امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 15380
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰

راهپیمایی باشکوه جاماندگان اربعین در تهران - تهران یکپارچه لبیک یاحسین(ع) - قرائت زیارت اربعین در

گزارش مشروح فارس از راهپیمایی جاماندگان اربعینراهپیمایی باشکوه جاماندگان اربعین در تهران/ تهران یکپارچه لبیک یاحسین(ع)/ قرائت زیارت اربعین در حرم عبدالعظیم و اقامه نمازجماعت ظهر

به گزارش خبرنگار آیین‌و اندیشه خبرگزاری فارس، پیاده روی باشکوه جاماندگان اربعین حسینی صبح امروز یکشنبه 30 آبان مصادف با اربعین سالار و سرور شهیدان از میدان امام حسین تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)‌ آغاز شد.

راهپیمایان که جمعیت آنها صدها هزار نفر برآورد می‌شود، از ساعت 6 و 30 دقیقه بامداد امروز با تجمع در میدان امام حسین و با سردادن شعارهای لبیک یا حسین، لبیک یا زینب و... مسیر 15 کیلومتری میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم حسنی را با گذشتن از خیابان 17شهریور، میدان شهدا، میدان خراسان، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام، سه‌ راه ورامین و میدان شهرری طی می کنند و همزمان با اذان ظهر به سه امامزاده مدفون در شهرری خواهند رسید.

پیاده‌روی اربعین در سه مسیر اصلی در تهران انجام می‌شود؛ مسیر شماره1: از مبدأ میدان امام حسین علیه السلام ـ خیابان هفده شهریور ـ میدان شهدا ـ میدان خراسان ـ میدان شوش ـ خیابان فدائیان اسلام ـ سه راه ورامین ـ میدان شهرری ـ حرم مطهر(پایان مسیر) می باشد.

مسیر شماره2 : از مبداء میدان جمهوری اسلامی ،بزرگراه نواب ،آذربایجان، میدان 9دی ،میدان بهمن ،تقاطع بعثت رجایی به جنوب و پل شهیدصارمی، میدان نماز به جنوب ، میدان غیبی به جنوب ، میدان فرمانداری به جنوب ، میدان ساعی به شرق ، بلوار مدرس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

مسیر شماره3 : از مبداء امام زاده حسن (ع)، خیابان امین الملک، خ قزوین، میدان 9 دی، میدان بهمن، تقاطع بعثت رجایی رجایی به سمت جنوب و پل شهید صارمی، میدان نماز به سمت جنوب، میدان غیبی به سمت جنوب، میدان فرمانداری به سمت جنوب، میدان ساعی به سمت شرق، بلوار مدرس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع).

این گزارش حاکی است این طرح با مشارکت سپاه تهران بزرگ و شهرداری تهران و هیئات مذهبی شهر تهران برگزار می‌شود که هر سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود.

علیرغم انکه امروز هوای تهران بارانی است اما نتوانسته از جمعیت بی‌نظیر راهپیمایان اماسل اربعین تهران بکاهد

برای سهولت تردد هر چه بیشتر عزادارانی که در پیاده روی اربعین به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شرکت می‌کنند، مترو تهران امکانات خود را بسیج کرده است و مسافران را به مسیر راهپیمایی می‌رساند.

بار دیگر نام حسین ابن علی(ع) یاور مظلومان دنیا بعد از چهل روز از شهادت ایشان و یارانشان در کربلا به دست غاصبان دین اسلام در سال 61 ه. ق در دنیا طنین‌انداز می‌شود، امسال هم مثل هر سال علاقه‌مندان به دیدار یار پای برهنه و با هر وسیله و امکانی به سمت کربلای معلی شتافته‌اند.

