امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 5163
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸
دسته: اجتماعی
پرینت
ایمیل

مجمع امور داوری و میانجیگری راهکاری برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده های تجاری

کسب و کار و تجارت رابطه جدی با  حقوق اشخاص دارد و چه بسیار از افرادی که در جریان تجارت خود با چالش های حقوقی مواجه شده و مدت های مدیدی را برای حل چالش خود سپری کرده اند. از آنجا که زمان در تجارت و بازرگانی امری بسیار مهم و تاثیر گذار در پیشبرد و توسعه کسب و کار به حساب می آید، تشکیل و رشد نهادها و سازمان هایی برای ترویج فرهنگ صلح و میانجیگری امری بسیار پر اهمیت است.

به گزارش اصفهان تی وی به  نوشته روزنامه اصفهان امروز، با برگزاری انتخابات مجمع امور داوری و میانجیگری و انتخاب هیئت رئیسه می توان گفت که اصفهان برای اولین بار دارای تشکلی شده است که  توانایی و صلاحیت رسیدگی به اختلافات را تحت قوانین جاری کشور و کنوانسیون ها و قوانین بین المللی که ایران به آن پیوسته است را دارد.
هیئت رئیسه مجمع داوری استان اصفهان را رضا برادران اصفهانی،صفر علی جعفری،منوچهر توسلی، سید احمد عطایی ونیک دوستی به عنوان اعضا اصلی و محمد عبداللهی زاده به عنوان بازرس اصلی شامل می شوند.

احیای فرهنگ کهن میانجیگری برای حل اختلافات
منوچهر توسلی نایینی استاد حقوق عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و عضو هیئت رئیسه مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان در رابطه با شکل گیری این مجمع اظهار داشت : در فرهنگ کهن ایران می توان نقش میانجیگری و کدخدامنشی را پررنگ دید.
وی با بیان اینکه نهادهای داوری می توانند نقش کلیدی را در حل اختلافات مردم و  احیای فرهنگ داوری و میانجیگری ایفا کنند، افزود: داوری های سازمانی  در تمام دنیا نقش غیر قابل انکاری در کاهش سرعت رسیدگی به پرونده ها و حل اختلافات دارند.
توسلی ادامه داد: مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان نیز در این راستا شکل گرفته است، در واقع هدف ما از راه اندازی این سازمان مردم نهاد، صرفه جویی در زمان و هزینه مردم برای رفع اختلافات است.
وی یکی از مهمترین اثرات مثبت این مجمع را رسیدگی با سرعت بالا به پرونده های تجاری عنوان کرد و گفت: زمان رسیدگی به پرونده های تجاری به دلیل کثرت پرونده های واصله به دادگاه ها بسیار بالاست، این موضوع در حالی است که مجمع داوری می تواند این موضوعات را در عرض چند هفته یا چند ماه حل و فصل می کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: زمان رسیدگی به پرونده های تجاری به سبب ویژگی های اقتصاد ایران بسیار اهمیت دارد.

تفاوت های داوری و میانجیگری
وی با بیان اینکه در واقع میانجیگری و داوری مکمل یکدیگر هستند، ادامه داد: در امر میانجیگری تلاش می شود روابط و افکار طرفین دعوی را برای رسیدن به یک نقطه مشترک به یکدیگر نزدیک شده و صلح و سازش انجام شود.
توسلی خاطر نشان کرد: در امر داوری طرفین افراد مورد قبول و متخصص  را به عنوان قاضی برای حل مشکل قرار می دهند تا اختلاف از طریق صدور رای توسط داور حل شود.
وی تصریح کرد: در امر داوری و میانجیگری از افراد متخصص در همان زمینه استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه نتایج مثبت فعالیت سایر سازمان های داوری و میانجیگری در دیگر کشورها آشکار شده است، بیان کرد: ما امیدواریم این نهاد در آینده نزدیک اثرات مثبتی را  در استان اصفهان و دیگر شهرها  برجای گذارد.
استاد دانشگاه اصفهان از جمله مزایای داوری را افزایش رضایت طرفین دعوی عنوان کردو گفت:  در سیستم دادگستری همواره یک نفر محکوم است و لذا نارضایتی در فرد وجود دارد اما در سیستم داوری ومیانجیگری چون قاضی از سوی خود فرد انتخاب می شود، این احساس بسیار کمتر است.
کوتاه شدن زمان رسیدگی به اختلافات بهترین دستاورد مجمع داوری
صفرعلی جعفری رئیس هیئت‌مدیره مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان اصفهان کوتاه شدن مدت‌زمان رسیدگی به اختلافات  را از بهترین مزایای مجمع امور داوری و میانجیگری نام برد.
وی سهولت دسترسی مردم برای مطرح کردن مسائل و مشکلات خود به داوران و میانجی گران را از دیگر مزایای این سازمان مردم‌نهاد عنوان و اظهار کرد: هزینه‌های پایین رسیدگی به پرونده‌ها و حل‌وفصل راحت‌تر مشکلات و محرمانه بودن از ویژگی‌های این سیستم  به شمار می‌آید.
جعفری خاطرنشان کرد: در امر میانجیگری وظیفه فرد میانجی، نزدیک‌تر کردن عقاید دو طرف دعوا و فراهم کردن شرایطی برای ایجاد صلح و سازش است.
وی بابیان اینکه داوری توسط حقوقدانان به نسبت دیگر داوری‌ها نتایج موفقیت‌آمیزتری خواهد داشت، گفت: با انتخاب داور از میان نزدیکان، همواره بیم  افشای اسرار و جانبداری  داور از یکی از طرفین دعوا وجود خواهد داشت و این درحالی است که مجمع امور داوری ،با قراردادن داوری متخصص و مورد اعتماد در اختیار طرفین، تنها به احقاق حق و رسیدگی به پرونده می پردازد.

اعتماد مردم،سرمایه مجمع است
رضا برادران اصفهانی که با اخذ اکثریت آراء  به عنوان نفر اول هیات رئیسه انتخاب شد در خصوص روند شکل گیری این مجمع می گوید: پیگیری ها برای اخذ مجوزهای لازم و پروانه فعالیت از سوی نهادهای نظارتی برای مجمع از سال 91 آغاز شد و خوشبختانه این تلاش ها بعد از گذشت سه سال به بار نشست.
وی ازانجام داوری اعم از داخلی و بین المللی،حل کلیه اختلافات ارجاعی از طریق داوری و میانجیگری مابین اشخاص حقیقی و حقوقی، حل و فصل کلیه اختلافات بازرگانی داخلی و خارجی  به صوت تخصصی از طریق داوری و میانجیگری ما بین اشخاص حقیقی و حقوقی بر مبنای قوانین داخلی و بین المللی به عنوان اهداف این مجمع نام برد.
برادران اصفهانی همچنین از پرورش نیروهای مجرب برای استفاده در این نهاد و همچنین فرهنگ سازی لازم در راستای ترغیب مردم برای مراجعه به این نهاد به عنوان یکی از ضروری ترین اقدامات در ابتدای کار این مجمع نام می برد و می گوید: چنانچه فرهنگ سازی و آموزش که به عنوان دو چالش بزرگ مطرح است برطرف شود ،صلح و آشتی بزرگی در دعاوی حقوقی اتفاق می افتد.

جهت مشاهده فایل پی دی اف روزنامه اینچا کلیک کنید.


تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top