امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 18500
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۵:۳۰

۷۵درصد جویندگان کار مدرک دانشگاهی دارند

آن‌طور که وزیر علوم به تازگی اعلام کرده ۷۵ درصد از جویندگان کار در ایران مدرک دانشگاهی دارند. بیکاری یکی از اصلی‌ترین معضلات حال اقتصاد ایران است که دیگر ابعاد از جمله مسائل اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۷۵درصد جویندگان کار مدرک دانشگاهی دارند

به گزارش حقوق نیوز به نقل از آرمان ، هر چند نمی‌توان نسبت مشخصی میان بیکاری و بروز آسیب‌های اجتماعی پیدا کرد، اما کارشناسان این دو مساله را با هم مرتبط می‌دانند.

این در حالی است که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد بیکاری در جوانان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان بیشتر از میانگین بیکاری است. بیکاری در میان این قشر گاه تا دو برابر میانگین بیکاری نیز گزارش شده است. بر این اساس و با فرض اینکه بیکاری در ایران ۱۲ درصد باشد، در میان جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی این رقم به بیش از ۲۴ درصد می‌رسد.

بیکاری جوانان باعث می‌شود ازدواج‌ها به تاخیر بیفتد. آن‌طور که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، بیش از ۱۱ میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج قرار دارند، اما ازدواج نکرده‌اند. هر چند کارشناسان مسائل اقتصادی را یکی از دلایل ازدواج نکردن جوانان می‌دانند، اما نمی توان تاثیر مسائل اقتصادی را نیز در این زمینه نادیده گرفت.

کارشناسان می‌گویند نمی‌توان جوانانی را که شغلی با درآمد کافی ندارند ترغیب به ازدواج کرد، چرا که این مساله خود می‌تواند به آسیب دیگری یعنی افزایش طلاق منجر شود. در سال‌های اخیر و با انتشار آمار‌های نگران کننده درباره بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی این مساله نیز مورد توجه قرار گرفته است که باید مهارت آموزی را در اولویت دانشگاه‌ها و مدارس قرار داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی تخصص لازم برای ورود به بازار کار را ندارند و تازه زمانی که شغلی می‌یابند باید آموزش گرفته و تخصص کسب کنند. از طرف دیگر، نسبت درستی میان دانش آموختگی و بازار کار وجود ندارد و مجموعه این موارد باعث شده جوانان زیادی در ایران بیکار باشند.

روزر گذشته محمد فرهادی، وزیر علوم در نشست مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص همکاری مشترک دو وزارتخانه برای توسعه و تطابق نیازهای بازار کار و آموزش عالی، در محل وزارت علوم گفت: هم اکنون ۸/۱ درصد دانشجویان کشور در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند، در حالی که در سند چشم‌انداز توسعه باید این میزان به ۵/۳درصد افزایش یابد.

او افزود: ۹۰ هزار دانشجو در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و این در حالی است که همه نمی توانند استاد دانشگاه شوند. وزیر علوم ادامه داد: همچنین ۸۰۰هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که در سند برنامه چشم انداز توسعه بیان شده که باید به ۳۰درصد افزایش یابد. او گفت: این اشکالی در برنامه سند توسعه است که متاسفانه در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده است، اما بحث آن را باز کردیم که به هیچ وجه منطقی نیست. در کشورهای آلمان و ژاپن دیگر تحصیل در مقطع دکتری را کاهش دادند که طبیعی است.

از سوی دیگر ۸۰۰ تا یک میلیون نفر سالانه از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده شود. فرهادی به تجربه کشور آلمان اشاره کرد و گفت: در کشور آلمان حتی برای رشته فلسفه هم شغل تعریف شده است و فارغ التحصیلان می‌توانند در کلینیک فلسفه به‌کار گرفته شوند.

او تاکید کرد: رشته‌های علوم انسانی باید به مشاغل خدماتی متصل شوند، اما هم اکنون متخصص بازاریاب نداریم.

وزیر علوم یادآور شد: برخی اقدامات در آموزش عالی در مسیر اصلاح باید انجام شود. شرکت‌های دانش بنیان فرصت خوبی برای به‌کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

هم‌اکنون یک هزار شرکت در پارک‌ها هستند که بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیل دانشگاهی در آنها به‌کار گرفته شده اند. به گفته وزیر علوم، در آموزش‌های مهارتی باید جدی تر شویم و جنبه علمی و کاربردی و مهارتی را بیشتر کنیم. او با یادآوری اینکه از طرح کارورزی دانشجویان استقبال می‌کنیم، گفت: نظام بررسی صلاحیت حرفه ای مصوبه دولت هم است.

دانشگاه علمی و کاربردی در این زمینه کارهایی کرده که باید راه اندازی شود.

فرهادی به مسئولان حوزه کار گفت: برنامه‌های عملی مشترکی را می‌توانیم در قالب کارگروه با هم همکاری کنیم که در ابعاد مختلف می‌توان برای دانشگاه شغل و برای دانشجویان برنامه ریزی انجام داد. به گزارش ایلنا، او عنوان کرد: هم اکنون ۳۰ هزار نفر در ۱۸۰ مرکز رشد کار می‌کنند. صندوق کارآفرینی امید و بانک‌های توسعه تعاون می‌توانند به صف‌های طولانی که می‌خواهند وارد پارک‌ها شوند، کمک کنند.









Scroll to Top