اما در این بین عده‌ای نیز هستند که به دلائل مختلف از این سفر معنوی جا مانده‌اند ، دوست داشته‌اند که حضور داشته باشند اما نتوانسته‌اند اینها در تهران امسال در مراسم جاماندگان اربعین حسینی که طبق هر سال از میدان امام حسین(ع) آغاز شده و در مسیرهای مختلف به حرم عبدالعظیم حسنی می‌پیوند، شرکت کرده‌اند. جاماندگان در این راه با پای پیاده آمده‌اند تا یادآور شوند اگر امام آنها را نطلبیده اگر پول نداشته یا مریض داشته‌اند و نتوانستند به دیدار دلدار از نجف تا کربلا بروند در شهر خود به یاد شاه شمشاد قدان خسرو شیرین دهنان پیاده می‌روند.

نام امام حسین(ع) در تاریخ یادآور خط سرخ شهادت، مقاومت، آزادگی، ایثار،‌ ایستادگی و ظلم ستیزی است. زینب کبری(س) درسرزمین نینوا و در  چهلمین روز شهادت عزیزانش به سوگ نشده و ما نیز با پای پیاده و با ندای «هل من ناصر ینصرنی» همراه جاماندگان اربعین حسینی شده‌ایم تا خود را به زیارت کسی برسانیم که از رهروان ولایت ایشان است.

در روایات مختلف آمده است که ثواب زیارت سید ری همچون زیارت تربت شش گوش پسر پیامبر(ص) است، عاشقان با هم در این مسیر همراه شده‌اند ، سکوت نمی‌کنند، شعار می‌دهند و بی‌تفاوت نیستند تا نشان دهند اگر به پابوسی آقایشان نتوانسته‌اند بروند دلیلی بر این نیست که دلشان با ایشان نیست بلکه همه به هوای ایشان نفس می‌کشند و به یادشان پیاده راه افتاده‌اند.

از ساعاتی پیش در این هوای سرد و بارانی تهران شاهد حضور اقشار مختلف مردم از زن و مرد تا پیر و جوان،‌ کوچک و بزرگ از صبح زود در میدان امام حسین(ع)، صحن امامزاده حسن و میدان جمهوری اسلامی ایران بودیم. در این همایش عظیم  که با بدرقه جاماندگان روز اربعین حسینی در کربلا آغاز شد، مردم نوای کربلایی‌ها را «لبیک یا حسین» و «یا ابالفضل» سر داده و مسیر پیاده روی خود را آغاز کردند.

در این مراسم قرار است همه مردم شرکت کننده در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در جوار حرم سیدالکریم در شهرری گردهم بیایند، زیارت اربعین بخوانند و نماز ظهر اربعین را به جا بیاورند. این مردم آمدند که بگویند پشتیبان دین امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند و این نقش عظیم را در تاریخ به ظهور می‌رسانند.

همه هم نوا با اربعینی‌های کربلا با ندای حسین بن علی(ع)، رهرو راه امام و امام زمان(عج) و پشتیبان ولایت فقیه تلاش می‌کنند خود را به حرم حضرت عبدالعظیم از سه مسیر مختلف پیاده روی در تهران برسانند.

اقشار مختلف مردم را کنار هم می‌بینیم از زنان و مردان جوان تا کودکان در آغوش مادران و پدر یا مادران پیر که در ویلچرهای خود توسط فرزندانشان هدایت می‌شوند زیارت عاشورا می‌خوانند و ادعیه را زمزمه می‌کنند.

*2 پیام مهم عاشورا؛ عدالت و صداقت

حجت‌الاسلام سلیمی،‌ استاد و قاری قرآن کریم در این مسیر پیاده روی می‌گوید که خدمت به دین خدا و خلق خدا برای همه واجب و مهم است هیچ کس نمی‌میرد مگر که پشیمان شود اگر کار خوبی انجام داده چرا کار بیشتری نکرده است بنابراین باید فرصت را غنیمت شمرد مردم ما خوشبختانه با ایمان هستند و تلاش دارند پیام عاشورا را که همان عدالت و صداقت است به جهان برسانند باید تلاش کنیم خودمان نیز در جامعه این پیام‌ها را عملیاتی کنیم.

*اولین گروه جاماندگان به حرم سیدالکریم رسید

در مسیر پیاده روی سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ می‌گوید که مردم ایران پیام عاشورا را خوب درک کرده‌اند مردم به اباعبدالله(ع) وفادار و مؤمن هستند اهل بیت را دوست دارند و برایشان جان فشانی می‌کنند.

