امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 10286
تاریخ انتشار: جمعه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ ۰۶:۳۰

واشنگتن: محموله آب سنگین ایران ظرف هفته‌های آینده وارد آمریکا می‌شود

ابهام در قرارداد فروش آب سنگینواشنگتن: محموله آب سنگین ایران ظرف هفته‌های آینده وارد آمریکا می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید انتظار می‌رود آب سنگین خریداری‌شده از ایران ظرف هفته‌های آینده وارد آمریکا خواهد شد. 

وی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در این باره گفت: «همان‌طور که می‌دانید در تاریخ 22 آوریل برنامه ایزوتوپ وزارت انرژی قراردادی برای خریداری 32 تن آب سنگین از ایران به امضا رساند. ما انتظار داریم که این آب سنگین هفته‌های آتی وارد آمریکا شود.»

«کربی»، علی‌رغم این گفت از جزئیات بیشتر درباره ساز و کارهای اجرای این قرارداد با خبر نیست. وی همچنین سوال یک خبرنگار درباره نحوه پرداخت هزینه مربوط به خریداری این محصول را به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارجاع داد.

کاخ سفید سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری از قصد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خریداری 32 آب سنگین از ایران در راستای پابندی به برجام خبر داد. 

ایران بر اساس توافق هسته‌ای با کشورهای موسوم به گروه 1+5 موظف به نگهداری ذخایر آب سنگین خود در سطح کمتر از 130 تن در سال‌های اولیه است. تهران در سال‌های بعد نیز نباید اجازه دهد ذخایر این محصول از 90 تن بیشتر شود.

اظهارات روز چهارشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ابهام‌ها پیرامون زمان تحویل محموله آب سنگین ایران به این کشور خواهد افزود. مقام‌های ایران، پیش از این اظهارات ضد و نقیضی در این باره مطرح کرده بودند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه گفت که کار معامله آب سنگین با طرف آمریکایی به اتمام رسیده و ایران منظر پرداخت وجه این قرارداد به حساب سازمان انرژی اتمی است.

آقای عراقچی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین با توجه به رأی اخیر دادگاه آمریکایی برای مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران گفت: «در خصوص نحوه پرداخت منتظر هستیم که اطمینان کامل حاصل شود و اول پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود و بعد کالا تحویل داده خواهد شد تا در این زمینه اطمینان پیدا کنیم، چون منشاء پول آمریکایی است، گرفتار بحث‌های مربوط به استرداد، مصادره و اینها نشود.»

علی‌رغم این، یک روز بعد، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن اشاره به موضوع مصادره اموال ایران گفته بود که خواستار توقف ارسال محموله آب سنگین به آمریکا شده استا.

وی روز دوشنبه گفت: «پس از دستبرد آمریکایی‌ها به دارایی 2 میلیاردی کشورمان از همکارانم خواستم که از ارسال محموله آب سنگین به آمریکا خودداری کنند و جلوی آن را بگیرند تا تکلیف روشن شود.»

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: «ممکن بود محموله آب سنگین به آمریکا برود و هم محموله را مصادره کنند و هم پولش داده نشود و این می‌توانست مشکلی را به ویژه برای افکار عمومی ایجاد کند.»

صالحی تصریح کرد: «به علت بی اعتمادی که به آمریکایی‌ها بود و پس از دستبرد آنان به دارایی 2 میلیارد دلاری ما این بی اعتمادی بیشتر شد گفتیم تا تکلیف واریز شدن این محموله و بقیه امور روشن نشود محموله را ارسال نخواهیم کرد.»

انتهای پیام/ *‌

 






Scroll to Top