امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 11915
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰

ضبط گواهینامه و حبس تعزیری براي رانندگاني كه مشروبات الكلي مصرف مي كنند

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: جریمه ۴۰۰ هزار تومانی، ضبط گواهینامه، ۸۰ ضربه تازیانه و حبس تعزیری برای رانندگانی که شرب خمر کنند اعمال خواهد شد.

تازیانه، جریمه، ضبط گواهینامه و حبس تعزیری در انتظار رانندگانی که شرب خمر کنند

به گزارش حقوق نیوز، سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درخصوص مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان در حین رانندگی و جرایم پیش‌بینی‌شده برای متخلفان اظهار داشت: صرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان باعث عدم تمرکز در رانندگی شده و موجب می‌شود که راننده نتواند در حین رانندگی تصمیم‌گیری صحیح داشته باشد؛ چراکه راننده اقدام به انجام رفتارهای خطرآفرین می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف مشروبات الکلی و روان‌گردان دشمن شماره یک ایمنی در رانندگی تلقی شده و خطر ریسک‌پذیری و وقوع تصادف را 10 برابر افزایش می‌دهد.

سرهنگ مرادی در خصوص جریمه مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان اعلام کرد: مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی علاوه بر جریمه 400 هزار تومانی و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه پرونده قضایی نیز برای فرد خاطی تشکیل شده و وی به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که شرب خمر علاوه بر تخلف رانندگی، به لحاظ قانونی نیز جرم محسوب می‌شود، بیان داشت: برابر قانون مجازات اسلامی علاوه بر حد شرعی که 80 ضربه تازیانه است، مجازات حبس تعزیری نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: تشخیص مصرف مشروبات الکلی توسط راننده متخلف را با دستگاه‌های الکل‌سنجی که در اختیار پلیس‌های راهنمایی و رانندگی سهل و آسان برشمرد و گفت: مطابق ماده 718 قانون جزای اسلامی هرگاه فردی با وسیله نقلی موتوری در حالت مستی اقدام به رانندگی کند، عمل وی جزو موارد مشدد و تشدید‌کننده محسوب شده و قانون‌گذار مجازاتی بیش از دوسوم حداکثر مجازت تعیین خواهد کرد.

سرهنگ مرادی خاطرنشان کرد: طبق این ماده قانونی فرد خاطی یک تا پنج سال از رانندگی محروم خواهد شد.

قانون مجازات درخصوص مصرف کنندگان مشروبات الکلی چه می‌گوید؟

مسکر و خمر و شراب به یک معنی است و آن مایعی است که خاصیت مست کنندگی دارد مسکر از جهت خاصیت آن که مست کننده است شناخته می شود و ترکیب آن که شیمیایی باشد یا گیاهی تاثیری در شناخت آن ندارد خوردن مسکر موجب حد است اعم از آنکه کم باشد یا زیاد مست کند یا نکند حد شرب خمر هشتاد ضربه تازیانه است.

ماده 166 قانون مجازات اسلامی: حد مسکر بر کسی ثابت می‌شود که بالغ و عاقل و مختار و آگاه به مسکر بودن و حرام بودن آن باشد.

حد شرب خمر چیست؟

حد شرب مسکر در دفعه اول و دوم 80 تازیانه و در بار سوم اعدام است.

در شرب مسکر علاوه بر اجرای حد، حاکم می‌تواند جزای تکمیلی برای او قایل شود.

 









Scroll to Top