰۰

ایران، روسیه و آذربایجان، روابط سه جانبه را آغاز می‌کنند

رئیس جمهور گفت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، روابط سه جانبه آغاز می کنند و اجلاس روز دوشنبه، تامین کننده منافع سه کشور و منطقه خواهد بود.

ایران، روسیه و آذربایجان، روابط سه جانبه را آغاز می‌کنند

به گزارش حقوق نیوز؛ حسن روحانی شامگاه یکشنبه و در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه " ایرانی هر کجا هست، سفیر فرهنگ دینی و ملی است"، از نهایی شدن خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.

رئیس‌ جمهور با اشاره به ویژگی و امتیاز جمهوری آذربایجان نسبت به سایر همسایگان ایران از لحاظ دینی، مذهبی و تاریخی مشترک تأکید کرد: باید از این فرصت برای تأمین منافع دو دولت و ملت به خوبی بهره ببربم.

روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم سیاست برد – برد را نه تنها در مذاکرات هسته‌ای بلکه در روابط خود با سایر کشورها بکار گرفته است.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه پیگیری سیاست برد – باخت بادوام و بلند مدت نبوده و به نفع هیچ کشوری نیست،‌ تصریح کرد: اگر مذاکرات هسته‌ای نیز برد – باخت بود هرگز موفق نمی‌شدیم و در صورت موفقیت نیز ادامه‌دار نبود.

روحانی افزود: سیاست برد – برد و اعتدال دولت یازدهم به این معناست که تنها به فکر خود بودن منجر به موفقیت نمی‌شود. دولت یازدهم بجز کشورها و قدرت‌هایی که قصد مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران دارند، خواهان برقراری روابط حسنه با همه کشورهای دنیا می‌باشد و ما باید معرف مهربانی و خدمت به همه انسان‌ها باشیم، مگر اینکه کسی بخواهد به منافع و تمامیت ارضی ملت ایران، خدشه‌ای وارد نماید.

رئیس‌ جمهور در ابتدای سخنان خود روابط جمهوری اسلامی ایران با اکثر همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان را بسیار خوب، حسنه و صمیمانه توصیف کرد و ادامه داد: همه نمایندگان نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران، تجار، گردشگران و دانشجویان نقش تأثیرگذاری در حسن روابط با جمهوری آذربایجان دارند و این حسن روابط تهران - باکو به نفع امنیت، ثبات و توسعه دو کشور  است.

روحانی با اشاره به سطح روابط روزافزون جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون و همچنین توسعه روابط در زمینه‌های تجاری، بانکی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، علمی، تکنولوژیکی، اقتصادی و صنعتی، ادامه داد: افتتاح کارخانه خودروسازی و داروسازی توسط جمهوری اسلامی ایران به نفع مردم این کشور و منطقه خواهد بود.

رئیس‌ جمهور همچنین به جایگاه ژئوپلتیکی و نقش ایران در ارتباط شرق به غرب و شمال و جنوب، اشاره کرد و گفت: باید با توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه از نعمت جاذبه‌های تاریخی و توریستی کشورمان به خوبی بهره ببریم.

روحانی با بیان اینکه  خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و آذربایجان نهایی می شود،  ادامه داد: تصمیم اصلی در این سفر مشارکت در خط ترانزیتی، شمال – جنوب و اتصال راه‌آهن آستارا به رشت بوده که دو کشور با مشارکت یکدیگر و به صورت سرمایه‌گذاری مشترک اقدام خواهند کرد.

رئیس‌ جمهور با اشاره به اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، ‌اظهار داشت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، روابط سه جانبه آغاز می کنند  و  اجلاس روز دوشنبه، تامین کننده منافع سه کشور و منطقه خواهد بود.

پیش از سخنان رییس جمهور، محسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو گزارشی از روابط دو کشور ارائه کرد.

 









Scroll to Top