امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 17833
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ۰۴:۰۰

حقوق زنان جدي گرفته شود

اصولا بايد گفت هرچند كه زن و مرد از نظر حقوق اجتماعی استعداد و لیاقت یکسانی دارند و باید به یک اندازه بهره ببرند، اما متاسفانه در عمل به حقوق زنان چندان بهايي داده نشده است، زيرا حقوق به‌وسيله مردان اعمال شده و زنان كمتر از مواهب حقوقي و قوانين بهره‌مند شده‌اند و طي اين سال‌ها، قوانين كشور ما تغييرات اساسي و قابل توجه‌اي در زمينه حقوق زنان نداشته است. هرچند كه ممكن است بسيار گفته شود كه براي زنان حقوقي درنظر گرفته شده‌ اما عملا اين اتفاق نيفتاده است.

 

حقوق زنان جدي گرفته شود

 

به گزارش حقوق نیوز ، در اين راستا لازم به ذكر است كه اصل بیست و یکم قانون اساسی معطوف به حقوق زنان بوده و دولت موظف است حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند يا اينكه در بخش سوم منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران(1383) زنان باید حق مشارکت در سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها، مدیریت، اجرا و نظارت در امور فرهنگی به ویژه درخصوص مسائل زنان، همچنین حق تبادل اطلاعات و ارتباطات فرهنگی سازنده در ابعاد ملی و بین المللی را داشته باشند اما به نظر مي‌رسد جامعه هنوز تصدی یا حضور زنان را برای تعدادی از مشاغل باور ندارد. هرچند كه ممكن است برخي از زنان در مشاغل دولتي مشغول به فعاليت باشند و جايگاه و پست و مقامي نيز كسب كرده باشند، اما طي اين سال‌ها قوانين كشور آنچنان كه بايد و شايد اصلاحات و تغييراتي به نفع زنان نداشته است.

اما نكته ‌اينجاست كه اصولا هدف اين است تبعيضات موجود در قوانين برطرف شود و به هيچ عنوان به دنبال كسب امتيازات و توجه ويژه در‌ قوانين براي زنان نيستيم. ما اعتقاد داريم همان‌طور كه خداوند انسان‌ها را به طور مساوي و با حقوق مساوي آفريده ما نيز انتظار داريم زن و مرد از حقوق برابر برخوردار باشند.

اما با كمال تاسف شاهديم با اينكه جامعه ما نسبتا پيشرفته است و زنان ما نيز به لحاظ ورود به دانشگاه‌ها و كسب مدارج عالي و علمي و توان‌هاي اجتماعي، رشد و پيشرفت كرده‌اند اما قوانين ما متناسب با رشد زنان تغيير نكرده است و برخي از موضوعات مانند مساله اجازه مرد براي خروج زن از كشور، يا قوانين مربوط به طلاق و اينكه رياست خانواده به عهده مردان است يا اينكه ولايت فرزندان به عهده مردان است (كه اين موضوع حواشي بسياري را ايجاد كرده‌است) و.... مورد توجه قرار نگرفتند.

حال يا اصولا اعتقادي به تغيير و اصلاح قوانين وجود ندارد يا براي تغيير قوانين، مخالفت‌هايي وجود دارد كه بايد گفت بدين لحاظ، ما همچنان دستخوش تبعيض‌ها هستيم و اين كم‌توجهي‌ به حقوق زنان سال‌هاست كه آن‌ها را مي‌‌آزارد.

 









Scroll to Top