امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 12496
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰

تفحص از معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید این هفته به جریان بیفتد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با انتقاد از تعلل هیات رئیسه مجلس در اعلام وصول «تحقیق و تفحص از معاونت حقوقی ریاست جمهوری در پرونده‌های مطرح بین ایران و آمریکا» گفت: این هفته باید اقدام کنند.

تفحص از معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید این هفته به جریان بیفتد

به گزارش حقوق نیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به تداوم رفتارهای خصومت‌آمیز دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، اظهار داشت: با توجه به این شرایط، پیگیری آن دسته از قوانینی را که پیش از این علیه آمریکایی‌ها در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و نیز رویدادهایی را که حق ایرانیان در آن ضایع شده است، به جریان انداخته‌ایم.

وی در توضیح این مسئله گفت: به همراه ۱۴ نفر از نمایندگان مجلس، طرح «تحقیق و تفحص از معاونت حقوقی ریاست جمهوری در رابطه با پرونده‌های مطرح بین ایران و آمریکا» را در دست پیگیری داریم تا سرنوشت این پرونده‌ها معلوم شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از اینکه آمار پرونده‌های مطرح میان ایران و آمریکا به طور شفاف اعلام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تاکنون با ادعاهای مختلف، حدود ۶۰ میلیارد دلار در محاکم بین‌المللی علیه ایران حکم گرفته‌اند و ما تنها ۶ میلیارد دلار علیه آنها حکم گرفته‌ایم.

حکم یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری علیه ایران با یک ادعا، در مقابل غرامت ۶۰ میلیون دلاری سقوط ایرباس

فلاحت‌پیشه با اشاره به یک پرونده طرح شده علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکایی‌ها گفت: در یک پرونده، یک خانم آمریکایی به خاطر اینکه همسرش پنج سال در لبنان گروگان یک گروه بوده و با ادعای اینکه این گروه وابسته به ایران است و با وجود آنکه جمهوری اسلامی برای آزادی همسر وی مساعی داشته، علیه ایران طرح شکایت کرده و در حال حاضر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار علیه ایران حکم گرفته و قرار شده است مبلغ حکم این پرونده در قالب مطالبات آمریکا از ایران درج شود.

وی ادامه داد: وقتی این پرونده ساختگی را با پرونده انهدام هواپیمای ایرباس ایران در خلیج‌فارس مقایسه می‌کنیم، عمق فاجعه مشخص می‌شود؛ در سانحه هدف قرار دادن ایرباس ۲۹۰ مسافر بی‌گناه به شهادت رسیدند و هواپیما نیز به طور کامل منهدم شد، اما کلاً ۶۰ میلیون دلار به ایران غرامت پرداخت شد!

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس تصریح کرد: وقتی رقم غرامت ۶۰ میلیون دلاری ایرباس را با حکم یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری ادعای یک تبعه آمریکایی علیه ایران، مقایسه می‌کنیم مشخص می‌شود که تنها شعار می‌دهیم و باور نداریم که آنها غارتگر هستند و در درازمدت به دنبال گرفتن تدریجی تمام اموال ما هستند.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر ضرورت پیگیری دقیق طرح تحقیق و تفحص از معاونت حقوقی ریاست جمهوری در ارتباط با پرونده‌های مطرح میان ایران و آمریکا، گفت: تاکنون هیأت رئیسه اقدامی بر روی این درخواست‌ انجام نداده و ما هم منتظریم که اگر این هفته اقدامی نکنند، تذکر جدی می‌دهیم.

سوالات بسیاری درباره ۵۰ توافقنامه‌ پسابرجامی وجود دارد

وی همچنین از ارائه طرح تحقیق و تفحص از توافقنامه‌های پسابرجامی به هیأت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: پس از آغاز اجرای برجام، بیش از ۵۰ توافقنامه میان ایران و اروپا بسته شده است، اما سؤالات بسیاری در رابطه با این توافقنامه‌ها برای ما وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آیا در این توافقنامه‌ها همسویی مواضع سیاسی طرف‌های غربی با میزان مناسبات اقتصادی آنها با ما لحاظ شده است؟ آیا در این توافقنامه‌ها انتقال فناوری‌های برتر به کشورمان را شاهد خواهیم بود یا این توافقنامه‌ها، ایران را به بازار مصرف غربی‌ها تبدیل می‌کند؟

فلاحت‌پیشه ادامه داد: سؤال دیگر ما این است که آیا این توافقنامه‌ها مشکلات توسعه و صنعت ما را برطرف می‌کند یا شرکت‌های اروپایی را از خطر ورشکستگی نجات می‌دهد؟ برخی از این توافقنامه‌ها مربوط به خودرو است در حالی که مشکل جوانان ما خودرو نیست، بلکه انتقال فناوری است.

اموال ایران مسدود بماند، بهتر است از اینکه کالاهای مصرفی بخریم

وی تصریح کرد: با این وضعیت اگر اموال ایران در دست غربی‌ها مسدود بماند، بهتر است از اینکه منجر به خرید کالاهای مصرفی و خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: سؤال اصلی ما در این تحقیق و تفحص این است که آیا این توافقنامه‌ها با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که همه حرف آن را می‌زنند، همخوانی دارد؟

تذکرات به رئیس جمهور و وزرا بی‌نتیجه است/ بی‌توجهی به یک تذکر و حادثه مهیب در کرمانشاه

فلاحت‌پیشه در ادامه با انتقاد از بی‌نتیجه ماندن سؤالات و تذکرات نمایندگان به رئیس‌جمهور و وزرا، گفت: دو ماه پیش در تذکر کتبی به رئیس‌جمهور نسبت به احتمال انفجار تانکرهای سوخت عراقی در داخل خاک ایران هشدار دادم.

وی توضیح داد: روزانه میلیاردها تومان توسط افراد و شبکه‌های خاص در این رابطه به کشور خسارت وارد می‌شود و منجر به آسیب جاده‌ها، قاچاق سوخت و تصادفات هولناک در غرب کشور می‌شود، در حالی که سود این قاچاق نه به جیب ملت می‌رود و نه دولت و تنها افراد خاص از آن بهره‌مند می‌شوند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس خاطرنشان کرد: سه روز پیش یکی از این تانکرها سوخت در میدان امام حسین (ع) کرمانشاه منفجر شد که بزرگترین انفجار در این منطقه پس از جنگ بود؛ اگر این انفجار در ساعات خاص تردد مردم اتفاق می‌افتاد، چند صد نفر کشته می‌شدند، اما اگر به تذکر دو ماه پیش ما توجه می‌شد، الان شاهد این حادثه نبودیم.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی جنبه حقوقی دارد و دولت مسئول است که پیگیری کرده و به سرعت پاسخ دهد.

 









Scroll to Top