امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 3498
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰

غائله 28 مرداد بدلیل جهل حکومتی مصدق صورت گرفت

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام گفت: برخی‌ها غائله 28 مرداد را بنام قیام ملی و برخی دیگر کودتا می‌نامند، بی گمان این غائله در اثر جهل حکومتی و ناآگاهی دکتر مصدق ایجاد شد.

خبرگزاری فارس: غائله 28 مرداد بدلیل جهل حکومتی مصدق صورت گرفت/شهید نواب می‌گفت ۲۵ سال طول می‌کشد آمریکا را از کشور بیرون کنیم

به گزارش حقوق نیوز،  گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران با حضور محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام برگزار شد.

عبدخدایی در این مراسم در مورد دانش و دانمایی نخست به طرح این پرسش مبنی بر اینکه دانایی میتواند چه فایده‌ای برای انسان داشته باشد، اظهار داشت: مصدق می‌گوید یک سیاستمدار خائن آگاه زیانش کمتر از یک سیاستمدار سالم ناآگاه است.

وی با اشاره به غائله 28 مرداد 1332 ، افزود: برخی‌ها غائله 28 مرداد را  بنام قیام ملی و برخی دیگر کودتا می‌نامند، بی گمان این قائله در اثر جهل حکومتی و نا آگاهی دکتر مصدق ایجاد شد.

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام خاطرنشان کرد:بعد از جنگ جهانی دوم که با ورود آمریکا به پیروزی متفقین انجامید، یک نوع استعمار جدید توسط آمریکا وارد سیاست جهان شد که بر پایه استعمار اقتصادی بنا نهاده شد.

به گفته عبدخدایی استعمار جدید بر اساس دو طرح «مارشال» و «اصل 4 ترومن» ایجاد شد و بدون شک اگر آمریکا وارد جنگ جهانی دوم نمی شد، انگلستان و فرانسه یارای مقابله با آلمان را نداشتند و شاید اگر اشتباه تاکتیکی آلمان در نبرد با روسیه برای بدست آوردن نفت آسیای میانه نبود شاید آلمان‌ها شکست نمی‌خوردند.

«بنا بر طرح‌های فوق آمریکا وارد دنیا شد با پول هنگفت و شروع به بازسازی کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه کرد و تمام اروپا را به خود وابستگی داد.

وی ادامه داد: مصدق با تفکر اجرای سیاست موازنه منفی بر اساس اصل 4 ترومن به دولت وقت پای گذاشت و از همین‌جا اشتباه او شروع شد؛ زیرا او بر اساس این سیاست در این گمان بود که از اختلاف میان انگلستان و آمریکا برای بالاتر بردن قیمت نفت ایران استفاده کند غافل از اینکه دست این دو استعمارگر در یک کاسه است.

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام گفت: او (مصدق) بعد از سفر به لاحه و در ادامه به آمریکا (البته با هزینه شخصی، زیرا مصدق خود از افراد متمول آن‌زمان بود) این واقعیت را فهمید و بعد از بازگشت به ایران متمایل به افکار چپ‌گرایانه شد و سیاست مایل به شرق را در پیش گرفت.

عبدخدایی معتقد است که با نگاهی به روزنامه‌های آن زمان درمی‌یابیم که عمده طرفداران حزب توده که تا آن زمان دشمن دولت مصدق بودند به یکباره به طرفدار آن تبدیل شدند. متاسفانه مصدق آن زمان در تئوری‌های خود فرو رفته و داعیه بدست گرفتن وزارت دفاع را نیز داشت که شاه قبول نکرد و مصدق شاه را تهدید به استعفا کرد و شاه در جواب دکتر مصدق گفت که شما مختارید.

وی با بیان اینکه مصدق با حمایت کامل رئیس مجلس وقت حضرت آیت الله کاشانی به نخست وزیری رسید، تصریح کرد: بعد از ترور رزم آرا در مسجد امام(ره) بازار، شاه، حسین اعلاء را به عنوان نخست وزیر معرفی که شهید نواب صفوی نامه با مضمون اینکه نخست وزیری این ملت در خور تو نیست موجب شد او استعفا دهد و بعد با حمایت مجلس دکتر مصدق نخست وزیر شد.

عبدخدایی با تاکید بر اینکه مصدق غافل از اینکه ایران یک کشور مذهبی است، متمایل به توده‌ای ها شد، گفت: تمایل مصدق به سمت حزب توده موجب شد حمایت مردم و مجلس را از دست بدهد.

«بعد از کشته شدن سرتیپ افشار دوست، دکتر مصدق افرادی از مجلس را متهم به خیانت کرد و از مجلس خواست که آنان را عزل کند، رئیس مجلس آیت الله کاشانی این مسئله را نپذیرفت و دکتر مصدق به نزد شاه رفت و از او خواست تا مجلس را منحل کند زیرا بر اساس اختیارات شاه در آن زمان انحلال مجلس، تعیین نخست وزیر در نبود مجلس و ایجاد مجلس فرمایشی سنا بود که 30 نفر آن توسط شاه منصوب می‌شدند. در هر حال بعد از امتناع شاه از انحلال مجلس، دکتر مصدق رفراندوم برگزار کرد و بر اساس رفراندوم مجلس را منحل اعلام کرد، شاه نیز از اختیارات قانونی خود استفاده کرد و مصدق را برکنار کرد.»

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام  ادامه داد: در دادگاه دکتر مصدق بر این ادعا بود که شاه فقط می‌تواند احکام مجلس را توشیح نکند و نباید او را برکنار می‌کرده است. به هر جهت سرهنگ نصیری که آن زمان فرمانده گارد شاهنشاهی بود حکم برکناری مصدق را به او رساند که به دستور سرتیپ دفتری خلع سلاح شد. به همین جهت روز 28 مرداد طیب و دوستانش از جنوب شهر حرکت کردند و ساعت 2 بعد از ظهر نیز فضل ا.. زاهدی سوار بر تانک به میدان ارک آمد و مصدق از خانه متواری شد و به خانه مهندس معظمی رفت و بعد از سه روز خودش را تسلیم کرد.

وی با بیان اینکه که واقعا نمی‌توان نام غائله 28 مرداد 1332 را کودتا گذاشت، گفت: غائله 28 مرداد را حتی نمی توان قیام نامید. غائله ای که تنها از اشتباه و عدم آگاهی رئیس دولت وقت از شرایط جامعه به وقوع پیوست.

عبدخدایی در پایان اضافه کرد: شهید نواب صفوی بعد از آن غائله گغت که پای آمریکا را به این کشور باز کردید و 25 سال طول خواهد کشید تا با جنگ بتوانیم آنها را بیرون کنیم و چقدر جالب که همان هم شد، ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و با پشتیبانی خداوند متعال در عصری که بی دینی حرف اول را در آن میزد، با ندای دین توانستند طاغوت را شکست دهند./








Scroll to Top