امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 14101
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۵ مهر ۱۳۹۵ ۱۹:۰۰

زئیری: جشنواره مقاومت یک فرصت در دنیا است - مارتینی: تلاش کردم ایران را به گونه‌ای که هست معرفی کنم

گزارش فارس از اولین کنفرانس خبری میهمانان بین‌الملل جشنواره مقاومتزئیری: جشنواره مقاومت یک فرصت در دنیا است/ مارتینی: تلاش کردم ایران را به گونه‌ای که هست معرفی کنم

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر خبرگزاری فارس، اولین کنفرانس خبری میهمانان بین‌الملل جشنواره مقاومت عصر امروز با حضور اصحاب رسانه و فیلمسازانی چون بلال خریس  و ملیکا زئیری، بنجامین مارتینی در پردیس سینمای ملت برگزار شد. 

در ابتدای نشست بلال خریس کارگردان لبنانی گفت: فیلم من در ارتباط با آزادسازی بیجی است که این فیلم داستان بسیار زیبایی دارد و نشان می‌دهد که در آن طوایف مختلف با هم همکاری می‌کنند. با تمام اختلافات روح ملی‌گرایی را به عنوان پیام ضدتروریست به جهان منتقل می‌کنند این فیلم بازگوکننده مراحل مختلف آزادسازی بیجی است و من خودم در تمام مراحل آزادسازی آن زیر بمباران حضور داشتم. 

در ادامه این نشست بنجامین مارتینی دیگر فیلمساز حاضر در این کنفرانس که با فیلمی از کشور فرانسه حضور پیدا کرده بود، گفت: فیلم من در مورد ایران‌هراسی ساخته شده است و تلاش دارد چهره ایران را بنا بر آنچه که هست نشان دهد. در سفرهایم وقتی به کشورهای مختلف می‌روم جزو کار خود می‌دانم که فیلم بسازم و نتیجه مشاهداتم را به صورت فیلم روایت کنم و چند وقت پیش که به ایران آمدم این فیلم نیز ساخته شد. در واقع فیلم من سعی می‌کند از کلیشه‌های رایج در مورد ایران فاصله بگیرد و آن را به گونه‌ای که هست به دنیا معرفی کند. 

وی در ادامه افزود: کل هزینه این پروژه شخصی است و هیچکس پولی بابت آن به من پرداخت نکرده است به همین دلیل می‌توانم بگویم فیلم من هیچ سوی سیاسی خاصی ندارد و آنچه را که دیدم از ایران روایت کردم. 

ملیکا زئیری دیگر فیلمساز زن فرانسوی که در کنفرانس حضور داشت، گفت: نام فیلم من که در این جشنواره با آن حضور دارم محمد نام کوچک من است که در ترجمه به شکل دیگری عنوان شده که صحیح نیست،‌این فیلم در ارتباط با حملات تروریستی است که در شهر پاریس رخ داد که واکنش‌های زیادی را در جهان با خود به دنبال داشت اما در واقع در دیگر شهرها نیز همواره این خطر وجود داشته است اما بعد از آن اتفاق یک موجی از اسلام‌هراسی به راه افتاد که من برای مقابله با این موج این فیلم را ساختم که بگویم هر مسلمانی تروریست نیست.

وی در ادامه افزود: پیامی در مورد صلح و دوستی داشتم که تلاش کردم آن را با فرم کمیک داستانی بیان کنم. استفاده از کمیک برای بیان داستانی که در نظر داشتم کاری بود که از دستم برمی‌آمد و تلاش کردم از پیشبرد هدفم از این رسانه هنری استفاده کنم. 

بلال خریس در ادامه این کنفرانس عنوان کرد: ما با یک ارتش اسرائیل مواجه هستیم اما این‌ها سربازان زیادی دارند که به صورت رسانه فعالیت می‌کنند و جنایت‌هایشان آنطور که باید به تصویر کشیده نمی‌شود. مقاومت ما به صورت انسانی که می‌خواهیم این انسانیت را به صورت یک هدف بزرگ معرفی کنیم و من به دنبال این هدف هستم نه تنها اجرای یک هنر صرف. جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت فرصتی است که ما از آن تقدیر می‌کنیم که باعث شده تلاش‌هایمان دیده شود و اثر خود را ارائه کنیم چنین فرصت‌هایی در دنیا زیاد نیست. 

بر پایه این گزارش بنجامین مارتینی نیز در ارتباط با تعریفش از مفهوم مقاومت گفت: اصلاً از مفهوم مقاومت احساس خوبی به من دست نمی‌دهد چرا که احساس خشونت هم در آن وجود دارد فکر می‌کنم به جای مقاومت نام صلح‌طلبی بگذاریم.

وی در ادامه افزود: امروز نیاز نیست که حتماً عکاس و یا فیلمساز باشیم تا در رساندن این معنی و مفهوم حرکت کنیم و هر کسی می‌تواند خودش این کار را انجام دهد.

ملیکا زئیری نیز در ارتباط با مقاومت گفت: بیش از هر چیزی نیت مهم است در شرایط کنونی امکانش برای همه وجود دارد که با توانایی‌ها و امکاناتی که در اختیارشان است در این مسیر حرکت کنند و کاری انجام دهند. به نوعی همه می‌توانند در جریان مقاومت سهم داشته باشند. 

سه کارگردان حاضر در این کنفرانس در پاسخ به پرسش خبرنگار سینما و تئاتر خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه چه تلاشی توسط آنها صورت گرفته است تا فیلمشان در کشور خودشان و یا سایر کشورهای دیگری که بحث اسلام‌هراسی و یا ایران‌هراسی در آنها مطرح است به نمایش در بیاید و آیا احیاناً  با مخالفت‌هایی مواجه شده‌اند، به این ترتیب پاسخ دادند:

بنجامین مارتینی:‌ من ابتدا فیلمم را از طریق اینترنت منتشر کردم و در بسیاری از کشورهای دنیا توسط مردم دیده شده است و کسی هم به من چیزی مبنی بر اینکه حقی برای انتشار این فیلم ندارم،‌ نگفته است. وقتی این فیلم را شروع کردم ابتدا برای حضور در فستیوالی آن را نساختم و اگر هم در اینجا حضور دارم به دلیل دعوتی بود که از من شده است. اما در واقع در کشور فرانسه نسبت به ایران بیشتر حس نشناختن وجود دارد تا یک احساس منفی. در کشور من از این فیلم نیز استقبال خوبی شد. 

ملیکا زئیری گفت: من برای توزیع فیلمم تلاش کردم تا آن را در کشور پرتغال و بلژیک به نمایش در بیاورم و البته برای حضور در جشنواره‌های خارجی هیچ ممانعتی نشده است. 

بلال خریس گفت: من نیز تلاش کردم این فیلمم در کشورهای استرالیا و نیوزلند به نماش در بیاید چرا که در این فیلم یک روح انسانی وجود دارد در جای که گویا حیوانات نیز بر علیه داعش هستند. 

انتهای پیام/و






Scroll to Top