امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 4241
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۰

صندوقچه دلواپسان بی‌کلید شد!

دلواپسی‌هایشان تمامی ندارد و شاید برخی نودلواپسان تصور می‌کنند دلواپس بودن یک شغل است و آن را در راستای وعده اشتغالزایی‌ای می‌دانند که رئیس‌جمهور قبلی به آنها وعده داده بود اما دلواپسی شغل نیست و علاوه بر معنای لغوی‌اش، این روزها یک رویکرد سیاسی تندروانه محسوب می‌شود که در فرهنگ عامیانه به آن سنگ‌اندازی هم می‌گویند. بسیار تلاش کردند تا برجام در مجلس به تصویب نرسد حتی چادر‌های مسافرتی خود را از انباری منازلشان بیرون کشیدند تا به مقابل مجلس برده وآنجا برپا کنند و بگویند دلواپس هستند اما در بین آنها جوانانی بودند که نمی‌دانستند دلواپس چه هستند اما خوب می‌دانستند که باید دلواپس باشند. آنها دلواپس زوری بودند و به نظر می‌رسد کمی که سن و سالشان بالاتر برود خودشان به همین دلواپسی‌هایشان می‌خندند. به هر حال هر چه در چنته داشتند رو کردند و امید داشتند اگر آنها در بیرون مجلس نتوانستند مانع تصویب برجام شوند اما همفکرانشان در مجلس به این موفقیت! نایل آیند. دلواپس‌های داخل ساختمان پارلمان هم بیش از چادرنشینان دلواپس تلاش کردند و در برخی موارد بی‌اخلاقی‌هایی داشتند که دلواپسان بیرون از آن اعلام برائت کردند.
 کاظم جلالی که یکی از نمایندگان میانه رو و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است پس از پایان تصویب برجام و کمرنگ‌شدن اعتراضات به تشریح آنچه در آن روزها در مجلس گذشت، پرداخت و ناگفته‌ها را بیان کرد. او با ذکر این جمله که «برخی می‌خواستند موضوع برجام را به صحنه جنگ امام حسین(ع) و یزیدیان، تبدیل کنند» به اوج بی‌اخلاقی‌ها اشاره کرد و از پیامک‌هایی گفت که او آنها را خیلی بد، ناسزا و تهدیدآمیز توصیف کرد. به اعتقاد جلالی این پیامک‌ها نمی‌تواند بدون برنامه‌ریزی ارسال شده باشد و خودش می‌گوید که بارها در مجلس نهم شاهد این موضوع بوده‌ایم. او درباره شب قبل از تصویب هم حرف‌های زیادی دارد و آنچه توافق شد را اینگونه توضیح می‌دهد: «درباره جزئیات، شب قبل تصویب آن جلسه گذاشته شد و به توافق نهایی رسیدیم. طبیعی است آقای لاریجانی براساس آن چیزی که در جلسه توافقی دو فراکسیون به نتیجه رسیده بودیم، تصمیم نهایی را گرفت و قرار نبود اتفاق دیگری بیفتد. برخی دوستان پیشنهادهایی مقابل برجام می‌دادند، برخی کدهایی می‌دادند که می‌توانست دلالت بر رد برجام باشد. اما آقای لاریجانی طبق تصمیمات شب قبل از تصویب جزئیات، که نمایندگان هر دو فراکسیون با دبیر شورای عالی امنیت ملی داشتند، اقدام کرد ولی بعضی از دوستان برخلاف توافقات قبلی شاکی شدند و ادبیات تندی را نسبت به رئیس مجلس اتخاذ کردند. درباره فردی که رئیس قوه‌ مقننه است، دلسوز نظام است و مقتدرانه جلوی خیلی از تندروی‌ها می‌ایستد نباید از اینگونه رفتارها و اینگونه ادبیات استفاده شود.»
  افشاگری دلواپسان به ضرر دلواپسان
در میان هیاهوهای آن روز که قرار بود برجام تصویب شود مطرح‌شدگان یک نام سبب سکوت و حیرت نمایندگان آرام و دلواپس شد و آن هم نامی غیر از «حجازی» نبود. دلواپسان می‌خواستند به خیال خود افشاگری کنند اما متوجه نبودند چه موضوعی را باید در کجا بگویند تا روز بعدش با پاسخ غافلگیرکننده مواجه نشوند. جلالی در این مورد توضیح می‌دهد: «نام بردن از حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی کار درستی نبود و اینکه افرادی در مجلس برخی از مسائل را که به شکل شایعه بر سر زبان‌هاست، از تریبون رسمی اعلام می‌کنند کاری خطاست و وارد کردن کسانی که منسوب به دفتری رهبری هستند اشتباه بود چراکه مقام معظم رهبری مواضع حکیمانه خود را اعلام کرده‌اند و این موضوع را به اختیار مجلس گذاشتند و دلیلی ندارد از رهبری هزینه شود.»
