امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 9050
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ۱۱:۳۳
دسته: اجتماعی
پرینت
ایمیل

طرح تحول نظام سلامت دوساله شد

نجمه کرمی
بزرگترین پروژه رفاهی و اجتماعی دولت یازدهم در قالب«طرح تحول سلامت» در آستانه جشن دوسالگی و ورود به سه سالگی است.

نجمه کرمی-نظام سلامت

به گزارش اصفهان تی وی، طرحی که با وجود مشکلات و چالش های پیش رو تاکنون رضایتمندی 80درصدی مردم را به دنبال داشته است؛ اما اینکه این طرح در22 ماه گذشته خود تاکنون تا چه اندازه موفق عمل کرده است یا خیر موضوعی است که در این گزارش به  آن پرداخته خواهد شد.
در ابتدا اشاره به ای به اهداف این طرح خواهیم داشت که از ابتدا قرار بود این طرح چه ابعادی از سلامت و درمان بیماران را در برگیرد:
-نحوه پوشش بیمارستانی ( 557 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت )
-نحوه پرداخت هزینه درمان ساکنین شهرها(سهم دولت 90درصد و سهم بیماران بستری تنها 10درصد)
-نحوه پرداخت هزینه درمان ساکنین روستاها و عشایر(سهم دولت 95درصد و سهم بیمار با دفترچه بیمه روستانی 5درصد)
-نحوه پرداخت هزینه زایمان(زایمان طبیعی در 557 بیمارستان وزارت بهداشت رایگان)
- وضعیت بیماران خاص
-وضعیت بیماران نیازمند به داورهای گران یا خدمات خاص
که دو مورد آخر از جمله برنامه هایی که هنوز اجرایی نشده است.
تا پیش از طرح تحول نظام سلامت ، احکام صریح برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه مبنی بر کاهش پرداخت مستقیم مردم از حدود 57 درصد به 30 درصد در حیطه‌ اجراء نه تنها مغفول مانده بود، بلکه این رقم در سال 92 به بیش از 60 درصد افزایش یافت.
محافظت مالی از مردم در قبال هزینه های سلامت، عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور برای آحاد مردم و ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها به ویژه در بیمارستان های دولتی سراسر کشور از جمله اهداف این طرح بود.
از جمله بسته‌های خدمتی برنامه تحول سلامت در حوزه درمان، می‌توان به بیمه افراد فاقد بیمه پایه سلامت، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت، ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم، ترویج زایمان طبیعی، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت پزشکان در کلینیک‌های ویژه، ارتقاء خدمات اورژانس هوایی، اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران 1393 و اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد نام برد.

بررسی دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، نشانگر خشنودی و بهره‌مندی مردم کشور از خدمات درمانی است. چرا که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش کامل بیمه سلامت همواره در دستور کار دولت‌ها قرار داشت اما تا سرکار آمدن دولت یازدهم، تحقق کامل نیافته بود. این در حالی است که از زمان اجرای طرح تحول سلامت، بیش از 9 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و سطح پوشش این بیمه از 88 درصد به 95 درصد رسیده است، که خدمات پوششی آن برای شهروندان کم‌بهره و محروم به صورت رایگان انجام می‌شود.

همچنین کاهش سهم پرداختی بیماران از هزینه‌های درمان در هنگام بستری در بیمارستان‌های دولتی، به ویژه برای قشر کم درآمد و محروم و متوسط جامعه، از دیگر دستاوردهای تحول بود؛ این کاهش هزینه از طریق پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های مورد تعهد بیمه‌های پایه، فراهم کردن خدمات، داروها و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین دیگر خدمات ضروری در بیمارستان‌ها، بر پایه قیمت‌های مصوب به دست آمد. همچنین جلوگیری از خروج بیماران از بیمارستان‌ها برای تامین دارو و لوازم پزشکی، حذف واسطه‌ها و پیشگیری از پرداخت‌های زیرمیزی از دیگر دستاوردهای این برنامه به شمار می رفت.
افزایش بهره‌مندی از خدمات درمان بهینه و ارزان به میزان پنج درصد و کاهش پرداختی بیماران بستری از 37 به حدود 8.5 درصد از دیگر دستاورهای اجرا طرح تحول نظام سلامت به شمار می آید.
ترویج زایمان طبیعی در کشور
همچنین برنامه ترویج زایمان طبیعی یکی دیگر از برنامه‌های طرح تحول سلامت بود و وزارت بهداشت با رایگان کردن این روش برای حفظ و استمرار باروری، ایجاد مشوق برای عامل زایمان، ترویج فرهنگ زایمان طبیعی، بهسازی زایشگاه‌ها و تشویق مادران و پزشکان به انجام زایمان طبیعی، توانست میزان سزارین را به میزان 7/5 درصد در سراسر کشور کاهش دهد، به‌طوری‌که از آغاز برنامه تاکنون از بیش از 808 هزار زایمان طبیعی حمایت شده است.