وی می‌افزاید: این صحنه قدرت‌های پوشالی بشری را ازبین می‌برد این حرکت از بمب و هسته‌ای قوی تر است. ما برای این حرکت سایت دائمی و دل نوشته و عکس تهیه کردیم همه مردم می‌توانند در آن شرکت کنند. باید تلاش کنیم قدرت مردم تهران و ایران را به هم نشان دهیم.

سردار ذوالقدر می‌گوید: مردم تهران از ساعت 6:30 صبح در سه مسیر امام حسین(ع)، امامزاده حسن و میدان جمهوری اسلامی حرکت خود را شروع کردند الان اولین گروه از جاماندگان ساعتی پیش از یک ستون اول به حرم عبدالعظیم الحسنی رسیده و انتهای صف آنها اکنون در مسیر میدان خراسان قرار دارد بنابراین چنین جمعیتی در پیاده روی اربعین شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به حدیث معروف مربوط به اهمیت زیارت سیدالکریم،‌ حضرت عبدالعظیم الحسنی و برابری آن با زیارت امام حسین(ع) گفت: این مردم اگرچه به هر دلیل توفیق حضور در کربلا را نیافتند اما امروز اثبات کردند که از رهروان امام هستند من یقین دارم امام حسین(ع) این زیارت را برایشان همچون زیارت جابربن عبدالله انصاری قبول می‌کند. این همان قدرت الهی است باید تلاش کنیم در سال‌های آتی نیز چنین همتی را داشته باشیم.

در حاشیه مراسم پیاده روی اربعین حسینی در تهران غرفه‌های زیادی را می‌بینیم که به مردم خدمات رسانی می‌کنند این غرفه‌ها در برخی از مسیرها تعبیه شده است که به مردم تغذیه و محصولات فرهنگی را ارائه می‌کند.

در مسیر پیاده روی برخی از مردم پرچم‌های بزرگ مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل(ع) را بر دست حمل می‌کنند.

*پیاده روی در زیر بارش رحمت الهی

در زیر بارش رحمت الهی شاهد حضور مردم تهران با حال و هوای بسیار خوب هستیم. دختر خانمی با چشم گریان قدم برمی‌دارد از او از حال و هوایش می‌پرسم و می‌گوید که پیاده‌روی خود را از میدان امام حسین(ع) تهران آغاز کرده و تا حرم سیدالکریم نیز ادامه می‌دهد.

وی می‌گوید که امسال هم مثل هر سال جامانده و دلش می‌خواسته که به حرم امام حسین(ع) برود امیدوار است که دراین مسیر جبرانی از قصورش را کرده باشد.

از او می‌پرسم که دراین لحظه چه چیز دوست دارد به امام حسین(ع) بگوید و او هم می‌گوید که سال بعد به کربلا برود.

خانم دیگری می‌گوید که به یاد حضرت رقیه و حضرت زینب قدم برمی‌دارد شاید آنها بدانند که ما جا مانده‌ایم و تلاشمان این است جبران کنیم.

خواهر یکی از شهدای جنگ تحمیلی در این مراسم می‌گوید که برادرش عاشق کربلا بوده و ثواب این پیاده روی را به شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم و خانواده شهدا تقدیم می‌کند.

در این مراسم همچنین هیئت‌های دانشجویی راهی حسینیه امام خمینی(ره) شدند تا در حضور رهبر معظم انقلاب مراسم عزاداری را برپا کنند. برخی دیگر از هیئت‌های محلات مختلف تهران به صورت دسته جمعی در مسیر حرم سیدالکریم به عزاداری پرداختند.

بنا بر این گزارش، پیش از اذان ظهر امروز، جاماندگان حسینی مستقر در حرم عبدالعظیم حسنی و مصلی شهرری زیارت اربعین را دسته جمعی قرائت کردند.

همچنین نماز ظهر و عصر در روز اربعین به امامت آیت‌الله ری‌شهری تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی اقامه شد.

انتهای پیام/






Scroll to Top