  چه کسی به دنبال رد برجام بود؟
به هرحال دلواپسانی بودند که دوست نداشتند برجام تایید شود که اگر اینچنین نبود نام دلواپسان بر آنها اطلاق نمی‌شد اما ظاهرا این دلواپسی درجه داشت یعنی برخی از آنها با توضیح و تشریح برجام قانع می‌شدند و برخی دیگر اصرار به رد برجام بدون توجه به توضیحات داشتند. آنطور که کاظم جلالی می‌گوید یک نفر موافق رد برجام بود که نام نبویان برخود داشت. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از جلسه‌ای در حضور لاریجانی می‌گوید که در آن حدادعادل، نقوی حسینی، زاکانی، بذرپاش، دهقان، زارعی و نبویان حضور داشتند. «در آن جلسه لاریجانی به آنها گفته بود که اگر شما دنبال رد برجام هستید ما به دنبال این‌کار نیستیم، پس شما بروید طرح خودتان را بیاورید، ما هم طرح خودمان را می‌آوریم؛ خروجی آن چیزی است که مجلس رأی بدهد اما اگر به دنبال این هستید که از موضوع برجام عبور کنیم، پس همنظر هستیم و در این صورت بگویید که باید چه کار کنیم. در آن جلسه فقط یک نفر گفت که به دنبال رد برجام است و طرحش هم آماده بود و آن یک نفر نبویان بود. آقای دکتر لاریجانی گفت خیلی هم عالی‌ است. این موضع را می‌پسندم که شفاف بگوییم و با هم بازی نکنیم.»
  نشریاتشان هنوز دلواپسند
برجام به‌رغم اوضاعی که جلالی تعریف کرد به تصویب مجلس رسید و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد و از روز گذشت هم اجرای آن آغاز شد اما نشریات طیف دلواپس هنوز تصور می‌کنند مجالی برای ابراز دلواپسی دارند و با نوشتار خود بر در بسته می‌کوبند که فایده‌ای ندارد؛ مثلا روزنامه‌ای که مدیر مسئول آن مهرداد بذرپاش از نمایندگان مخالف برجام در مجلس است اخیرا در یادداشتی به علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی توهین کرده است که ایسنا در این باره نوشت: «روزنامه وطن‌امروز به صاحب‌امتیازی مهرداد بذرپاش - نماینده مجلس- یادداشتی توهین‌آمیز درباره رفتار علی‌اکبر صالحی - رئیس سازمان انرژی اتمی - منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت، صالحی به «نازک‌نارنجی» و «بی‌غیرت» بودن متهم شده، توافق هسته‌ای «دل‌بخواه دشمن» توصیف شده و در ادامه آمده است که رفتار صالحی در مجلس «بچه‌ننر‌ بازی» نیست، بلکه ذیل عنوان «پدرسوخته بازی» تعریف می‌شود!» جالب اینجاست که این روزنامه از توهین و تهدید حسینیان به صالحی هم بهره‌برداری و به نفع او نوشته است: «شگفتا! سیمان فی‌الواقع قرار است درون قلب رآکتور اراک ریخته شود، یعنی در عالم واقعیت قرار است روی احساسات و عواطف خانواده شهدای هسته‌ای و دیگر اندیشمندان این عرصه مهم و حیاتی سیمان ریخته شود، آن وقت جناب صالحی رگ گردن کلفت می‌کند! که چی؟ که نماینده مجلس مرا تهدید کرده! عجب!» یا روزنامه دیگری گزارش خود درباره برجام را چنان منتشر کرده که روابط عمومی مجلس به آن تذکر داده است. مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در نامه‌ای به مدیر مسئول کیهان از جهتگیری منفی، تخریب و افترا علیه مجلس به‌شدت انتقاد کرد و کیهان را عامل بحث‌هایی که سبب دودستگی در کشور می‌شود، عنوان کرد. کیهان هم بلافاصله در هشت‌بند به اعتراض مجلس پاسخ داد اما گردانندگان این روزنامه‌ها غافل هستند که افکار عمومی درباره آنها قضاوت خواهد کرد و آنها را شکست‌خوردگانی خواهد دانست که با آویزان شدن به هر ریسمانی درصدد از بین بردن ناکامی خود هستند اما دریغ که دیگر دیر شده و این دلواپسی‌هایشان که بوی منافع حزبی و جناحی می‌دهد در تاریخ به ثبت رسیده است. /آرمان







Scroll to Top