همچنین در قالب طرح تحول، پوشش امداد هوایی برای پوشش 150 هزار کیلومتر راه فرعی و روستایی و نقاط سخت گذر(صعب العبور) و پرحادثه کشور طراحی شده و در این زمینه، تکنسین‌های اورژانس در 19 پایگاه امداد هوایی با 1767 سورت پروازی امکان ارایه خدمات به موقع به 2647 مصدوم حوادث ترافیکی و بیماران اورژانسی را در سراسر کشور فراهم کرده‌اند.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بهره‌وری منابع و شکوفایی اقتصادی بیمارستان، عدالت در توزیع پرداخت‌ها متناسب با میزان افزایش عملکرد و کیفیت خدمات، سهیم شدن همه کارکنان با هر نوع رابطه استخدامی، به عنوان سایر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، گفت: طرح تحول در ادامه کار خود به برخی دستاوردهای فرابسته‌ای نیز دست یافت. از جمله این دستاوردها می‌توان از حمایت‌طلبی ملی برای حوزه سلامت، اولویت یافتن سلامت در برنامه‌های دولت، افزایش سهم منابع عمومی از منابع سلامت، افزایش کارایی منابع، خرید خدمات قابل دسترس در کشور، تکمیل حلقه‌های برنامه تحول توسط پوشش بیمه‌ای افزایش ضریب نفوذ ارزش و اعتبار دفترچه بیمه، عدالت در تامین مالی خدمات درمانی و... نام برد.

اما سوالی که در ذهن مردم و بویژه کارشناسان این امر وجود دارد این است که آیا این طرح با رویه ی در پیش رو به اهداف خود خواهد رسید؟به چه میزان و با چه هزینه ای ؟
به گفته بسیاری از متخصصین امر و از جمله دکتر مسعود پزشکیان(وزیر اسبق بهداشت)هیچ راهی بجز نظام ارجاع و پزشک خانواده برای اصلاح نظام سلامت ایران وجود ندارد. سوال این جاست که بدون استقرار نظام سطح بندی و همچنین تجمیع سازمانهای متعدد بیمه گر (با قوانین متفاوت و گاه متناقض)که سالهاست تکلیف قانونی به شمار می رود؛چگونه میتوان تحول ایجاد نمود؟
القای مصرف سبب افزایش تقاضا و توقعات برای استفاده از خدمات می گردد که بنابر اصول اقتصادی سبب افزایش هزینه خواهد شد در صورتی که بنا به دلیل خاصی به عنوان مثال کاهش شدید در آمدهای نفتی که در حال حاضر تا 50% اتفاق افتاده است( و اخیرا جناب وزیر نیز به آن اشاره نموده اند )و یا عدم تزریق بودجه به میزان متناسب و یا در زمان مناسب ؛شاهد بازگشت تورم سنگین سالهای پایانی دولت قبل خواهیم بود .
اصل 44 قانون اساسی همواره به توسعه بخش خصوصی تاکید شده است.در این طرح نه تنها بخش خصوصی،مشارکت واقعی داده نشده است بلکه کار در بخش خصوصی برای پزشکان طرحی جدید ،به واسطه ممانعت از صدور پروانه مطب و اجبار به تعطیلی مطب پزشکان طرحی در قالب بسته ی ماندگاری پزشکان در شهرهای کوچک و نقاط محروم از اول آذر سال جاری، ممنوع است. این ممنوعیت با روح عدالت در دسترسی به خدمات سلامت منافات دارد و به سبب تفاوت قیمت های فاحش خدمات در بخش خصوصی و دولتی، خروج سرمایه و تشدید رکود این مناطق در دراز مدت خواهد شد .
از دیگر ایرادات وارده به این طرح می‌توان عدم همکاری و همراهی برخی از زیرمجموعه جامعه درمانی کشور، وجود نگاه سلیقه ای در هر استان به طرح و عدم وجود چشم انداز مناسب برای طرح، افزایش بار درمان و به نوعی نگاه درمان محور به مقوله سلامت، عدم نزدیکی به عدالت، جهت دادن بازار درمان به سوی خدمات تخصصی و فوق تخصصی، ایجاد تقاضای القایی در امر خدمات سلامت، شک و تردید در پایدار بودن منابع مالی نظام های سلامت، بی توجهی به سیاست‌های کلان بخش سلامت، عدم آشنایی مسئولین با این طرح و همینطور عدم اعتماد پزشکان به این طرح، کمبود نیرو و افزایش حجم کاری کادر سلامت و عدم توجه کافی به انگیزه پرسنل سلامت را نام برد.
با عنایت به توضیحات فوق می‌توان بیان کرد که اقدام دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت مثبت است. بخشی از مردم در گذشته به دلیل هزینه‌های سنگین درمان و پرداختی بالا از جیب خود به زیر خط فقر می‌رفتند که با اجرای این طرح پرداخت از جیب آنها کمتر شده است.
در مجموع نتایج این طرح موجبات رضایت نسبی مردم در سطح کشور را به وجود آورده است و بخشی از هزینه‌های آنها در بخش درمان را پوشش داده است که این مهم نیاز به همراهی همه آحاد جامعه دارد.


تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top