امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 18406
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۴:۰۰

تلاش برای نظارت بر عملکرد صدا و سیما

موضوع اختلاف میان قوه مجریه و صدا و سیما نه تنها مسئله تازه‌ای نیست بلکه بارها و بارها طی سال‌های اخیر و دولت‌های مختلف مطرح شده است. با اینحال نزدیک شدن به ایام انتخابات و افزایش این تنش میان قوه مجریه و این سازمان می تواند هزینه‌های زیادی دربر داشته باشد.

 

مسئله

به گزارش حقوق نیوز به نقل از فرارو،  در تمامی دوره‌های ریاست جمهور گاه و بی‌گاه شاهد آن بودیم که دولتی‌ها از مواضع و عملکرد جناحی صدا و سیما گلایه کرده اند. این حتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هم مطرح بود. او با وجود اینکه مورد قبول و حمایت جریان اصولگرایی بود اما بعد از اتفاقاتی که در سال 89 رخ داد، رویکرد صدا و سیما نیز در قبال آن تغییر کرد.

اما این رویکرد زاویه‌دار رسانه ملی با قوه مجریه در دولت یازدهم از همان روزهای نخست آغاز شد. دورانی که با واپسین ماه‌های حضور عزت‌الله ضرغامی همراه بود. همین مسئله موجب شده بود که دولتی‌ها بارها و بارها به این مسئله اعتراض کنند و گلایه خود را از طریق سخنرانی ها به گوش مدیران صدا و سیما برسانند. آنها معتقد بودند که رسانه ملی نه تنها بعضا اخبار مربوط به رئیس جمهور را پوشش نمی دهد بلکه در مواردی علیه دولت برنامه سازی انجام می شود.

این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه توافق هسته‌ای یا همان برجام، صورت گرفت. بعد از آن که گویی بهانه‌ جدید و مناسبی در اختیار صدا و سیما قرار گرفته بود تا در راستای اهداف گروهی خاص حرکت کند، باوجود اینکه برجام به تائید مقام معظم رهبری رسیده بود، آن را به باد تخریب گرفت و هزینه‌های کلانی را صرف حمله و زیر سوال بردن آن کرد تا از آن طریق دولت را نیز به نوعی هدف قرار دهد.

این دوران هم با رفتن سرافراز به پایان رسید. البته بعد از آن هرچند با آمدن عبدالعلی علی‌عسکری تا مدتی شرایط آرام بود اما کم‌کم سیاست‌های این سازمان به روال قبل برگشت و گاه دولت را نادیده می گرفتند و گاهی هم علیه آن برنامه سازی می کرند تا جایی که رئیس جمهوری در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: صدا سیما صحبت های مارا سلیقه ای و برای اینکه حوصله مردم سر نرود سانسور می کند.

حالا کمتر از 40 روز تا انتخابات باقی مانده است این تنش بیش از پیش افزایش پیدا کرده است و جدا از برنامه‌سازی علیه دولت، مخالفان و رقبای رئیس جمهور را به عنوان کارشناس به برنامه دعوت می کنند و از یک نامزد خاص حمایت‌های علنی انجام می‌دهند. گویا نه تنها قصد ندارند بی طرفانه عمل کنند بلکه ترجیح می دهند دولت حسن روحانی به یک دوره نیز محدود شود.

همین مسائل نیز موجب شده است که علی مطهری طرحی را مطرح کند مبنی بر نظارت بر صدا و سیما را ارائه کند. وی در اینباره معتقد است که: بنده دو دوره نماینده قوه مقننه در این شورا بودم و به عیان مشاهده کردم که نظارت این شورا تاثیرگذار نیست و انتقاداتی هم که از شورا به رئیس سازمان ارسال می‌شود یا بدون پاسخ می‌ماند یا در صورتی که کار به رسانه‌ها کشیده شود، پاسخی خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین لازم است قانون نظارت بر سازمان صدا و سیما اصلاح شود و از همین جهت طرحی را با عنوان اداره و نظارت بر صدا و سیما تهیه کرده‌ایم که کار کارشناسی لازم انجام شده با مدیران سازمان،‌ روسای قبلی و مرکز پژوهش‌ها نیز مشورت‌هایی انجام شده است، لذا فوریت این طرح ضرورت دارد. در صورت نیاز به اصلاح در جزئیات در کمیسیون فرهنگی این کار انجام می‌شود.

مشکل قانونگذاری است

در همین خصوص مهدی آیتی نماینده ادوار مجلس گفت: تنش های موجود میان قوه مجریه و سازمان صدا و سیما را نباید صرفا به ریاست این سازمان مرتبط کرد. زیرا به عقیده من آنچه که در این میان رخ داده‌است، نوعی مشکل در قانونگذاری است. صدا و سیما به واسطه اینکه زیر نظر رهبری قرار دارد لزومی نمی‌بیند که به نهادهای دیگر پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: این مسئله هم صرفا به چند دوره اخیر محدود نمی شود و حتی در دوران دولت موقت و دولت بنی صد هم همین وضعیت بود. حتی من به خاطر دارم که بنی صدر یکی از نشست‌های خبری خود زمانی که خبرنگار صدا و سیما از او سوال پرسید، در جواب گفت: «شما خبرنگار صدا و سیما هستید؟ فی امان الله» و پاسخ او را نداد. نکته جالب توجه این است که رئیس صدا و سیما اخیرا گفته است که یک تیمی تشکیل داده اند و قصد دارند توفیقات دولت را اعلام کنند.

آیتی تصریح کرد: اما با وجود اینکه دیدم که زیرنویس شبکه خبر هم در همین راستا بود اما در مقابل برنامه های دیگر این سازمان به گونه ای دیگر است و توفیقات دولت را در حد زیرنویس مطرح می‌کنند ولی برای انتقاد از عملکرد آن هزینه کرده و برنامه می سازند.

دولت‌ها زیاده خواهی می‌کنند

اما حمیدرضا ترقی اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با دیدگاه آیتی موافق نیست ،گفت: آنچه که میان دولت‌ها و سازمان صدا و سیما وجود دارد صرفا نوعی زیاده خواهی دولتی ها است. آنها با وجود اینکه می دانند این سازمان زیرنظر مقام معظم رهبری است و هر سه قوه در تصمیم‌گیری‌های آن تاثیرگذار هستند اما فکر می کنند چون بودجه را آنها تامین می کند پس حق بیشتری در این سازمان دارند. در حالی که این خلاف قانون است.

وی افزود: بنابراین در چنین شرایطی صدا و سیما در برابر آنها می ایستد و دولتی ها هم که تمایلی ندارند حرفشان برکرسی ننشیند، بودجه رسانه ملی را کاهش می دهند.

رئیس صدا و سیما لزومی بر تبعیت از سه قوه نمی بیند

جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم  نیز  با اشاره به این نکته که  صدا و سیما نه در اختیار دولت است و نه در خدمت ملت و همیشه جناحی برخورد کرده است، اظهار کرد: هیچ گاه در این سازمان توجهی به دیدگاه‌های مختلف و موافق و مخالف نشده است. هیچ وقت زمینه حضور تمامی اقشار و تشکل‌های سیاسی در آن فراهم نبوده است. بنابراین نمی توانیم آن را رسانه ملی دانست.

وی ادامه داد: درست است که هر سه قوا در تصمیم گیری های آن حضور دارند اما رئیس این سازمان لزومی نمی بیند که به دولت یا مجلس پاسخگو باشد و از آنها تبعیت کند. لذا اگر به دنبال این هستند که شرایط صدا سیما را تغییر دهند باید دولت ومجلس سعی کنند با قانونگذاری منطقی و معقول نظارت جدی و حرفه‌ای بر این سازمان ایجاد کنند.

غیرحرفه‌ای بودن را به عدم نظارت باید اضافه کرد

محمد جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم  ضمن بیان اینکه رفتار صدا و سیما در قبال دولت ها غیرحرفه‌ای است، عنوان کرد: این اختلاف ها میان صدا سیما همیشگی نبوده است. در دوران ریاست جمهوری آقای رفسنجانی تنها دوره دوم اتفاق افتاد، دوران اصلاحات از ابتدا تا پایان بود، در دولت نهم هم شرایط مناسب بود تا زمانی که قهر 11 روزه ایشان در دوره دوم ریاست جمهوریشان اتفاق افتاد و بعد از آن همه چی تغییر کرد. در این دوره هم البته از روزهای ابتدایی آغاز شد. هرچند در مدت ریاست آقای سرافراز شدت گرفت اما بعد آن تلاش کردند به گونه عمل کنند که بی طرفانه باشد. اما گویا نتوانستن و دوباره به همان روال قبل برگشتند.

وی ادامه داد: به نظر من مشکل اساسی این سازمان جدا از عدم نظارت برعملکرد آن، غیرحرفه‌ای بودن بخش مدیریتی این سازمان است. همین مسئله باعث می شود که نه تنها بدون گرایش‌های سیاسی عمل نکنند بلکه عملکرد ضعیفی هم داشته باشد. شما اگر توجه کنید می بینید به ندرت و آن هم در موارد محدود مدیران این سازمان از کارشناسان مختلف دعوت می کنند و اکثرا یک تعداد خاصی به عنوان تحلیلگر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... در برنامه های آنها حضور دارند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته این نارضایتی صرفا مختص دولتی ها نیست و مردم هم از عملکرد این سازمان ناراضی هستند. زیرا وقتی دغدغه مدیران آن نیازهای مخاطبان نباشد نتیجه این می‌شود که تلاش می کنند مخاطب را جهت دهند و با خود همراه کنند. اما مخاطب امروز علاوه بر هوشمندی گزینه های بیشتری در اختیار دارد و انتخاب می کند که برنامه‌های ماهواره‌ای یا اینترنتی ببیند.

عملکرد صدا و سیما برخلاف رسالتش است

همچنین ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس صدا و سیما گفت: اتفاقا روزگذشته صحبت‌های رئیس صدا و سیما را گوش می کردم که می گفت قصد دارند در انتخابات بی‌طرفانه رفتار کند و هیچ گونه اقدام جانبدارانه‌ای انجام ندهد. زمانی که به این صحبت‌ها گوش می دادم بسیار متعجب شده بودم. زیرا نمونه‌ها و قرائن متعددی وجود دارد خلاف این مسئله را اثبات می کنند.

وی ادامه داد: با نگاه کلی به برنامه‌های این سازمان متوجه می‌شویم که از یک جریان خاص در کشور حمایت می کند. کاری که برخلاف رسالت این سازمان است.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین  در پایان تاکید کرد: به عقیده من دلیل اینگونه رفتارها و عملکردهای صدا و سیما، صرفا عدم نظارت دقیق بر فعالیت های این سازمان است. ضمن این که در بعضی موارد حتی ممکن است برخی شبکه‌ها اقداماتی می کنند که رئیس این سازمان هم از آن بی اطلاع یا مخالف باشد. البته این نمی تواند این اقدامات را توجیه کند و باید رئیس این سازمان پاسخگو باشد.

 









Scroll to Top